• Jenkis

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Nytt år, ny tråd eller vad brukar jag skriva?!

Välkommen alla som lyckats "klämma ut" era mirakel!

Här kan vi skriva om de hysteriska första veckorna, amningstider, läckande blöjor, nattningsrutiner, hur man lämnar över till partnern så man får sova, ersättning, nappar, flaskor, orakade ben (p.g.a. tidsbrist), you name it!

Nalle{#emotions_dlg.flower}HjärtaBaby

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-31 07:14
    Här är länken till vår bildtråd.

www.familjeliv.se/forum/thread/74775477-bildtrad-vi-som-fatt-barn-efter-ivfad-20142015

• Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015
  • glader
    lelle75 skrev 2015-02-10 20:44:37 följande:
    Tänk att msn blir så glad för dessa små framsteg, du måste varit förvånad gissar jag.

Alice skrattar väldigt ofta och verkar vara en glad liten prick förutom när hon har ont i magen och nästäppan på natten. Det räcker att man säger hej alice så skrattar hon. Men det kanske alla bebisar gör?

Så tråkigt bara att hon inte gillar vagnen nu när det är så fint väder. Jag som dessutom har skaffat en ny tunn åkpåse. Verkar bara vara jag som har ett sådant ovanligt barn, om hon kunde ta napp så skulle det nog funka men hon verkar ha svårt att somna utam tutte i munnen.

Har märkt att Alice har fuktiga händer och fötter, har de redan hand och fotsvett?

Alla bebisar är nog helt unika tror jag, se det inte som att du har ett ovanligt barn, du har ett unikt barn! Bara för att allt inte är lätt betyder det inte att hon är ovanlig. Ovanlig i betydelsen unik, men det är ju alla!!

Hedda är också extremt glad, hon ler och skrattar jämt, särskilt när det kommer nya männsikor eller männsikor hon inte ser så ofta. Men det ändras nog

Underbart att Alice är så glad med tanke på hur ni kämpat!

Har ingen aning om detta med fuktiga händer och fötter men kanske vet någon annan? Har inte märkt det på Hedda.

• villsågärna38

Lovisa har fuktiga fötter Skrattar också jättemycket. Och pratar så gulligt. Vet flera bebisar som inte gillat vagn i perioder så inte ovanligt. Kan gå och komma så behöver inte vara konstant. Alla är ju unika som Glader skriver Lovisa kan vara gnällig och skrika en stund i vagnen om hon är lite övertrött. Hon tar ej heller napp. Men brukar gå över efter några minuter om hon är mätt och ätit innan. Då somnar hon. Hon skrek ju som besatt i babyskyddet i julas men det funkar bra nu igen. Så det kan vara faser som går över Kram

• lelle75
    glader skrev 2015-02-10 21:11:01 följande:

Alla bebisar är nog helt unika tror jag, se det inte som att du har ett ovanligt barn, du har ett unikt barn! smile1.gif Bara för att allt inte är lätt betyder det inte att hon är ovanlig. Ovanlig i betydelsen unik, men det är ju alla!! smile1.gif

Hedda är också extremt glad, hon ler och skrattar jämt, särskilt när det kommer nya männsikor eller männsikor hon inte ser så ofta. Men det ändras nog smile5.gif

Underbart att Alice är så glad med tanke på hur ni kämpat!

Har ingen aning om detta med fuktiga händer och fötter men kanske vet någon annan? Har inte märkt det på Hedda.

Klart jag menar unik :) Bra glader med dina fina ord. Kanske är det lite unikt att Alice började att skratta med magen så tidigt, kanske redan för en månad sedan. Frågat ett par andra mammor men deras har inte börjat ännu. Ja, det är verkligen underbart att hon kan vara så glad i allt kämpiga. Tur är det så att man lätt glömmer tröttheten.
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-02-10 21:26:19 följande:

Lovisa har fuktiga fötter smile1.gif Skrattar också jättemycket. Och pratar så gulligt. Vet flera bebisar som inte gillat vagn i perioder så inte ovanligt. Kan gå och komma så behöver inte vara konstant. Alla är ju unika som Glader skriver smile1.gif Lovisa kan vara gnällig och skrika en stund i vagnen om hon är lite övertrött. Hon tar ej heller napp. Men brukar gå över efter några minuter om hon är mätt och ätit innan. Då somnar hon. Hon skrek ju som besatt i babyskyddet i julas men det funkar bra nu igen. Så det kan vara faser som går över smile1.gif Kram

Skönt att höra att Alice inte är unik angående fuktiga händer :)

Nu verkar hon i varje fall tycka att det är ok att åka bil så ska inte ge upp vagnen. Senast var vi ute 25 min, hon hade sovit innan och var kanske inte trött eftersom att hon gnällde hela promenaden. Kram
  • lelle75
    lelle75 skrev 2015-02-11 02:17:03 följande:

