• villsågärna38

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Bell13 skrev 2015-04-20 12:54:54 följande:

Hej, nu såg jag. Lätt att missa. Har blivit rekommenderad akupunktur mot kolik. Vi är rätt säkra på att det är kolik, allt tyder på det.

I går hade han jobbigt mellan 16.30 och 22.00 men ändå skönare att vi fick sova hela natten.

Jag blir helt slut psykisk och fixar inte att ge honom ens till sin pappa utan jag sitter med honom och försöker trösta och vagga honom.

Vi har inskrivning på BVC imorgon så jag tänkte fråga henne vad hon anser om akupunktur. Har två vänner till oss som säger att de blev hjälpta av det.

Oh så jobbigt! Ja det låter def som kolik. Hoppas ni får hjälp av akupunktur alt att det är en allergi. Fortsätt mjölkfritt, det tar ju två veckor innan man sett resultat där, och testa att gå in i ert mörkt och tyst rum på kvällen. Det hjälpte oss också under våra kolikveckor. Det finns ju teorier om att kolikbebisar blir mer överstimulerade än andra så skadar ju inte att testa iaf. För oss var det ju ägg som spökade fastän alla sa att det var högst otippat.

Lider med dig! Kram
  • villsågärna38

Tror inte det är sant!! Nu har storasyster fått öroninflammation igen Varit hos läk i em. Ska smärtstilla och avvakta till imorgon då vi ska kolla igen och se om vi behöver antibiotika. Och hon som aldrig hade haft öroninflammation förrän i höstas då hon var 2,5 år. Nu har hon haft det 2 ggr på ett halvår. Maken var öronbarn, hoppas inte hon blir det med

Mkt bra med förskola. Vi har verkligen en jättefin sådan men jäkla skit med alla förkylningar alltså.

Kram och god kväll på er!! Ni ska jag tröstäta lite godis och pusta ut efter en heldag med båda barnen varav en sjukling.

• villsågärna38
    Bell13 skrev 2015-04-21 11:46:27 följande:

Vi har haft en jättelugn kväll och natt. Inget skrik alls.

Har varit hos BVC idag och hon säger att det nog inte är kolik utan att han är hungrig och att maten inte räcker. Han försöker nog att öka produktionen.

Tänkte fråga er om det finns nåt sätt att öka snabbare. Kan jag pumpa några extra gånger om dagen?

Hon sa att vid kris när jag känner att jag inte orkar mer kan jag ge ersättning. Är skeptisk för jag vill verkligen amma honom och är rädd att ersättning kan rubba amningen.

Hm... Det enda du kan göra är ju att amma då han vill. I princip dygnet runt i början Det är enda nätter att få igång mjölken ordentligt om den inte kommit igång ännu. Låt honom ligga och snutta så mkt som han bara vill. När han vill och hur länge han vill. Klart du kan stödmata lite men gör det då med kopp isf och förslagsvis med din egen bröstmjölk som du pumpar ut. Jag gjorde det en vecka med Lovisa i början efter tips från BB. Om du inte vet hur man gör, ring din bbmottagning och prata med dem. Tyckte det var jättebra. men hon skrek aldrig sådär så tycker iofs det låter som kolik. Men skadar ju inte. Börjar du blanda in flaska och ersättning så rubbar du ju mjölkproduktionen som du skriver och över förmågan att amma då han kan bli tuttförvirrad. Ring el maila amningshjälpen för mer bra tips om du vill amma. Kram
  • villsågärna38

Om du inte vet med dig att du har haft väldigt mkt mjölk med tidigare barn så tror jag inte att det rör sig om ett problem med mkt förmjölk och att du ska börja blockamma. Blockamma minskar ju produktionen och eftersom han är så homla liten, praktiskt taget nyfödd, så är det inte ens säkert att din produktion kommit igång ordentligt. Hare han varit större så hade jag gissat på detta men i nuläget tror jag du ska göra allt för att han får en chansat lja produktionen. De ammar ju väldigt ofta i början och det är ju just för att öka på produktionen. Låt honom amma så mycket han vill och när han släpper bröstet så erbjuder du nästa till han är nöjd. Kvällstid så låg både storasyster och Lovisa vid bröstet non stop de första veckorna. Och till och från på dagtid med

Kram och hoppas på bättre kväll!!!

• villsågärna38
    johjen skrev 2015-04-21 16:12:18 följande:

Villsågärna, hur är det med storasyster idag?

Hoppas bättre!

Kram

Hon har fått antibiotika nu. Inget att göra åt Örat såg illa ut och hon hade 39,9 (!) grader i feber. (38,5 efter febernedsättande. ) Tur man kan varva alvedon och Ipren för alvedonen slutar verka efter 3 timmar och med alvedon kom vi inte under 38,5 iaf. I em var det så gnälligt att jag höll på att få krupp. Kollade febern och då hade hon 39,9. Tre timmar efter hon fått alvedon!! gav Ipren då ist så då började hon må lite bättre men febern gick aldrig under 38,5. Inte konstigt att hon hade ont i kroppen och var gnällig.

