• villsågärna38

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

johjen skrev 2015-04-21 23:01:53 följande:

[quote=75193889][quote-nick]villsågärna38 skrev 2015-04-21 20:39:10 följande:[/quote-nick]Hon har fått antibiotika nu. Inget att göra åt Örat såg illa ut och hon hade 39,9 (!) grader i feber. (38,5 efter febernedsättande. ) Tur man kan varva alvedon och Ipren för alvedonen slutar verka efter 3 timmar och med alvedon kom vi inte under 38,5 iaf. I em var det så gnälligt att jag höll på att få krupp. Kollade febern och då hade hon 39,9. Tre timmar efter hon fått alvedon!! gav Ipren då ist så då började hon må lite bättre men febern gick aldrig under 38,5. Inte konstigt att hon hade ont i kroppen och var gnällig.

Vi hoppas på bättre dag imorgon. I natt sov vi väl en 3-4 timmar var jag och maken. Sjuka barn sover inget vidare Tur att Lovisa sover bra iaf. Vaknar runt 24/01 och sen vid 06 men då somnade hon om till 08 efter amningen så vi fick iaf sovmorgon . Båda barnen har som tur är sovit mkt idag. 2,5 resp 4 tim så jag har kunnat sova på dan. Storasyster och jag sov t i m 1,5 tim i soffan i em medan Lovisa sussade i sin säng. Mysigt Vi bytte från bedside criben till spjälsängen för nån vecka sen och numera går det superbra även att sova inne på dan för lilla Lovisa. Hon är överlag väldigt harmonisk just nu så tur det iaf.

Hur är det med er?

Kram[/quote

]Stackars storasyster! Hoppas hon är bättre imorgon! Skönt att du kunnat sova på dagen och håller tummarna för att du får en lugnare natt.

Bra med oss överlag! Öppna förskolan idag, sen lunch med några mammor i solen och Adam sov i 1,5 h i vagnen. De senaste kvällarna har det tagit längre tid att natta honom och han vill ligga länge och snutta. Tänkte försöka lägga honom i hans säng efter ca 15 min snuttande, ammar min säng innan jag flyttar över honom till spjälsänge, så han skulle få somna i egen säng då han brukar somna i min. Blev katastrof och det slutade med att det tog 2 h innan han somnade och en halvt bortskavd bröstvårta! Ammar mindre på dagen nu undra om det har med det att göra? Förut erbjöd jag honom bröstet efter varje måltid men nu äter han mer så tänker att det inte behövs. Ammar dock på morgonen och som mellanmål på fm och em och vid sänggående. Han sover fortfarande tre ggr om dagen, kanske räcker det med två och han inte är riktigt trött vid läggdags? Hm vi får se hur det blir imorgon. Nu ska jag i alla fall sova här.

Kram

Låter som att du hade en härlig dag

Så länge som han inte sov Jättesegt så tror jag inte han sovit för mkt. 3-4 tim är ju att rek. Tror snarare att han inte var mätt. Lovisa somnar i sin säng men då måste hon vara både trött och mätt. Hon äter gröt på kvällen och ammar sen också. Om du minskat amningen både på dan och natten så minskar ju din produktion, kan vara att det kom för lite och han ville ha mer. Äter han mer på dan nu då du dragit ner amningen? Jag ammar morgon, fm, efter lunch, em och kväll plus en gång på natten. Hon ammar ju inte så länge vare gång men det håller uppe produktionen märker jag. Man rek ju även amning eller ersättning som komplement till mat hela första året så drar man ner för mycket på amningen kan man behöva komplettera med ersättning också. Alt öka frekvensen lite igen

Alt så är det en tand på gång el förkylning, om han överlag är väldigt snuttig. Hoppas ni hade en bra natt!! Kram
  • villsågärna38
    johjen skrev 2015-04-22 14:38:07 följande:

