• Simone

Oktoberbebisar 2015

Mira14 skrev 2016-06-20 16:18:15 följande:

Vad skönt att hon sover så mycket :)

Min kille sover mellan ca 20:00-07:00, lite lek och mat i sängen och sen sover han mellan 07:30-09:30 ca. Sen under dagen blir det totalt 1 timme max, ibland en gång men oftast uppdelat på två gånger. Han är extremt aktiv hela dagen men är bra på att roa sig själv. Jag tycker det istället låter som att han sover lite lite men han kanske får tillräckligt på natten tänker jag.

Ja oj vad olika det kan vara! Men jag antar att så länge dom verkar nöjda så är väl allt som det ska :)
  • Simone
    Iowhannah skrev 2016-06-24 06:23:03 följande:

En ångestfundering: hur har ni tänkt kring eget rum? Det börjar bli aktuellt för oss nu, då sambon kommer jobba många tidiga morgnar i juli och hans väckning stör Nils. Jag är långt ifrån redo för detta, men om det får Nils att sova bättre så är det så klart positivt. Jag har märkt att han ibland kan störas av att vi är i rummet när han sover, men samtidigt är jag så nojig över att inte höra honom förrän han faktiskt gråter :S

Julia sov sin första natt i sitt rum inatt. Gick hur bra som helst! Somnade vid 21 och vaknade 07.45 utan ett enda uppvak under natten! Antar att hon sov skönt :) det var nog jag som var mer Nojjig, tyckte det kändes så hemskt igår när hon låg själv där inne. Men eftersom hon sover bättre när det är mörkt och tyst så får hon fortsätta vara i sitt rum :)
  • Simone

Idag slog det mig att våra bebisar inte är så små bebisar längre. Usch vad tiden går fort.

Just nu är Julia mitt uppe i en extremt jobbig fas, hon vägrar somna på kvällarna! Hon är väldigt aktiv på dagarna så när kvällen kommer vill man inget annat än att få sätta sig i soffan själv och titta på tv, men då är Julia som mest gnällig. Hon är super trött, men kan helt enkelt inte komm till ro. Hoppas innerligt att detta snart är över.

De senaste dagarna har hon lärt sig att stå helt själv utan något stöd i ca 5-10 sekunder, man ser att hon försöker ta något steg så vi får se hur lång tid det tar innan det händer :) har era bebisar lärt sig något nytt?
  • Simone
    Mira14 skrev 2016-07-10 17:14:41 följande:

Vaknade av hugg i magen i natt och sen kom det blod så tror på tidigt missfall. Som jag trodde blev jag ledsen men samtidigt var det nog "lika bra". Syskon kan gärna dröja lite lite till.

Vad tråkigt. Hoppas du mår bra trots allt både mentalt och fysiskt. Vi får hoppas att nästa syskon väljer att stanna kvar i magen :)
  • Simone

Ikväll lärde sig Julia att gå med gåvagnen helt själv utan stöd, så stolt mamma :) hon såg så nöjd ut när hon staplade fram.

Än är det bara mamma och pappa hon säger, men man ser hur hon försöker få fram mer. Hur går det för era med tal och gång? :)

• Simone

En nöjd Julia som fått en cykel :) den uppskattades!

Nu har hon börjat att leka tittut med sig själv i spegeln haha det ser så roligt ut!

Hon kryper för fullt hela tiden så nu har hon fått massa små blåmärken på smalbenen, är det någon mer som fått det?
  • Simone
    Rulltrappa skrev 2016-08-05 10:37:56 följande:

Oj vad lång hon ser ut. Min lillskit är bara 75 cm, hur stor är hon? Nej inte på knäna pga kryper ej, däremot gillar hon att headbanga och ibland är det grejer ivägen för huvudet vilket har genererat ett flertal bulor.

Vi var på Bvc för en månad sen och då var hon 74cm :) haha åh stackaren
  • Simone
    ccjapp skrev 2016-08-09 23:44:07 följande:

Hos oss ser matrutinerna ut såhär! :)

07:30 - 1 portion gröt

09:30 - smörgås eller yougurt

12:00 - hemlagad el burkmat, äter lite mer än en halv burk.

14:15 - grekisk yougurt med banan

16:30 ca - samma som lunch

19:30 - 1 portion gröt eller 200ml välling

23-00 - 200 välling

Kan bli välling en gång till under nattens gång.

