• villsågärna38

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

lelle75 skrev 2015-05-13 21:31:04 följande:

Hej vänner! Har inte hunnit att läsa då vi haft problem med nattning och Alice somnat vid 22:00. Hon vaknar fortfarande lika ofta eller ännu oftare och jag har haft svårt att somna om. Kanske för att hon inte äter så mycket på natten och då utsöndras väl inte oxycytin eller vad det nu heter.

Vi har i varje fall slutat med minifom. Börjat med mjölk, en vecka sedan och inga magproblem längre. Nu är det dock tänder som spökar och är rätt jobbigt för henne. Hon har redan fått två st. Hon är 6 mån snart.

Hon är inte heller nästäppt längre och vi behöver inte sova med öppet fönster. Funderar på om hennes sömn blivit störd av alla problem hon har haft. Inatt sov jag 1,5 h i sträck och det är helt magiskt för mig numera.. Eftersom att hon inte äter så mycket på natten så har jag prövat vid några tillfällen att inte ge tutte men då vaknar hon och kan vara vaken 1,5 timme eller minst en timme mitt i natten. Så det känns hopplöst att sluta servera tutte. Även vid blöjbyte mitt i natten så vaknar hon. Så nu måste jag "amma" henne samtidigt som jag byter blöja (himla meckigt och inte bekvämt för nacken). Är det ngn mer som känner igen sig? Hur gör man om man är bortbjuden på sen middag, ska man mitt i maten ursäkta sig för att man ska iväg och servera tutte ????

Kram på er!

Hej!

Va jobbigt det låter! Har hon inte börjat äta mer vanlig mat på dagen ännu? Kanske inte är mätt och därför inte somnar och sover? Ny läggningsrutin tar ju bara några dar alt nån vecka att införa så klart ni kan bryta ett gammalt mönster. Runt kl. 19/20 är ju eg bästa tiden att somna enligt biologiska klockan. Har du läst boken ännu? Nyckeln är att testa att somna utan bröstet. Det är det som sen kan hindra henne att vilka ha bröstet då hon vaknar till igen på natten (alla bebisar vaknar ju, tricket är att de ska somna om igen ) Krävs lite övning och vilja men går om man vill och är redo (och bebisen är över 6 månader). Viktigt dock att hon är mätt och nöjd då hon ska sova.

Hoppas på vändning snart! Är ju inte hållbart som ni har de nu. Låter hur jobbigt som helst. Lider med dig Lelle!!

Kram

Ps. Sen ang det där med mjölk/ont i magen. Stor bebis får ju inte kolik på samma sätt som en liten så om hon har magbesvär så kan det ju resultera i ökad snuttighet ist. Så utifall det ökat sen ni började med mjölk kan det vara värt att testa sluta igen. Det är ju 50% chans att hon är mjölkallergiker även om ni fått neg blodprov (eftersom testen kam vara missvisande) så det enda man kan gå på är ju hur hon mår/reagerar.

Ps igen. Varför byter du blöja på natten? Bajsar hon? Köp Pampers nr 4 så håller hon sig torr hela natten. (Smörj med mycket Inotyol. ) De blöjorna klarar 10-12 timmar utan problem. Helt onödigt att byta på så stor bebis om hon inte bajsar på natten. Det stör ju bara sömnen för er båda.

Kram igen
  • villsågärna38

På tal om nåt helt annat. Kolla in märket Rice om ni vill ha ett finare porslin än Ikea till era barn framöver Gjort i melanin och tål maskindisk. Supersnygga muggar bl a. Finns även för vuxna Kram

• villsågärna38
    johjen skrev 2015-05-14 08:47:53 följande:

Oj vad många som hade skrivit sedan jag läste sist! Hinner inte kommentera er alla då jag är på väg till stallet och ska ut och rida i den soliga förmiddagen!

Kram på er!

Ha en skön dag! Bra natt här pch så fick jag sovmorgon till 8.30 på det

Kram
  • villsågärna38
    glader skrev 2015-05-13 22:26:47 följande:

Hej flickor!

