• Danisen

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

lelle75 skrev 2015-06-12 17:36:16 följande:

Låter intressant med egen välling utan maltodextrin, vill gärna ha recept!

Jag ger bara Hipp men tyvärr har de inte ren katrinplommonpure, bara med äpple, och äpple är tyvärr stoppande. Får nog göra själv då, tack för ideen. Får köpa en stavmixer, ngt man ska tänka på när man köper stavmixer, ngn som vet?

Härligt det låter med Italien! Här hemma har vi också underbar sommarvärme, äntligen!

Vi har också köpt samma solskydd men inte behövt använda ännu, det låter lovande!

Kram

Hipp har plommon och päron vilket är "lösande" kolla i olika butiker, utbudet varierar ganska mycket. Ellas Kitchen har katrinplommonpuré i klämmis iaf

Gör jag egen plommon puré köper jag ekologiska mjuka torkade plommon och lägger i vatten över natten sen mixar jag i en vanlig mixer.

Jag letar upp receptet på vällingen när jag kommer hem

Kraam
  • Danisen

Lelle75- jag hade gett mer mat, framförallt EM å sedan ett mål till t.ex gröt innan läggdags. Så hon är mätt. Kan vara så att hon äter för lite på dagen och därför måste komplettera på natten. Vilket resulterar i sömnbrist för dig. Om Maja vaknar ca 7 och är hungrig går vi upp och ger grät istället för bröstet. Då äter hon bra. Ger jag henne bröstet då äter hon ingen gröt för hon inte är hungrig förrän senare.

Jag har letat efter boken somna utan gråt på nätet villsågärna, den är slut . Vet du om den finns i någon specifik butik? Maja har börjat vilja sutta på natten igen nu sen vi var i Italien. Alltså inte av hunger varje gång hon vaknar på natten. 4.30 imorse vaknade hon för 3:e gången, ammade 30 min hon somnade med den i munnen, jag gav jag upp. Tog ut den å hon gallskrek. Va gör man då liksom?? Sambon tog henne ä bytte blöja å vaggade henne till sömns. Men gud va hon skrek. Envis rackare det tycker jag är jobbigt. Är ju mer död än levande på natten. Jobbigt att ta en sån pärs då ööh...

• Danisen
    johjen skrev 2015-06-22 11:21:12 följande:

Tack för tipset, det ska jag kolla på!

Duktig han är Victor på att ta sprutor! Stora killen! Vi åker till Spanien i september så vi ska också ta mässlingssprutan tidigare än vad man brukar. Intressant att se om Victor reagerar något på den, har för mig att de kan reagerar upp till två veckor efteråt?

Nu sover Adam sin fm vila så dags att träna här! Gått ner 4 cm i midjan från start med mamma fitness från 1 juni, så härligt! Hoppas det fortsätter i samma takt..

Hoppas ni får en fin dag och slipper febern!

Kram

Hur mår gossen nu? Och mammahjärtat?

Härligt att tappa 4cm på så kort tid. Önskar att jag också Kunde anlita dom . Jag ska iaf på utomhus träning ikväll efit heter det. Men endast om det inte öser ner iaf.

Biverkningar av de vaccinet kommer efter ca 10 dagar. Maja var lite gnällig på dag 8 el 9 bara sen va det över. Hon fick sprutan när hon blev 7 månader. Så precis i anslutning till resan

Kraam
  • Danisen
    Bell13 skrev 2015-06-23 10:50:20 följande:

Douglas har fått rätt mycket skorv i hela hårbotten men även i ögonbrynen. Han verkar irriterad på det och har börjat riva sig i ögonbrynen och vid hårfästet där han kommer åt. Är det någon som testat salvan som finns på Apoteket?

Vilken salva menar du? Maja hade jätte mycket när hon var mindre.
  • Danisen

Hej tjejer

Jag har haft så mycket att göra så jag har ej hunnit läsa ordentligt och kommentera. Hoppas aTT ni alla mår bra? Lelle jag har tänkt mycket på dig, hur går det med maten för henne å sömnen för dig ?

