Inlägg från: Iowhannah |Visa alla inlägg
  • Iowhannah

Oktoberbebisar 2015

Mira14 skrev 2016-04-13 08:49:34 följande:

Min lilla plutt vägde in på 6975 gram och 70 cm förra veckan på 6-månadskontrollen (3500 gram och 50 cm när han föddes). Väldigt svårt att hitta byxor som sitter bra, alla är för stora i midjan. Jeans är bara att glömma.

Han använder fortfarande 62/68 på kläder. Vad har era bebisar för storlek?

Oj, han var väldigt lång och smal! Jag tycker också att det är svårt med byxor, vi har alltid kunnat använda en storlek "för liten". Problemet där är ju att de blir för korta lagom tills de sitter bra i midjan. Har dock läst nånstans att bebiskläder avsedda för flickor är något smalare. Lindex kläder är också smalare än alla andra, man kanske skulle köpa mer byxor där helt enkelt.

Nils använder storlek 68 i bodys och pyjamasar. I byxor är det väldigt olika, det var inte alls länge sen jag packade ner de sista 56:orna (där är det jättebra med såna som man kan vika ner/upp mudden på). 62 är för kort och 68 är för löst...
  • Iowhannah
    Mira14 skrev 2016-04-13 16:54:07 följande:

Vad äter era små nu? Min äter gröt, smoothie, fruktpuré, majs med sötpotatis, yoghurt och tillskottsting men jag lyckas inte få i honom "vanlig" mat på burk. Någon som har något tips? Börjar bli dyrt att slänga varje burk jag testar.. haha. Kräsna unge :)

Föresten jag kan aldrig se era bilder på mobilen, kan ni andra se via appen?

Har ni testat att ge hemlagad mat? Vi försöker blanda barnmat med BLW, men än så länge är inget så där jättehärligt. I dag testade vi burk-lasagne och det var väl rätt gott, men konsistensen var inte kul. Däremot fick han mangopuré efteråt och den slukade han som om det inte fanns någon morgondag! Fruktpuréer och gröt är favoriter här med. Samt att snutta/suga på knäckebröd.

Jag använder mobilversionen av hemsidan, just för att appen var så kass. Det gick ju knappt att ladda upp bilder ens.
  • Iowhannah
    LadyViolet skrev 2016-04-14 07:37:13 följande:

Bra tips med att testa på sked! Det ska jag göra. Och får testa med lite olika storlekar på nappar.

Kanske är dumt att börja laborera med blandningar som du Sofie skrev. Kanske är bättre att köra ren välling och testa flera gånger bara.

Jag tycker att du även kan testa med en annan sorts flaska, en som ni inte använder till ersättning. Så har vi gjort när Nils har smakat nåt annat drickbart, då finns inte risken att han förväntar sig en sak och får en annan. Man kan nog jämföra med när hjärnan får för sig att man ska dricka mjölk när man dricker juice. Det blir fel helt enkelt.
  • Iowhannah

Ni som ger gröt till frukost, ger ni nåt mer? Och hur mycket äter era bebisar på morgonen?

Nils har blivit ett riktigt matvrak. I morse slog han rekord genom att äta en hel portion gröt, nästan en halv dl puré OCH 100 ml ersättning! Det är ju knappt att jag skulle få ner så mycket :O

• Iowhannah
    Simone skrev 2016-04-16 20:30:39 följande:

Ikväll var det en tjej som helt plötsligt satt själv. Roligt tyckte hon det var också, gapskratta hela tiden! Man blir ju stolt när de lär sig något nytt :) hur går det för era barn, har de lärt sig sitta ännu?

Oj, vad glad och stolt hon ser ut!

Nils har suttit själv i ett par veckor och blir stadigare för varje dag. Nu kan han sitta helt utan stöd (men han kastar sig bakåt ibland, så man får vara med) :D Han har även börjat öva på att stå och att klättra (på soffryggen). Han har väldigt starka ben och står stadigt så länge någon håller hans höfter lite :)
  • Iowhannah
    Rulltrappa skrev 2016-04-16 20:50:55 följande:

Stadigt!

