• Simone

Oktoberbebisar 2015

Rulltrappa skrev 2016-02-10 20:11:55 följande:

Vi ger en full portion gröt på morgonen och en portion av något matigt på eftermiddagen/kvällen. Magen har klarat det förvånansvärt bra och hon gillar verkligen att äta. Idag gjorde jag en liten portion pasta med köttfärssås utan salt och mixade och den försvann på nolltid

Skönt att höra att någon mer ger lite mer mat än vad som är rekommenderat.

Bra tips om puréerna, har inte alls tänkt på det!
  • Simone
    mammalovis skrev 2016-02-10 22:12:38 följande:

Hur länge har hon ätit gröt?

Vi har testat att ge lite i två dagar och dagen efter vi gav var humöret hemskt hela dagen. Efter han bajsade så är han nöjdare. Nu har han inte fått sedan i måndags och natten till idag var den bästa sedan helgen, han bara åt vid 12, 4 och 7 efter att ha somnat vid halv nio, sedan sov han inte mer efter 7, men har sovit mer när vi har varit iväg idag. Bajsat flera lass så det läckt upp på ryggen också.

Så det viktiga är väl att hålla koll på att magen är med, d v s att de bajsar ungefär lika ofta som innan och att konsistensen inte blir för tjock. Börjar de knorra och sova dåligt på natten kan det ju ha med maten att göra. Viktors första tog ca 2 dygn att komma ut.  Sedan kan man ju välja att amma eller flaska kanske 30-40 minuter innan så de inte är så hungriga.

Betänk bara att morötter, majs och banan kan vara väldigt stoppande. Enligt läkare ska vi inte ge vår dotter på 2,5 år de mer än enstaka gång per vecka då hon har problem med förstoppning.Dessa tips håller jag också med om. Banan hade jag dock passat mig för i större mängd även om det är smidigaste frukten. Det brukar ta sin lilla tid för en känslig mage att vänja sig.

Yngsta syster har bekymmer och hennes pappa har stomiopererats p g a sina problem, så det återstår att se hur Lilleman blir. Pappan har/hade en egen variant på Crohns/Ulecerös colit och det är mer ärftligt bland pojkar.

Vi började att ge henne gröt för ca 1 vecka sen, då fick hon bara någon sked, men bara efter två dagar så åt hon en hel portion. Hon bajsar som hon ska så det är väl inga problem. Jag testade att ge henne morotspuré, men hon blev jätte hård i magen och fick utslag på hela magen som kliade :(

Vad skönt att han är piggare nu då! Och visst är det härligt när man märker att det är bajs upp på hela ryggen haha
  • Simone

Vi var på vårdcentralen för 3 veckor sedan då Julia haft sån hosta samt att hon fick massa röda utslag på hela magen. Läkaren sa att det var en allergisk reaktion, hade dock inte börjar ge henne några smakisar då. Vi fick rekomendationen att smörja med kortison två gånger om dagen samt en fet kräm. Men nu tre veckor sedan har hon fortfarande massa utslag... Jag skulle gissa på att det är nässelutslag, jag hade precis likadant som henne när jag var liten. Någon som har erfarenhet av det? Hon har blivit mycket gnälligare sen dess, det måste ju klia enormt på henne :(

• Simone
    Iowhannah skrev 2016-02-15 16:44:12 följande:

Åh fy :/ Stackars liten! Vad gjorde dina föräldrar när du hade de problemen?

Mamma fick smörja mig varje dag i ett antal månader... Jag hoppas Julia slipper ha det så läge. Man märker hur det kliar på hela magen och att hon tycker det är extremt jobbigt
  • Simone
    mammalovis skrev 2016-02-15 18:04:13 följande:

Du har inte bytt tvättmedel eller sköljmedel?

Kom din mamma på vad du inte tålde?

Annars får du försöka fundera på om det är något särskilt du har ätit sista veckorna? Jag antar att du inte äter semlor dagligen i alla fall, så vi kan skylla på det. Det brukar ju ta tid att komma på vad det kan vara. Annars äter man väl mer clementiner, apelsiner och kivi så här års.

Du får läsa på om nässelutslag och se om du får några ledtrådar där.

