• PilKvinna

Konkreta bevis på att Avpixlat är en "hatsajt"

Här har ni chansen att publicera konkreta bevis på att Avpixlat är en såkallad "Hatsajt"

Observera att kommentarerna under Avpixlats artiklar inte utgör källa för att Avpixlat skulle vara en hatsajt. Utan i den här tråden ska ni posta bevis på att Avpixlats redaktion har publicerat "hatmaterial".

Var så goda!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-02-06 11:29
    Tål att nämnas igen. Liknande kommentarer är alltså inte att beakta som "bevis":

- "Avpixlat publicerar bara artiklar när invandrare begår brott. Aldrig när svenskar gör detsamma..."

- "Kolla på kommentarsfältet, då ser man direkt att det är en hatsajt..."

Dessa klassas som OFF TOPIC och kommer att rapporteras.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-02-06 11:32
    - "Men är du verkligen så naiv att du tror att något bevis som helst skulle duga? Hela Avpixlats idé är att ljuga, förneka å desinformera.."

Detta är OCKSÅ OFF TOPIC!

Hur jävla svårt ska det vara att fatta? Publicera bevis! Inga jäkla tomma uttalanden.

• Svar på tråden Konkreta bevis på att Avpixlat är en "hatsajt"
  • Mentat
    KillBill skrev 2015-02-07 16:39:37 följande:

Självklart är det en subjektiv  värdering om något är en hatsajt eller ej men Avpixlat beskrivs av media både i Sverige och utomlands som en rasistisk hatsajt, främlingsfientlig och högerextrem och man säger ju att ingen rök utan eld. Om du googlar kommer du finna otroligt många artiklar på nätet som pekar ut Avpixlat som en hatsajt (några kan du läsa här ovan). Med största sannolikhet skulle en majoritet av svenska folken anse att Avpixlat är en hatsajt om du frågar dem.

Jo, men det är ett cirkelbevis. I och med att journalistkåren är så pass vänstervriden som den är så är sympatierna för exempelvis (F!) men även andra tänkbara kandidater som AFA eller revolutionära fronten m.fl., så mycket större inom kåren än vad de är för (sd) så i enlighet med att det är en subjektiv beskrivning så betyder det inget rent objektivt sett att media betecknar just Avpixlat som en hatsite. Det finns helt enkelt ingen opartiskhet.

Jag kanske kan hålla med om att Avpixlat skall kallas för det, litet beroende på exakt hur man definierar begreppet, men dels är detta inget entydligt begrepp och dels stör jag mig på den politiska slagsidan: Begreppet används i princip enbart om motståndarna på nätet till den som använder begreppet.

Det är synd, det gör att det blir pajkastning av det hela.
  • Anonym (kaka)
    sjuttiofemman skrev 2015-02-09 17:52:59 följande:

Man måste bara älska killbill :)

Nej, det måste man inte.
  • Butterscotch
    Mentat skrev 2015-02-07 13:04:26 följande:
    OK, så då är kriteriet alltså inte längre att nedvärdera en viss grupp utan att man publicerar artiklar om brott i ett visst syfte? 
    Nej, det tycker jag inte (min personliga åsikt alltså), att det måste handla om brott alltså. Det var därför jag skrev "... eller andra artiklar i syfte att smutskasta och nedvärdera". Om man engagerar sig så pass mycket i att nedgöra andra grupper så tycker jag att det kan benämnas "hat".
  • Solidaritet
    Mentat skrev 2015-02-07 16:58:02 följande:
    Jo, men det är ett cirkelbevis. I och med att journalistkåren är så pass vänstervriden som den är så är sympatierna för exempelvis (F!) men även andra tänkbara kandidater som AFA eller revolutionära fronten m.fl., så mycket större inom kåren än vad de är för (sd) så i enlighet med att det är en subjektiv beskrivning så betyder det inget rent objektivt sett att media betecknar just Avpixlat som en hatsite. Det finns helt enkelt ingen opartiskhet.

Jag kanske kan hålla med om att Avpixlat skall kallas för det, litet beroende på exakt hur man definierar begreppet, men dels är detta inget entydligt begrepp och dels stör jag mig på den politiska slagsidan: Begreppet används i princip enbart om motståndarna på nätet till den som använder begreppet.

