• Danisen

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Irma01 skrev 2015-05-23 14:55:17 följande:

Men vad jobbigt! Hoppas verkligen att det vänder så ni får sova. Det är ju ren tortyr...

Inte mycket att göra än det ni gör och att hålla tummarna att det går över.

Kram!

Tack snälla du Jadå det gör det absolut. Hon är så duktig annars. Men det är hemskt att inte ha fått sova.

Kul att höra att det gått så bra på hundkursen

Kram
  • Danisen
    lelle75 skrev 2015-05-25 15:43:16 följande:

Hej tjejer! Ni som har rest med era barn, är det ngt speciellt man ska tänka på? Kan man åka vart som helst utomlands? Funderar på hur man tar sig från flygplatsen till hotellet med all packning och hur det ska få plats i en bil? Måste man kanske beställa en speciell taxi för det? Och även om man har en kombi-bil, hur får man själv in allt i sin egen bil? Och klarar man av att bära allt? Förstår ju att folk har rest och att det funkar men bara några funderingar jag har. Gissar att man måste montera ned vagnen i mindre delar på ngt sätt. Måste man köpa en transportväska till vagnen eller finns det ngt på flygplatsen? Känns inte helt enkelt att planera en resa med bebis.

Kram

Hej!

Vi ska åka till Italien den 9 juni, väldigt snart. Vi har hyrt bil. Så babyskyddet ska med, vagn (har köpt en Emmaljunga viking som är väldigt lätt och liten) givetvis allt annat bagage. Vi kommer att hyra en airshell till vagnen. det är en väska till vagnen. Det gör jag för att jag är väldigt rädd om vår nya vagn. Dessutom kostar det knappt något. Googla airshells . Sen vet jag egentligen inte vad man mer bör ha med sig. Har köpt en uv dräkt på lekmer.se för 90kr på rean. Det var endast en modell i stl.68. Kolla på lekmer om du är ute efter en sån. Sen solkräm från eco cosmetics, ekologisk solkräm. Vill inte smörja henne med "vanlig". Sen alvedon och vätskersättning som apoteket rekommendera att ta med, för säkerhets skull. Det är väl det jag kan komma på just nu om man ska åka till värmen . Vi ska inte på charter resa.

Kram
  • Danisen
    villsågärna38 skrev 2015-05-25 20:55:14 följande:

Vi har rest charter, Ryan air till Italien (gick jättebra), bilat i Europa (inkl färja), flugit mkt inrikes både med SAS och Norvegian. Är inga problem alls. Jag reste själv med 10-månaders bebis till Gran Canaria (6 tim flygresa). Lite trixigt att va själv men funkade. Om ni är två är det absolut inga problem alls. Tipsen du fått tidigare har varit jättebra Det är inte förän man har två el fler barn man behöver specialbil, vi hade minibuss/taxi till flygplatsen sist

Bugaboo funkar bra men rek annars Chicco liteway om ni vill ha en lätt och bra sulky. Hyrbil till och från flyget är bra (då kan man även hyra babyskydd) el buss om man är på charter. Airshells är toppen om man har en vagn man är rädd om. Hyrs på nätet och hämtas och lämnas på flygplatsen. Kan ta lite tid att hämta upp dock så räkna med det. Bugaboos kan få skadat chassi med plastpåse men sulkys brukar klara sig bra. Likaså Babyskyddet som man också skickar med påse. Tänk på att de då ofta kommer som specialbagage dvs på ett annat bagageband.

Viktigt också att tänka på att ha napp, amma eller nappflaska vid start och landning för tryckutjämningen. Och Baby Björn är ett måste. På Arlanda finns även lånesulkys man kan ha på flygplatsen.

Barnmat kan du ta med dig genom säkerhetskontrollen och även nappflaska även om man brukar få provdricka den i säkerhetskontrollen ibland. För att visa att innehållet är ofarligt lite overkill men, men... Blöjor kan man köpa utomlands. Pampers finns iaf alltid i Europa. Vi har bara haft med oss nån dags förbrukning och sen köpt på plats. Alt gör som Danisen som beställde till hotellet. Vad hette siten?

Oavsett så går det jättebra att resa med barn. Den trixigaste åldern är nog när de precis lärt sig gå, iaf var det så för oss. Hon ville inte direkt sitta still då och inte heller åka vagn. Men innan dess har gått jättebra och även några månader efter när det lugnade sig med springandet. Runt 1 år då vår äldsta lärt sig gå och springa satt vi inte en lunch eller middag samtidigt. Hon satt i tio minuter vid bordet och sen åt vi i omgångar medan någon jagade Det är idag en lugn tjej men runt den åldern så hade hon spring i benen och myror i brallan. Varierar ju såklart men bra ut vara förberedd på iaf.

Och glöm inte babywatchen!!

Fråga gärna om du undrar nåt mer!!

Kram

Personligen tycker ju jag att Maja är för liten för att ha sulky nu, eller? iom att dom sittet framåt?

Är lite kluven angående babyskyddet, om man ska asa med det eller inte. Är rädd att det blir skadat på flyget eller så?? Eller? Jag vet inte hehe...!! Åååh tack, babywatcher tack. Inte tänkt alls på det. Tar med vår topcom

Enligt sas hemsida får man inte amma vid start och landning p.g.a säkerhetsskäl. Hm... på apoteket sa han att koksalt funkar okej på dom. Vet ej hur hårda dom är på sas?

