• villsågärna38

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Hej! Hur har ni sovit? Lovisa har ammat 19, 21.30, 03.30 och nu 5.40. Inte liks täppt heller så jättebra natt igen om man jämför. Hon somnade redan 19.30 Hoppas hon somnar om efter denna amning med. Hon ammade bara en kvart sist. Jag har iaf sovit bättre nu två nätter i rad vilket är så skönt!

Så skönt att veta att det inte var rs heller. Drömde hemsk dröm i natt däremot. Att jag åkte t-bana och glömde Lovisa kvar på tåget. Det var fruktansvärt Vaknade av att jag skrek som besatt i drömmen men i verkligheten lät det bara som ett litet gny. Måste vara hormoner och modersinstinkt som spökar.

Nu ska jag sova igen

Kram

• villsågärna38
    Danisen skrev 2015-02-19 10:33:52 följande:

Har ni läst på Aftonbladet angående ris?? Om inte så gör det bums....

Huga, och även i ekologiska produkter. Vi äter som tur är inte riskakor, bara luft och kolhydrater som inte mättar ju undrar hur det är med ekologiskt fullkornsris. Får bevaka detta lite.

Jättebra tips om länken till kostdoktorn igår! Vi som är lchf:are till och från följer honom sen ett par år (maken äter bara det, inget gluten osv men jag äter allt möjligt just ju då jag ammar ) Jag testade att göra egen välling sist, samma som instagramlänken tipsar om (tack för länken, jättebra!!!) men storasyster gillade inte den heller så vi körde helt utan, gick också bra. Men ska testa den sen med Lovisa om det blir aktuellt
  • villsågärna38
    Danisen skrev 2015-02-19 10:33:52 följande:

Har ni läst på Aftonbladet angående ris?? Om inte så gör det bums....

Huga, och även i ekologiska produkter. Vi äter som tur är inte riskakor, bara luft och kolhydrater som inte mättar ju undrar hur det är med ekologiskt fullkornsris. Får bevaka detta lite.

Jättebra tips om länken till kostdoktorn igår! Vi som är lchf:are till och från följer honom sen ett par år (maken äter bara det, inget gluten osv men jag äter allt möjligt just ju då jag ammar ) Jag testade att göra egen välling sist, samma som instagramlänken tipsar om (tack för länken, jättebra!!!) men storasyster gillade inte den heller så vi körde helt utan, gick också bra. Men ska testa den sen med Lovisa om det blir aktuellt
  • villsågärna38
    Danisen skrev 2015-02-19 11:23:10 följande:

Hmm... hoppas att det är bättre med ekologiskt fyllkornsris. Meddela gärna om du får tag på någon info om det .

Ja, alla är så olika. Jag Kommer prova denna först, den man gör själv. Så får vi seom hon ens vill ha välling. Mycket är så enkelt att göra själv. Bara brist på kunskap. Kostdoktorn rekommenderar en barnmat bok i länken jag la upp igåR. Någon som har den? Och kan rekommendera den?

Nej den har jag inte läst men kollat en del på den här siten.

mejasmat.se

Körde Hipps produkter sist och tänkte även testa Otto den här gången men de har ju bara välling och smoothie så blir smoothies isf. Sen får Lovisa äta av vår mat också tänkte jag, när hon blir lite större och börjar med riktiga smakportioner
  • villsågärna38
    Irma01 skrev 2015-02-19 16:17:40 följande:

Äsch, dessa "larm" kommer med jämna mellanrum...vem äter risflingor till frukost, ris till lunch/middag och tre riskakor samma dag? Krävs rätt stora mängder.

Klart bra att det märks och att producenter gör någonting men allvarligt talat, med tanke på hur mycket ris de äter i Japan, Kina osv så borde de få mycket fler cancerfall om detta verkligen stämde.

Brukar ta alla dessa larm med en nypa salt. Det visar bara igen att det bästa man kan göra är att äta en varierad kost

Kram!