Ammar du även om Lovisa blir mätt på maten? Jag vill ju amma så länge Adam vill och hade väl tänkt amma till jag börjar jobba igen till hösten. Ammar du efter varje mål? De gjorde jag i början men tex vid dagens lunch ville Adam inte ha mer när han hade ätit upp nästan hela portionen så tänkte att han var mätt. Ibland när jag ammat efter maten så spyr han ganska mycket och då känns det som det blir för mycket. Ammar på morgonen, oftast fm beror på hur mätt han blir på gröt eller äggfrukost. två gånger på em, vid läggdags och en gång på natten. Kanske alltid ska erbjuda bröstet? Även efter lunc? I alla fall ett tag till tills han.är över 7 månader. Adam har ju alltid varit sådan som inte slutar själv utan.kan ligga vid bröstet hur länge som helst.. Då blir det lätt för mycket!

Hur är det med storasyster idag?

Kram

Mkt bättre här idag. Ingen feber längre! Bara trött och matt och dålig matlust.

Jag ammar mellan målen som mellis på morgonen då vi vaknar. På fm mellan frukost och lunch. Efter lunchen innan hon ska sova igen. På em och då hon ska sova vid 19/19.30, middag äter vi vid 18. Men finns ju inga rätt och fel Kram
  • villsågärna38
    Bell13 skrev 2015-04-22 13:56:22 följande:

Han har lite svårt med taget det tar lite tid innan han får rätt tag och börjar suga vid bröstet, lirkar rätt mycket med tungan innan.

Det följde med en calma med pumpen så det blir den ikväll.

Hur gick det igår?

Testa hanburgergreppet om han har svårt att få tag Det brukar funka bra om de behöver hjälp i början. Amningshjälpen har många bra tips på sin hemsida.

Sen är det nog väldigt individuellt det där med koppen då vi inte tyckte det var svårt alls. Både pappa och storasyster lärde sig tekniken med en gång och han kunde sen lära mig. Men det kanske funkar bra med calma för er? Kram
  • villsågärna38
    Bell13 skrev 2015-04-23 09:15:20 följande:

Vi fick mata honom en gång vid 20.00 när han blev gnällig vid bröstet. Han drack i sin calma 10 ml så det är inte mycket som behövs. Hans pappa matar honom i flaskan och sedan somnade han i hans famn och sov till 02.00.

Bytte hans blöja och ammade ca 1 h och sedan sov han till 07.00 så en jättebra kväll och natt.

Jag läste på Amningshjälpen igår och fick ett tips att man kan lyfta bröstet lite underifrån om det är problem att få tag och det tyckte jag börjar funka nu.

Har börjat kunna lägga ner honom bredvid mig nån timme på förmiddagen också vilket inte gått tidigare. Han har stort närhetsbehov och sover alltid på mig, går inte att lägga honom i nestet på natten. Men han är ju så liten bara 1,5 v så han har ju framtiden för sig att sova i egen säng

Kram

Oh va underbart! Känner igen det där med närhetsbehovet Hoppas ni får en bra dag! Kram
  • villsågärna38

Hur mår ni alla idag? Här är det nästan som vanligt igen. Storasyster mkt piggare och har även börjat äta nu men hemma idag med. Inte ork att klara en hel dag på förskolan ännu. Lovisa lite snorig men pigg. Fick sova bredvid mig i natt från amningen 23.30. Hon riktigt hostade in sig då hon made då och jag känner att jag inte hunnit med henne som jag velat i veckan och vi sov som små stockar både hon och jag till 6:30. Sen ammade hon och sov i sin säng till 8.30 och storasyster sov till 7:30. Skönt med lite sovmorgon

Nån som kännt av de där med håret ännu förresten? Jag har blivit tunnhårig vid tinningarna men ser att det är på väg att växa ut igen som tur är Var likadant förra gången. Klassiskt efter graviditeten symtom.

Ha en bra dag alla!!

Kram

• villsågärna38
    Irma01 skrev 2015-04-23 12:10:13 följande:

Hej vännen,

Vad skönt att allt är på väg tillbaka till det normala! Hoppas verkligen att ni får njuta av lite lugn och ro ett tag

Här är det bra, igår hade vi en riktig dålig dag, Victor skrek ungefär hela dagen, ingenting var bra. Tanden som spökar tyvärr. Han vill inte ha bitring, det enda som hjälpte lite var att bära honom, lillskrutten!