Kram
  • Danisen
    villsågärna38 skrev 2015-05-25 21:42:04 följande:

Från 8-9 månader tycker jag sulky funkar jättebra om det bara är i några dagar. Men det beror ju helt på. Alla får göra som de vill själva såklart i Europa och USA kör ju många bara sulky, från första början alltså

Babyskyddet har vi haft med flera gånger. Om man fäller ner bågen tror jag inte det är nån fara alls. Känner ingen som haft problem. Man skickat det i en plastpåse man får eller köper i gaten. Sen är det ju mkt att släpa på men tar man knarr med sig det så får man tänka på att taxibolagen i Sverige inte har babyskydd (säkert inte utomlands heller). De har bara vanlig bilstol. De säger att den är från 6 månader men de sitter ju väldigt upprätt så tycker de behöver vara några månader till för att det ska fungera bra.

SAS bryr sig inte öht. Har iaf inte gjort det. Inget flygbolag vi har flugit med har någonsin lagt sig i amningen. Huvudsaken är att man har säkerhetsbältet på bebisen samtidigt. Man får ett bälte man sätter fast i sitt eget. Funkar hur bra som helst. Har haft en sjal över och ammat jättemånga gånger. Vi hade en flygvärdinna en gång med (på SAS) som själv kommenterade hur smidigt det var. Alla jag känner som ammar har gjort likadant.

Koksalt funkar inte. De behöver svälja för att tryckutjämna. Vatten eller ersättning i flaska, napp eller amma är det bästa. Koksalt är bra om de är förkylda dock och kan vara bra att ge innan men speciellt vid landning är det bästa om de suger på något. Om du ammar under en sjal så ser ingen det och hon kommer utan problem att kunna sitta fast i sitt säkerhetsbälte samtidigt. Måste vara en man som skrivit det på hemsidan.... Suck! Så korkat så klockorna stannar enligt mig iaf

Vad hette siten ni beställde blöjor från?

Kram

Har precis börjat använda sittvagn, och inte ens varje gång vagn används. Så för henne är det nog ingen hit denna gång.

Hon blir 7 månader på torsdag.

Ja, det måste ha varit en karl som skrivit det haha. Jag ammar gärna vid start och landning. Det som är bäst för henne ska hon få <3

Hmm... tror att det blir att vi tar med eget.

Kit4kids.se heter sidan. Fantastiskt personal Och service. Vi skulle beställa men mammas vännina ska köra ner till Italien dit vi ska så hon tar burkarna i sin bil klämmisar/gröt/blöjor ect tar vi. Med hjälp av min mamma och styvfar

Kram
  • Danisen

Villsågärna38 - såg du att jag svarade dig? Angående sidan om att skicka barnmat/artiklar till utlandet mest så att du inte missat det.

Kram

• Danisen
    villsågärna38 skrev 2015-05-26 17:56:11 följande:

Och så vet vi att Lovisa kan klättra uppför trappan. Tog sig precis upp på andra trappsteget själv. 7,5 månader!! Jisses! Går fort här nu. Gulp!! Nu bara måste grinden upp även lägst ner i vår trappa. Tur jag har gåstolen och Baby björnen. Hade aldrig blivit nån middag lagad här när jag är ensam med barnen annars...

Herregud, Maja kan precis sitta. Inte helt själv ens. Blir hon ivrigt och sprallig så står hon på näsan haha.

Busunge du har
  • Danisen
    villsågärna38 skrev 2015-05-27 10:21:48 följande:

På tal om nåt helt annat. Är det bara jag som tappar hår?

Jag tappar också massor klippt av en rejäl bit så nu är stråna iaf kortare än innan, alltid något

Maja har vaknat 511 gånger i natt. Ätit som en tok 4 går. Trots en hel portion gröt igår kväll innan läggdags (aldrig ätit en hel innan) åt även mycket nu imorse. Undrar om jag bara har vatten i tuttarna nu?? Så trött idag. Hon låg vaKen efter varje amning läääänge jätte glad, morsan var icke lika glad om vi säger så.
  • Danisen

Men gud jag kände nyss i hennes mun, där är 2 bissingar som spruckit igenom, antagligen i natt. Att jag inte fattade det. Min lilla tjej <3

Hur gör man röda hjärtan här?

• Danisen
    villsågärna38 skrev 2015-05-28 17:11:33 följande:

Hur mår ni alla idag? Vi har varit inne i city idag (eller ja, innanför tullarna iaf) och ätit lunch med en god vän. Lovisa börjar bli lite rastlös i barnstolen men en halvtimme kan hon sitta och äta sin mat iaf. Men sen får man ta kaffet på en promenad efteråt

Vad har ni andra haft för er idag?

Johjen - såg att vi gick in i en ny utvecklingsfas idag så då borde ju ni göra det i veckan med. Får se hur det blir med sömnen nu...

Kram

Hej hej!

Jag var hos läkaren i förmiddags, tog bort en leverfläck som satt dumt (på bikinilinjen) den fick jag under IVF behandlingen. Jag fick även medicin inför flygresan. Stesolid tror jag det blev, inte hämtat ut än. Hon sa att det går över i bröstmjölken men det är ingen fara när man bara ska ta på resan dit och hem. Hoppas att det är så med. Hur hade ni gjort om ni var så himla flygrädda som jag? Jag blev givetvis lite fundersam när hon sa så trots allt :-/
  • Danisen

Håller också med er. Hade varit riktigt roligt att få träffa er irl, verkligen <3

Massa kramar

Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015