Inlägg från: Iowhannah |Visa alla inlägg
  • Iowhannah

Oktoberbebisar 2015

Rulltrappa skrev 2016-03-20 08:57:11 följande:

En liten undran bara. Jag hittade den här gamla statusen bland mina facebookminnen och blev både full i skratt och lätt oroad av de moraliska pekpinnarna från den cencurerade personen. Eftersom jag dels alltid haft lätt för att släppa mjölk till pump och dels haft stor möjlighet att påverka mina arbetstider har det varit en självklarhet för mig att jag och mina barns fäder skulle ha samma rättigheter och förutsättningar att dels jobba, dels ta hand om våra barn från ett tidigt skede. Vissa har blivit provocerade av det. Vad kan det bero på? Är detta en vanlig uppfattning, att det är uteslutande kvinnors uppgift att ta hand om spädbarn oavsett de ammar eller ej? Vi behöver ingen hätsk debatt, jag är bara nyfiken på era erfarenheter.

Jag tycker också att sånt där är riktigt skrämmande. Det är 2016 och vi bor ändå i ett av världens mest jämställda länder, och trots det kommer såna här frågor/föreläsningar om hur mamma är viktigare än pappa osv. För mig och min sambo är det viktigt att vi får lika mycket tid med vårt barn och lika stora möjligheter att skapa en trygg relation och en bra anknytning.

Jag började jobba när Nils var tre månader och fick STÄNDIGT frågan "är [sambo] hemma nu?". Vad annars?! Skulle vi lämnat ungen ensam eller?! Sambon däremot har aldrig fått samma fråga (vi jobbar varannan månad). Folk tar liksom för givet att det är mitt, och bara mitt, jobb att ta hand om vårt gemensamma barn. Och då ammar jag inte ens. Inte för att de har med den saken att göra, men jag tycker inte att de har att göra med vem av oss som är ledig heller.
  • Iowhannah
    ccjapp skrev 2016-03-21 21:07:12 följande:

Hej igen! Jag tänkte fråga er ang välling.

Har sett att det finns mild havrevälling från 6mån.

Jag funderat på att introducera det snart då sonen passerat 6mån, framförallt för att försöka få nätterna att bli lite bättre hos oss? Som det ser ut idag så äter han regelbundet nätterna igenom med 3h/mellanrum. Flaskmatas.

Tänkte därefter att han får en flaska välling inför natten, vad tror ni?

När har ni tänkt börja med välling?

Har ni inte testat med gröt då? Han kanske står sig längre om han får nåt fastare på kvällen. Eller introducera mer "riktig" mat på dagen så han inte är lika hungrig nattetid.

Vi kommer inte börja med välling alls, dels för att vi inte vill att han vänjer sig vid en "tröstflaska" och dels för att det (enligt boken Smakäventyret) kan öka risken för glutenintolerans.
  • Iowhannah

Är det någon som har lyckats mästra krypandet än? Nils övar som en galning här hemma! Lägger man honom i babygymmet så tar det inte många minuter innan han har rullat runt till magläge och ligger och sprattlar med benen och skriker av frustration. Vänder man honom till rygg så är han snabbt tillbaks på mage och skriker. Måste jag säga att det är svårt att inte skratta? ;P

Han har nyligen lärt sig att sitta själv utan stöd också och när man håller i honom så övar han på att både stå och gå. Och så ser han alltid så stolt ut :D

I morgon han vi 5-månadersvaccinationen. Hoppas han slipper hög feber den här gången med! Dock ska det bli kul att se hur stor han är nu, han har växt ur allt i storlek 62 och börjar kännas ganska tung.

• Iowhannah
    ulliiz skrev 2016-04-05 20:47:42 följande:

Vilken skillnad de kan vara, min dotter föddes i v 37+2 och va 47 cm vägde 2865, igår på 5 månaders kontrollen va hon 61 cm och vägde 5550 :p min lilla mini bebis :p

Oj! Ja, hon var en liten plutt ju :D Vi hade 5-månaderskontroll för ett par veckor sedan och då vägde han 7061 gram och var 66,5 cm lång.

Nils har nyligen börjat lösa upp bröd i munnen så när hans pappa äter frukost så får han ofta en brödskiva. Då kan han underhålla sig själv länge, även om det mest blir en massa smulor (på stolen, på golvet, i blöjan) :P
  • Iowhannah
    ccjapp skrev 2016-04-05 21:55:04 följande:

Här vägde vi 8,4 kg och 69 lång på 6mån kollen.

Har provat gett lilleman smakprov av barnmatsburkar men det spottas bara ut och hurvas/sköjs. Äter gröt/puree sen 4mån ålder.

