• villsågärna38

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Danisen skrev 2015-05-03 21:01:31 följande:

Tack för svar!

Jag avvaktar och ser. Ja, hon är ju lite gnälligare än vanligT. Men skrattar och charmar alla så det verkar vara okej med henne ändå. Snorar inte jättemycket. Har räckt med koksalt i pipett. Har physiomer hemma också om det skulle behöva. vad ligger ni på för temp när han är frisk? Maja brukar ha 37,3-37,4. Min svägerska sa att det va rätt högt?

Men usch, 3 veckor! Är ni friska nu?

Över 38 räknas som feber för så små så tror inte det är nån fara. Tempen varierar ju över dygnet med beroende på om de rör sig osv.

Kram
  • villsågärna38

Här finns massa fakta om mat till bebisar:

www.1177.se/Stockholm/Tema/Barn-och-foraldrar/Mat-somn-och-praktiska-rad/Mat-och-naring/Mat-till-barn-upp-till-ett-ar/

Så länge som man ammar till måltiden behöver man inte ge dricka/vatten men när man minskar ner på bröstmjölken och inte ammar till varje måltid ska man ge vatten. Jag hade gett lite katrinplommonpuré till gröten. Till lunch är det ju bättre att ge nån grönsakspure alt grönsaks- och proteinpure. Katrinplommon är ju mer som tillbehör/efterrätt eftersom det är så sött och inte mättar så bra.

Kram

• villsågärna38
    glader skrev 2015-05-04 09:32:39 följande:

Här är det fortfarande förkylt, vi är alla förkylda och det känns som om den ena förkylningen bara avlöser den andra. Hedda hostar mindre nu men är otroligt snorig och täppt och ingenting hjälper Men men, det är väl bara att hålla ut...

När vi var hos läkaren upptäcktes som sagt att hon hade trånga luftvägar så det vi fick vara Ventoline som är luftrörsvidgande. Hon skulle även fått inhalera men de hade inte personal på labb just då så det blev inget med det...

Hoppas ni alla har en fin dag i rusket, här får det bli te och mys hela dagen med tanke på väder och förkylningar!

Kramar

Om Ventoline funkar är det ju jättebra. Flytande gissar jag ni fått? För oss funkade dock vare sig Molipect eller Ventoline flytande med storasyster utan inhalation på Vc en gång gjorde henne host och rosselfri med en gång så be om det om ni fort har problem. Airomir som man inhalerar hemma är också toppen. Mkt mer effektivt än flytande. Hoppas det ger sig snart!

Kram
  • villsågärna38
    Danisen skrev 2015-05-03 23:02:49 följande:

Den temp jag skrev har hon när hon är frisK. Nu har hon legat på 37,5-38,1 så inte så högt. Va mest nyfiken på om hur era små ligger som friska :--). Japp hon ligger på kudde i sin säng det låter mycket bättre nu än när hon sov i min säng helt plant. Det verkar räcka Med kudde nu.

Tack för era tips och råd

Lelle75- angående gröt/välling så bör man inte ge det för mycket. Dom kan bli förstoppade av fibrer med (läste det någonstans på nätet jag kan leta upp det om du vill). Ge endast vatten. Dock behöver hon säkert inte det egentligen om du fortfarande ammar mycke. Jag började med vatten vid 4-5 månader mest för att lära henne dricka ur flaska efter mateN. Och inte för törsten. Det är jag glad för att jag övade på. Nu äter hon 3-4 mål mat om dagen. Då behöver hon dricka. Jag ammar där emellan korta stunder, antagligen mest mys och törst, och kvällen 2 ggr sen 1-2 ggr på natten. Hon ssover bättre nu, oftast iaf . Vi kör med på Hipps mat eller hemmalagat. Har alltid puré i frysen t.ex sötpotatis/palsternacka/morot de älskar hon. Maja gillar inte frukt mer än plommon och aprikospuré som jag gör själv. Ibland lite banan. Hon är stört förtjust i hipps pasta bolognese och kött och rotfrukter haha. Annat vill hon knappt ha (fick mig att tänka på blommig falukorv sången nu haha) vi övar på nya smaker varje dag. Till slut lossnar det nog, gärna innan vi åker till ItalieN. Hon kommer att få exra vaccin inför resan mässling, påssjuka och något mer. Oj, vad rörigt det blev hoppas att ni förstår mitt inlägg tröttmössan är på. Soc gott alla fina mammor <3

Kraaaam

Förstod det!! Jag menade att det inte var nån konstig temp att ha till vardags.

Om rosslat fortsätter så träffa en läkare på vårdcentralen tycker jag. Nån som kan lyssna på lungorna och ge luftrörsvidgande. Kan försvinna med en gång om hon får det.

Och Lelle - står om fibrer osv i länken jag postade

Kram
  • villsågärna38

Här har vi haft en jobbig natt med gnällig och snuttig Lovisa. Hon var även lite gnällig igår inte som hon bukar. Sov sämre osv. Har precis upptäkt att jag fått i mig ägg i helgen. Av misstag pga maken köp Grana padano ist för riktig parmesanost Han visste inte det och jag har trott att jag ätit den äkta varan. Är ett äggämne i som konserveringsmedel i kopian. Nåväl, nu ska jag avstå så hoppas vi på bättre natt i natt.