Min dotter fick prickar p g a virus, fick vi veta när vi kollade upp det då det inte utvecklades som vattenkoppor, men det gick över på en vecka.

Ne jag kör på samma och hon har även fått samma ersättning från start så det kan inte bero på det heller...

Ne hon fick aldrig reda på det tyvärr.. Har hört att det tydligen ska vara väldigt ärftligt, men jag hoppas verkligen hon slipper det och att det bara är något tillfälligt. Läste även att det kan komma när man har en infektion i kroppen och just nu är hon förkyld och hostig, så jag håller tummarna
  • Simone

1 månad med skrik, gnäll och massa utslag verkar äntligen vara över. Nu är hon lika glad och snäll som hon alltid varit. Hoppas det dröjer länge innan hon kommer in i någon sån period igen.

Här hemma pratas det hela tiden, går knappt en minut av hennes vakna tid utan att hon jollrar och gör massa ljud. Hon gör ännu mer när hon ser att man skrattar åt henne haha. Hon har dessutom börjat att vända sig från rygg till mage HELA tiden, och eftersom hon hatar att ligga på mage så slutar det alltid med världens skrik...

Är det någon mer bebis som är/har varit inne i en utvecklingsfas och blivit lite mer kinkig?

• Simone

Vi åker till gran canaria på fredag och jag behöver alla tips och råd man kan få! Är det någon som har erfarenhet av att åka med små barn? Vad bör man tänka på hällande flygningen samt när man väl är framme?

• Simone

Soliga hälsningar från oss!

Både jag och sambon har varit lite nervösa inför resan, både när det gäller flyg och själva vistelsen här.

Men oj vilken snäll tjej vi har, 6 timmar på flyget och bara en massa skratt, inte något gråt alls. Och sover gör hon nästan hela dagarna under ett stort parasoll och hon sover även hela nätter. Tror vi flyttar hot haha!
  • Simone

[quote=76458929][quote-nick]mammalovis skrev 2016-03-20 16:29:05 följande:[/quote-nick]Idag är första gången som jag är rastlös sedan innan jag var gravid med Lilleman, tror jag. Kanske beror det på att det är vår i luften och att jag längtar ut. I normala fall hade jag haft fullt upp med att springa upp och ner till gemensamma tvättstugan, men torktumlaren är sönder så det fanns bara plats att hänga två maskiner, så jag har fått avstå resten, annars brukar det ta större delen av dagen. Sedan har Lilleman fått hög feber 39,3 så han sover gott, annars brukar han ju vara mer vaken och hålla oss sysselsatta, då han varit grinig senaste veckan. Nu får jag väl i värsta fall väcka honom inom 3 timmar, tänker jag. Det känns lite jobbigt att han fått hög feber nu då han varit förkyld sedan fredags för drygt en vecka sedan. Dock har han ju inte mer symtom än hosta och snuva, men det känns ju inte värre än innan, dock är han mycket tröttare så det är väl idé att se om de vill titta på honom, så det inte blir några följdsjukdomar. Vi pratade med dem i fredags då han återfick 37,9 men det trodde de kunde hänga ihop med vaccinationen i tisdags.[/

Stackarn :( skönt att han sover bra iallafall, det hjälper ju mycket. Här hemma har Julia också haft hög feber samt hosta och snuva,

Hon sov däremot ingenting alls! Hon var så täppt i näsan så hon kunde knappt andas. Tur att sambon va ledig så man kunde avlasta varandra lite. Hoppas lilleman piggnar till snart :)

• Simone
    mammalovis skrev 2016-03-20 18:37:09 följande:

Efter 3 timmars sömn verkar han piggare och har ätit ordentligt när han vaknade. Lite päronpuré också även om den där tungan mest ska fara runt i munnen.

Just nu känns det bara knasigt att ta honom till doktorn, då det mer känns som en ny förkylning har startat då han var pigg igår. Till och med råkade lappen sitta kvar extra länge på andra ögat idag. Känns bra, då vi fuskat lite de dagar han varit mest grinig.

Vi åkte till doktorn med Julia, men han sa att så länge dom äter och är hyfsat pigga och "med" när dom är vakna så är det inget man gör åt. Så om han verkar piggare och äter så är det nog ingen fara :)
Svar på tråden Oktoberbebisar 2015