Ni som slutat amma till söms, hur får ni dom att somna? Jag har fått gå runt och vagga henne för att få henne att somna Utan tutte. 2 kvällar nu. Har ni tips på hur man gör? Jag tänkte att jag tar bort tutten för insomning sedan lära henne somna själv i sin säng så det inte blir för rörigt. Eller vi tänker kanske fel? Behöver tips och råd

Massa kramar till er

• Danisen
    lelle75 skrev 2015-06-28 08:23:30 följande:

Nu när det ordnat sig någorlunda med sömnen så dyker nya problem upp, alltid är det nått med de små. Synd att man aldrig kan få vara lite avslappnad och njuta. Alice pappa sover fortfarande med henne och det går bättre och bättre :) så jag får i varje fall mer sömn för varje natt som går. Igår ammade hon 22:00 och sedan 6:00 när hon vaknade, kan inte bli bättre :) och jag sov fem underbara timmar i sträck (räcker bra för mig)

Men ett litet nytt problem har uppstått som sagt var. När Alice i början fick mat så var hon alldeles till sig och viftade på armarna, nu är hon inte alls intresserad av mat längre. För att få henne att äta så måste hon vara upptagen på annat håll, man måste prassla med en påse eller liknande eller så måste hon ha en leksak. Om vi är ute på restaurang så går det enklare när hon har ngt nytt att titta på, då öppnar hon munnen och äter. Det är nästan som om att hon är så disträ att hon inte är medveten om att hon äter. Hur är det för er att mata era små?

Det är så ofta jag tror att hon inte är hungrig men om man lirkar och trixar så får hon i sig maten till slut, men det tar en halvtimme att mata, pust..

Har ni några tips så tas det tacksamt emot.

Kram

Har fått göra likadant med Maja med leksak och mat samtidigt. Men det behövs inte mer bara att kämpa på. Det släpper. Maja har varit himla svår med maten hela tiden. Men det blir bättre och bättre hela tiden. Men det tar tid, för nu är hon så nyfiken på allt annat runt omkring. Men man ska inte ha bråttom och vara stressad när man ger dom mat. Det tar tid så är det. Å det måste det göra ibland . Öva öva öva... kram
  • Danisen
    Danisen skrev 2015-06-28 11:59:26 följande:

Hej tjejer

Jag har haft så mycket att göra så jag har ej hunnit läsa ordentligt och kommentera. Hoppas aTT ni alla mår bra? Lelle jag har tänkt mycket på dig, hur går det med maten för henne å sömnen för dig ?

Ni som slutat amma till söms, hur får ni dom att somna? Jag har fått gå runt och vagga henne för att få henne att somna Utan tutte. 2 kvällar nu. Har ni tips på hur man gör? Jag tänkte att jag tar bort tutten för insomning sedan lära henne somna själv i sin säng så det inte blir för rörigt. Eller vi tänker kanske fel? Behöver tips och råd

Massa kramar till er

Ingen?
  • Danisen
    lelle75 skrev 2015-06-28 17:22:44 följande:

Majskrokar, vilket toppentips! Det har vi hemma men har inte vågat pröva det ännu ifall att hon sätter i halsen, men nu är det nog dags! Tack snälla!

Kram

Hade hon inte varit lite förstoppad? Eller jag missminner mig kanske hehe?

Kram
  • Danisen
    Irma01 skrev 2015-06-29 11:36:21 följande:

Hej Danisen!

Det är svårt att ge tips, beror mest på vad du själv tycker är OK och hur Maja är..

Jag skulle eller göra båda samtidigt då du ändå ändrar läggningsrutin eller så skulle jag först i några dagar ta bort tutten vid läggning och sedan börja lägga henne i egen säng.

Eftersom Victor alltid har sovit i egen säng har jag inga andra tips tyvärr.

Hur var semestern förresten?

Kram!

Usch ja, det är svårt! Hon protesterar ju garanterat eftersom vi ändrar rutinerna nu. Hon har sovit bättre på natte sedan hon somnat Utan tutten dessutom . Hon sover i sin egen säng Men somnar Inte själv i den än. Provade lägga henne där Igår vid läggdags. Läste först en bok sedan la jag henne i hennes säng och stoppade om henne och sa god natt. Hon låg där och pyssla lite med sin filt en stund sedan började hon gallskrika. Tog upp henne och började om några gånger sedan skrek hon så mycket att hon inte fick luft. Så fick vagga henne. Tillslut fick vi in nappen då somnade hon direkt. Hon är knepig med napp haha... vill absolut inte ha den till en början. Sen när man får in den så somnar hon direkt haha. Envisa unge .

Vi hade en jättebra semester. Hon skötte sig exemplariskt tösabiten . Å jag älskar Italien. Ska lätt dit igen .

Har ni fint väder idag?

