• Simone

Oktoberbebisar 2015

Är det någon mer bebis som blivit väldigt mammig/pappig? Julia har blivit extremt mammig den senaste veckan, det är bara jag som kan natta henne, ge mat, trösta henne osv. Hon ska även pussas hela tiden min lilla gullunge. Hon tar tag i kinderna och trycker sig mot munnen och pussar allt vad hon kan haha! Nu har även två tänder börjat komma upp och den tredje är på g tror jag. Det ser ju så gulligt ut :)
  • Simone
    Rulltrappa skrev 2016-05-12 10:28:46 följande:

Inte direkt pappig eller mammig, däremot har hon länge haft bestämda åsikter om vilken förälder som ska göra vad. Somna i mammas knä men sova vänd mot pappa. Bli matad av mamma om båda är hemma. Bli buren av pappa. Massor av sånt.

Haha ja dom vet vad dom vill! Minst i familjen, men ändå ska de bestämma mest
  • Simone

Tanken var att vi inte skulle göra någpt speciellt i sommar eftersom vi nyss var utomlands plus att vi ska åka i höst/vinter igen. Men nu har vi såklart ändrat oss och hade tänkt att åka iväg på någon minisemester här i Sverige en tor- sön kanske. Men vart?? Har ni några mysiga ställen som ni kan rekommendera? :)

• Simone
    Embla twopointoh skrev 2016-05-13 13:02:38 följande:

Sverige är rätt stort, så det vore bra om du ringade in ett ungefärligt geografiskt område ni kan åka i.

Glömde helt få med det haha! Vi bor i Norrköping, men det spelar inte så jätte stor roll vart vi åker. Visst, det behöver kanske inte ligga 60 mil härifrån eller så :)
  • Simone
    mammalovis skrev 2016-05-13 14:22:19 följande:

Vad gillar ni att göra? Besöka museer, badstranden, naturen? Det avgör ju också vad som är intressant.

Vi är öppna för alla förslag så länge det funkar att ha med barn :)
  • Simone
    Rulltrappa skrev 2016-06-02 10:41:09 följande:

Hur hänger ni i i värmen? Erkänner villigt att det hade varit najs att kunna sätta ner lilla Fis då och då nu när det börjar närma sig 30 grader, men icke! :P

Dumt att klaga, men fy sjutton vad varmt det är! Julia kryper runt i enbart blöja eller helt naken, kläder existerar inte just nu!

Förstår att det måste vara jobbigt flr dig att inte kunna sätta ner henne, speciellt nu. Men det måste vara väldigt mysa att ha en liten tjej som faktiskt vill sitta i knät :)
  • Simone

Snart åtta månader min "lilla" tjej. Vi har börjat märka av separationsfasen nu, Julia blir så ledsen när hon ser att man lämnar rummet och hon blir jätte ledsen om någon annan håller henne samtidigt som hon ser mig. Extremt gnällig har hon blivit och nattningen har blivit hemskt! Tack och lov sover hon hela nätter, annars vet jag inte hur jag skulle orka... Någon mer som kommit in i den fasen? Ni som har barn sen tidigare och upplevt den, hur länge varade den och hur blev era barn?
  • Simone
    Silverguld skrev 2016-06-10 08:05:42 följande:

Glömde skriva hur vi gör smoothies. Vår son har två favoriter så jag gör oftast dem. Slänger ner allt och mixar samman. Eftersom vår lilla är ganska hård i magen ofta använder jag alltid nästan övermogna bananer och andra saker som ska vara lösande. Båda "recepten" bli ca 500ml så vi häller över i antingen klämmisar eller burk och har i frysen och kylen.

en mogen banan

en näve mango (har använt både färsk och fryst)

ca en halv burk kokosmjölk

en mogen banan

ett päron

en näve hallon (frysta eller färska spelar ingen roll)

Tack för recepten, det ska prövas :D
  • Simone

Vi har "övat" på att säga mamma och pappa ett tag nu och imorse vid frukosten kom det, mamma! Vilken känsla :D visst, hon förstod nog inte själv att hon sa det, men att få höra det gjorde en så solt. Kort därefter kom även pappa.

Vi har förövrigt fått en mycket snällare bebis igen, gnäll perioden verkar vara över. Dock är det fortfarande väldigt gnälligt på kvällarna och hon vägrar sova trots att hon är jätte trött. Hon somnar runt 22 varje kväll efter mycket gråt och skrik :( tack och lov sover hon hela natten. Hur går det för era små?

• Simone

Hur sover era barn under dagen/natten? Känns som att Julia sover väldigt mycket när jag lyssnat på andra. Hon vaknar runt 7.45 är vaken en timme sen sover hon två timmar somnar vid ca 13-13.30 i två timmar. Sen brukar hon vilja ta en liten lur mellan 17-17.30. Somnar för kvällen ca 20.30 pch sover hela natten utan uppvak. Hon är extremt aktiv när hon är vaken så kanske det som gör så att hon blir så trött haha.

Förövrigt har vi en tjej som älskar att gå själv när vi håller henne i händerna. Helst ska hon gå så hela dagarna (dock säger min rygg annat) hon börjar få in ordentliga steg nu och fort går det. När började era andra barn att gå helt själva?

Svar på tråden Oktoberbebisar 2015