• villsågärna38

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

johjen skrev 2015-04-11 18:33:59 följande:

Dagens i-lands problem, Adam sovit jättebra på sistone, hela natten i natt och jag har aldrig varit så trött som idag.. Hur kommer det sig?

Förmodligen hormoner man får en massa pigghetshormoner av att amma och ammar du inte längre på natten ställs hela hormonbalansen om. Nog det som påverkar. Kram
  • villsågärna38

S

Irma01 skrev 2015-04-11 15:31:09 följande:

Men vilket helvete Lelle!

Det positiva är att ni får snart svar angående MP och kan åtminstone därifrån ha en strategi och kunna blicka framåt.

Själva har vi nu den härliga första tand på gång och en kinkigare Victor. Glad i mellanåt men mer skrik än vanligt. Känns så där med tanke på att vi har barnvakt för första gången i kväll, då vi ska på 40 årsfest. Jag kommer dock inte att dricka och lokalen är 7 min bilresa hemifrån, så det känns bra i fall han skulle bli helt otröstlig.

Hade dock känts bättre om han var sig självt.

Ja ja...

Projektet sluta natt amma avvaktar vi med då det är ingen ide nu med tanden som kommer upp.

Annars var jag borta från 8 till halv fem igår och det gick galant, maken var lyrisk och överlycklig. Kände mig stolt som inte ens skickade en enda sms och frågade. Tänkte att han hör av sig om det är något han behöver veta .

Har du Physiomer och nässug? Det hjälpte oss mycket när Victor var super förkyld i Frankrike.

Sover hon fortfarande hos dig?

Kram!

Som sagt, tänder och sjukdom är jobbigt. Ovh tyvärr är det en hel del sånt första åren.

Lovisa har fått tredagarsfeber men mår helt ok. Bara väldigt trött. Feber sen i torsdags och ikväll utslag. Men det är inte farligt. Nåt som i princip alla får mellan 6 mån och 2 år. Kliar inte heller. Man lär sig att ta en dag i sänder bär man har barn. Och att njuta när allt är på topp

Hoppas ni får en ok natt!! Kram
  • villsågärna38
    lelle75 skrev 2015-04-10 18:27:52 följande:

Hej vänner, hoppas att ni alla haft en skön Påsk! Internet krånglar i sovrummet så har inte kunnat göra inlägg, det hänger sig, och det är oftast då jag har tid att hänga här.

Här är sömnen som vanligt, varit katastrofala nätter där jag kunnat skrapa ihop tre timmars osammanhängande sömn vissa nätter. Denna natten var dock ok vilket jag verkligen behövde. Tråkiga nattliga incidenter, så som att hon har kissat ner pyjamas ett par ggr, efter byte kan det ta ett par timmar innan hon somnar om. Eller en spya i sängan, gaser i magen, nästäppa. Alltid är det nått som besväras under natten. Har dock märkt att om äter ordentligt vid 3:00 så kan hon sova 2-3 timmar (vilket är toppen här).

Har börjat med smakisar och hon gör inga grimaser, ser ut som om att det är ngt hon brukar äta :) Lade en hel banan vid hennes mun för att hon skulle slicka på den men hon började att glufsa i sig bananen så fick plocka ut små bitar i munnen på henne. Det kanske de brukar göra?

Hon verkar gilla allt som hon har fått slicka på.

När vi gav henne en tesked mosad banan så fick hon ont i magen på kvällen. Kan det vara bananen tro? Har ni andra upplevt samma?

Samma sak när hon fick en tesked gröt, ont i magen på kvällen.

Nästa vecka får vi provsvar på MP, spännande. Fortfarande oklart om hon är allergisk. Började med MP och diffusa problem uppstod, lite mer gnällig, så slutade igen.

Skrädmjöl, är det gluten i? Skulle man akta sig för gluten eller hur var det nu?

Usch va jobbigt!! Stackars dig och er.

Ang blöjorna så läcker de i ryggen - dra åt mer i midjan. Och läcker de i benen så har ni för stor storlek. Skönt med besked ang mp.

Stora kramar. Tänker på dig!
  • villsågärna38

Blä, ingen kul natt här. Vid midnatt var Lovisa helt superprickig i ansiktet och hela huvudet plus mage och rygg. Problemet var att ansiktet blivit rött och irriterar och verkade klia. Hon grät och försökte klösa, vred sig och kunde inte ligga still. Jag smörjde med Mildoson för att lindra klådan då det mer såg ut som nässelutslag/allergi och efter en timme kunde hon somna igen men var jobbigt även vid 3.30 och 5.30. Prickig som bara den imorse men har sovit i vagnen på fm och nu har det lagt sig. Puh!! Pratat med Närakuten och 1177 som menade att vi skulle åka in till Närakuten på Astrid Lindgren om det blev värre igen. Kan vara tredagarsfeber och att det blev värmeutslag då hon sov alt så är det allergi. Hon fick lite mat från en Hipp burk igår med kyckling och är hon äggallergisk kan hon ha reagerat på kycklingen.

Håll tummen att det ger sig för nu reser maken utomlands i em ( i jobbet) och blir borta i tre dar. Hoppas det är bra med er alla andra iaf!

