• villsågärna38

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

villsågärna38 skrev 2015-02-22 19:34:02 följande:

Stor dag idag, Lovisa har fått sin första tand

Ja, stora tjejen!! En liten gadd har brutit igenom i underkäken. Hon har varit orolig och lite gnällig idag och ammade mkt i natt. Misstänkte att det kanske var nåt på g då hon stoppade fingret i munnen, bet till och började storgråta. Och mycket riktigt, där var den första tanden så hon har fått alvedon till kvällen nu. Var lite orolig under middagen men somnade lugnt sen vid 20 så hoppas på lugnare natt i natt. Ammade varannan timme förra natten

Är det bra med er? Kram
  • villsågärna38

Hej tjejer - hur har ni det idag?

Lite orolig natt igen här, amning var 2-3 tim men tanden har ju inte brutit igenom helt så säkert det som spökar. Hon sover nu sen 8.30 iaf så jag har fikastund efter lämningen på dagis. Skönt!! Kaffet behövs idag Stor dramatik här imorse också då farmor och farfar åkte hem och storasyster blev så ledsen - Man blir ledsen och arg då ens bästa kompis åker sa hon (farmor är bästa kompisen). Barn är ju däremot som tur är "här och nu" så en stund senare var hon glad igen. farmor är hennes bästa kompis)

• villsågärna38
    lelle75 skrev 2015-02-23 04:23:31 följande:

Hur lade du henne då? Med huvudet riktat mot fötterna eller mot ditt huvud, eller tvärs över med huvudet så att det hamnar i sängen/soffan. Har prövat det sistnämnda men hon blir bara ledsen av att ha huvudet ner mot soffan.

Jag brukade lugna Lovisa så då hon hade magknip. Fungerade jättebra. Jag la henne tvärs över benen med huvudet i min hand vid sidan, la en kudde under. Hon ville inte heller ha huvudet i sängen/soffan men gjorde jag så och buffade med andra handen i rumpan så lugnade hon sig oftast. Man måste hitta en position som blir bekväm för dem bara, trycket mot magen brukar lugna. Testa! Kram
  • villsågärna38
    Jenkis skrev 2015-02-22 13:59:43 följande:

Han tar ju inte bröstmjölk i flaska, sked, mugg o.s.v. det är problemet.

Ha testat med ersättning också och samma där. Har dock inte testat att blanda i banan i ersättningen, bara i gröten som han tar utan att blinka.

Gluten har vi kört innan eftersom han får smaka vår mat. Jag brukar köra den i mixern, så han har typ smakat på allt redan. Jag vet dock att man skall vara försiktig och det har vi varit. Vi började innan fyra månader dessutom, med stöd av "bästa barnläkarbloggen". Hon skriver att man kan börja mellan 3-4 månader och att man kan ge av sin egen mat. Han gillar mat och får kanske en tesked per dag av mat. Jag vet att det är mycket för en fyramånaders, men han ammar i lika hög grad som innan, så jag tycker det är ok för honom.

På tisdag skall han mätas och vägas. Har mätt och vägt hemma för drygt en vecka sedan och då vägde han drygt ca 7,2 kg och var ca 65 cm lång. Han följer ganska exakt +1-kurvan för pojkar, så det blir nog ca 7,5 kg och 66 cm på tisdag skulle jag tro.

Hej igen!!

Roligt att han är så matglad den lille och förstår att mjölkproteinallergin gått över nu med då han kan äta gröt baserad på mjölk. Va skönt!! Då kan du ju äta normalt igen också Här reagerar Lovisa fortfarande på ägg så det dröjer nog innan vi kan introducera det. Vi hoppas det ger sig framöver iaf. Hon testar bara små smakisar än så länge. Funkar så bra med amningen här fortfarande att vi tar fet i väldigt lugn takt.