Nu verkar hon i varje fall tycka att det är ok att åka bil så ska inte ge upp vagnen. Senast var vi ute 25 min, hon hade sovit innan och var kanske inte trött eftersom att hon gnällde hela promenaden. Kram
    Funderar på om jag ska vara uppe med Alice ett par timmar på morgonkvisten. När jag byter blöja på henne så vaknar hon ändå till liv. Tänker att nästäppan kanske släpper lite då också kan man sen göra ett nytt försök till sammanhängande sömn. Känner ju att det är ingen ide att försöka få henne att sova (vilket iof är lätt) då hon ändå vaknar så ofta av täppan. Funderar bara på hur länge jag måste vara uppe (sen kanske det inte går att hålla henne vaken ändå). Nu snurrar det i skallen på mig, usch så kämpigt det här är. Det är så förfärligt synd om henne! Hoppas att ni andra har fått en underbar natt! Kram
  • villsågärna38

Ja förslagsvis så går du ut när hon precis bytt blöja, ätit och ska sova. Har hon precis sovit så är det nog därför hon är gnällig, det blir tråkigt i vagnen då. Bevisar blir ju även lätt uttråkade Inte alls ovanligt. Lovisa kan åka vagn vaken nu då hon halvligger med kudde i ryggen och kan titta ut. Tittade hon för mycket ut då hon var mindre blev hon överstimulerad, blev för mkt intryck, så då var det bara att gå ut när hon skulle sova och med nedfälld suflett som gällde.

Om du ska vara vaken på morgonen så tänd upp och prata med henne, du märker när hon börjar bli trött och vill sova igen. Det kanske hon blir efter 30 min el två timmar. Då Lovisa var lika gammal som Alice orkade hon ca 1 timme tror jag innan hon somnade igen. Nu ca två timmar. Kram
  • Hoppfulla Fia
    Bell13 skrev 2015-02-10 16:21:48 följande:

Nej det gör den verkligen inte. Det var mysigt att titta in till honom igen en sista gång även fast allt var väldigt stort. 

Hon kunde dock se att han hade ett lite vidgat njurbäcken och sa att det finns risk att han får urinvägsinfektion när han föds och då brukar de bli väldigt sjuka med skyhög feber. Hon skrev i min journal att det ska göras ett ultraljud på hans njurbäcken när han är några dagar gammal och om det fortfarande är vidgat ska han få antibiotika för att motverka urinvägsinfektion, så det var ju ändå bra att vi gjorde det här ultraljudet så vi fick reda på detta. 

Kram 

Hej Bell! Inte långt kvar nu. Snart så vet du vem det är som bor där inne. Tänkte bara säga att Olle också hade förstorat njutbäcken på ena sidan vid sista ul. Vi har varit på två kontroller efter han föddes, fick penicillin i profylaxdos, fram till första ul efter 1 vecka ca. Han ska på två till vid 6 mån och 1 år men allt har sätt helt normalt ut hittills. Se bara till att du får en 1ml spruta om ni ska ge penicillin. Vi fick en 5ml och råkade därför ge fel dos. Vi skulle ge 0,17 men det är omöjligt att ge med en 5ml så det blev helt logiskt för våra förvirrade och omtumlade hjärnor att ge 1,7!!!!! Tackar Gud att vi kom på det snabbt och att det "bara var" penicillin och att dosen han skulle ha var profylaxisk och där med mycket liten. Hade sån jävla oågren. Men vi har nu lärt oss en riktig läxa och kommer aldrig mer ge medicin utan att dubbelkolla allt och titta igen biverkningar etc. Bara en parentes. Kram
  • Hoppfulla Fia
    villsågärna38 skrev 2015-02-10 19:02:23 följande:

Lilla Lovisa har gjort sin första förflyttning!! När jag lagade middag låg hon i babygymmet och jollrade. Några minuter senare när jag tittade på henne igen låg hon på golvet 1,5 meter ifrån gymmet. Vet inte hur det gick till men gissar att hon rullat dit. Hon såg väldigt nöjd ut iaf Ha. Ha!!

Va härligt! Hon är tidigt. Nu är det bara sätta igång å barnsäkra, hihi
  • Hoppfulla Fia

Inte alls! Olle har tom lite tåbira, men det luktar bara mysigt tycker jag :-d
  • Bengalen

Tack glader! Det är 7 veckor sedan snittet nu och jag känner ingenting där, så då ska jag köra igång med lite övningar. Känner mig så grymt otränad. Jag som körde sista passet dagen innan förlossningen men nu har jag verkligen förfallit känns det som.

Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015