• Jenkis

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Nytt år, ny tråd eller vad brukar jag skriva?!

Välkommen alla som lyckats "klämma ut" era mirakel!

Här kan vi skriva om de hysteriska första veckorna, amningstider, läckande blöjor, nattningsrutiner, hur man lämnar över till partnern så man får sova, ersättning, nappar, flaskor, orakade ben (p.g.a. tidsbrist), you name it!

Nalle{#emotions_dlg.flower}HjärtaBaby

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-31 07:14
    Här är länken till vår bildtråd.

www.familjeliv.se/forum/thread/74775477-bildtrad-vi-som-fatt-barn-efter-ivfad-20142015

• Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015
  • linnea83
    johjen skrev 2015-03-08 11:45:01 följande:

Hej vänner!

Har det hur bra som helst på vår lilla roadtrip men på vår promenad nu innan vi ska åka från hotellet märker vi att Adam inte alls vill åka i liggdelen längre. Har varit med om det tidigare i veckan också då han skrek på halva långpromenaden med en annan mamma.. Är det för tidigt att byta till sittdelen? Adam är ju 5 månader imorgon och ganska lång för sin ålder, ca 70 cm (ska mäta på tisdag). Har en Bugaboo Buffalo.

Har också bekymmer med det där..Vår liggdel är ganska liten (crescent city).Charlie är ju bara lite över 2 månader och 62 cm lång.Och liggdelen börjar redan bli liten :(.Har satt honom i sittdelen för att prova och han sitter bra men inte så skönt då man ju måste spänna fast honom..Har ju lite tid till på mig men jag gissar max en månad..Angenäma bekymmer :).

För övrigt har nu Charlie sovit hela nätter 4 nätter i rad :).Ca 18-06.Njuter och väntar på bakslaget ;).

Kram på er fina mammor <3!
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-03-08 11:57:04 följande:
    Va härligt!! smile1.gif Bara att byta, sittdelen går ju att fälla när de sover. Kom ihåg att spänna fast bara. Kram
    Behövs det ngn åkpåse till sittdelen eller funkar vilken åkpåse som helst? Eller räcker det med filt över?
  • lelle75
    linnea83 skrev 2015-03-08 19:00:54 följande:
    Har också bekymmer med det där..Vår liggdel är ganska liten (crescent city).Charlie är ju bara lite över 2 månader och 62 cm lång.Och liggdelen börjar redan bli liten :(.Har satt honom i sittdelen för att prova och han sitter bra men inte så skönt då man ju måste spänna fast honom..Har ju lite tid till på mig men jag gissar max en månad..Angenäma bekymmer :).

För övrigt har nu Charlie sovit hela nätter 4 nätter i rad :).Ca 18-06.Njuter och väntar på bakslaget ;).

Oj, vilket drömscenario! Grattis!! Vaknar han inte ens till och vill äta? Får han ersättning eller håller han sig mätt på bröstmjölk så länge? Sover han i eget rum? Sover han ngt under dagen då? Nu blev det allt många frågor men det där lät ju fantastiskt :) har du några knep så vill vi gärna veta :)
  • lelle75

Just ja, fick tag på Physiomer så att du vet. Himla gulligt av dig ändå att vilja skicka! Kram
  • glader

Vi testade också sittdelen idag men det såg inte så bekvämt ut Hon somnade dock efter ett tag... Svårt när liggdelen börjar bli för liten och sittdelen för obekväm...

Hedda sover också hela nätterna med några få undantag. Helt ljuvligt, bara att njuta!
  • Irma01
    lelle75 skrev 2015-03-08 20:48:10 följande:
    Behövs det ngn åkpåse till sittdelen eller funkar vilken åkpåse som helst? Eller räcker det med filt över?
    Vi använder samma åkpåse. Inga problem! Snart kommer det inte ens att behövas, våren verkar vara på gång . Nåja, något bakslag kommer väl...

Oerhört nöjd med Bugaboo då sittdelen går så lätt att använda "tidigt"!

Har inte än hittat en enda sak som jag inte gillar med denna vagn!
  • lelle75
    glader skrev 2015-03-08 21:27:16 följande:
    Vi testade också sittdelen idag men det såg inte så bekvämt ut smile2.gif Hon somnade dock efter ett tag... Svårt när liggdelen börjar bli för liten och sittdelen för obekväm...