Tyckte nog iofs det är lite läbbigt med tungmetaller, speciellt till barn men här handlade det ju framför allt om att barn under 6 år inte ska dricka rismjölk och att man inte ska servera det på dagis till mjölkallergiker. Är man mjölkallergiker och byter ut all mjölk mot risprodukter kommer man ju rätt snabbt upp i kvoten. Bra med sån info tycker jag faktiskt då Men ja helt klart ska man äta blandat
  • villsågärna38
    Danisen skrev 2015-02-19 16:40:13 följande:

Ett barn fyller kvoten snabbt... arsenik låter i mina öron jätte läbbigt. Men man väljer själv om man vill lyssna på det eller inte. Jag är inte riktigt glad för att ge mitt barn mat med arsenik i iaf. Inte när man vet om det. Där finns många som ger riskakor varje dag, enkelt snacks och då fylls kvoten snabbt Framförallt på små barn.

Precis. Vet också många som ger barnen riskakor varje dag, nästan som enda mellanmål. Och rice crispies är ju populärt hos barn. Såg du att fullkornsris var värre? I Japan och Kina äter man ju i princip bara skalat ris. Tror jag ska tänka på det framöver faktiskt. Rätt sjukt att tillverkarna inte måste redovisa arsenikmängden i maten, det är ju tungmetaller som samlas i kroppen och som man sen inte blir av med.
  • villsågärna38
    johjen skrev 2015-02-19 17:04:07 följande:

Adam väldigt gnällig och spyr en massa idag.. Han har ju spytt sedan födelsen och tyckte det var bättre ett tag men idag har jag fått byta kläder 3 ggr och haklapp varannan timme ungefär. Verkar inte ha ont i magen men spyr mkt som sagt. Inte kan han väl bli överkänslig mot något livsmedel nu? Ja är ju fortfarande sjuk, kan jag ha smittat honom och han reagerar på detta sätt? Han har ingen feber.

Nej men va jobbigt!! Kan det va avocadon? Lugna dig med smakisar nån dag iaf tycker jag. Visst kan han bli överkänslig. Vissa allergier kommer ju inte förrän efter några månader men då borde han ju ha ont i magen el få eksem. Om han ammat ofta kanske han överäter bara? Ingen feber eller ont eller diarre (att han bajsar jättemycket, som vatten och grönt) så är det ingen fara. Magsjuka bebisar ska man ju fortsätta amma, lite och ofta så de får vätska i sig men tycker inte han verkar dålig på det sättet. Hoppas det lugnar sig till imorgon! Kram
  • villsågärna38
    johjen skrev 2015-02-19 19:46:53 följande:

Lite mer fart på magen tycker jag och något grönare än sist. Har nästan ätit varannan timme sedan i natt och blir ännu gnälligare om han inte får det. Blir inga mer smaksensationer förrän han spyr lite mindre.. Kan vara så att han överäter då han gärna leker vid bröstet och aldrig varit bebisen som själv slutar äta utan jag får nästan alltid avbryta efter en stunds smittande..

Ung sådär gjorde Lovisa innan hon blev förkyld. Kanske ont i halsen el tänder på g? Kan ju testa och ge honom en alvedon till natten kanske? Lite grönt kan det nog bli av avocadon också. Säkert ingen fara iaf. Kram
  • villsågärna38

Lovisa hänger i tutten ikväll. Ammat till och från sen 18.30. I sömnen liksom. Verkligen inte likt henne. Hon brukar amma länge på kvällen iofs men det är ung en halvtimme det rör sig om i vanliga fall. Ja, ja... Jag har tagit en filmkväll

• villsågärna38

Hoppas i Sovjetunionen Irma och Johjen! Jo Lovisa somnade nog runt 21 men ammar igen nu. Hon verkar inte förkyld längre men ka ju såklart ha ont i halsen. Iaf väldigt hungrig ikväll ochi natt.

Usch va jobbigt Johjen! Kanske är sköldkörteln som spökar och ställer till det för dig? Elle andra hormoner. Hoppas de tar lite prover iaf. Låter ju inte kul alls! Jag hade ju väldigt tufft med huden några veckor runt mitten av graviditeten, v 16-20 ca. Slutade med mjölkprodukter då för att lugna rocasea jag fick i hela ansiktet. Rött och inflammerat med plitor. Det hjälpte ihop med byte av hudvård. Lindrades på ett par dar och sen på nån vecka kom även hormonerna i balans igen och allt gick bort helt. Du kan ju alltid testa och se om mjölkfritt kan lindra. Jag kunde fort äta smör men inte mjölk, fil, yoghurt, ost, grädde och créme fraiche plus glass. Var sedan utan det i ett par månader efteråt. Bara en tanke.

Kram

Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015