Nora är en liten klängis, hon vill bara bli buren eller sitta i knät. Gåstol och gunga går bra korta stunder och vagnen funkar bra. Men eftersom hon aldrig vill ligga ner tränas inte motoriken särskilt mycket tyvärr.

Ni har ingen bärsele hon gillar då? Vi köpte en Ergobaby 360 och Nils älskar den verkligen! Han kan verkligen vara med överallt i den!
  • Iowhannah
    mammalovis skrev 2016-04-16 22:11:19 följande:

Visst är det häftigt!

Viktor är nog på god väg/kan om han vill, men vi har inte testat att filma med 10-sekundersregel än. Jag sätter honom på golvet med amningskudden runt, så han faller mjukt, oftast bakåt, men ibland framåt sidan också. Oftast är han lat och kastar sig hellre bakåt och softar för att sedan ta sig framåt raklång, så huvudet hamnar på golvet istället och han ledsnar.  I fredags kändes det som han hade balansen på öppna förskolan när det fanns något annat som distraherade.Att stå har varit en hit länge, men det går ju inte släppa honom helt eller man måste vara beredd vid höfterna. Gåstolen som är utan hjul ännu försöker han nog flytta på ändå när han står upp. Så risken är att han är på god väg. Jag fasar för när han är överallt med tanke på att de äldre har smålego och Barbiesaker som hittas överallt, tycker jag. Frågan är om barn kan lära sig gå, innan de frivilligt rullar och börjar krypa, för där har han inte påbörjat övningarna ännu.

Min sambo började gå när han var 6-7 månader, men så hade han också en storebror som började träna med honom lååångt innan balansen fanns där! Så tyvärr går det nog, och man får dras med inomhushjälm ett tag.
  • Iowhannah

Här varierar det lite efter humör, men vi försöker ge en portion gröt och en portion mat (men oftast vill han inte äta såmycket). Gröt och fruktpuré är godast!

• Iowhannah
    ccjapp skrev 2016-04-27 18:54:48 följande:

Känner igen det där, gnäll och skrik vid påklädning / sätta i bilstol eller vagn. Precis som du säger - det ska hända någonting hela tiden! Vilken energi dom har redan :) min pojk totalt hatar att sitta still i knät, iallafall hemma. Borta går ganska bra, men det är väl för att det är nya saker att utforska/titta på runtomkring.

Det är samma här! Man kan inte sitta och bara mysa och kramas, då blir han otålig och börjar skruva på sig. Helst ska man busa, leka, kasta runt med honom hela tiden. Det är så skönt att bara sitta och ta det lugnt när han sover :)
  • Iowhannah

Bajsandet är intressant här. Det känns som att det är varannan dag, och då kan det bli typ tre bajsblöjor. Härom dagen lyckades vi byta tre gånger på 20 minuter, det måste vara nytt PB!

Gnäll har vi inte mycket av, det är mest när han är väldigt trött eller väldigt hungrig, i övrigt är han en mycket glad och nöjd liten kille. Jag är så tacksam för det! Han sover bra på nätterna (dagsömnen är fortfarande lite kämpig och det har inte direkt blivit lättare med värmen), han äter med god aptit, han skrattar mycket och är nöjd så länge han kan sitta och se vad mamma eller pappa gör.

Maten går sakta framåt. Jag har märkt att sambon och jag gör på olika sätt, men vi ska börja se till att vara lite mer konsekventa med frukost osv. Nils äter numera 1,5 portioner gröt varje morgon, ibland avslutar han med lite fruktpuré och dricker lite vatten också. Och så älskar han att kunna hålla i det han äter! Han brukar alltid ha ett knäckebröd att suga på och han gillar att sitta och snutta på en bukett broccoli när vi äter.

Jag skulle vilja tajma in så att vi alla kan äta tillsammans, men det är så svårt tycker jag. Det gäller ju liksom att vi är hungriga och har maten klar när han är hungrig. Hur gör ni andra?

Svar på tråden Oktoberbebisar 2015