Inlägg från: Iowhannah |Visa alla inlägg
  • Iowhannah

Oktoberbebisar 2015

Silverguld skrev 2016-06-30 22:39:54 följande:

Hej allihopa!

Jag slutade amma för ca två veckor sedan efter en långdragen nedfasning, de sista veckorna ammade jag enbart på morgonen. Idag upptäckte jag en kula stor som en ärta i ena bröstet, jag kan greppa runt den och det är inte ömt alls. Tänkte att det kanske var mjölk så provade att pumpa och det kommer lite mjölk och gör inte ont, men "ärtan" är kvar.. Blir så orolig! Någon som varit med om något liknande? Borde jag kolla upp det direkt?  

Jag har inte varit med om nåt sånt, men om du är så orolig så skadar det iaf inte att kolla upp det. Det kan ju vara så simpelt som en begynnande mjölkstockning.
  • Iowhannah

Efter ett par veckor av gnäll och sömnkrångel så såg jag äntligen det vi har väntat på, första tanden! Ett litet, litet vasst risgryn i underkäken. Så gulligt! :)

• Iowhannah
    Simone skrev 2016-07-04 23:21:31 följande:

Idag slog det mig att våra bebisar inte är så små bebisar längre. Usch vad tiden går fort.

Just nu är Julia mitt uppe i en extremt jobbig fas, hon vägrar somna på kvällarna! Hon är väldigt aktiv på dagarna så när kvällen kommer vill man inget annat än att få sätta sig i soffan själv och titta på tv, men då är Julia som mest gnällig. Hon är super trött, men kan helt enkelt inte komm till ro. Hoppas innerligt att detta snart är över.

De senaste dagarna har hon lärt sig att stå helt själv utan något stöd i ca 5-10 sekunder, man ser att hon försöker ta något steg så vi får se hur lång tid det tar innan det händer :) har era bebisar lärt sig något nytt?

Det är sjukt att det som nyss var en degklump nu är en liten person med en egen vilja!

Här har vi också (haft) en period av svåra nattningar. Nils är jätteaktiv när han är vaken, man kan inte ens byta blöja och klä på honom på ett smidigt sätt längre, så jag har insett att han behöver hjälp med att varva ner på kvällen. Jag har även börjat vara mer strikt med att han inte får sova eftermiddag efter klockan 16 och det hjälpte iaf i går.

Det verkar även som att han sover dåligt när han väl sover. Han vaknar och gråter av mardrömmar och hans kropp får för sig att ställa sig upp när han inte ens är pigg. Det är verkligen frustrerande när vi ändå hade vant oss vid att han sov 19-06(-ish) utan uppvak. Nu ska det tröstas och nattas om.

Nils har försökt att gå utan att hålla i sig. Det gick sådär, plötsligt var det ett golv ivägen för hans bakhuvud :S Men han reser sig upp mot allt han kan komma över och han tycks älska att klättra på saker. Han ska hela tiden vara med också, det är svårt att tömma diskmaskinen t ex. Och att städa, han älskar att jaga både dammsugaren och golvmoppen! Förra gången jag skurade golvet så halkade han runt på det våra klinkergolvet, men han gav inte upp ändå! Till slut var sambon tvungen att ta honom till ett annat rum.
  • Iowhannah

Hur gör ni andra med tandborstning? Nils är jätteduktig på att gapa när tandborsten närmar sig munnen, men sen kommer alltid tungan ut, vilket gör det svårt att träffa rätt. Jag har iaf börjat använda en barntandkräm och borstar så gott det går både morgon och kväll (=jag drar några drag och sedan får han suga/bita på tandborsten tills han är nöjd), men det känns som att det kommer bli svårare när han får fler tänder. Fast då kanske han är van förvisso, det är fortfarande ganska nytt.

• Iowhannah
    Rulltrappa skrev 2016-07-09 13:57:45 följande:

Hoppas att era små är mer intresserade av att äta med sked än vad min är...

Så där ser det ut här med. De enda tillfällena vi ens använder sked är när vi matar. Ibland sliter han åt sig den och kastar iväg den, så då är det lättast att bara låta honom kladda med fingrarna. På lunchen i dag hade det nog inte spelat nån större roll då han bara plockade upp mat och släppte lite här och var...