Kram

• villsågärna38

Bättre nu! Utslagen har blivit mkt bättre och feber har hon inte haft sen i fredags. Var rätt oberörd av febern tidigare i veckan också så vi tror nog det är tredagarsfeber iaf men väntar ändå ett tag till vi testar kyckling igen Lovisa somnade 19.30 och storasyster sover sen 20.30. Än så länge går det på räls här Skönt då jag är ensam hemma med barnen.

Kramar och tack för uppmuntrande ord Irma pch Johjen!

• villsågärna38
    johjen skrev 2015-04-13 07:02:59 följande:

Hur har natten varit? Verkar Lovisa bättre nu?

Kram

Den har varit lugn. Två amningar och ingen klåda. Hon är fortfarande prickig men det verkar inte klia. Har sovit två tim nu på fm så lite tröttare än vanligt dock

Hur är det med er? Dopet blir säkert jättebra. Det låter hur kul som helst att gå på ett så stort och festligt dop tycker jag Vi kör om två veckor 35-40 pers hemma hos oss med buffé, champagne och tårta

Kram
  • villsågärna38
    Irma01 skrev 2015-04-14 22:52:25 följande:

Men vad bra .

Håller tummarna för en lugn natt!

Här är jag själv med Victor o vovvarna, maken är i München. V vaknade vid kl 22 och jag höll honom några minuter och la honom tillbaka i sin säng, han somnade om direkt . Håller på trappa ner amningen, målet är att sluta nattamma helt inom en vecka. Var Dick tvungen att pumpa då ena bröstet var full av mjölk...

Victor äter numera gröt till frukost, puré till lunch o middag, amning på eftermiddag och amning när han vaknar på morgonkvisten.

Känner att jag behöver sova hela nätter...

Lovar förresten att det kommer upp en bild på valpen snart

Kram!

Härligt Bra jobbat mamma Irma!!! Jag tror det går så bra för att du är redo och även lille Victor. 7,5 månad är ju en bra ålder att sluta nattamat om barnet äter bra på dan. Bra löggninsrutin sen innan spelar ju också såklart roll. Jag är inte redo för det ännu och inte Lovisa heller men hon är ju bara 6 månader så vi väntar ett tag till

Här har Lovisa iaf börjat äta puréer och gröt igen så nu är det på rulle efter ett uppehåll på ett par veckor. Hon äter annan mat till frukost, lunch och middag nu. Inga jätteportioner men intresset har kommit igen och hon tycker allt är gott igen vilket är kul Bajsade sin första korv idag, he, he Var på sexmånaderskontroll idag med och allt såg jättebra ut.

Hade usel natt i natt däremot pga storsystser som reagerade på cortisonsprayey hon får för sin förkylningsastma igen. Efter en veckas kur är hennes hemska hosta borta vilket är fantastiskt men hon har fått biverkning a la insomnia istället (har hänt ett par ggr förr) och ändå ger vi en låg dos. Hon var vaken mellan 2330-03.30 Låg bredvid mig och försökte sova, sa inte ett knyst men kunde inte somna om. Jag som också tagit cortison vet ju precis hur det är och biverkningen är inte helt ovanlig för barn. (Sömnbrist pga hosta och andnöd ör ju såklart ännu värre.) Vi håller på att trappa ut hennes dos för denna omgång och hoppas det inte blir fler sånna nätter. Hon har fått vara hemma idag, alldeles för trött för dagis tyckte jag imorse och det har gått bra då vi haft lugna aktiviteter idag.

Stora kramar
  • villsågärna38
    Bell13 skrev 2015-04-16 11:52:58 följande:

Han skrek i 2 h natten mot onsdag så det var helt klart bättre.

Inatt har han inte skrikit alls men däremot ammat tre ggr och bajsat massor och även kräkts. Tror att magen är i gång nu med besked.

Vi var och gjorde puktest idag och vägde honom, 3568 g och när han föddes 3700 g så det var godkänt sa barnmorskan.

Men va skönt att skrikandet gått över. Det är ju så hjärtskärande då de skriker så otröstligt. Va skönt att amningen fungerar också. Tre ggr per natt är ju helt normalt i början. Han håller nog på att få igång mjölkproduktionen ordentligt nu den lille Så söt liten kille med såg jag i bildtråden. Förstår precis vad du menar med lyckorus!! Kram
  • villsågärna38
    Hoppfulla Fia skrev 2015-04-15 22:00:53 följande:

Stort grattis till din lille son Bell! Va roligt att allt har gått bra. All lycka till er framåt.

Hej allihopa!

Det var nog ett par månader sedan jag var inne och skrev nu. Har inte tid längre helt enkelt. Men ibland är jag inne och läser några inlägg då jag är nyfiken på hur ni har det. Här är allt toppen för det mesta, Olle rullar och är på god väg att börja åla/krypa, två små tänder har han fått och på babysimmet klarar gan nu att vara självständig i badring och duken går helt ok. Han sover fortfarande korta pass på natten men det börjar bli lite längre pass nu, ibland 2,5h Jag kan fortfarande inte riktigt förstå att jag är så lyckligt lottad som får ha honom i mitt liv. Ville bara kika in och säga hej igen. Ni har varit ett toppen stöd emellan varven och jag tycker ni alla verkar vara fantastiska mammor. Kramar

Roligt att höra att allt är bra. Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015