Idag är det en helt annan kille som tur är. Har just ätit sin lunch och sjunger här i sin stol bredvid mig. Skrattar högt i emellanåt när Rutger kommer förbi och ger honom en puss . Vi har redan njutit av en lång promenad i solen (i skogen så vi inte blåste iväg ), och så ska vi iväg till shoppingcentrum för att handla lite senare. Hoppas hans humör håller i sig!

Kram

Oh va härligt med promenad och hopping Men gårdagen lät ju sådär. Blä Testa med alvedon om tanden spökar riktigt mkt. Det kan också lindra. Om du blir trött på bärandet framöver tänker jag. Kommer ju 20 tänder totalt

Vi har det lugnt och harmoniskt idag. Bara njuta!!

Ha en skön dag!! Underbart namn på vovven Kram
  • villsågärna38
    Bell13 skrev 2015-04-24 08:29:00 följande:

Godmorgon,

Är så glad för igår behövdes ingen ersättning, mjölken räckte

Har suttit och ammat varannan timme sedan i tisdags. Jag satt och grät i omgångar igår och kände mig ledsen och nedstämd hela dagen.

Ammade 3 ggr inatt och jag ammar gärna fler ggr än så.

Känner mig riktigt nöjd och stolt att jag kämpade med amningen, har riktigt ont i bröstvårtorna men det känns värt det.

Va härligt! Då har det säkert vänt och bröstvårtorna känns nog bättre om nån dag igen. Heja, heja!! Deppigheten är hormoner och sömnbrist. Välkommen till klubben Kram
  • villsågärna38
    Bell13 skrev 2015-04-25 13:39:00 följande:

Känns otroligt skönt att det lilla kaos vi hade äntligen har slutat och vilken tur att vi kom på att det inte var kolik.

Det är en glupsk liten kille som är riktigt hungrig sedan jag gör hanburgergreppet när han ska ta tag så är inte heller greppet något problem, tack för tipset villsågärna

Är tacksam för den här gruppen för jag får så mycket bra tips och lär mig massor genom att bara läsa

Va skönt att det funkar så bra!! Kram på er!!
  • villsågärna38
    lelle75 skrev 2015-04-25 20:52:29 följande:

Det är faktiskt ännu värre än tidigare, hon sover som längst 2,5 h men det är inte varje natt. Inte ens första passet sover hon länge, hon vaknar efter varje halvtimme. Men har börjat liggamma så att man får ngn sömn och det funkar bättre nu när hon är större.

Men har ett PROBLEM. Hon har fått tänder eller det är väldigt vasst, har så ont och vet inte om jag kan amma längre, hur gör jag nu?

Usch va jobbigt! Lovisa har ju två tänder som hon fick när hon var fem månader. Vi hade en jobbig vecka då hon bet mig ett par ggr men det gick över och hon har aldrig bitit mig igen. Se till att hon har många bitleksaker och ge alvedon om hon är mkt snuttig. Hon kan ha ont. Om hon biter ska du inte dra bort bröstet utan trycka henne närmare, liksom trycka in henne i bröstet istället ä, då släpper hon pga hon inte kan andas om du förstår en reflex. Kan vara pga tänder hon sover dåligt och ammar ofta. Också pga hon börjar bli så stor och behöver annan/mer mat. Tipsen från Irma ang mat var jättebra. Äter hon mer på dan så kommer hon på sikt inte att behöva äta liks mkt på natten. Kram

Ps. Med storasyster så hade vi en jobbig vecka då de första tänderna kom, hon bet till ett par ggr men jag tog bort henne från bröstet då omedelbart och sa nej så hon förstod till slut och sen gjorde hon det inte igen. Ammade ju sen i 16 månader, med tänder, utan oroblem.
  • villsågärna38

En sak till. När de ammar och har rätt grepp kan de inte bita. Det är då de ska börja eller sluta amma de kan nafsa så ta ut bröstet snabbt och se till att hon bara ammar då hon vill äta. Kram igen

Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015