Jag köpte en skål med sugpropp härom dagen, det är en riktigt stark sugpropp också och jag tänkte att han inte skulle klara av att välta skålen mer, men ack vad jag bedrog mig! Nu ser han det bara som en större utmaning och kan sitta och verkligen kämpa med den där sugproppen.
  • Iowhannah
    Mira14 skrev 2016-07-09 23:53:41 följande:

Ooh jag tror jag är gravid.. Förra gången tog det strax över ett år så vi trodde väl detsamma nu. Denna månad var vi inte extra försiktiga runt ägglossning och jag har haft väldig mensvärk, varit extra törstig, feberkänsla, frysen ovh idag har jag varit illamående hela dagen. Förra gången hade jag inte ett enda tecken förrän runt vecka 8. Mensen bör ha kommit nu i dagarna. Vågar inte testa mig, sjukt egentligen eftersom jag testade heeeela tiden när vi verkligen försökte men nu går jag och hoppas på att mensen ska komma. Fast kommer den kommer jag att bli besviken. På ett sätt skulle det vara skönt att snabbt få bebistiden överstökad men jag är inte en av dom som älskade att vara gravid. Dessutom älskar jag tung träning. Så himla svårt och läskigt.. :)

Ni som vill ha ett barn till hur tänker ni? Hur långt mellan barnen osv?

Missförstå mig inte, ett barn till skulle jag älska men det är lite skräckblandad förtjusning.. Har inte mensen kommit på måndag så testar jag mig.

Vi vill ha ganska tätt mellan barnen. Först hade vi tänkt börja försöka nu i sommar, men det känns inte längre aktuellt. Kanske nästa år. Nu har vi möjlighet att ge Nils så mycket tid och uppmärksamhet som han förtjänar, plus att vi hinner växa in i våra föräldraroller ordentligt innan det blir ett barn till.

Ibland är jag jättesugen på en liten pluttisbebis, men sen kommer det tillfällen då Nils är skitjobbig och då tänker jag på hur trött och orkeslös jag var i början av graviditeten. Vette fan om jag skulle orka vara gravid OCH ta hand om honom. Men som du skrev så vore det skönt att ha småbarns- och bebisåren avklarade snabbt.

Jag älskar också hård träning och har precis kommit tillbaka till de vikter jag låg på innan graviditeten så jag vill kunna lägga fokus där också. Plus att jag helst ser att jag är nere på min startvikt innan jag blir gravid igen, jag har fortfarande 5-6 kilo kvar...
  • Iowhannah
    mammalovis skrev 2016-07-11 17:05:31 följande:

Det ska fungera det med. Oftast trappar man ju ner ett mål i taget. Ev får du mjölka ur lite om det blir tufft. 

Här har vi snarare trappat upp amningen på natten till 3-4 gånger. Det är skitsurt. Ibland ammar han inte alls på dagen. I lördags när vi var iväg snuttade han typ två tag, släppte och var sur. Så brösten har varit knöliga och jag har fått mjölka ur.

Så nu har vi testat att ge Laktulos 2 mornar bara för att kolla så han inte är förstoppad trots allt. Igår kom två lass på morgonen och en överfylld blöja på eftermiddagen. Idag bara en liten klutt, men inte har han sovit bättre för det, så frågan är om man bara får gilla läget med att vakna varannan timma samt att han skriker till några gånger dessemellan. Mer svårsövd har han också blivit, även om han är totalt skitsur. Igår tog jag återigen och la mig i min säng och satte honom bredvid. Jag var skittråkig och läste så då somnade han relativt fort. När jag la över honom i sin säng låg han och vred sig en stund, så jag vet inte om han tänkt lära sig rulla snart och övar på det i sängen. Även på dagen är han vissa gånger ytterst svårmatad, så jag vet inte vad som pågår. Fler med besvärlig bebis eller tips på vad det kan vara?

