Inlägg från: Iowhannah |Visa alla inlägg
  • Iowhannah

Oktoberbebisar 2015

mammalovis skrev 2016-09-24 21:28:04 följande:

Idag har vi lyckats få Viktor att ta sina första stapplande steg. Han är ju så försiktig så jag ställde honom på golvet så han hade balans och försökte locka honom. Första gången hade han till och med kvar balansen. Sedan skulle han ha tag så fort som möjligt. Det ska bli kul att se när han väljer att släppa och gå själv. Han har blivit mycket stadigare med att stå bara sista veckan. Egentligen räknar vi inte förrän när de går uppåt 10 steg för de första ramlar de ju in i famnen typ.

Men vad sjuttan som far i honom framåt kvällskvisten när han bara skriker förstår jag inte. Typiskt också att bärselen låg i tvätten. Jag vet inte hur han lyckades, men han kissade så det rann ur blöjan ner på marken ... Tur vi var ute i alla fall även om det blev mer tvätt ... Ja, antagligen var han övertrött då han bara sov en timma på dagen samt vid amning.

Härligt jobbat, Viktor! Hoppas han inte gör som Nils nu, som visar att han kan och sen bara skiter i det. Han gjorde så när han började vända sig och han har gjort så nu när han börjat gå. Han visade att han kan gå 5 steg utan stöd och sedan dess (kanske två veckor sedan) har han vägrat. Men det släpper väl snart.

Här har vi också haft en övertrött liten en i dag. Han sov kanske 20 minuter på dagen, men blev ändå inte direkt skrikig. Förhoppningsvis sover han bra i natt! Han somnade tidigt och har bara smågnällt lite, inte såpass att man har hunnit in innan han somnat om dock.

Nåt nytt som Nils har börjat med är att ta bort förmiddagsluren. Jag hatar det verkligen, för det resulterar alltid i att han är för trött för att äta när det är lunch! Visst kan jag flytta lunchen, men vafan! Det går ju inte att få rutiner med ungen -.-
  • Iowhannah
    Simone skrev 2016-10-09 20:37:32 följande:

Då var Julia kalas avklarat! Kan inte förstå att hon redan är 1 år! En mycket nöjd tjej som fick stå i centrum hela dagen haha :)

Grattis Julia! :D

Här har vi tema snor, lagom till ettårsdagen. Förvisso är det bara måndag än, och Nils fyller år på fredag. Sambon och Nils snorar och hostar ikapp och jag är väldigt tacksam över att kunna åka till jobbet och vila. Dock har jag nu börjat få lite ont i halsen så jag får ligga i för att inte bli sjuk. På lördag kommer släkten och på söndag blir det ett litet barnkalas med några vänner så vi har inte tid att vara sjuka! Hela huset ska städas och tårta ska bakas osv osv.
  • Iowhannah
    LadyViolet skrev 2016-10-10 16:55:46 följande:

Stackars Viktor som var sjuk på sin födelsedag

Kan meddela att första natten utan tutte gick över förväntan. Var ledsen i ca 20-30 min vid första uppvaket, lite kortare vid andra. Vid 3:e uppvaket kl 04 fick han en flaska ersättning och sov sen till strax efter 6. Tyvärr sov jag sämre än någonsin, och i natt är det min tur...

Annars knallar vi här sen någon vecka tillbaka. Han är riktigt nöjd med att kunna vandra omkring som han vill, så härligt att se

Visst är det kul att se när de blir så stolta över att kunna nåt nytt! Nils tog sina första stapplande steg för typ en månad sedan, men sen avvaktade han ett tag och inte förrän senaste veckan har han börjat gåträna igen. I dag har han promenerat lite runt i vardagsrummet (och dansat, trots snor och förkylning) :)
  • Iowhannah

I fredags fyllde Nils år och i går kom hela tjocka släkten och firade. Han fick så många presenter och det var så mycket folk! Det var lite obehagligt till en början, men efter ett tag gick han runt och lekte och hälsade på alla. Vi hade även gjort en (nästintill) sockerfri tårta som han åt med god aptit, men efter 2-3 timmar fick han nog och gick och la sig. När han vaknade hade alla åkt så då var det fritt fram att leka med alla nya leksaker :) Kvällen avrundades med en skrikfest av den överstimulerade ungen, men efter en promenad så sov han gott hela natten (vilket vi, efter mer än en vecka av snor och nästäppa, inte alls är vana vid).

