• PilKvinna

Konkreta bevis på att Avpixlat är en "hatsajt"

Här har ni chansen att publicera konkreta bevis på att Avpixlat är en såkallad "Hatsajt"

Observera att kommentarerna under Avpixlats artiklar inte utgör källa för att Avpixlat skulle vara en hatsajt. Utan i den här tråden ska ni posta bevis på att Avpixlats redaktion har publicerat "hatmaterial".

Var så goda!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-02-06 11:29
    Tål att nämnas igen. Liknande kommentarer är alltså inte att beakta som "bevis":

- "Avpixlat publicerar bara artiklar när invandrare begår brott. Aldrig när svenskar gör detsamma..."

- "Kolla på kommentarsfältet, då ser man direkt att det är en hatsajt..."

Dessa klassas som OFF TOPIC och kommer att rapporteras.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-02-06 11:32
    - "Men är du verkligen så naiv att du tror att något bevis som helst skulle duga? Hela Avpixlats idé är att ljuga, förneka å desinformera.."

Detta är OCKSÅ OFF TOPIC!

Hur jävla svårt ska det vara att fatta? Publicera bevis! Inga jäkla tomma uttalanden.

• Svar på tråden Konkreta bevis på att Avpixlat är en "hatsajt"
  • Solidaritet
    Mentat skrev 2015-02-10 13:37:50 följande:
    Tidigare undersökningar har visat på samma sak under lång tid: Journalistkåren har en mycket tydlig slagsida åt vänster. Det är så tydligt under så lång tid att det börjar bli känt som ett demokratiskt problem men jag kan tänka mig att de som står till vänster inte vill se det så och gärna kritiserar resultatet för att det inte passar. Att urvalet inom just SR/SVT har en större felmarginal pga litet underlag kan säkert stämma men det kan ju också innebära att vänsterövervikten är ännu större.

Om du tycker att journalistiken står för långt till höger säger det nog snarare mest om din egen postition i det politiska landskapet. Du är välkommen att presentera bättre underlag för dina påståenden än ditt tyckande. Du begärde det av mig och fick genast exakta siffror på vilket underlag jag hade för mina påståenden. Vänligen återgälda den artigheten, tack.
    Vilka är de studierna då?
  • tobbe01
    Anonym (kaka) skrev 2015-02-09 17:58:55 följande:
    Nej, det måste man inte.
  • tobbe01
    Anonym (kaka) skrev 2015-02-10 09:32:30 följande:
    Man måste ändå inte älska Kill Bill, eller är det något du inte begriper?
  • tobbe01

OT men jag vill bara uttrycka att jag tycker AP är en toppensajt med intressanta artiklar och insändare. Duktiga krönikörer skriver regelbundet mycket läsvärda inlägg. I kommentarsfälten är det lite blandat förstås som det är på alla sajter. MEN inte så mycket rent hat eftersom AP har duktiga moderatorer som håller efter och ser till att nivån är anständig.

• Nerfherder
    tobbe01 skrev 2015-02-10 13:58:49 följande:

OT men jag vill bara uttrycka att jag tycker AP är en toppensajt med intressanta artiklar och insändare. Duktiga krönikörer skriver regelbundet mycket läsvärda inlägg. I kommentarsfälten är det lite blandat förstås som det är på alla sajter. MEN inte så mycket rent hat eftersom AP har duktiga moderatorer som håller efter och ser till att nivån är anständig.

Det är en blogg, inget annat.
  • Mentat
    Solidaritet skrev 2015-02-10 13:46:41 följande:
    Vilka är de studierna då?
    Det framgick bl.a. av den länk du nyss fick. Jag ser däremot inget som stöder ditt påstående om att journalistiken är för "högervänlig över lag"?
  • tobbe01
    Nerfherder skrev 2015-02-10 14:01:59 följande:
    Det är en blogg, inget annat.
    Blogg? 
  • Solidaritet
    Mentat skrev 2015-02-10 14:10:00 följande:
    Det framgick bl.a. av den länk du nyss fick. Jag ser däremot inget som stöder ditt påstående om att journalistiken är för "högervänlig över lag"?
    Länken du gav mig går till Kent Asps kapitel 13 Jounalistkårens partisympatier, vilken brister i vetenskaplig metod och därför inte bevisar ditt påstående om att journalistkåren är vänstervriden. 

Eftersom du påstod detta, vilket jag ifrågasatte, anser jag inte att min uppgift är att bevisa dig om motsatsen. Det var inte min avsikt. 

Jag nöjer mig med att konstatera att du inte kunnat styrka ditt påstående. Alltså kan vi inte hävda att journalistkåren på något sätt är vedertaget vänstervriden.