Har ni något tips? Bör jag fortsätta ge varje dag eller bör man avvakta lite? Som det ser ut på honom nu så kommer han aldrig vilja ha "riktig" mat..*suck*

Om han inte verkar intresserad alls så skulle jag iaf avvakta. Sånt där kan ändras över en natt känns det som. Att han spottar ut är en fysisk reaktion på konsistensen och på att det inte rinner ner i halsen (som bröstmjölk och ersättning gör). Hur är han när ni vuxna äter? Verkar han intresserad av er mat? Isf kan det ju vara så enkelt att han inte gillar burkmaten bara.
  • Iowhannah
    Simone skrev 2016-04-09 20:09:16 följande:

Här har det bakats doptårtor hela dagen, vilket jobb! Imorgon är det daga för dop för lilltjejen och såklart har hon dragit på sig årets förkylning...

Någon mer som har haft/ska ha dop? :)

Vi ska inte ha något regelrätt dop, men har pratat om att ha en namngivningsfest. Förmodligen i sommar, så man kan vara utomhus. Det vore onekligen kul att samla hela släkten :)

Då min sambo är f d kock så misstänker jag att vi kommer fixa allt själva. Tanken är att vi bjuder på grillat, så här blir det mat och inte så mycket fika (kaffe förstås, men sen får det räcka med typ cupcakes eller nåt).
  • Iowhannah

Inga direkta ord här heller. Jag har försökt få honom att säga mamma under en period när han sa mycket m-ljud. Jag fick ett "amma", men inte mer än så. Nu övar han för fullt på p-ljud, så jag försöker få honom att säga pappa. P-pa blir det oftast. Men jag tror inte att ljuden betyder nåt än. Kan tänka mig att det går snabbare för barn som har storasyskon som pratar.

• Iowhannah
    mammalovis skrev 2016-04-10 22:19:08 följande:

Ja, det låter ju tröstfullt att han ändrades från en i veckan till en om dagen, det är ju typ samma ökning här fast från ca 1 per dag/varannan dag till 5-6 varje dag. Sedan har färgen ändrats från mer gult amningsbajs till olivgrönt alternativt mörkbrunt. Så jag tror jag får ringa och fråga om det verkar normalt. Just att det inte blir färre per dag tycker jag är skumt.

Hur är det för er andra som har bebisar som inte fått penicillin? Bajsar de mycket oftare nu när ni introducerar mat?

Då Nils hade en del problem med magen när han var yngre så har vi tagit det lugnt med maten. Jag var orolig för att hans mage skulle balla ur, men jag tycker snarare att den mår bättre av fast(are) föda. Glad överraskning kan man säga.

Bajsblöjorna varierar från dag till dag, men vi snittar kanske 1-2 om dagen. Vissa dagar kan han skrapa ihop 4 och andra blir det ingen alls. Men överlag skulle jag säga att det är som innan. Kanske nån enstaka mer bajsblöja per dag.

Jag reagerar lite på färgen du beskriver. Ger ni mat med oljor i? Nils bajs såg ut så när vi testade mjölkfri ersättning (som har en massa oljor i sig), men nu är det normalt. Eller, det tar ju färg av vad han äter såklart. Om du inte kommer på nån källa till färgen så skadar det iaf inte att ringa 1177.
  • Iowhannah
    Rulltrappa skrev 2016-04-12 06:07:36 följande:

Det där "mustaschformade" vecket långt ner, menar jag. Någon mer som fått sånt som bieffekt av fortplantningen? (Jag vågar inte stirra på främlingars magar på gymmet, frågar därför här.) Ursäkta den asheta och nyvakna pyjamaslooken, jag bjuder på den.

Jepp, jag har nåt liknande. Men i mitt fall är det nog mer fett än hud eftersom jag inte har kunnat träna nåt sedan förlossningen :/

I dag ska jag till läkare och kolla min hals. Jag hoppas ändå att han hittar nåt som går att behandla så skiten går över! Jag har haft ont sen oktober/november. Lagom kul för nån som gymmade 3-4 gånger i veckan förr...
  • Iowhannah
    Simone skrev 2016-04-12 21:29:21 följande:

Har så svårt att förstå att våra små bebisar inte är så små längre!

Hon började på 3660g och var 51 cm lång nu är hon uppe i 8320g och är 66 cm. Vad är ere bebisar uppe i nu?

Nils var ju ganska stor när han föddes, så han har inte växt så extremt mycket. Han startade på 4125 gram och ca 55,5 cm och vid senaste bvc-besöket för tre veckor sedan var han uppe på 7061 gram och 66,5 cm.

Just nu är han inne i nån period där han inte sover så bra och den senaste tiden har han även börjat äta på nätterna igen. Förhoppningsvis tjockar han till sig samtidigt, jag tycker han är så smal för sin längd (men det är min bror med så det kanske kommer därifrån).
Svar på tråden Oktoberbebisar 2015