Irma01 skrev 2015-03-13 08:54:36 följande:
Apropå allt detta med varningstexter, artiklar om allt möjligt, vad man "ska" och "inte ska" göra...
Det låter kanske märkligt, men jag har lärt mig mycket av mina hundar... Där är det samma sak, det finns tusen olika åsikter om hur man ska uppfostra en valp och träna en unghund...
Gjorde massor av fel med min första, tänkte att jag ska minsann göra rätt nästa gång, och fick en helt annan individ...som jag inte alls kunde träna som jag gjorde den förra.
Stopp, tänka om, och främst: lära känna just den individ. Sluta läsa alla böcker och lyssna på alla olika åsikter. Lita på min egen förmåga att förstå min hunds karaktär och hur jag på bästa sätt kan lära honom.
Lite så är det med barn också tycker jag. Jag litar helt enkelt på min egen förmåga att förstå Victors behov, ger mig tid att lära känna hans rytm, hans olika skrik osv. Klart jag har några böcker att falla på ibland när jag behöver det, men håller mig borta från Google och den enorma flöde av information man kan hitta om man vill. Blir bara förvirrad i stället.
Om jag hade lyssnat på allt och alla hade jag förmodligen:
1) Inte åkte til Skåne själv med honom (han sa inte ett pip på hela vägen ner)
2) Ta med honom till skogen titt som tätt för att träna hunden
3) Låtit hans pappa åka iväg med honom och vara borta 4 timmar
4) Planerat att flyga till Paris om en dryg vecka och köra 5 timmar direkt efter...
Jag tror absolut att vår egen sinnestämning påverkar barnen så mycket. De känner av om vi är osäkra, stressade och ur balans. Inställning "det löser sig" har fungerat väldigt bra för oss än så länge (det går att byta blöja i bilen, det går att sova vart som helst osv). Annars är det så himla lätt att ständigt ifrågasätta allt man gör och alla beslut man tar!
Sedan när det är i sina utvecklingsfaser har jag verkligen tyckt att Wonder weeks har varit ett bra verktyg.
Bara min åsikt när det gäller som sagt den enorma flöde av information vi ständigt får serverad.
Hoppas ni alla får en bra dag, nu ska Victor och jag hälsa på fem söta pälsbollar
Jag håller med
Inbiten häst och hundtjej här så jag förstår precis hur du menar, djuren lär en massor. Ha en fin dag!
Jag och Maja ska hem till min mamma och hjälpa henne att göra smörgåstårtor till sitt 50-års kalas imorgon
Kraaam