Känns som han äter hela tiden :) min krabat är inte så stor, men äter mycket !

När börjar dem äta en hel burkmatsburk ungefär? Förstår att det är olika från barn till barn men hur är det för er, hur mycket av en burk äts?

Har en annan fråga till er mammor, vad har ni på fötterna på era små nu till hösten/vintern? Blir nog mycket krypandes utomhus.

Tossor? Vinterskor?

Julia äter en hel burk både till lunch och middag, hon är ett riktigt matvrak. Dock vägrar hon hemlagad mat haha. Jag älskar skor och har nog lite för många, så nu har jag börjat köpa åt Julia istället. Hon har alla möjliga typer (onödigt jag vet) har köpt kängor både fodrade och icke fodrade, boots, och lära-gå- skor (kavat) alla skor är ordentliga nu när det blir kallt och blött ute, men de är fortfarande lätta att krypa och gå i :)
  • Simone

Senaste månaden har Julia rest sig mot precis allt och det bästa har varit att gå runt vardagsrumsbordet. Igår kväll så gick hon runt som vanligt, men efter en stund släppte hon taget och stod helt själv i flera sekunder innan hon satte sig. Någon minut senare gjorde hon samma sak, men den här gången tog hon tre små steg helt själv utan stöd! :D
  • Simone

Stort grattis Nora :D

Hur sjukt är det inte att våra bebisar fyller ett helt år nu?! Här hemma har det hänt en massa, Julia ska gå hela tiden, oftast tar hon några steg själv annars vill hon hålla i ens pekfinger när hon går. Hon pratar hela tiden, inga riktiga ord än, men hon försöker verkligen. 4 tänder är på g nu, tack och lov verkar hon inte ha något ont.

Jag och sambon vill ha tätt mellan syskonen, så vi har bestämt oss för att börja försöka skaffa en redan nu, super roligt, men samtidigt lite läskig. Ni som har barn hyfsat tätt, hur var det att ha två barn?

• Simone
    LadyViolet skrev 2016-09-20 09:16:20 följande:

Alltså nu börjar jag bli rätt less på nätterna. Han får en flaska vid 23-tiden när han vaknar men sen vaknar han typ 10 ggr efter det och vill snutta tutte för att somna om. Så nu är det dags att sluta amma. Tänker att han får klara sig fram till 05 sen kan han få en flaska till. Där emellan endast vatten. Jag hoppas att sömnen blir bättre på sikt i alla fall. Hur har ni det med sömnen och nattmålen?

Fy jag lider med dig. Julia slutade att äta på natten när hon var ca 5.5 månad, däremot har sömnen varit sådär till och från. Senaste två månaderna har hon börjat sova hela nätter. Jag tog bort en vila så nu sover hon 2,5 timme efter lunch, hon äter massa under dagen och strax innan hon ska lägga sig sä får hon en stor portion med gröt då står hon sig till morgonen. Sover från 19-06.30-07.00 utan något uppvak
  • Simone

Då var Julia kalas avklarat! Kan inte förstå att hon redan är 1 år! En mycket nöjd tjej som fick stå i centrum hela dagen haha :)
  • Simone
    Mira14 skrev 2016-10-13 09:34:07 följande:

Jag måste bara fråga, är det någon av er som har stora problem med att få ert barn att äta mat?

Min kille blev ett år för en vecka sedan men äter egentligen enbart gröt och majs. Allt annat ratas. Provat plockmat, purémat, vår mat men allt ratas. Han får tom kväljningar ibland. Till råga på allt är han smal som en sticka, väger 9 kilo och är väl runt 80 lång. Jag håller på att gå sönder av oro. Han äter inte frukt heller, men smoothie går bra..

Om två veckor börjar han på förskola och jag har hört så många berättelser om förskolelärare som säger "idag åt hen varken lunch eller mellanmål".. Han har absolut inget fett att ta av så jag är så orolig.

Hur har ni andra det? Han äter inte välling heller men tillskottsnäring runt sextiden på morgonen går bra.