Nu är inte Nils så besvärlig längre, men jag brukar tänka att det händer så mycket i deras små huvuden och kroppar så det är inte konstigt att det krånglar ibland. Här slutade det värsta när han hade lärt sig att krypa och resa sig. Han kan fortfarande få för sig att stå upp i sängen, men det är oftast bara när jag har slutat vår nattningsrutin för tidigt.
  • Iowhannah
    ulliiz skrev 2016-07-12 20:46:24 följande:

Åh ca mysigt de lät med en cykeltur, ska nog också införskaffa en barnsadel till cykeln.

Här är de också många uppvak just nu, tär verkligen på de. Men visst har de någon utvecklingsfas runt 8 månader, kanske de som spökar?

Här somnar vi runt halv 8 på kvällen så de klagar jag inte på, men sen sover hon bara två gånger på dagen, en gång vid 9 och en gång vid halv 2. Och vaknar tidigt, runt 5 halv 6.

Det kan nog stämma, vi verkar ju vara flera som upplever krångel runt sömnen. Nils somnar inte för kvällen om han inte får somna i mina armar. Innan jag upptäckte det så var det väldigt mycket ställa-sig-upp-i-sängen-och-gråta som gällde och nattningarna tog uppåt en timme. Nu tar de MAX 20 minuter.

Det känns lite som att gå bakåt tycker jag. Den senaste tiden har han vaknat tiiiidigt och varit ledsen, sen kan han inte somna om ifall han inte får ligga i vår säng. Det går ju bra så länge sambon är hemma, men jag blir så nojig när det bara är Nils och jag. Jag är rädd för att inte vakna när han gör det och väckas av att han har krupit iväg och ramlar ner på golvet :/

Nils somnar runt 18:30-19 och vaknar oftast mellan 05 och 06 (och så den där gången nånstans innan det ens har ljusnat), ibland har man otur och blir upptvingad redan 04. Härom dagen lyckades vi sova till 07, men sen hade sambon glömt stänga av ett alarm som väckte hela familjen. På dagen sover Nils oftast tre pass. Ett kort (på typ 30 minuter) efter frukost, ett lite längre (runt en timme) mellan förmiddagsmålet och lunch och ett långt pass på eftermiddagspromenaden (oftast runt 14). Det sista kan vara hela promenaden (mellan 1,5 och 2 timmar).
  • Iowhannah
    ulliiz skrev 2016-07-13 14:01:07 följande:

Här går hon gärna om man håller i händerna. Med gåvagnen går hon inte än, den e alldeles för hög för henne, hon är bara 65cm ????

"mammama" säger hon men inte i nåt speciellt sammanhang.

Vi väntar med spänning på att hon ska börja krypa.

Vad roar ni era små med om dagarna?

Nils roar sig skapligt bra på egen hand faktiskt. Han har en låda leksaker stående i vardagsrummet och den kan han plocka med ett tag. Däremot ska han vara med överallt så nu har jag börjat ta fram påsklämmorna för att få vara någorlunda ifred när jag lagar mat. Annars är han galet fascinerad av fötter och kan börja gapskratta bara man viftar lite med tårna, haha :D

I övrigt sover han en hel del och på eftermiddagarna brukar vi gå ut och promenera för ett längre sovpass.
  • Iowhannah
    Simone skrev 2016-07-12 21:00:46 följande:

Ikväll lärde sig Julia att gå med gåvagnen helt själv utan stöd, så stolt mamma :) hon såg så nöjd ut när hon staplade fram.

Än är det bara mamma och pappa hon säger, men man ser hur hon försöker få fram mer. Hur går det för era med tal och gång? :)

Nils tar några steg när han håller i nånting, och han älskar att gå längre sträckor om man håller i hans händer! Då skrattar han stolt :)

Vi hade lära-gå-vagn när vi var små, man kanske skulle investera i en sån. Vi lekte med den långt efter att vi hade lärt oss gå.

Mamma och pappa ("baba") är det enda förståeliga som Nils får fram med, men det märks att han förstår andra ord också. Han förstår både Nils och Nisse och vi arbetar stenhårt med ordet "försiktigt" (och har så gjort i några månader). Piercingar och nyfikna små fingrar går inte alltid ihop, om man säger så.
Svar på tråden Oktoberbebisar 2015