• Iowhannah

Alltså, det här med bilder... Antingen hamnar dem på sidan eller upp-och-ner, så störande!

• Iowhannah

Babblarna är en storfavorit här också, sambon och jag brukar komma på oss själva med att gå och sjunga på deras låtar. Annars gillar Nils i princip all musik och älskar att dansa :) Längd och vikt har jag inte koll på eftersom vi inte ska till bvc förrän den 5 november. Jag försökte mäta honom med måttband när han sov för ett tag sedan och kom fram till ca 76-77 cm, men det är nog lite mer än så. Han har en väldigt stark vilja och visar alltid tydligt vad han vill och tycker. Jag är mycket stolt över den sidan hos honom, jag hoppas att han håller kvar vid den hela livet! Han traskar mer och mer för varje dag och även här har vi fått uppleva något försök till att springa (men det gick inte så bra). Det bästa han vet är när någon av oss går runt med honom i huset, då försöker han verkligen att springa!

Nils har även börjat visa upp att han vet vad som är hans. Han kan bli väldigt svartsjuk om mamma eller pappa håller i ett annat barn. På öppna förskolan så skyfflade han undan en liten tjej som var nyfiken på mina piercingar och i dag drog han i pappas byxor när han gosade med sitt kusinbarn.

Efter mer än en vecka av förkylning och nästäppa varje natt så har vi äntligen fått börja sova igen! Märkligt hur snabbt man vänjer sig ändå, det var plötsligt normalt att gå upp några gånger per natt och suga snor och ge nässpray/saltvattenlösning och natta om. Nu känner vi oss dock ovanligt utvilade, efter två nätter med riktig sömn, haha :D

• Iowhannah
    Fru Hermelin skrev 2016-10-17 21:38:50 följande:

Hej på er! Himmel vad längesen jag var härinne nu. Tiden bara rusar iväg och jag hinner inte riktigt med. Minns inte när jag skrev sist, men nu har vi både hunnit flytta, dottern börjat skolan, halvrenoverat lägenheten och åkt på utmattningssyndrom. Och nästa vecka fyller Love ett år. Inte klokt.

Så kul att läsa ikapp lite och se hur ni andra har det. Så häftigt att det kan vara både så lika och så olika för alla. Grattis till alla ettåringar så långt!

Love blir som sagt ett år nästa vecka, då har han också ettårskontollen så nu vet jag inte exakt hur stor han är, men sist vägde han ca 10,2 kg och var 76,5 cm lång om jag inte missminner mig. Det var vid 10 månader. Han hade tappat lite på sin viktkurva så de ville gärna att vi skulle fylla på med ännu lite mer olja i maten och så, men det var ingen större fara. Och det är inte så konstigt att han smalnat av lite för OJ vad han är igång. Han är ju för tusan aldrig still, ens när han sover! T o m i matstolen sitter han och viftar med armarna och sprattlar med benen. Vid 10,5 månader knäckte han gå-koden och nu springer han nästan. Och dansar! Så han nästan hoppar med hälarna!! Jisses, intensiv är bara förnamnet.

Vi har NÄSTAN slutat amma nu, efter att ha nattammat intensivt till för en månad sedan. Då vaknade han fortfarande 8-12 ggr per natt och ville ha bröstet. Mot slutet somnade jag inte om mellan gångerna och det slutade med att jag kollapsade en dag. Då fick nattamningeb sluta tvärt och nu ammar vi bara lite för nedvarvning vid nattning. I övrigt äter han massor, välling+macka+frukt till frukost, lagad mat till lunch och middag, 2-3 mellanmål däremellan och 1,5 portion gröt till kvällen. Han får fortfarande inte mjölk, men ska testa igen vid året.

Han har varit rätt ointresserad av att prata (men haft ett stort spann av diverse ljud som han freestylat med i alla tänkbara konversationer) men nu börjar det komma alla möjliga försök till ord vilket är jättekul!