Det är synd, det gör att det blir pajkastning av det hela.
    Hur menar du då att journalistkåren är vänstervriden, och vilka effekter skulle det ha på journalistiken? Utveckla gärna. 
    Några slags belägg för att svensk media är vänsterdominerad vore på sin plats, eftersom majoriteten av ägandet logiskt sett tillhör dem med störst kapital, alltså är det logiskt att majoriteten av svensk media är högerägd.
  • Mentat
    Solidaritet skrev 2015-02-10 07:11:16 följande:
    Hur menar du då att journalistkåren är vänstervriden, och vilka effekter skulle det ha på journalistiken? Utveckla gärna. 
    Några slags belägg för att svensk media är vänsterdominerad vore på sin plats, eftersom majoriteten av ägandet logiskt sett tillhör dem med störst kapital, alltså är det logiskt att majoriteten av svensk media är högerägd.
    Givetvis påstår jag inte saker utan vidare utan kan redovisa ett underlag: www.jmg.gu.se/digitalAssets/1369/1369226_journalist-2011-journalistboken-kap-13.pdf
    På 50-talet var sympatierna något så när jämnt fördelade mellan höger och vänster, sedan ett antal decennier är vänsterövervikten allt mer påtaglig för att idag ligga över 70%, t.o.m. över 80% i det medium som har störst genomslagskraft, SR/SVT, och 80% bland dem som har "Politik/Samhälle" som bevakningsområde.

Menar du alltså att du inte har märkt det? För all del, så länge journalistiken bekräftar ens egen världsbild kanske man inte tänker på det.
  • sjuttiofemman
    Anonym (kaka) skrev 2015-02-09 17:58:55 följande:

Nej, det måste man inte.

Förstår att det är jobbigt att bemöta fakta :D
  • Anonym (kaka)
    sjuttiofemman skrev 2015-02-10 09:27:45 följande:

Förstår att det är jobbigt att bemöta fakta :D

Man måste ändå inte älska Kill Bill, eller är det något du inte begriper?
  • Solidaritet
    Mentat skrev 2015-02-10 09:24:28 följande:
    Givetvis påstår jag inte saker utan vidare utan kan redovisa ett underlag: www.jmg.gu.se/digitalAssets/1369/1369226_journalist-2011-journalistboken-kap-13.pdf
    På 50-talet var sympatierna något så när jämnt fördelade mellan höger och vänster, sedan ett antal decennier är vänsterövervikten allt mer påtaglig för att idag ligga över 70%, t.o.m. över 80% i det medium som har störst genomslagskraft, SR/SVT, och 80% bland dem som har "Politik/Samhälle" som bevakningsområde.

Menar du alltså att du inte har märkt det? För all del, så länge journalistiken bekräftar ens egen världsbild kanske man inte tänker på det.
    För det första är du kanske medveten om att studien fått kritik, bland annat eftersom deltagarunderlaget var litet (främst ur SR/SVT:urvalet) och att det då inte går att dra några generella slutsatser utifrån resultatet. Kent Asp ger intrycket av att han tror att en kan förklara bort brister i studien baserat på de övertygelser en själv har, men en studie ska inte bygga på övertygelser, utan på statistik. 

Journalistiken bekräftar sannerligen inte min världsbild. Den är på tok för högervänlig över lag. I TV debatter utmanar man sällan SD retoriken, utan låter dem föra debatten på sina villkor, man ifrågasatte den förra regeringen alldeles för lite. 
  • Mentat
    Solidaritet skrev 2015-02-10 13:18:23 följande:
    För det första är du kanske medveten om att studien fått kritik, bland annat eftersom deltagarunderlaget var litet (främst ur SR/SVT:urvalet) och att det då inte går att dra några generella slutsatser utifrån resultatet. Kent Asp ger intrycket av att han tror att en kan förklara bort brister i studien baserat på de övertygelser en själv har, men en studie ska inte bygga på övertygelser, utan på statistik. 

Journalistiken bekräftar sannerligen inte min världsbild. Den är på tok för högervänlig över lag. I TV debatter utmanar man sällan SD retoriken, utan låter dem föra debatten på sina villkor, man ifrågasatte den förra regeringen alldeles för lite. 
    Tidigare undersökningar har visat på samma sak under lång tid: Journalistkåren har en mycket tydlig slagsida åt vänster. Det är så tydligt under så lång tid att det börjar bli känt som ett demokratiskt problem men jag kan tänka mig att de som står till vänster inte vill se det så och gärna kritiserar resultatet för att det inte passar. Att urvalet inom just SR/SVT har en större felmarginal pga litet underlag kan säkert stämma men det kan ju också innebära att vänsterövervikten är ännu större.

Om du tycker att journalistiken står för långt till höger säger det nog snarare mest om din egen postition i det politiska landskapet. Du är välkommen att presentera bättre underlag för dina påståenden än ditt tyckande. Du begärde det av mig och fick genast exakta siffror på vilket underlag jag hade för mina påståenden. Vänligen återgälda den artigheten, tack.
Svar på tråden Konkreta bevis på att Avpixlat är en "hatsajt"