Här är det full rulle, Hedda är nu drygt 7 månader och äter nästan bara vanlig mat - vilket också medför 4-5 bajsblöjor om dagen

Sedan någon vecka har hon svårt att somna och är ganska gnällig. Hon skriker länge innan hon somnar och har även börjat ta napp igen så hon har nog större sugbehov (har hört de kan få det när de äter alltmer vanlig mat för de får ju inte sutta så mycket då längre). Idag blev hon även rädd för mormor så ty-känsligheten har nog börjat lite grann...

Annars försöker hon krypa men det går mindre bra än så länge, däremot älskar hon sin gåstol och härjar runt i hela lägenheten med den

Nätterna är tack och lov bra fortfarande. Hon tar längre tid på sig att somna eftersom hon hela tiden vänder sig på mage men hon vaknar högst en gång per natt så det är lyxigt

Kram på er

Stora tjejen!! Lovisa blev ju 7 mån i måndags så de är ju lika i ålder. Hon åker också racer på gåstolen och tog första krypsteget i måndags. Kan krypa nu men kommer inte så långt ännu så hon rullar ochvhasar också

Har ni även testat hoppgunga?

Hon äter också mkt vanlig mat. 4 ggr per dag men ammar även fortfarande morgon, middag, kväll och en gång på natten

Också lite ledsen vid läggning igår så jag fick sjunga och vagga en stund och lägga handen på osv några gånger innan han kom till ro. Vi hade en sån fas för en månad sen också. Är nog närhetsbehov. Äter hon inte ersättning längre?

Roligt att höra ifrån er och att allt är så bra

Kram
  • villsågärna38

Lelle - känner likadant som Irma. Gör ont i hjärtat att läsa hur du mår. Det är ju inte bra för någon av er. Det här ska ju vara en mysig och glad tid. Inte nåt som hela tiden är jobbigt. Hon är ju nästan sex månader nu och att få henne att somna efter amning dvs inte med tutte i munnen och inte bredvid dig är nyckeln för bättre sömn och bättre nätter. När hon vaknar till på natten så vill hon som alla bebisar ha det likadant som då hon somnade. Därför hon vill amma igen. Alla BF isar vaknar och man kan lära dem att somna om själva. Läs boken om du behöver hjälp och inspiration

Ang blöjor så testa Active fit/Pampers. Inte up and go och inte libero - de är bättre på dan än på natten. Speciellt om hon ammar på natten och då kissar mkt så är Pampers outstanding. Baby det är också bra men vi tycker Active fit är bäst.

Äter hon gröt el puré på kvällen innan läggning? Hon är ju så stor nu så bara amning på kvällen kanske inte räcker för att hon ska bli riktigt mätt. Om hon vaknar hela tiden så tänker jag antingen att hon har magknip el liknande och vill snutta alt att hon inte är mätt.

Tänker på dig och hoppas ni får en bra dag!

Kram

• villsågärna38

Glader - har Hedda fått tänder ännu förresten? Kan ju även vara därför hon vill ha napp mkt och varit mer ledsen då hon ska sova. Bara en tanke kram

• villsågärna38

Lelle - ang mat så brukar man ju byta ut ett mål åt gången. Speciellt om hon haft problem med förstoppning. Det är ett helsike så förstår att det gjorde dig rädd. Men öka successivt och ge henne katrinplommonpure el päronpure med varje mål t ex till gröten el som efterrätt till puré så ska det gå bra. Speciellt om du sen ammar som mellis. När du börjar ge mat så ska hon vara utvilad men samtidigt hunnit bli hungrig. Hur många gånger sover hon på dan? Tre? Du får hitta en rytm som passar er.

Sen menar inte jag att du ska sluta amma. Vill du det? Jag ammar morgon, mitt på dan, och till kvällen en stund innan läggning plus en gång på natten. Då Lovisa var som Alice blev det ytterligare nån gång på dan. Det funkar jättebra ihop med vanlig mat som hon äter som frukost, llunch, mellis och middag. Alice är ju inte ens ett halvår så om du gillar att amma finns ju ingen anledning till det men att minska el sluta amma på natten tror jag vore bra - vad vill du?

