• villsågärna38

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Irma01 skrev 2015-02-28 08:32:46 följande:

Skönt!! Känns som att ni har fått tillräckligt elände på ett tag iaf.

Här har natten varit OK, fortfarande ingen tand i sikte.

Önskar er en härlig helg!

Kram

Hade ni en bra dag? Lugn och mysig dag här. Har varit hemma. Inne och myst och ute på tomten och lekt. Storasyster fortfarande lite trött och ingen matlust men inte dålig längre, inget ßen i torsdags kväll. Gått 48 tim nu så imorgon kan vi träffa folk igen. Ingen mer sjuk heller. Skönt!

Stora kramar
  • villsågärna38
    Danisen skrev 2015-02-28 20:55:27 följande:

Jag har pumpat nu ikväll. 30ml på ena (som det kom gräddmjölk ifrån eftersom jag ammat 1h innan från det) andra bröstet blev betydligt mer på, jäklar med förmjölK jag har kom nästan 70ml av det. Sen pumpade jag typ 10 ml till så det verkligen kom gräddmjölk där med. Hoppas att jag gjorde rätt? Nu ammar jag, håll tummarna för att hon sover bättre i natt. Om hon gör det, ska jag göra likadant imorgon igen då?

Kram

Jag håller tummarna!! Wow va mycket det kom.

Nä en gång ska räcka. Det är liksom en kickstart som ska hjälpa dig att minska mjölkvolymen i kombination med blockamning.

Stora kramar
  • villsågärna38
    johjen skrev 2015-02-28 21:12:19 följande:

Ja min mamma är ju bara 65 men tyvärr överviktig, rökare och tar inte riktigt hand om sig så orkar inte så mycket. Försökte prata med henne förr men hon slår dövörat till och som jag skrivit förut är vi väldigt olika. När jag berättade för henne om mina problem såsom karpatunnelssyndtom, sömnbristen och hormonell obalans tycker hon att jag ska sluta amma och ge välling istället! Hon har ju ingen koll.. Svärmor dock är 70 men pigg och framåt och håller på och bygger sitt drömhus.. Pappa är bra men kanske inte så bra med spädbarn men Adams äldre kusiner älskar honom. Man får ta dem som dem är!

Kram

Men du, vilket svar. Det var inte mycket till empati och förståelse. Härligt med svärmor och din pappa iaf. Ja man får ta dem som de är. Är det nåt man måste inse så är det att man inte kan göra om andra människor utan bara välja hur man ska förhålla sig till hur de är.

Hoppas läggningen gick bra. Lite gnäll och att det tar längre tid får man räkna med. Ge det några dar som Irma skriver. Pappa måste ju också kunna lugna och lägga. Det ger sig på sikt tror jag. Kram
  • villsågärna38
    lelle75 skrev 2015-02-28 21:57:38 följande:

Bvc tyckte inte att jag behövde pröva ens eftersom att Alice har sådan fin hy, inga utslag alls. Men jag har sagt att jag har börjat ändå och de sa inte emot, de förstår att jag vill det. Guu så segt att jag missade bean, känner mig så oerhört korkad.

Det värsta är att svärisarna kommer nästa helg och de är så inskränkta så de tror absolut inte att det beror på mjölk, de själva dricker mjölk flera ggr om dagen och skulle aldrig kunna vara utan. Däremot så tror de att det är äpplejos för det tål inte farmor själv, hur kan de vara så fruktansvärta inskränkta. Det brukar vara farmor som lagar mat, så det blir ju lite jobbigt då, pust..

Tycker din Bvc låter okunniga. Ingen av de bebisar jag känner med mp har eksem. En i min mammagrupp har uteslutit både mjölk och ägg nu och fått göra pricktest. Visade sig vara båda allergierna för dem. Hon har en helt ny bebis nu tre veckor senare. Hade knappt sovit innan. Håll ut och stå på dig!!

Kram
  • villsågärna38
    lelle75 skrev 2015-02-28 22:54:38 följande:

Vet du från vilken månad man kan göra pricktest?

Är det vanligt att de små ligger och sprattlar, flaxar med armarna etc, att de inte ligger still, börjar undra om Alice typ har ADHD eller liknande :)

Den lille killen är 3 månader.

