• Danisen

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

glader skrev 2015-03-12 11:07:00 följande:

Hej tjejer! Tänker mycket på er som inte får sova, Lelle och Danisen! Man önskar man kunde dela med sig av lite sömn men det går ju inte Tycker ni är grymma som ändå gör det så bra och orkar pröva nya grejer trots utmattningen.

Lelle, hoppas ersättningen blir en hit för er! håller alla tummar.

Vad gäller täcke så har jag snarare problemet att Hedda alltid blir för varm, trots ett svalt rum och tunt täcke. Har hon heltäckande pyjamas är hon alltid lite fuktig och varm på nätterna. Och hon sparkar ofta av sig sitt täcke men är ändå varm. Antar att det är väldigt olika! Jag har läst att risken för PSD ökar om de har det för varmt så jag tycker nog det är bättre att försöka ha det svalare än varmare men som sagt det beror ju på hur varmt barnet är i sig själv.

Tack fina du

Jag känner samma angående psD. Maja är varm av sig. Nallen är rätt tung (iom den är fylld m korn av något slag) så den sitter där man sätter den, så den är jag inte orolig för.
  • Danisen
    villsågärna38 skrev 2015-03-12 19:31:26 följande:

På tal om varningstexter och stämningar så skulle ja köpa en ny Bumbo stol till Lovisa då vi lånade en förra gången och inte hade nån egen. Tyckte de var så bra för bebisen att kunna sitta i innan de kan sitta själva. Köpte en och när jag kom hem upptäckte jag att det var nån slags sele/säkerhetsbälte i. Grymt opraktiskt och obekvämt, skar in i benen på Lovisa. Helt onödig också men fil inte att ta bort. Åkte till affären för att byta till en vanlig utan sele och fick då veta att de inte fanns mer!! Företaget hade blivit stämda i USA pga att nån mindre smart person satt sitt barn i en Bumbo på ett bord eller liknande och barnet hade skadat sig. Allvarligt talat!! Hur dum får man va? Typiskt USA... Själva poängen med Bumbo är ju att bebisen sitter så bra utan obekväm sele. Suck!! Tjejen på affären sa att tillverkaren bu tvingats att göra om produkten och att den inte sålde lika bra längre. Av förklarliga skäl... Hittade en begagnad på Blocket sen istället

Eller hur?! Urdumt... vi lånar en utan sele. Jag skulle väl aldrig lämna Maja i den oavsett vart den står. Ibland undrar man alltså...
  • Danisen
    Irma01 skrev 2015-03-13 08:54:36 följande:

Apropå allt detta med varningstexter, artiklar om allt möjligt, vad man "ska" och "inte ska" göra...

Det låter kanske märkligt, men jag har lärt mig mycket av mina hundar... Där är det samma sak, det finns tusen olika åsikter om hur man ska uppfostra en valp och träna en unghund...

Gjorde massor av fel med min första, tänkte att jag ska minsann göra rätt nästa gång, och fick en helt annan individ...som jag inte alls kunde träna som jag gjorde den förra.

Stopp, tänka om, och främst: lära känna just den individ. Sluta läsa alla böcker och lyssna på alla olika åsikter. Lita på min egen förmåga att förstå min hunds karaktär och hur jag på bästa sätt kan lära honom.

Lite så är det med barn också tycker jag. Jag litar helt enkelt på min egen förmåga att förstå Victors behov, ger mig tid att lära känna hans rytm, hans olika skrik osv. Klart jag har några böcker att falla på ibland när jag behöver det, men håller mig borta från Google och den enorma flöde av information man kan hitta om man vill. Blir bara förvirrad i stället.

Om jag hade lyssnat på allt och alla hade jag förmodligen:

1) Inte åkte til Skåne själv med honom (han sa inte ett pip på hela vägen ner)

2) Ta med honom till skogen titt som tätt för att träna hunden

3) Låtit hans pappa åka iväg med honom och vara borta 4 timmar

4) Planerat att flyga till Paris om en dryg vecka och köra 5 timmar direkt efter...

Jag tror absolut att vår egen sinnestämning påverkar barnen så mycket. De känner av om vi är osäkra, stressade och ur balans. Inställning "det löser sig" har fungerat väldigt bra för oss än så länge (det går att byta blöja i bilen, det går att sova vart som helst osv). Annars är det så himla lätt att ständigt ifrågasätta allt man gör och alla beslut man tar! 

Sedan när det är i sina utvecklingsfaser har jag verkligen tyckt att Wonder weeks har varit ett bra verktyg. 

Bara min åsikt när det gäller som sagt den enorma flöde av information vi ständigt får serverad. 

Hoppas ni alla får en bra dag, nu ska Victor och jag hälsa på fem söta pälsbollar 

Jag håller med

Inbiten häst och hundtjej här så jag förstår precis hur du menar, djuren lär en massor. Ha en fin dag!

Jag och Maja ska hem till min mamma och hjälpa henne att göra smörgåstårtor till sitt 50-års kalas imorgon

Kraaam
  • Danisen
    johjen skrev 2015-03-13 09:49:04 följande:

Ni som ger smakisar, har ni börjat med gröt ännu? Har hittat ett bra recept på hemmagjord ekologisk gröt jag tänkte testa men Adam kanske är för liten ännu? Han har ätit banan, avokado, palsternackpure mm men endast ett par teskedar.