Journalistkåren arbetar trots allt för media, och min logik säger mig att vänsterideologin inte dominerar ägandet av media. Om du inte håller med om det är det upp till dig. En skulle kunna undersöka ägandet i samtliga tidningar och kanaler, och vilka partisympatier dessa har, samt ledarskribenter, men det verkar vara lite väl mycket arbete för den här diskussionen. 

Glad
  • tobbe01
    Nerfherder skrev 2015-02-10 14:24:08 följande:
    Ja, det är en blogg, igen.
    Okej. En typ allmän blogg eller vems är det?
  • Nerfherder
    tobbe01 skrev 2015-02-10 14:34:59 följande:

Okej. En typ allmän blogg eller vems är det?

Trodde du att det var en tidning???
  • tobbe01
    Nerfherder skrev 2015-02-10 14:38:07 följande:
    Trodde du att det var en tidning???
    ............................droger?
  • Mentat
    Solidaritet skrev 2015-02-10 14:32:14 följande:
    Länken du gav mig går till Kent Asps kapitel 13 Jounalistkårens partisympatier, vilken brister i vetenskaplig metod och därför inte bevisar ditt påstående om att journalistkåren är vänstervriden. 

Eftersom du påstod detta, vilket jag ifrågasatte, anser jag inte att min uppgift är att bevisa dig om motsatsen. Det var inte min avsikt. 

Jag nöjer mig med att konstatera att du inte kunnat styrka ditt påstående. Alltså kan vi inte hävda att journalistkåren på något sätt är vedertaget vänstervriden.

Journalistkåren arbetar trots allt för media, och min logik säger mig att vänsterideologin inte dominerar ägandet av media. Om du inte håller med om det är det upp till dig. En skulle kunna undersöka ägandet i samtliga tidningar och kanaler, och vilka partisympatier dessa har, samt ledarskribenter, men det verkar vara lite väl mycket arbete för den här diskussionen. 

Glad
    *asg*! Jovisst, Kent Asp som har jobbat med att bevaka media i 30 år och har disputerat på området godkänns inte som källa eftersom "Solidaritet" påstår att någon har kritiserat honom!

Ja, jo, det var ju bekvämt. Ingen egen källa som motbevisar hans forskningsresultat heller. Pinsamt, men jag ser att du saknar sakligt underlag. Det ser utomstående läsare också!
  • sjuttiofemman
    Anonym (kaka) skrev 2015-02-10 09:32:30 följande:

Man måste ändå inte älska Kill Bill, eller är det något du inte begriper?

Måste vara jobbigt att leva med total avsaknad av humor..
  • Solidaritet
    Mentat skrev 2015-02-10 17:58:41 följande:
    *asg*! Jovisst, Kent Asp som har jobbat med att bevaka media i 30 år och har disputerat på området godkänns inte som källa eftersom "Solidaritet" påstår att någon har kritiserat honom!

Ja, jo, det var ju bekvämt. Ingen egen källa som motbevisar hans forskningsresultat heller. Pinsamt, men jag ser att du saknar sakligt underlag. Det ser utomstående läsare också!
    www.dagensmedia.se/nyheter/tv/article3822162.ece   en kritisk källa. 

Det finns alltid kritik och intressanta frågeställningar på varje studie. Men att bemöta kritiken av vetenskaplig metod med personliga övertygelser istället för relevanta poänger kring metod och resultat är inte särskilt seriöst. 

Så nej, den är underkänd som stöd för att journalistkåren skulle vara vänstervriden. En annan liten detalj är den att detta också är en enda studie, en studie på 93 personer ur den grupp du belyser i ditt i tidigare inlägg, SR/SVT gruppen. 93 ynka personer i en ynka studie är inte underlag för någon slutsats överhuvudtaget. 

EN enda studie är aldrig ett bevis för någonting. Oavsett om den är gigantisk, eller minimal.

Det viktigaste för dig är alltså att plocka något meningslöst poäng bland dem som läser inläggen, inte att föra en vettig diskussion? 
  • Mentat
    Solidaritet skrev 2015-02-11 13:07:34 följande:
    www.dagensmedia.se/nyheter/tv/article3822162.ece   en kritisk källa. 

Det finns alltid kritik och intressanta frågeställningar på varje studie. Men att bemöta kritiken av vetenskaplig metod med personliga övertygelser istället för relevanta poänger kring metod och resultat är inte särskilt seriöst. 

Så nej, den är underkänd som stöd för att journalistkåren skulle vara vänstervriden. En annan liten detalj är den att detta också är en enda studie, en studie på 93 personer ur den grupp du belyser i ditt i tidigare inlägg, SR/SVT gruppen. 93 ynka personer i en ynka studie är inte underlag för någon slutsats överhuvudtaget. 