Ja det är vanligt. Har inget med adhd att göra (som är en diagnos man brukar kunna sätta då de är runt sju år om det är aktuellt

). Kram
  • villsågärna38

Lelle - om du ätit mjölk kan det ju spöka i flera dagar så behöver inte vara nät nytt men vitlökspulver hade jag hållit mig ifrån iofs. Den salamin jag hittade var jättemild, utan starks kryddor. En italiensk med smak av prosciutto.

Kan ju vara att hon övar på att vända sig. Var ju vid tre månader Lovisa gjorde det första gången och då övade hon vissa dar jämt då hon var vaken och blev arg då det inte gick. Normalt att en bebis inte ligger still iaf.mot morgonen sover Lovisa alltid lite oroligare. Får sova bredvid mig då eftersom hon blir lugnare och vi får några timmars sömn till på det sättet. Hon var vaken 03.30 men somnade om bredvid mig till nu som tur är!!

Usch va jobbigt med sånna svärföräldrar. Kan inte din sambo säga ifrån? Det ska ju inte du behöva göra tycker jag.

Hoppas du fick sova lite sen!

Kram

• villsågärna38

Hur har det gått för dig Danisen? Jag har inte haft en lika bra natt som förra natten men hon sov fem timmar i sträck på kvällen iaf. Ammade 19.30 och 20.30, 01.30, 03.30 och så nu 06.30.

Kram

• villsågärna38
    linnea83 skrev 2015-03-01 07:18:21 följande:

Charlie sprattlar också mycket på dagarna,det är väl träning så dom lär sig använda sin kropp :).Vissa kvällar kommer dock "rycken" som jag kallar det.Armar och ben dras uppåt snabbt och synkat.Har kommit fram till att han har lite ont i magen dessa kvällar.Även om jag såklart tycker synd om honom ser det verkligen jätteroligt ut..Jag har inte gjort nåt åt detta (testat minfom utan verkan och bytte d-dropparna till sempers men rycken kommer ändå).Han somnar alltid ändå och sover ju nätterna igenom med undantag för en matning.Jag hoppas verkligen att du fått sova inatt <3.

Det där låter iofs som de bebisreflexer som alla små bebisar har. Att de rycker och slår ut med armarna osv. Kram
  • villsågärna38
    Danisen skrev 2015-03-01 11:32:23 följande:

Tror att det varit bättre. Hon ammades vid 20, somnade. Sen skulle jag lägga ner henne i spjälsängen så fastnar hon i Säng mobilen lite m handen, så vaknade hon, givetvis mitt fel! Men jag klappade pä henne och stod där en stund. Sen blev hon klar vaken och började snacka å vart jätte glad. Jag gick ut därifrån, var i rummet intill och kollade mello. Hon gnällde lite mellan varven men blev inte ledsen så lät henne vara så hör och häpna hon SOMNADE själ. MäKta stolta föräldrar .

Vi firade hennes 4 månaders dag med att prova hennes egen säng . Hon sov till 00.15, vaknade 02.15 skulle lägga ner henne (jag hade rådäckat vid matningen vid 00) så vaknar hon ger mat, 03 tiden ska jag lägga ner henne igen hon vaknar försöker få henne att somna men hon var nog mer hungrig. Fick mat sen la jag ner henne i sin säng, hon vaknade till men jag släckte och la miG, hon somnade då . det var vid 4-4.30 hon somnade. Vaknar 6-6.30 ungefär men vi somnade ihop igen i stora sängen, haha!

Vi ska renovera vårt sovrum så vi flyttade in vår säng till Majas rum så det var perfekt övninG. Sen när vi är klara med renoveringen lär det vara dags att hon sover i eget rum. Så det kommer nog gå bra då iom hon känner rummet o.s.v (hoppas det iaf). Ööh ursäkta för ett himla rörigt inlägg . Men ja, denna natten har varit bättre sen vad det beror på vettisören .

Kram

Men du, det var väl inte igår hon sov 4 tim i sträck? Superbra!! Ett steg i rätt riktning iaf. Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015