Kram
  • Danisen
    Bell13 skrev 2015-06-29 11:41:32 följande:

Douglas är nu 11 v gammal och jag skulle önska att han kunde somna utan att ammas till sömns. Jag ammar honom så han blir trött och lägger honom i sin spjälsäng. Han ligger där ca 5 min och gäspar och ser trött ut, jag sitter på en stol bredvid och gungar sängen, vi har Brio vussanlull på benen. Sedan blir han obekväm och börjar att gnälla, vifta med armarna och benen för att till slut börja skrika. Har testat att lägga över honom i spjälsängen när han ska sova dagtid men under 1 veckas tid har det varit så här. Går det att ändra en rutin utan gråt? Har boken somna utan gråt men jag kanske har helt fel förväntningar?

Har också börjat att prova att mata honom med flaska för hans pappa vill natta honom men det går inte alls, han lirkar bara med tungan och suger inte, som om han inte förstår. Napp vill han inte heller ha. Vi har försökt med napp för han är gnällig från 18.00 till 22.00 när han somnar och det funkar varken med närhet eller amning. Förmodligen är han överstimulerad.

Jag har ammat Maja till sömns i 8 månader. Precis slutat. Han vill ha närhet han är så liten än. Maja vägrar flaskan, har alltid gjort det. Napp tar hon inte heller.
  • Danisen
    lelle75 skrev 2015-06-29 21:56:48 följande:

Just ja, man blir väl lite förstoppad av majskrokar, är det detta du menar? Jo, hon blir fortfarande lätt förstoppad trots laktulos. Bytte ut katrinplommonpuren (finns bara från nestle) ogillar oeko.. Mot päron/plommon från Hipp men då blev hon förstoppad direkt tyvärr. Så vi får köra på oeko.

Hon har fått majkrokar idag, ca 3 st. Hoppas inte att hon blir förstoppad igen.

Kram

Ge inte majskrokar till henne det är väldigt stoppande tyvärr. Vet fler som fått sluta helt med det just p.g.a förstoppning. Ellas Kitchen har katrinplommonpure i klämmis och det är eko. Gav Maja den på gröten för 1 vecka sedan, halleda va det kom i blöjan efteråt haha. Annars gör egen, det är busenkelt .

Usch ja det är tufft att ändra rutiner. Igår tog det 1h idag 10 min så det går framåt (hoppas jag) Vaggade henne, kör successivt. Vagga och sedan lägga ner direkt. Funkade fint idag. Hoppas på bättring för varje dag .

Kram
  • Danisen
    lelle75 skrev 2015-06-30 05:08:21 följande:

Tack snälla, då var det slut med krokar!

Tungt att vagga också, pröva även att buffa, knuffa lite på blöjan när hon ligger ner.

Här har vi en usel natt igen :(

Ska prova det, tack . Gjorde det när hon var mindre.

Du lägger ekologiska plommon helst mjuka, i vatten över natten eller några timmar sedan mixar du dom och tillsätter vattnet dom legat i (behöver säkert inte allt, tillsätt lite i taget) sen är purén klar .

Kram
  • Danisen
    Moolie skrev 2015-06-30 16:47:10 följande:

Vi kör med amningsnapp ännu. Har försökt utan men jag har en hudåkomma som gör att det är svårt för henne att greppa som andra bebisar kan göra på sina mammor... Så jag struntar i att kämpa med det... Vi är ju alla olika! Men jag kände mig värdelös innan jag tog till nappen jag hade i väskan...

Jag har använt amningsnapp Hela tiden och gör fortfarande Maja är 8 månader nu. Enligt mig är den en riktigt bra uppfinning minsann kan inte utan. Så kör på vetja.
  • Danisen
    johjen skrev 2015-06-30 15:38:54 följande:

Dansen, också ammat Adam till söms och gör så forfarande.. Flaska tar han bara jag inte är hemma eller knappt då och napp leker han med. De gånger jag inte varit hemma och sambon nattar har det gått bra med flaska men det har varit ca 3 ggr sedan han föddes. Det tar 5-15 min att lägga honom när jag ammar honom till söms och ca 1 h utan.. Valet är enkelt för oss, i alla fall just nu! När vi är reda och sambon är hemma mer kommer vi försöka få honom att somna utan tutte. Dela gärna med dig om du får något fiffigt tips som funkar! ????