Kram

• villsågärna38

Lelle - om du ammar mkt fortfarande är det lugnt med drickandet. Om Alice däremot är förstoppad så behöver hon öka på vätskeintaget i samband med maten (du skrev ju tidigare och berättade om det och det var då jag tog upp det här med vätska till maten - om nån av er andra reagerat på varför jag tipsade om det) . Det är också bra med t ex katrinplommonpure alt päronpure med gröten t ex och som efterrätt efter sin matpure. Kul att hon äter potatis/morot nu och gillar det Förstoppning är ett helsike rent ut sagt och det ska man stoppa medan det är i sin linda så att det inte samlas mkt i tarmen som inte kommer ut. (Viktigt med fett i maten också om man gör själv.)

Bra tips från Irma också ang frysa in, så gjorde vi i början. Man kan frysa halva burken i en påse och ta fram när första halvan är slut. Lovisa får bröstmjölk efter hon ätit om hon vill (och även som mellis mellan sina fasta mål) alt lite vatten i flaska, pipmugg eller från plastglas (bröstmjölk alt ersättning är ju det som rekommenderas alt vatten, ej söta drycker el välling som Danisen skrev). Hon älskar att dricka och äta själv numera och idag fick hon äta lunch som nakenfis för att hon blir så geggig. Hon vill även få små bitar att plocka i sig själv medan jag matar. Ser hur hon njuter av detta och äter bättre då hon får vara delaktig Hon fick även smaka bubblat vatten (bara litegrann) häromdagen och blev helt vild. Var nog en enormt spännande upplevelse Väldigt roligt att se henne dricka också!! He, he!!

Kram

• villsågärna38
    Irma01 skrev 2015-05-04 14:21:54 följande:

Hemkommen från 8 månaders kontroll, och allt ser bra ut, han låg lite lite under medel på vikten nu så vi ska nog öka lite på maten, inte alltid lätt att veta!

8 kg 260 g väger han och är 70 cm lång. Längden och huvudmåttet är prick som en medelsvensson

Nu ska vi också boka tid för mässlingsvaccinet, tack till (ursäkta) alla galna människor som tror på propaganda och med sina beslut ser till att en sjukdom som var utrotad kommer tillbaka....Jag förstår att man kan vara tveksam till NYA vaccin, men att vägra använda vaccin som har visat sig fungera i även 60 år känns ju bara dumt!!!! Det är iaf min personliga åsikt!

Så nu får vi göra det innan vi åker till Frankrike, och sedan igen när han har fyllt ett...

Kram

Härligt att allt såg bra ut!! stora killen!!! Och helt sjukt med mässlingen. Man blir ju matt Tur det finns vaccin iaf även om jobbigt att behöva ta det två gånger.

Och maten fixar ni ju enkelt. Inte svårare än att lägga till nån amning och ytterligare ett mål puré/gröt. Små barn har små magar och behöver äta ofta

Kram
  • villsågärna38
    Danisen skrev 2015-05-04 11:36:54 följande:

Jag brukar lägga Maja på handdukar på golvet när vi är på simmet. Det funkar fint om det inte finns lediga underlag t.ex jag är alltid själv i omklädningsrummet. Har ni inte dam och herr försig? Bara tänker hur ni brukar göra annars ?

Jag har pratat med sköterskan på vårdcentralen jag ska ner dit när Maja har vaknat och ätit för att träffa en sköterska som i sin tur gör en bedömning av henne och om läkare behövs tillkallas det. Vår vårdcentral är så bra .

Va bra. Hoppas allt gick bra! Kram
  • villsågärna38
    johjen skrev 2015-05-04 11:24:09 följande:

Bra tips med underlag! Tack Irma!

Adam är en ganska lugn bebis som inte brukar skrika förutom när han är hemma tex på öppna förskolan betraktar han mest andra och är ganska tyst. Men man vet ju aldrig! Han gillar vatten så det är ju en bra förutsättning i alla fall.

Kram

Underlägg, handduk, babyskydd. Du har ju fått jättebra tips! Tror vårt badhus hade babysitters t o m. De flesta börjar ju långt innan de kan sitta så det löser sig Gör som du gör hemma när du duschar. Jag kör babysitter eller så ligger hon på golvet utanför. Hoppas ni hade det super nu på babysimmet!! Kram
  • villsågärna38
    Irma01 skrev 2015-05-04 16:44:10 följande:

Är hon intresserad av mat så tycker jag att du låta henne ära och inte helamma. Det är ju bara bra att hon tycker om mat

Delamma går ju fint det med!

Nej, jag förstod det med fruktpure, menade bara att det är söt så de brukar lätt tycka om det men det kan vara svårare med grönsaker...

Perfekt om hon gillar allt, bara att tacka och ta emot!

Jag har utan problem kunnat ha maten 36 timmar i kylen iaf. Men frysen är toppenbra annars. Snart äter hon ju så pass mycket att du inte behöver tänka på sånt

Kram!

Vi har också 36 tim utan problem. Håller helt med dig! Det enda man ska tänka på isf Lelle är att inte värma hela burken, inte låta den stå framme heller utan rätt in i kylen och inte spara det som redan varit värmt.
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015