Inlägg från: Iowhannah |Visa alla inlägg
  • Iowhannah

Oktoberbebisar 2015

Nu har vi kommit till en stor fundering här hemma. Vi har föräldradagar så att vi kan vara hemma i lite mer än ett år till, men så jobbar vi skift båda två och är inte automatiskt lediga på jul, midsommar, nyår osv osv. Hur många dagar bör man ha kvar att ta av när barnet börjar på förskola? Det måste finnas fler skiftarbetare i den här tråden, någon kan nog komma med nåt råd.

Jag har funderat på det här med att släktingar är lediga då, men både farmor och mormor (som är de som bor nära) jobbar också skift så där finns ingen större säkerhet heller.

• Iowhannah
    mammalovis skrev 2016-07-18 13:21:43 följande:

Frågan är väl hur stor del någon av er vill vara ledig under storhelger och hur mycket ni jobbar just då och hur många år framöver. Hur många timmar gör ni på en vecka? Sedan brukar ju reglerna vara lite konstiga när man jobbar skift, har jag uppfattat det som. Sedan har förskolan 2 stängningsdagar per år.

Jag jobbar stängningsdagarna då jag har kompetensutveckling själv, så oftast har mormor tagit en semesterdag för att vara med barnbarnen, hon har bara mina, brorsan är barnlös.

Jag misstänkte att det kunde vara lite andra regler för skiftarbetare. Jag får väl kolla runt på f-kassans hemsida och se om det finns någon vettig info.

Enligt våra anställningsavtal jobbar vi 38 timmar per vecka, men det varierar stort, vissa veckor har jag bara jobbat 20 timmar t ex (såna veckor får man tyvärr igen senare, då man får tre 10-timmarspass på raken). Går man på en tidig grupp, eller en grupp med många natturer, så jobbar man bara typ 35 timmar per vecka (det gjorde jag förra året, det var fantastiskt).

Vi planerar att skaffa ett barn till i framtiden, så då har vi ju dagar att ta av där också förvisso...
  • Iowhannah
    Rulltrappa skrev 2016-07-18 20:11:44 följande:

Nu har vi tvättstugeschema så jag låter helt enkelt bli att lägga in turer på studiedagar och helgdagar som jag vet att min partner jobbar (han har fast schema), sen har vi sett till att inte behöva ha samma helger (jag jobbar udda helger, han jämna). Men OM (eller när) jag klantar mig och missar något så brukar det lösa sig genom att jag gör ett byte med en kollega.

Har ni möjlighet till familjetid när ni jobbar olika helger? Det är nämligen också nåt jag har funderat över hur man ska göra med.

Mycket kan vi nog komma överens med arbetsgivaren om.
  • Iowhannah
    ulliiz skrev 2016-07-21 02:07:53 följande:

Och så hände de som inte får hända, Nellie ramla ur sängen. Usch va man känner sig som en dålig mamma :(

Tips på hur man kan barnsäkra vuxen sängen??

Hon får alltid sova i våran säng när hon vaknar å vill äta på natten för hon vägrar somna om i sin säng, enda sättet att få henne att sova där när hon vaknat är att först gå å vagga henne tills hon somnat och de har jag inte energi till. Men kanske får bita i de sura och vagga endå?!

Hur gör ni andra?

Nils får sova i vår säng ibland, ifall han vaknar jättetidigt och inte är pigg, men om vi inte är där båda två så har jag jättesvårt att slappna av. Han är så rörlig och aktiv så jag är rädd att inte hinna vakna i tid. Så det är i sällsynta undantagsfall som han får sova i vår säng. Men det är samma här, vaknar han tidigt så vägrar han somna om i sin egen säng. Så fort han kommer till vår säng så blir han dock lugn och även om han inte somnar direkt så kan han ligga och bara pilla med sin filt ett tag.