Julia vill bara ha barnmatsburkar... Vanlig mat jag lagar vägrar hon! Hon börjar också på förskola om två veckor och känner mig lite nervös över hur det ska gå med just maten. Har verkligen testat allt men just nu vägrar hon. Blir galen här hemma haha!
  • Simone
    Mira14 skrev 2016-10-13 15:16:31 följande:

Ja visst är det frustrerande? Jag längtar till den dagen det vänder, då ska jag köpa mig själv något riktigt fint ????!

Har Julia börjat gå? Även det stressar mig lite då jag tror att han kommer lära sig snabbt av de andra och att jag därmed missar de första stegen.. ????.

Ja hon har gått i en månad nu och det känns skönt. Förstår din oro, det är ju en grej man inte vill missa. Just därför "övade" vi som galningar här hemma haha. Jag och sambon satt på golvet mittemot varandra och så fick hon gå emellan, efter en timme så kom några små steg, sen släppte det mer för varje dag. Nu har hon börjat små springa fram. Så öva en massa varje dag så kanske ni inte missar något :)
  • Simone
    Iowhannah skrev 2016-10-16 08:10:00 följande:

I fredags fyllde Nils år och i går kom hela tjocka släkten och firade. Han fick så många presenter och det var så mycket folk! Det var lite obehagligt till en början, men efter ett tag gick han runt och lekte och hälsade på alla. Vi hade även gjort en (nästintill) sockerfri tårta som han åt med god aptit, men efter 2-3 timmar fick han nog och gick och la sig. När han vaknade hade alla åkt så då var det fritt fram att leka med alla nya leksaker :) Kvällen avrundades med en skrikfest av den överstimulerade ungen, men efter en promenad så sov han gott hela natten (vilket vi, efter mer än en vecka av snor och nästäppa, inte alls är vana vid).

Men åh gullungen! Så stilig :D
  • Simone

Skulle vara roligt att höra hur era barn har utvecklats nu när dom hunnit bli ett :)

Julia väger nu 10,5kg och är 76,8 cm lång. Hon har gått sen en månad ungefär och nu har hon även börjat försöka springa. Hon älskar att dansa till babblarna (börjar bli skapligt trött på den musiken haha) att leka med andra barn är också roligt och extra kul är det att få krama och pussa bebisar. Vanligtvis älskar hon mat, men nu har hon kommit in i en period där mat är super tråkigt och ointressant. Hon har sovit hela nätter utan något uppvak i ca 6 månader så det hoppas jag att hon verkligen fortsätter med. I övrigt är hon en snäll och väldigt aktiv unge :)
  • Simone
    Rulltrappa skrev 2016-10-16 10:54:55 följande:

Vi har ett tvångsmässigt litet barn. Försöker fel förälder mata på natten är ersättningen blä. Kan krypa men blir helst buren. Sover i knäet eller bredvid någon annan. I vagnen i undantagsfall. Kommer nog bli den största utmaningen i barnomsorgen då den förskolan bara har inomhussovning på madrasser numera. Hoppas att gången väntar till efter årsskiftet, tvivlar på att hon har tillräckligt med omdöme för att gå nu. Talet funkar utmärkt, ordförrådet är stort och orden sätts ihop till enkla meningar.

Vad roligt att hon kan sätta ihop enkla meningar, nu blir jag lite avundsjuk :)
  • Simone
    Rulltrappa skrev 2016-10-16 12:33:23 följande:

"MAMMAMAMMA JÖDU? OA OCKÅ HA KAKA!"

Haha så gulligt! Vad duktig hon är :)
  • Simone
    Iowhannah skrev 2016-12-11 08:19:11 följande:

Hur har ni andra upplevt tandsprickningen när det har varit kind-/hörntänder på väg? I över en och en halv månad har Nils tandkött svullnat emellanåt och han visar samtliga tecken på tandsprickning (gnällig, vägrar äta, sover dåligt, ökat närhetsbehov osv osv), men det blir liksom inte mer än så. Det har fortfarande inte dykt upp någon tand, vi har bara sett en liten antydan i överkäken. Allt detta krångel är extremt påfrestande för hela familjen, jag vill bara att det ska få ett slut!

Julia har fått 5 kindtänder nu och hon har varit exakt som Nils, fruktansvärt jobbigt faktiskt! Kan dock inte minnas att det tog så lång tid från gnället till att tanden kol upp. Hoppas den kommer snart så han slipper ha så ont :(
Svar på tråden Oktoberbebisar 2015