Det tog 1h om inte mer första kvällen. Det var riktigt jobbigt. Men nu tar det 10-15 min istället och sambon nattar henne. Stolt som en tupplur kan du tro. Vi vaggar henne i famnen nu sedan lägger vi ner henne i sin säng. Imorgon ska jag prova vyssanlull fötter till spjälsängen så man kan vagga den. Så då ska jag lägga ner henne i sängen direkt och sedan vagga sängen. Hoppas att det funkar. Ska låna av en kompis. Ett tipsär att när ni bestämter för att sluta amma till sömns så måste ni vara konsekventa. Och verkligen göra det. Är ni inte redo nu så vänta tills ni känner er redo. Jag bara bestämde mig. Sa hela tiden att när vi kommer hem från Italien ska jag sluta amma henne till sömns. Tog 2 veckor innan jag kände mig helt redo. Jag ammar henne på natten om hon vaknar. En annan jätte bra grej är att hon sover mycket bättre nu sedan jag slutade natta med tutten. Hörde att det var vanlig hehe så tänk på det med. Massa kramar
  • Danisen
    johjen skrev 2015-06-30 21:31:35 följande:

Grattis! Ammar du bara på natten nu då eller ammar du på kvällen innan sänggående? Hur mycket per dag ammar du? Inte riktigt redo än..

Kram

Hihi Tack

Ammar en gång på dagen och en gång på natten. Kanske en gång på tidig morgon också. Men inte mer än så. Hur mycket ammar du?

Nä, då ska du absolut vänta . Det kommer.

Kram
  • Danisen
    Irma01 skrev 2015-07-06 17:45:00 följande:

Hej tjejer!

Lelle, Victor somnade idag runt kvart i fyra och sov en timme. Det brukar inte störa hans nattsömn. Han har ganska oregelbundna tider när det gäller sovstunder på dagen. Sover ofta i vagnen på morgonpromenad, allt mellan 9 och 11. Och sedan en stund på em, beroende lite på hur han sov på fm.Men han har aldrig sovit speciellt långa stunder på dagen.

Idag hände en rätt ovanlig sak på promenaden...vi brukar träffa räven och se både harar och rådjur, men idag är jag rätt så säker på att jag såg en varg. Var inte så kaxig och gick tillbaka, då jag hade ju hunden med mig...dagens äventyr alltså!

Phu... vad läskigt! En varg... nä då blir man plötsligt väldigt liten på jorden. Tur du vände

Maja sover ungefär som Victor på dagen.
  • Danisen
    Irma01 skrev 2015-07-06 17:45:00 följande:

Hej tjejer!

Lelle, Victor somnade idag runt kvart i fyra och sov en timme. Det brukar inte störa hans nattsömn. Han har ganska oregelbundna tider när det gäller sovstunder på dagen. Sover ofta i vagnen på morgonpromenad, allt mellan 9 och 11. Och sedan en stund på em, beroende lite på hur han sov på fm.Men han har aldrig sovit speciellt långa stunder på dagen.

Idag hände en rätt ovanlig sak på promenaden...vi brukar träffa räven och se både harar och rådjur, men idag är jag rätt så säker på att jag såg en varg. Var inte så kaxig och gick tillbaka, då jag hade ju hunden med mig...dagens äventyr alltså!

Phu... vad läskigt! En varg... nä då blir man plötsligt väldigt liten på jorden. Tur du vände

Maja sover ungefär som Victor på dagen.
  • Danisen

Hej hej tjejer! Hur har ni det? I natt var inge bra natt, var faktiskt ett tag sedan jag bara fick sova 2h ggr 2, jag somnade sent och hon skulle upp kl.6 idag, brukar vara kl.7 vilket jag önskar att det var idag med haha men men.

Phu... Jag har slutat amma henne nu. Inte ammat sedan lördag em. Igår tog hon flaska på natten, natten till idag vill hon inte ha så fick göra gröt. Men gud va svårt det är att få henne att somna på natten nu utan tutte. Hur göööör man? På kvällarna är det pappa som nattar just nu. Går inte med mig (stinkande kossan) haha. Hon vill ha tutte på kvällen. Så går lättare med pappa. Vilket är ganska skönt att de gör. Dom 2 får kvällsmys tillsammans

Så tråkigt att sommaren gick och gömde sig

Kram

• Danisen

Hej tjejer hur är det med er? Haft mycket att stå i så har bara hunnit läsa lite grann men inte mycket alls.

Hur går det för alla? Jag har slutat amma sedan några veckor tillbaka. Otroligt skönt att ha tillbaka min kropp . Tittarna är inte lika fina mer dock . Maja vaknar 2 ggr per natt oftast. Vi ger välling då. Ger hipps, vi som inte skulle ge henne det och hon avskydde det innan men nu älskar hon det, får endast på natten. Men hon är hungrig. Verkar växa mycket nu. Vet att ur näringssynpunkt ska hon inte behöva mer mat på natten. Men det får vara så. Tar en bit i taget

Kram

Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015