Förr kunde man ju bygga en mur av täcke och kuddar på andra sidan, men nu klättrar de bara över så det är inget skydd längre. Ni kanske kan lägga en madrass bredvid er säng? Så landar hon åtminstone mjukt.
  • Iowhannah

I dag hände nåt nytt och, i mina ögon, stort! Nils och jag hade badat i en av de lokala sjöarna och jag skulle sätta på honom en blöja. Vi satt i gräset och han reste sig mot mitt ben och släppte taget. OCH STOD KVAR! Förvisso bara i typ två sekunder, men jag såg det och jag dog nästan av stolthet :D Han har testat ett par gånger förut men aldrig tidigare lyckats balansera utan stöd. Det var nästan så att jag ville skrika till alla andra badgäster att "HAN STOD SJÄLV", haha :D

• Iowhannah
    ulliiz skrev 2016-08-02 22:26:45 följande:

Woho äntligen tar hon sig framåt, om än långsamt och inte så långa bitar, men framåt iallafall :D kör en blandning mellan att krypa och åka på rumpan ???? trott i typ 3 månader att hon ska börja ta sig fram så va verkligen på tiden. Och så stolt man blir :)

Vad kul! Alla framsteg känns ju fantastiska och det är så kul att se när de blir så stolta över att ha lärt sig nåt nytt :D

Nils har nyligen lärt sig att gå upp för trappor (inte ner, han har inte fattat att man måste backa) så när jag ville vara ute i går så ville han bara gå in hela tiden (och bli buren tillbaks till gräsmattan för att kunna gå in igen). Han har även lärt sig det mest effektiva sättet att bli upplyft: man kryper fram till valfri förälder, ställer sig mot dennes ben och försöker klättra upp samtidigt som man söker ögonkontakt. Sötbollen :)
  • Iowhannah
    Simone skrev 2016-08-05 10:30:09 följande:

En nöjd Julia som fått en cykel :) den uppskattades!

Nu har hon börjat att leka tittut med sig själv i spegeln haha det ser så roligt ut!

Hon kryper för fullt hela tiden så nu har hon fått massa små blåmärken på smalbenen, är det någon mer som fått det?

Haha, ooooh ja! Nils smalben är mer i nån blå-grön-gul nyans än nåt annat! Jag har så svårt att förstå hur det inte kan störa honom, det ser ut som att det måste göra ont.

Ibland är jag allt avundsjuk. Det måste vara så skönt att vara bebis emellanåt. Getingstick på benet - bryr sig inte, knottbett i pannan - bryr sig inte, slår huvudet i spegeln - bryr sig inte. Eller så är han bara en hårding.
  • Iowhannah

Vi tycker att det är lite svårt att få in mellanmål, eftersom Nils inte gärna äter när ingen annan gör det. Dock blir han sällan nöjd med bara ersättning, så vi försöker få in nån macka och lite fruktpuré också.

0630 - gröt med fruktpuré. Rån ifall han inte blir mätt på gröten.

0930 - 270 ml ersättning

1230 - lunch. Vad som än serveras, han älskar all mat och pappas matlagning är den bästa (jag kan inte göra annat än att hålla med) :)

1530 - macka och fruktpuré eller naturell yoghurt med fruktpuré/osötad sylt

1800 - 270 ml ersättning (numera liggande i sängen. Är man snabb med nappen efteråt så somnar han direkt).

Nils har börjat komma ur den jobbiga fasen han nyligen har varit i. Äntligen! Det hände mycket i juni och juli, men nu verkar det lugna sig en aning. Nattningarna tar inte längre en timme (som jag har förstått det) och han är mycket mer nöjd och glad under dagarna. Han övar mer och mer på att släppa taget när han står upp och han kan numera sätta sig ner på ett smidigt sätt utan att hålla i sig :) Han har ett rejält temperament och är bra på att visa vad han vill (t ex drar i byxorna på den han vill ska lyfta upp honom), han blir verkligen mer och mer ett litet barn med egen vilja :)

• Iowhannah

Enligt vår bvc-sköterska är en portion mat 1 dl. Jag har inte full koll på hur mycket det är i en burk men huvudsaken är ju att barnet blir mätt :)

• Iowhannah

I dag var vi på öppna förskolan i några timmar och Nils har lekt och busat så himla mycket! Nu är han helt slut, vi sitter i bilen på uppfarten och väntar på att han ska vakna :P

Han har även visat att han kan stå utan stöd i några sekunder (av nån anledning har hans pappa aldrig lyckats se det dock), men han gillar nog säkerheten i att hålla i nåt. Han har gått längs möbler i flera veckor nu och i går såg jag att han sakta försöker släppa taget även när han går. Jag hoppas att han tar sina första steg innan han fyller ett :)
Svar på tråden Oktoberbebisar 2015