• villsågärna38

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

lelle75 skrev 2015-05-16 16:43:08 följande:

Missa bildtråden ibland så gör samma inlägg här:

Jo, det stämmer att hon sover i liggdelen så det blir nog väldigt varmt där i. När byter man till sittdelen? Har ju bugaboo, blir det lika bekvämt för dem att sova i sittdelen? Går den att luta bak på nått sätt? Kram

Lagom att byta när de är runt halvåret. Man märker när de inte vill ligga ner längre utan sätta sig upp och blir irriterade för att de inte ser nåt osv. Bugaboos vagnar har tre lägen och en sele. Man kan ju även ha barnet vänt mot sig vilket ju rekommenderas första året. Sen kan man vända det utåt/framåt istället när det blir större. Lovisa åker i mellanläget och sen när hon somnar kan vi fälla ner helt alt så kan hon sova i det läget. Det funkar också. Det mest upprätta tycker jag är för lite större barn. Kram
  • villsågärna38
    glader skrev 2015-05-16 13:29:02 följande:

Ja jag har ju länge trott att första tanden är på väg men icke... Däremot funderade jag på om hon också blir mer snuttig när hon får mer och mer mat - de får ju inte snutta så mycket då helt plötsligt! Hedda har även plötsligt börjat ta napp vilket hon ju inte gjort sen hon var väldigt liten.

Ja man märker att det är svårt att mata när hon är trött men ibland upplever jag att hon blir trött av att äta även om hon varit pigg innan. Sen tycker jag det är jättesvårt att ge henne bita av mat för hon klöks och sätter i halsen hela tiden så fort hon får något fastare, till och med potatismos!? Antar att hon bara inte är redo helt enkelt...? Hur introducerade ni fastare föda?

Egen flaska med vatten är hon inte heller så intresserad av än. Däremot älskar hon sina pureer och fruktmos!

Kram

Lovisa började med napp när hon var ett halvår så ligger nog nåt i det

Det där med små bitar av mat är nog så olika från barn till barn. Det kommer när det kommer. Kan ju bero på tänder också. Lovisa har ju två som kommit upp helt nu så hon tuggar febrilt Gillar hon att äta puré med händerna? Lovisa får äta som nakenfis ibland och gegga fritt. Det älskar hon. Ska vara bra för utvecklingen även om jag får lite panik ibland. He, he!! Bara att bada sen och ikeas stol med bricka är toppen!! Kram
  • villsågärna38
    johjen skrev 2015-05-16 23:18:46 följande:

Glömde skriva att när vi var på bvc igår så diskuterade vi om Adam kunde ha någon lättare överrölighet och därför vara lite sen i den motoriska utvecklingen. Vår Bvc-sköterska trodde eventuellt det men inget som hon som sagt tyckte att vi skulle gå vidare med idagsläget. Jag är lätt överrölig i mina leder, framförallt benen och svärmor sa idag att hon också fått höra att hon är det. Ingen fara i sig och vi ska fortsätta träna på att sitta och ligga mycket på mage. Dock har jag googlat på det ikväll, vilket man inte ska göra, och hittat skräckhistorier så klart! Fast Adam verkar så mycket bättre än de jag läst om och har han en lätt överrölighet så behöver han lite mer tid att stärka upp sina muskler för att sitta och sen krypa och gå. Vi håller koll på honom och har stort förtroende för mitt bvc.

Kram och godnatt!

Låter som Bvc är duktiga och bra att ha göra med. Sökert ingen fara alls. Jag vet flera barn som varit lika Adam i den åldern. Har inte varit nåt konstigt alls med det så tror inte du ska oroa dig. Vår stora tjej var senare ön Lovisa. Hon lärde sig sitta då hon var 7 mån och 2 veckor och krypa sen en månad senare. Var inget konstigt alls. En kompis till henne på dagis började gå då han var 1,5. Sent ja - men när han väl började gå var det ju ingen skillnad på honom och nån annan. Han är inte sen på nåt sätt nu då han är tre.

Kram
  • villsågärna38

Hur mår ni idag tjejer? Och bebisar?

Bra här. Vi barnsäkrar för fullt nu då Lovisa fått upp farten med krypandet, tar sig över trösklar och även börjat försöka med första trappsteget i trappan. Gulp!! Hade inte riktigt räknat med detta ännu. Intensivt nu när båda barnen är hemma Men roligt också såklart.

Stora kramar till er alla!

• villsågärna38
    johjen skrev 2015-05-18 10:51:44 följande:

Oj det låter som om du har mer än fullt upp! Tänkte också på att barnsäkra i morse då Adam gör masken för fullt och ålar omkring på sina filtar! Vi har en.hel del att ta tag i.

Annars är det bra med oss, i allafall Adam som sov från 20 till 05.30, ammade och somnade om och sov till 08. Värre med hans mamma som har pms och totalt tappat det med maten igen (varför ska det vara så svårt?!) och inte hunnit träna något och hans pappa som är stressad pga högtryck i hans rörelse och oro inför om det blir någon försäljning och egentligen utarbetad då han knappt varit ledig på 5 år.. Men annars är det bra!

Nu ska vi åka till Orusts ullared och fynda fryspåsar och bakplåtspapper och kanske en vaxduk då Adam spiller en del under måltiderna.

Ha en fin dag!