Jag började mes gröt . Sempers från 4 månader, havregröt. inte jätte populärt, mosat i banan med men njaäe. Palsternacka och sötpotatis puré gillar hon bättre. Jag har köpt ekologiskt majsmjöl å ska prova göra gröt på det å se om det funkar bättre . Så kör du på gröt jag skulle jätte gärna vilja ha receptet på gröten.
  • Danisen
    lelle75 skrev 2015-03-13 09:04:36 följande:

Kära vänner!

ÄNTLIGEN kan jag börja leva igen! Vill börja med att tacka för allt stöd, peppning och era tankar för att vilja hjälpa mig!

Ersättningen kom i brevlådan igår, i sista stund då jag igårkväll var helt uppgiven och grät av ångest inför natten, hade liksom givit upp. Hon fick den 00:30 när hon vaknade i natt efter första passet och sov därefter till 4:30, helt underbart att det har vänt. Först ville hon inte ha flaskan, hon blev arg, hon trodde nog att det var en napp. Men när hon insåg att det var mat i så sörplade hon i sig ordentligt (mer än när hon ammar) men somnande innan hon fick i sig allt, men det mesta fick hon i sig. Pappa möblerade om i sovrummet och ställde hennes säng längst bort från fönstret, dessutom fick hon sitt nya täcke igår och varm vetekudde vid ryggen. Hoppas nu att det fortsätter så här!

Danisen - tycker att du ska testa ett mål ersättning på natten, bara för att se om det blir ngn skillnad på Majas sömn.

Önskar er underbar solig fredag!

Kram på er!

Hon hatar flaskan vilken flaska använder ni?
  • Danisen
    lelle75 skrev 2015-03-13 18:24:24 följande:

Dr Browns använder vi. Vi prövade Calma flaskan från Meddela men den funkade inte alls, hon fick inte ut en droppe ur den. Är det den du har?

Dr Brown, Mam, Medela har vi provat. Har en avent med Som vi ska prova. Är sugen på att prova Tommie tippiies closer to nature flaska.
  • Danisen
    villsågärna38 skrev 2015-03-14 21:27:59 följande:

Man kan ju också blanda kokhett vatten med kallt vatten till rätt temp. Det gjorde alltid min bästa vännina. Hon hade en termos med kokhett vatten och visste sen hur mkt kallt vatten hon skulle blanda med för att få rätt temp (kommer inte ihåg om det var 1/3-del el 50/50). Kram

Det är så jag menade att mina vänner gör/gjorde termos m varmt och en flaska m kallt i skötväskan med sig. Och i sovrummet
  • Danisen
    Judda skrev 2015-03-14 22:05:43 följande:

Nu ger jag upp snart! Ingenting funkar med amningen. Det kändes som att det gick lite bättre ett tag men nu är det totalt katastrof. Doris bara rycker och sliter i bröstet eller så hackar hon bara med hakan, hon suger inte ordentligt och får i princip inte i sig någon mjölk alls.

För ett par dagar sedan klunkade hon på nästan varje sugtag vid en amning i i alla fall 20-30 sekunder o jag tänkte att det äntligen börjar lossna men idag verkar utdrivningen vara totalt låst!

Jag känner mig helt värdelös och har bölat hela dagen idag. Har börjat känna att hon inte tycker om mig och att hon hade klarat sig mycket bättre utan mig.

Men lilla vän... så får du inte känna. Du är den bästa mamman för er lilla Doris.

Gör hon likadant på båda brösten? Har du provat amningsnapp?

Tyvärr är det så att amningen inte funkar för alla . Du har verkligen kämpat och kämpat. Det viktigaste är att er lilla tjej blir mätt och belåten och växer som hon ska, trots allt. Doris behöver en glad mammi. Kram på dig
  • Danisen
    glader skrev 2015-03-16 17:33:24 följande:

Hej flickor!

Fin dag här, Hedda har varit glad och nöjd och vi har varit ute och powerwalkat och ätit smakportioner, idag blev det mango och katrinplommon. Hon fattar dock fortfarande inte hur hon ska göra riktigt

En fråga till er som ger smakisar, hur mixar ni till puréer? Min mixerstav gör det inte särskilt bra, inte matberedaren heller, det blir liksom bara mindre bitar och ingen riktig puré, dvs för grovt. Nån som har något bra tips?

Nu ska det lagas köttfärssås!

Nu till middagen pressade jag morot och ärtor genom en vitlökspress annars har jag använt mixern. Gjorde sötpotatispuré häromdan å den blev helt "klumpfri". Men de lilla klumparna där eventuellt blir gör ingenting, blev lite små klumpar av moroten. Men hon åt för fullt. Jag har gett gröt och puré i ca 2 veckor, idag bara helt plötsligt fattade hon. Har inte gett frukt än mer än att jag har lite mosad banan i gröten. Undrar om jag ens ska lära henne med flaskan? Hur hade du gjort om du ammat? Kram
  • Danisen
    villsågärna38 skrev 2015-03-17 06:39:29 följande:

Laktos är mjölksockret. Inte samma sak som mjölkprotein. Kram

Tåler man inte mjölkprotein tåler man inte laktos heller. Mest så ni vet... Alice borde ha reagerat på levaxin om hon inte tåler mp.
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015