Ska du göra det går det hand i hand med mer mat på dan. Det som också behövs är en sömnrutin och att inte låta henne somna vid bröstet. Samsova behöver inte vara nåt hinder utan det är just rutinen, hur hon somnar samt sövs om igen om hon vaknar som är avgörande. Men om ni vill så tror jag absolut att hon är redo att lära sig att sova i egen säng. Men poängen är isf att hon ska somna där med

Om hon inte äter mkt ännu på dan så kommer det att ta ett par veckor att göra den här förändringen men det är värt det. Och ingen vits att sluta amma helt plötsligt mitt på dan. Du behöver en plan först och ta det stegvis i takt med att du introducerar annan mat. Men Irma har rätt. Inte bra att låta henne gråta 30 min och sen amma, då lär du henne bara att skrika för att amma om du förstår. Amningen på dan minskade av sig själv för oss då Lovisa började äta annat.

Om du behöver hjälp. Be maken ta henne ett par timmar och läs boken. Tror det skulle reda ut en hel del frågetecken.

Kram

• villsågärna38

Linnea - ta bort kudden en period om han vänder sig mkt. Det har vi gjort. Sen minskar risken för psd när det själva kan vända sig och sova på magen men just kuddar och snuttar osv ska de isf inte ha i ansiktet.

Kul att det är bra med er

Kram

• villsågärna38

Hej igen!

Tänkte bra att jag skulle hjälpa dig lite med ett matschema jag med

Såhär äter Lovisa, nu 7 månader, och har gjort sen hon var ca 6 månader. Mängderna har ökat men eg bara på lunchen då hon nu ibland äter en hel stor burk. Äter lite mer gröt med men inga stora skillnader. Vi började med mat "på riktigt" då hon var fem månader. Små smakprov från 4 månade

- 6.30/7, vaknar, ammar

- 7.30/8, frukost, gröt (motsvarande 0.75 dl vatten om man gör köpegröt) och fruktpure

Somnar 8.30/9 och sover sen ofta 1,5-2 tim

-11/11.30 ca, lunch. 1/2-1 stor burk puré med protein och grönsaker/pasta/ris (bara grönsaker blir hon inte mätt på längre, runt 6 månader introduceras ju också protein)

1/3 liten burk fruktpure.

Ammar vid 12 ungefär (om vi är hemma). Somnar igen ca 13. Sover 40 min - 1 timme.

- Mellis vid 14.30, lite gröt och fruktpure eller yoghurt och fruktpure. Hon gillar även små mjuka bitar frukt, ost, lite mjukt, vitt bröd med leverpastej etc.

Vid 6 månader sov hon sen igen vid 15.30 men gör bara det ibland numera. Ca 45 min.

-18, middag. Protein pch grönsakspure (som lunchen men annan sort) plus fruktpure till efterrätt.

Vi varvar ner efter middagen. Myser i soffan osv.

-19 ca, kvällsrutin startar. Byter blöja, pyjamas, borstar tänderna. Går upp, ammas ca 19.15, 15 minuter ungefär, sjunger en sång och lägger henne i sängen ca 19.30. Brukar somna efter några minuter.

Vaknar och ammar runt 00. Ca 15 minuter. Lägger tillbaka henne i sin säng.

Om hon är sjuk kan hon amma ytterligare nån gång på natten. Har valt att inte sluta amma helt på natten ännu för jag tycker det är mysigt och det funkar oftast så bra. Skulle det bli ofta och ej fungera så skulle jag söva om henne utan amning. Ta upp och vagga och sjunga lite istället. På så sätt kan man sluta amma bara på natten. Alt att pappan tar henne några nätter.

Kram

Ps. Klart du kan ge henne kranvatten. Lovisa dricker vatten i liten flaska. Inga jättämängder men lite till varje mål.

• villsågärna38
    linnea83 skrev 2015-05-14 20:52:30 följande:

Tack :).Ska ta bort kudden..Men får nog ta den när han sover då för han använder den lite som snutte för att somna ;).Drar den mot ansiktet om du fattar :).

Oh förstår! Kanske kan byta till en plattare bara ett tag? Vi testade idag med en plattare kudde till. Lovisa. Funkade bra. Hon är 7 mån nu och ligger mer som ert större barn när hon ligger på magen. Lägger inte huvudet rätt ner längre heller. Men skulle hon göra det i den här varianten så är det ingen fara. Ha samma örngott så kanske det funkar? Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015