Kram

Härligt att han gör masken nu Har han börjat bli omöjlig på skötbordet ännu? Lovisa är rätt jobbig. Bara vänder sig hela tiden och stark är hon. Krävs leksaker och att man typ sjunger för henne för att hon ska ligga still och inte rulla runt i bajsblöjan Annars är hon så harmonisk i humöret nu. Frustrationen över att inte kunna krypa är över och hon är en solstråle som jagar sin storasyster på dagarna

Jag är också dålig med både träning och mat så känner igen mig. Ingen mens i sikte ännu däremot men ammar ju iofs fortfarande ca 5 ggr per dag varav en gång på natten, ibland två (blev två i natt, nog tänder igen nu) Fick tillbaka den vid 7 månader sist så kommer nog när som helst nu. Blä för PMS Stackars dig, inte kul alls. Skönt art du får sova bra iaf.

Kram på dig och hoppas ni får en fin dag med!
  • villsågärna38
    lelle75 skrev 2015-05-18 11:09:46 följande:

Finns det Ullared på Orust? Eller ngt liknande? Var i sådana fall och vad heter det? Ska dit i sommar.

Usel natt här då Alice var vaken två timmar. Och dessutom vaknade så fort jag flyttar mig ifrån henne.

Stackars dig, va jobbigt!! Styrkekramar
  • villsågärna38
    Irma01 skrev 2015-05-18 15:31:27 följande:

Hej tjejer!

Här har det varit stor premiär i helgen då jag åkte i fredags och kom hem igår. Allt har gått fint, Victor och hans pappa har klarat sig alldeles utmärkt utan mig. När jag kom hem så möttes jag av världens största leende som värmde mitt hjärta något oerhört!

När det gäller utvecklingen så "pratar" Victor väldigt mycket, han blir helt till sig när han ser vissa leksaker, han har även börjat vinka lite. Men han kryper inte, ramlar fortfarande när han sitter på golvet osv. På skötbordet vänder han sig och vill ta tag i allt som finns

Idag har vi inte gjort mycket, med tanke på vädret...mest lekt inomhus, det fungerar ju med.

Kram på er

Men va roligt att det gick så bra och det där leendet. Vet precis vad du menar. Helt fantastiskt Kunde du njuta av att vara iväg? Kommer ihåg att det var väldigt dubbelt första gången jag lämnade stora tjejen ett par dar. Hoppas att du hade supermysigt iaf. Slutat amma helt nu?

Känner igen det där med skötbordet Vi har en hylla bredvid. Kläderna där lever farligt varje gång He, he!!

Här blir det myslunch med några andra mammor och bebisar idag.

Ha det bra! Kram
  • villsågärna38

Lelle - hur har natten varit? Har hon varit vaken nåt? Är ni i en utvecklingsfas just nu förresten? Då kan ju sömnen bli lite tokig. Hur går det med maten, äter hon mer på dan nu?

Själv har jag ammat två ggr per natt nu några nätter men det funkar riktigt bra. Inte tröttare av det av nån anledning. Måste vara hormonerna och att jag somnar direkt efteråt plus att jag lagt mig i rimlig tid på kvällarna Sover som en stock emellan amningarna också Hon ammar ju bara fem minuter ungefär, så inte långa uppehåll. Tänder på g i överkäken nu så märker att hon är störd av det. Fick sova bredvid mig ifrån 05 imorse och hon sov som en liten stock hon med till kl 07

Hoppas ni har en bra dag! Kram

• villsågärna38
    Danisen skrev 2015-05-18 16:23:14 följande:

Hej tjejer!

Jag har försökt läsa ikapp mendet var svårt att hänga med hihi. Har hänt mycket här. Sambons morfar somnade in i lördags efter en tids sjukdom, närmare bestämt cancer som upptäcktes samtidigt som Maja föddes (lägligt eller hur?!) Äntligen slipper han lida.

Maja har haft feber sedan i lördags em, igår kväll 39,4 idag runt 38,9 iNnan alvedon. Sen runt 37,8 med alvedon. Igår kväll skrek hon och slog sig för munnen, gnuggade och " högg " mig, idag tycker jag att jag skymtar en liten bissing i underkäken. Gillar dock inte den höga febern. Har pratat med vc, ska återkomma imorgon om den fortfarande är så hög. blir den värre åker vi givetvis In.

Sen en annan sak, hom vände sig bra innan från mage till rygg och nu vänder hon inte sig alls, har inte gjort på flerA veckor?! Tror att hon är lat och bekväm. Sitter gör hon nästan helt, gåstol fattar hon inte än. Gillar att sitta i den iaf.

Oh va tråkigt med sambons morfar. Förstår att ni haft mycket. Jättejobbigt när någon nära går bort

Det där med feber och hugg i bröstet känner jag igen. Aj!! De kan ju få feber av de första tänderna (och även bli dåliga i magen) och då hon är ett halvår nu är det ingen fara med feber uppemot 39 grader. Små barn får ju lätt hög feber. Men klart ni ska kolla upp så det inte är nåt annat om det inte ger med sig. Det viktiga är att hon fortfarande vill äta/amma och inte blir uttorkad. Hoppas hon är bättre idag!

Kram
  • villsågärna38
    Bell13 skrev 2015-05-19 12:55:13 följande:

Jag skänker bort min idag så jag förstår precis :-/ riktigt arg på honom är jag.

Nej men fy. Vad har hänt? Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015