johjen skrev 2015-03-03 08:22:56 följande:
Hej! Känner så igen mig. Skillnaden var dock att jag hade ett bra stöd från bvc och utan det förstår jag att det är tufft. Ska försöka svara så gott det går.
1, Först o främst ska bebis gå upp i vikt som den ska. Sen tyckte jag att han verkade mer och mer nöjd då vågade jag trappa ner.
2, Strax under 2 månader
3, ibörjan erbjöds det ersättning efter varje amning började trappa ner den var det 3-4 ggr per dag, till slut bara innan nattning. Erbjöd alltid 100 ml men han åt allt från 10-90 ml.
4, se fråga 3.
5, ammade ofta! Varannan timme ibland varje! Ca 15 min per bröst.
6 typ en månad.
Hinner inte skriva mer nu men hör gärna av dig om du vill veta mer!
Lycka till och stor kram
Tack för ditt utförliga svar!
Ett par följdfrågor:
Hur såg Adams vitkökning ut? Hände det ngt med den när ni trappade ut?
Vad var anledningen till att ni hade ersättning från början?
Jag tror fortfarande att Doris är lite dålig på att få ut mjölken ur brösten tyvärr, det är svårt att få henne att suga aktivt ngn längre stund. Antingen börjar hon bara "hacka" med hakan istället för att jobba med den, eller så somnar hon. Är så frustrerande för när jag tar loss henne eller hon släpper och jag testtrycker på bröstet så kommer det lätt fram mjölk, idag t o m sprutade det en skvätt på hennes näsa. :-P Men när jag sen trycker tillbaka henne på bröstet så rycker hon och sliter och verkar frustrerad som att bröstet var tomt...
Har börjat trappa ner nu iaf, minskade från 70 ml/gång till 60 ml i förrgår vid lunch och imorn tänkte vi dra ner till 50 ml.
Svänger flera ggr på dagen från att ha gott självförtroende och tänka att detta kommer att funka bra till att känna att jag ger upp amningen helt och kör flaskan så jag vet att hon blir mätt.
Vägde henne en extra gång igår och då hade hon tappat 25 g sen i tisdags.

Visserligen på en annan BVC (kommer nog att byta) med en annan våg men jag blev ändå nervös. Sköterskan däremot tyckte inte det var ngt att oroa sig för så länge hon verkar pigg. Vi skulle ge det en vecka sa hon, inget kunde hända med Doris på en vecka menade hon. Vill ju så gärna att detta ska funka!