Oktoberbebisar 2015
En liten undran bara. Jag hittade den här gamla statusen bland mina facebookminnen och blev både full i skratt och lätt oroad av de moraliska pekpinnarna från den cencurerade personen. Eftersom jag dels alltid haft lätt för att släppa mjölk till pump och dels haft stor möjlighet att påverka mina arbetstider har det varit en självklarhet för mig att jag och mina barns fäder skulle ha samma rättigheter och förutsättningar att dels jobba, dels ta hand om våra barn från ett tidigt skede. Vissa har blivit provocerade av det. Vad kan det bero på? Är detta en vanlig uppfattning, att det är uteslutande kvinnors uppgift att ta hand om spädbarn oavsett de ammar eller ej? Vi behöver ingen hätsk debatt, jag är bara nyfiken på era erfarenheter.
Jag började jobba när Nils var tre månader och fick STÄNDIGT frågan "är [sambo] hemma nu?". Vad annars?! Skulle vi lämnat ungen ensam eller?! Sambon däremot har aldrig fått samma fråga (vi jobbar varannan månad). Folk tar liksom för givet att det är mitt, och bara mitt, jobb att ta hand om vårt gemensamma barn. Och då ammar jag inte ens. Inte för att de har med den saken att göra, men jag tycker inte att de har att göra med vem av oss som är ledig heller.