• villsågärna38

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Lelle - jag har mailat med Alva barnklinik idag. Man kan boka tid hos barnläkare där utan remiss. Sen gör läkaren en bedömning om man ska göra pricktest. Ska ringa imorgon mellan 8-12 då de har telefontid och boka. Fick mailsvar inom en timme så positivt första intryck

Kram

• villsågärna38
    johjen skrev 2015-03-17 09:34:11 följande:

Vi har det bra tack! I går testade vi att Adam fick sova i spjälsängen i sitt egna rum, dock med mig på madrass bredvid. Han somnade 20.30 och sov till 03!! Sen till 06 och vaknade för natten 07. Så han blir uppenbarligen störd av sambon och hunden på natten och behöver nu en större säng, vi hade ju byggt en egen liten crib till honom men den börjar bli för liten, inte på längden men tvären. Dock blir det väldigt trångt om jag ska ligga på madrass i Adams rum då man inte ens kan öppna dörren då så vi funderar på om vi ska flytta spjälsängen och skötbordet till vårt sovrum och sambons del av dubbelsängen, bara två 90 sängar som står bredvid varandra, till Adams rum till han blir lite större och får sova helt själv.

Har inte märkt så mycket av fasen men bortsett från igår och söndags har jag haft två väldigt jobbiga veckor med mycket gnäll och han vaknade ju varannan timme på natten. Kan det vara så att han kom in i fasen lite tidigare och jag redan haft min beskärda del? Kan dock hålla med om att Adam ska ha koll på.mig och får flytta med honom när jag gör olika saker i huset och protesterar om han blir själv för länge.

Hoppas denna fas är lindrig för er och oss! Ska läsa på lite igen.

Kram

Men va underbart!! verkar ju def som att han blivit störd tidigare. Med storasyster så sov maken ofta i vårt gästrum för att inte störa. Lovisa är inte lika lättstörd. Barn är olika och man får hitta sitt sätt som funkar helt enkelt Lovisa sover ju fort i vår bedside crib men utan babynest. Verkar funka bra än så länge. Den är ju som en liten spjälsäng

Här är det lugnare idag. Låtit Lovisa mysa och maratonamma i sängen vid ett tillfälle, använt bärselen mkt och sen sövt henne i tid. Verkar ha gjort susen. Mkt närhetsbehov dock.

Ha en skön kväll!! Kram
  • villsågärna38

Vad händer!?Lovisa somnade 19.30 och har redan vaknat två ggr sen dess för att amma. Gulp! Brukar ju bara amma 1-2 ggr per natt och aldrig vakna före 00/01. Tur jag varit pigg idag för det här bådar ju inte så gott

Hon sover igen nu iaf. God natt!!

• villsågärna38
    johjen skrev 2015-03-18 07:00:42 följande:

Hur var resten av natten? Vill inte skrämma dig men låter som det var för oss förut.. Helt plötsligt började Adam vakna varannan timme från att vaknat 1-3 ggr per natt. Nu hoppas jag att vi går mot bättre tider för i natt sov Adam först 6 h och sen 3 h i sträck och ammar igen nu! Så förhoppningsvis är det övergående även för Lovisa.

Idag blir det mammalunch med mammalediga väninnor i Göteborg, ska bli jätte mysigt! Hoppas Adam sover eller är nöjd hela vägen dit bara..

Kram och ha en fin dag!

Va skönt att du fått sova i natt!! Härligt! Och gulligt att du frågar Jag tog bort babynestet igår. Var nog det som spökade. Hon vaknade igen kl 02 och hade då vänt sig på mage och grät, är ju inte van att ligga så då hon sover och tror hon saknade sitt nest. Ammade och lät henne sova bredvid mig och då sov hon till 06.30 nestet var nedpackat på vinden så inte läge att hämta det mitt i natten men ikväll så testar vi det igen. Får se om det går bättre.

Ha en bra dag! Kram
  • villsågärna38
    Irma01 skrev 2015-03-18 07:26:07 följande:

Usch, hoppas att resten av natten har varit bättre!

Här vaknade Victor redan kl 23 och sedan kl 1 pga förkylningen, men sedan sov han en bra stund och vaknade med sitt vanliga leende

Mammalunch på schema här idag, hoppas du får en bra dag och hinner vila!

Kram

Va jobbigt med förkylningen. Hoppas du fick sova bra efter sista amningen. Vår natt blev helt ok iaf. Var nog nestet som hon saknade. Kör det ett tag till. Öppnat det längst ner så det är ju tillräckligt långt och hon gillar nog när det är ombonat helt enkelt. Vi har ju originalet också och det är rätt stort då man släpper ut det. VIsst har ni fortfarande nest?

Ha en mysig lunch och bra dag!

Kram
  • villsågärna38

N

lelle75 skrev 2015-03-18 17:00:45 följande:

Vsg - måste man utesluta mp innan man gör pricktest, för att testet ska fungera? Kan man göra pricktest redan nu vid 3,5 mån drygt, snart 4.