EN enda studie är aldrig ett bevis för någonting. Oavsett om den är gigantisk, eller minimal.

Det viktigaste för dig är alltså att plocka något meningslöst poäng bland dem som läser inläggen, inte att föra en vettig diskussion? 
    Ändå lyckas Sifo, Demoskop med flera pricka in väljaropinionerna väldigt väl, även om vi vet att det finns en felmarginal, trots att de bara gör intervjuer med ca 1000 personer.

De 93 var bara en del av undersökningen som omfattade många andra journalister. Den har utförts under decennier och som länge visat på en tydlig vänsterövervikt i journalistkåren som är stabil och svagt växande så påståendet är inte bara absolut inte underkänt, det är fastslaget sedan lång tid tillbaka! Att du inte gillar att medge det är en annan femma, du har inget som motsäger den bilden eftersom det inte existerar. Mats Knutsson är jävig i sammanhanget, givetvis vill han inte medge att den formellt opartiska organisationen SR/SVT är så vänstervriden.

En vettig diskussion är en som bygger på ett faktaunderlag. Det har jag, i motsats till dig, presenterat. Det kan utomstående läsare konstatera och därmed är jag nöjd.
  • Solidaritet
    Mentat skrev 2015-02-11 13:29:27 följande:
    Ändå lyckas Sifo, Demoskop med flera pricka in väljaropinionerna väldigt väl, även om vi vet att det finns en felmarginal, trots att de bara gör intervjuer med ca 1000 personer.

De 93 var bara en del av undersökningen som omfattade många andra journalister. Den har utförts under decennier och som länge visat på en tydlig vänsterövervikt i journalistkåren som är stabil och svagt växande så påståendet är inte bara absolut inte underkänt, det är fastslaget sedan lång tid tillbaka! Att du inte gillar att medge det är en annan femma, du har inget som motsäger den bilden eftersom det inte existerar. Mats Knutsson är jävig i sammanhanget, givetvis vill han inte medge att den formellt opartiska organisationen SR/SVT är så vänstervriden.

En vettig diskussion är en som bygger på ett faktaunderlag. Det har jag, i motsats till dig, presenterat. Det kan utomstående läsare konstatera och därmed är jag nöjd.
    Du har enbart presenterat en artikel som stöd för påståendet. 

Nu är vi tillbaka på ruta ett. Du påstår att journalistkåren är vänstervriden, jag påstår att svensk media, de som anlitar journalisterna logiskt sett är högervriden. 

Asp svarade på Knutsson kritik med att kalla honom för korkad, det sätter lite ribban för hans professionalism. Skrattande
  • Mentat
    Solidaritet skrev 2015-02-11 13:40:46 följande:
    Du har enbart presenterat en artikel som stöd för påståendet. 

Nu är vi tillbaka på ruta ett. Du påstår att journalistkåren är vänstervriden, jag påstår att svensk media, de som anlitar journalisterna logiskt sett är högervriden. 

Asp svarade på Knutsson kritik med att kalla honom för korkad, det sätter lite ribban för hans professionalism. Skrattande
    Suck. Jag har inte presenterat "bara en artikel" utan en sammanställning av decenniers forskning. Svensk journalistkår är och har varit i minst 30 år klart vänstervriden. Det är ett faktum hur mycket du än försöker prata bort det. Står man tillräckligt extremt långt ut till vänster kanske man uppfattar det på ett annat sätt men här använder jag definitionen enligt blocken i riksdagen.

Däremot är många ledarsidor borgerliga, det är riktigt. En ledare är öppen med sin politiska hållning, läsaren känner till den och kan förhålla sig till den. På nyhetsplats, som förmodas vara opartisk, blir därmed vänsterdominansen ännu mer utpräglad i och med att många av de få borgerligt sinnade journalisterna samlas på ledarredaktioner. Det är bara logiskt om detta blir ännu tydligare på SR/SVT som saknar offiiell ledarredakation.

Jag lägger ner den här diskussionen, det var inte meningen att kapa tråden som skulle handla om hatsiter vilket är ett svårdefinierat begrepp.
  • ölburk2

Så här illa är det med pressfriheten i Världen idag.., frågan är när de fåtal länder där den ännu fungerar hjälpligt, som i Sverige, försvinner från listan med vita länder.
    http://www.svt.se/nyheter/varlden/pressfriheten-i-varlden-allt-samre

Att vi är på väg dit råder ingen tvekan om, frågan är hur vi ska eller kan förhindra att det sker..

Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
Svar på tråden Konkreta bevis på att Avpixlat är en "hatsajt"