Vi hoppas på bättre dag imorgon. I natt sov vi väl en 3-4 timmar var jag och maken. Sjuka barn sover inget vidare Tur att Lovisa sover bra iaf. Vaknar runt 24/01 och sen vid 06 men då somnade hon om till 08 efter amningen så vi fick iaf sovmorgon . Båda barnen har som tur är sovit mkt idag. 2,5 resp 4 tim så jag har kunnat sova på dan. Storasyster och jag sov t i m 1,5 tim i soffan i em medan Lovisa sussade i sin säng. Mysigt Vi bytte från bedside criben till spjälsängen för nån vecka sen och numera går det superbra även att sova inne på dan för lilla Lovisa. Hon är överlag väldigt harmonisk just nu så tur det iaf.

Hur är det med er?

Kram
  • villsågärna38
    Bell13 skrev 2015-04-22 01:20:27 följande:

Så din produktion minskade inte för att du gav ersättning? Gav du i flaska eller i kopp?

Har varit lite ledsen idag för att jag inbillat mig att jag måste sluta amma när jag har för lite mat.

Du måste inte sluta amma. Ha tålamod och amma mycket så ökar din produktion på några dagar. Vi tillmatade äldsta tjejen med ersättning i kopp de första två veckorna. Gav lite efter hon ammat länge och ordentligt på båda brösten. Efter två veckor hade jag så mycket mjölk att vi kunde trappa ut ersättningen. Sen ammade jag i 16 månader efter det Så ge inte upp!! Lovisa däremot tillmatade jag med bröstmjölk bara några dagar. Funkade jättebra i hennes fall. Det här löser sig. Kram vännen och var glad att det inte var kolik
  • villsågärna38
    Bell13 skrev 2015-04-22 08:44:29 följande:

Litar på dig och jag är otroligt glad att det inte var kolik. Nu har jag alla chanser i världen att lösa det här.

Igår behövdes det bara 30 ml för att göra honom till en nöjd bebis.

Va härligt Hoppas det fortsätter så. Det där med tuttförvirring ska du däremot ta på allvar. Många barn påverkas inte men vissa gör det så Calmaflaska el kopp skulle jag rek. Kopp är inte alls svårt om man lär sig tekniken. Vi fick lära oss det redan på BB. Sitt med bebisen mellan dina ben med huvudet riktat åt knäna, låt bebisen halvsitta upp och håll huvudet i handen. Sätt på en liten haklapp och låt bebisen liksom lapa lite åt gången från en liten medicinkopp i plast. I vårt fall gav pappa ersättning efter jag ammat. Funkade kanon! Stort lycka till!! Kram
  • villsågärna38
    Evelinnea skrev 2015-04-22 09:26:47 följande:

Hej,

Vi har nyligen påbörjat ett ÄD syskonförsök till vår ÄD dotter på 2 år. Vi har inte så många embryo kvar i frysen så jag vill så gärna göra allt rätt för att vi ska lyckas innan dessa tar slut. Varken jag eller min man känner att vi orkar gå igenom ett nytt färsk försök till, särskilt med tanke på vår ålder +45. Därför har jag några frågor till er som lyckats att få barn på ett frysförsök (FET) och hoppas att någon kan svara på dem här;

- vilka mediciner använde ni vid det lyckade FET frsöket - dos och när tog ni dem (start-slut)?

- har ni använt vitaminer, hälsopreparat - vilken sort / dos och när tog ni dem (start-slut)?

- om ni gjort på något särskilt sätt vid det lyckade försöket tex vilat mycket efter insättning etc?

- om ni använt procrenspruta vid frysförsök (FET) eller återföring i vanlig cykel?

- om ni använt antibiotika, i såfall vilken sort, dos  och när/hur länge (start-slut datum)?

- om ni har haft svårt att bygga upp slemhinnan till 8 mm har ni då använt 2mg Progynon 4 tabletter om dagen? Vilka tider på dygnet tog ni dem?

- Vaggitorier / Luthinus / Progestorone har ni tagit dem mer än 3 ggr / dag eller / och även vid tillfällen av småblödningar efter insättning? Vilka tider på dygnet tog ni dem?

- något annat som är viktigt att veta, tips?

Stort tack på förhand !!!!!!!!!!

Kram från mig !

Vi fick vår äldsta dotter på sjätte äd försöket/återföringen som var ett fet. (Tidigare sex ivfer så skam den som ger sig ) Jag tog östrogenplåster ist för Progynon. Funkade bättre för mig, har du svårt att bygga slemhinna så kan det vara värt att testa. Tog i ca 14 dar innan fet och ingen nedreglering. Sen Lutinus 3 ggr per dygn från två dar innan fet. Tog även 15 mg cortison/prednisolon från några dar innan fet samt 2500 innohep (liknande som fragmin) och 75 mg Trombyl. Tog högdos D-vitamin, multivitamin och folsyra samt åt lågkolhydratkost och mycket grönsaker. Inget kaffe från fet.

Lillasyster kom till på naturlig väg. Ett rent mirakel med vår historia, har alltid gjort icsi också pga makens spermier. Men ja, nu är hon här så ibland sker det under

Stora kramar och lycka till!!
  • villsågärna38
    Irma01 skrev 2015-04-22 09:27:29 följande:

Men vad jobbigt ni har det med dessa öroninflammation...hoppas verkligen det blir en bättre dag!

Kram

37,5 och mkt piggare idag. Puh!! Kram
  • villsågärna38
    Danisen skrev 2015-04-22 10:45:41 följande:

Såklart, du har ju helt rätt villsågärna38 jag som förvirrade till det. Sorry Bell.

kram

Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015