Inlägg från: Iowhannah |Visa alla inlägg
  • Iowhannah

Oktoberbebisar 2015

LadyViolet skrev 2016-08-22 07:42:06 följande:

Här har vi också gnälligt på nätterna. Julian somnar oftast runt 19.30, men vaknar sen runt 22-23 och har svårt att somna om trots mat. Ligger liksom och gnäller och skruvar på sig. Enligt wonder weeksappen är det ett utvecklingssprång nu efter 10 månader så jag gissar att det beror på det. Han kan stå hyfsat länge nu utan att hålla i sig, men ännu har han inte tagit sitt första steg.

Äntligen har det lossnat med mat och en halv burk går iaf i. Välling vägrar han fortfarande. Kanske kommer det så småningom.

I helgen åkte vi på kalas och han blev åksjuk i bilen och kräktes. Vi har nu bytt till riktig bilstol från babyskydd och det verkar gå bättre. Han kommer högre upp och verkar hyfsat nöjd. Jag hoppas verkligen, inte minst för hans egen skull, att han inte blir en sån som spyr så fort man börjar åka.

Usch ja, en åksjuk unge slipper man gärna! Min syster blev alltid åksjuk när vi var små och jag minns så väl hur våra föräldrar var tvungna att bunkra upp med påsar, extrakläder, hushållspapper och gamla glassburkar så fort vi skulle åka nånstans...
  • Iowhannah

Här har vi inte direkt märkt av nåt utvecklingssprång, men däremot är det ett väldigt gissel med tandsprickning! Han fick två nya tänder samtidigt i förra veckan men när han fortsatte gnälla, gnaga på fingrar, dregla, vägra äta och ha svårt att sova på dagarna så tog jag en koll i hans mun i går och såg ytterligare 2-3 tänder på väg ut. Så antagligen kommer det vara extremt jobbigt och synd om honom ett tag framöver :/ Och så ska man inte ge alvedon i mer än två dygn i sträck heller, så jag vet inte alls hur vi ska göra. Han har jätteont och sover bara bra om han får alvedon innan läggdags. Annars vaknar han och gråter 1-2 gånger i timmen :(

• Iowhannah

Åh, tack! Jag ska köpa ipren då, det känns iaf bättre än att trycka (no pun intended) ungen full med paracetamol...

Helt sjukt att de snart är ett helt år! Nils fyller den 14 oktober och hans kusin fyller (14) den 18 oktober så de kommer få fira ihop framöver :)

• Iowhannah

Här har vi också förkylning och närhetstörst. Natten till tisdag vaknade vi av att Nils storgrät otröstligt. Vi bytte blöja och tempade och det visade sig att han hade 39,1 så han fick en alvedon. Efter ca 20-30 minuter av gråt så lugnade han ned sig och somnade sedan i vår säng. Sen hade han feber hela tisdagen, på onsdagen var han feberfri och sedan dess har han varit väldigt snorig och hostig och hes. Han lyckades smitta sin pappa också så nu har vi lite sjukstuga här hemma. Vi får väl se om han orkar med öppna förskolan på onsdag, han var ganska aktiv och lekfull när vi hade farmor och mormor på besök i går (efter att den värsta blygheten släppte).

Mitt i det hela så är det två tänder på väg ut, vilket inte direkt gör tillvaron roligare...

• Iowhannah

I går kom de första stapplande små stegen! Jag satt i soffan och Nils stod vid soffbordet och så vände han sig för att gå till mig, släppte taget (jag flyttade in benen lite för att han inte skulle nå) OCH TOG TVÅ SMÅ STEG! Och sen kastade han sig mot soffan. Jag jublade av glädje och då såg han så stolt ut :D

• Iowhannah
    garin skrev 2016-09-10 19:44:51 följande:

Åh men vad kul!! Duktiga Nils!

Léon ställer sig upp och släpper sen taget ibland nu sen någon vecka tillbaka. För några dagar sedan när vi var ute då bara han ställde sig upp mitt på gräsmattan utan att ens ta hjälp av något, stod sen några sekunder :D För öveigt helt sjukt vad tiden går fort. 11 månader blev han igår så nu blir det snart ettårskalas.....

Oj, det är ju också ett stort kliv! Nils kan sätta sig ned utan stöd, men jag har aldrig sett att han ställer sig upp utan stöd. Alla dessa framsteg är så häftiga att se tycker jag :)

Nils första riktiga ord blev (tyvärr) "pappa", men några dagar senare så sa han "mamma" och kröp upp i mitt knä :D

Jag skickade ut kalasinbjudningar härom dagen. Känns verkligen sjukt att de snart inte kan räknas som bebisar längre! Nästan så att det är dags att göra en till :P
  • Iowhannah
    garin skrev 2016-09-10 21:46:30 följande:

Ja det är kul att se hur olika det är. Hans storebror gick först vid 14 mån, får se när Léon är redo men känns som det nog blir inom en månad iaf!

Hehe åh säger han mamma och pappa! Det är så underbart att höra ju!!

Hahaha ja, dags att sätta igång kanske ;) plussade med Léon på storebrorsans 10-månadersdag. Nu har vi inga fler på gång i det närmsta men "suget" finns där absolut. Känner mig knäpp ibland för jag är så kluven. Å ena sidan är det skönt när de blir lite större men samtidigt är det ju så underbart med en liten bebis. Och så "ska" väl alla ha minst ett syskon iaf tycker jag ;)

Har ni några funderingar på det annars? :)

Ja, vi har bestämt oss för syskon men det får vänta till typ juni-juli innan vi börjar tillverkningen (även om båda är ganska sugna redan nu). Men syskon känns självklart tycker jag :)

Nils önskar sig kläder, leksaker och klämmisar i födelsedagspresent. Han har redan storlek 80, så vi har sagt 86 och uppåt. Vinterkängor och overall och sånt köper jag helst begagnat ändå, så det behöver inte bli så dyrt.
  • Iowhannah

Nils sover överlag bra, men självklart strular det när det är tänder på väg osv. Han slutade äta på natten när han var runt halvåret och nu sover han 1830/19-0630/07 ungefär. Så typ 12 timmar per natt. Han tar två kortare lurar under dagen (typ 30-40 minuter vardera). Ibland vaknar han och vill ha kramar mitt i natten, men de senaste nätterna har varit lugna faktiskt. I morse vaknade jag av mig själv klockan 0630! Nils ville inte gå upp förrän 0715 så sambon och jag hann t o m ligga lite ;)

Svar på tråden Oktoberbebisar 2015