Bokat tid idag på Alva, tack snälla!

Kram

Vet inte om man måste det men de flesta gör ju det. Brukar ju vara så man förstår att det förmodligen är mp. Bebisen i min mammagrupp var 4 månader.

Va bra att du fått tid.

Kram
  • villsågärna38
    Jenkis skrev 2015-03-17 20:07:10 följande:

Hej alla fina!

Längesedan! Allt är bra med oss! Hoppas läget är bra med er med. Har inte läst bakåt...

Jag undrar hur ni tänker när det gäller kläder till sommaren? Har ni med barn sedan tidigare några råd?

Förutom solhatt, vad använder man av typ sommersuit, shorts/kjol, kortärmade body, linnebody o.s.v. Vad skall man köpa helt enkelt? Hur mycket av det? Förstår ju att ni inte kan spå vädret men, men Ni fattar väl? Säg att det blir en normal svensk sommar. Utgå från det när ni ger råd.

Hej!

Va roligt att höra ifrån dig! Hur går det med allt? Hurår du/ni? Var verkligen länge sen nu.

Svårt att säga. Så individuellt men du behöver ju typ allt du har nu förutom vinterattiraljerna plus kortärmat, t ex bodys, t-shirts och shorts, badkläder, solmössor. Klänningar för oss såklart Finns ju även solkräm från sex månader, parabenfri, men bäst är ju kläder och skugga. Vi åker till Teneriffa över påsk så vi har fixat sommarkläder redan nu Ska ni resa någonstans?

Kram
  • villsågärna38

Hej!

Hur är det med er alla? Ensam hemma ikväll och slappar just nu i soffan. Lovisa sov 19.15 och storasyster en timme senare. Känner mig himla nöjd. Storasyster fick vara med vid nattningen av Lovisa (gick jättebra) och fick sen mysa med mig i soffan ett tag innan hon gick och la sig. Funkade hur bra som helst, hon är världens bästa storasyster, är så gullig med Lovisa och Lovisa avgudar henne! Så underbart att se att de redan har kul ihop och tycker så mycket om varandra.

Håll tummen att Lovisa sover bättre idag nu då hon fått tillbaka sitt nest igen.

Kramar till er alla

• villsågärna38

Skugga är att föredra för de små. Läkare rekommenderar ju skugga och uv-dräkt, uv-solhatt osv första året. Är man på stranden måste man alltså ha tillgång till parasoll el liknande. Uv-dräkter finns på babyaffärer, nätet, där man köper barnkläder osv. Jag var på Big Baby igår och köpte ekologisk solkräm som man ska kunna använda från 6 månader. Det är ju det där med nanopartiklar med men den skulle vara fri från sånt, parabenfri osv. Men kan man undvika solkräm under ett års ålder så brukar det rekommenderas. Big baby finns också på nätet.

Av ersättning får de ju riktigt bajs. Är sånt bajs hon kommer få när hon börjar äta vanlig mat med och slutar amma. Man vänjer sig men inte byter man bajsblöja på nån annans barn om man inte måste direkt

Svårt det där med ersättningen. Kan ju handla om närhetsbehov också och hur mycket hon äter på dan. Det är ju när de brukar börja äta mer på dan dvs efter sex månader då de äter vanlig mat på dagarna plus bröstmjölk eller ersättning, som de flesta barn börjar sova längre pass på natten om de inte gjort det innan. Det gäller att hitta vad som funkar för Alice. Lovisa pruttar också på natten mer nu då hon börjat med smakisar, men det är inget hon vaknar av numera.

Nu har vi ammat klart. Sov gott

• villsågärna38
    lelle75 skrev 2015-03-19 06:46:27 följande:

Tack vsg - hon är väldigt gluskp och hon äter ofta på dagen och sover sen på mitt bröst så hon får mycket närhet. Nu när hon får ersättning på natten så behöver inte komma till bröstet för att somna om så det är skönt då hon somnar om snabbt. Märkt att hon är väldigt svårväckt ibland och att det också kan ta lång tid innan hon somnar om, en svår balansgång. Om man byter blöja på natten så tar det väldigt lång tid..

Dagens blöjtips: Liberos nya 4:a blöja är från 7-14 kg. Köpte dem igår (var tidigare 7-11 kg). De klarar t o m Lovisas morgonbajs utan byte på natten. Innan fick jag byta en gång för att om blöjan var kissig då hon bajsade på morgonen (typ kl 06, innan jag vaknat) så svämmade det över totalt. Testa annars att byta i sängen. Är det bara kiss behöver du ju inte torka utan bara byta snabbt. Lägg nya blöjan under den gamla, ta bort den gamla och vips har du bytt utan risk för kiss i sängen Jag gör det utan att tända. Lovisa brukade inte ens vakna till. Men det är kanske bajsblöja du byter på natten? kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015