Hittills har vi:

Mamma = mamma

MaMMba = lampa

Baaba = pappa

Goggkla = klocka

GAgge = kaffe

Goggla = glasögon (icke att förväxla med "klocka", hehe)

MmmMMMM!! = muu (som kossan säger)

BA! = bä (som fåret säger)

Ejejej = hej/hej då (ihop med intensivt vinkande och pekande på dörren)

Nänänänä! = något han inte får röra (typ eluttag) ihop med viftande med pekfingret

Senaste veckan har han blivit ett riktigt litet monster i humöret emellanåt. Är det nåt han inte får ha eller om man tar något ifrån honom blir han skogstokig och arg så han nästan skakar och blir knallröd i sitt lilla ansikte. Och så ska han vara med hela tiden, allra helst hos mig. Upp i famnen, och så ner igen, och sen dra i byxbenet och så upp igen. Och så ner. Och så blir han arg för nåt. Och sen glad. Och så sur igen. Intensiv som sagt! Tur att han är så jäkla söt! ;)

Oj, vad jag känner igen mig i det du skriver! Nils är också galet intensiv och aldrig stilla. Han började tappa på viktkurvan när han lärde sig krypa, men än så länge har bvc inte oroat sig. Han blir också så där extremt arg när han inte får göra vad han vill (typ ta marsvinens vattenflaska), han sitter och gallskriker trots att han vet att han inte får göra just den grejen. Han kan också bli väldigt arg om han går runt och sedan sätter sig ner, som att någon skulle tvingat honom att sitta. Dock är jag stolt över att han är så känslig och viljestark, hoppas han behåller de egenskaperna :)

Mammig är han också, är vi hemma allihop så är det mamma han klättrar och klänger på (allra helst när jag ska äta frukost och sambon sitter vid soffan och är redo att leka). Det värsta är de gånger jag åkt till jobbet eller affären och han har suttit vid dörren och gråtit :( Det gör väldigt ont i mammahjärtat :(
  • Iowhannah

Nils har dagar då han äter som en häst. Oftast äter han två portioner gröt med katrinplommonpuré till frukost, vad vi än äter till lunch (minst en portion, ibland mer), klämmis/macka/yoghurt med müsli till mellanmål, en och en halv portion gröt till kvällsmat och typ 300 ml ersättning vid läggdags. Vissa dagar äter han lite och ofta, andra dagar äter han mycket och sällan.

I övrigt har det mesta blivit så himla mycket bättre sedan han lärde sig gå! Han är betydligt mer självständig och en allmänt lugnare person (även om han såklart kan bli fly förbannad) och t o m att ligga på skötbordet kan vara okej. Sover bättre gör han också. Han snittar kanske 13-14 timmar på natten (med ett kort uppvak) och kan sova 1,5-2 timmar i sträck på dagen. Nu har han precis varit förkyld igen så vi har haft några jobbiga nätter, men de tycks äntligen vara över.

De senaste dagarna har Nils avancerat från att gå till att springa, men det är inte alltid lätt att hålla koll på var fötterna är. Han har dock aldrig slagit sig illa, han har en tendens att sätta sig ner när han håller på att ramla :)

• Iowhannah
    garin skrev 2016-11-02 20:14:37 följande:

Inser nu när jag läste igenom mitt inlägg att han äter verkligen inte alls särskilt lite. Upplever det som det men är lätt hänt att glömma bort alla vällingflaskor som slinker ner. Så totalt blir det ju mycket men fel. Blir som att man vill kompensera men så blir det kanske en ond cirkel istället. Så svårt att veta liksom. Just för att han vaknar så mkt på nätterna med. Eller nu senaste tiden har han bara vaknat 2ggr men i perioder är det gnäll var och varannan timme...

Nä, han verkar inte äta så lite, han sprider bara ut det på hela dygnet istället. Ska han börja förskola snart?
  • Iowhannah

Hur har ni andra upplevt tandsprickningen när det har varit kind-/hörntänder på väg? I över en och en halv månad har Nils tandkött svullnat emellanåt och han visar samtliga tecken på tandsprickning (gnällig, vägrar äta, sover dåligt, ökat närhetsbehov osv osv), men det blir liksom inte mer än så. Det har fortfarande inte dykt upp någon tand, vi har bara sett en liten antydan i överkäken. Allt detta krångel är extremt påfrestande för hela familjen, jag vill bara att det ska få ett slut!

• Iowhannah
    Simone skrev 2016-12-11 20:08:27 följande:

Julia har fått 5 kindtänder nu och hon har varit exakt som Nils, fruktansvärt jobbigt faktiskt! Kan dock inte minnas att det tog så lång tid från gnället till att tanden kol upp. Hoppas den kommer snart så han slipper ha så ont :(

Jo, det hoppas jag med. Dock verkar det inte vara enbart en tand som strular, det verkar vara typ alla -.-
  • Iowhannah

God fortsättning! Hoppas att alla har haft en fin jul! Det har iaf vi, och det var en nöjd Nils som gick och la sig sent i går kväll :)
Svar på tråden Oktoberbebisar 2015