Med storasyster så introducerade vi gluten runt halvåret och i skydd av amning då det är de råd man får av bvc osv. Jag ammade ju i över ett år med henne så det var ju ingen panik men ska man sluta amma runt 6 månader som många gör så vill de ju att man introducerar det lite innan så att det går omlott. Ja du har ju läst allt detta i Dr Cecilias blogg Den här gången kommer vi dock att vänta längre då det nu i vinter kommit nya rön/forskning ang glutenallergi. Det var en länk om detta som Danisen postade förra veckan och som jag skrev om sist. Dr Cecilia är ju inte aktiv på nätet längre så detta har hon inte kommenterat där (hade varit spännande att höra vad hon tycker) och bvc:s riktlinjer lär väl ta ett bra tag att förändra så det här är ett beslut vi fattat själva. Kommer att vänta till runt året istället, vilket är vanligt i många andra länder där man inte ger barnen välling osv. Sverige ligger ju i topp vad gäller glutenallergi tyvärr och när man läser dessa nya studier så talar de för att man senarelägger introduktionen och överlag minskar intaget av gluten för bebisar. Här gör naturligtvis alla som de vill men då vi har ett par nära vänner med glutenallergiska barn och som haft det jättejobbigt så vill vi göra allt för att undvika detta. (Sen är det ju långt ifrån alla barn som blir glutenallergiska, är ju fortfarande en liten andel även här i Sverige.)

Bifogar länken igen om nån mer vill läsa

(Vill man läsa själva studierna så är de länkade i artiklarna).

www.kostdoktorn.se/att-ge-gluten-till-smabarn-okar-risk-glutenintolerans

www.kostdoktorn.se/nya-sakra-studier-raden-om-gluten-till-smabarn-behover-andras

Ha en skön dag!

Kram
  • villsågärna38
    glader skrev 2015-02-23 10:39:01 följande:

Hej! Här är det bra, jag själv är lite risig men Hedda är pigg och kry Tror dock även hon har tand på gång, hon tuggar frenetiskt på händer och fingrar HELA tiden och tuggar även på nappen när hon äter. Så vi får väl se... syns inget än dock!

Igår bytte vi cokså nappstorlek på flaskan, hade helt glömt att man ska göra det ibland... Tydligen ska man byta till nr 2 runt tre månader och Hedda är ju 4,5 så inte konstigt att hon varit lite otålig när hon ska äta Men nu är hon lite ovan vid att det kommer så mycket mat så hon sväljer mycket luft och rapar sedan som en hel karl

Tja, det var väl de stora händelserna här hemma

Ha, ha!! Rapar och fisar, så är mammalivet helt enkelt Jobbigt att du är risig men skönt att Hedda är frisk iaf. Ja låter def som tand. Känn med fingret, man brukar känna innan det syns.

Här har Lovisa sovit 2,5 tim på fm. Inte likt henne men antingen blir man trött av att få tand eller så är det pga vi lämnat Eventfasen bakom oss nu. Skönt oavsett för hennes mamma

Kram
  • villsågärna38
    Bell13 skrev 2015-02-23 11:23:36 följande:

Jättebra läsning  läser kostdoktorn då min äldsta dotter har diabetes typ 1. Han skriver vettigt och börjar man tänka lite så är det ju bara logik i det han säger. Det han skriver skiljer sig ju en del från det som sjukvården förespråkar. 

Precis! Visste inte att din dotter hade diabetes. Tufft!! Men extra viktigt hur man äter då. Märker ni av hur kosten påverkar? Kram
  • villsågärna38

Får nog vara glad att Lovisa sover mkt idag. Hon har sovit 4 tim sen hon gick upp vid 07. Grymt missnöjd och gnällig då hon är vaken. Absolut inte kolikskrik så allt är ju såklart relativt men brölar och gnäller och är allmänt frustrerad. Säkert tanden!

• villsågärna38
    lelle75 skrev 2015-02-23 04:17:20 följande:

Wow, kommer de så tidigt :) Eller hur gammal är Lovisa nu? Gissar ca 4,5 månader? Blir det besvärligt och gör det ont länge för dem?

Jo 4,5 mån. Hon är lite tidig, brukar komma runt 6 mån ca men en del barn föds ju t o m med tänder Tror det är jätteolika från barn till barn. Vi upplevde att det var olika beroende på vilka tänder det var också. Kindtänderna var värst. Storasyster hade alla tänder då hon var 1,5 år, fick alla fyra kindtänder under en och samma vecka då hon var drygt 1, den veckan var lite jobbig För vissa tar det upp till 3 år innan de fått alla 20 mjölktänder så väldigt varierande. Kram

www.folktandvardenstockholm.se/fakta-rad/fakta-om-tander/tandernas-utveckling/
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015