Hedda sover också hela nätterna med några få undantag. Helt ljuvligt, bara att njuta! smile1.gif
    Vilken vagn har ni? Verkligen skönt med Heddas sömn! Alice sover "bra" första passet, alltid ca fyra timmar. Men sen är det liksom kört. Om hon sover tre timmar andra passet så blir man väldigt nöjd. Men hon sover väldigt mycket på dagen så när det ändras kanske hon sover bättre på natten.

Irma - visst sa du att promenad på förmiddagen gör att de sover bättre på natten? Vet du hur det kommer sig och varför? (Nu funkar vagnen här igen- tack och lov!) Finns det några andra tips för bättre dygnsrytm? På dagen när hon ammat så kan hon sova väldigt länge på mitt bröst, typ två timmar. Om jag lägger henne själv så vaknar hon alltid nästan direkt. Hur tycker ni andra att jag ska fortsätta att göra, lägga ner henne eller låta henne att sova på bröstet? Dessutom äter hon bara från ett bröst åt gången och somnar efter det. Är det viktigt att amma från båda brösten vid ett och samma tillfälle? (Med undantag på natten)

Kram
  • Irma01
    lelle75 skrev 2015-03-09 01:26:43 följande:
    Vilken vagn har ni? Verkligen skönt med Heddas sömn! Alice sover "bra" första passet, alltid ca fyra timmar. Men sen är det liksom kört. Om hon sover tre timmar andra passet så blir man väldigt nöjd. Men hon sover väldigt mycket på dagen så när det ändras kanske hon sover bättre på natten.

Irma - visst sa du att promenad på förmiddagen gör att de sover bättre på natten? Vet du hur det kommer sig och varför? (Nu funkar vagnen här igen- tack och lov!) Finns det några andra tips för bättre dygnsrytm? På dagen när hon ammat så kan hon sova väldigt länge på mitt bröst, typ två timmar. Om jag lägger henne själv så vaknar hon alltid nästan direkt. Hur tycker ni andra att jag ska fortsätta att göra, lägga ner henne eller låta henne att sova på bröstet? Dessutom äter hon bara från ett bröst åt gången och somnar efter det. Är det viktigt att amma från båda brösten vid ett och samma tillfälle? (Med undantag på natten)

Kram
    Hej!

Promenaden runt kl 9 eller kl 10 har hjälpt med dygnsrytmen här absolut. Varför är för att du markerar med ljuset och aktiviteten att det är skillnad med natt. Dessutom har det för oss varit perfekt tid för en sovpass. V vaknar runt kl 6.30, är pigg men runt 9/10 märker man att han blir trött och då är vagnen kanon!

Jag ammar aldrig med båda brösten, alltid med bara 1 åt gången. Skulle låta henne sova, det kommer att ändra sig av sig självt.

Det påverkar inte natt sömnen heller. Vilken tid lägger ni henne? Är hon trött då?

Kram!
  • lelle75

Hon blir gnällig tidigt så tror att hon blir trött redan vid 18, då kan hon sova en halvtimme till timme ibland men det varierar. Oftast somnar hon vid 20:00 då hon brukar sova sina fyra timmar. Om hon vaknar till vid bröstet igen vid 21-22 och äter igen så sover hon ytterligare fyra timmar (så det gäller att få henne att äta precis innan djupsömnen)

Vid vilken månad brukar det rätta till sig?

Kram

• linnea83
    lelle75 skrev 2015-03-08 20:53:54 följande:
    Oj, vilket drömscenario! Grattis!! Vaknar han inte ens till och vill äta? Får han ersättning eller håller han sig mätt på bröstmjölk så länge? Sover han i eget rum? Sover han ngt under dagen då? Nu blev det allt många frågor men det där lät ju fantastiskt :) har du några knep så vill vi gärna veta :)
    Ja är verkligen drömscenario :)!!Nej han vaknar inte för mat :).Han äter ju ersättning så jag har ju fördel där.Han sover än så länge i vårt rum då vi hyr ut.I slutet på månaden får han eget rum dock då hyresgästerna flyttar :).Han sover under dagen också.Sover gott både när vagn och bil rullar :).Men det är korta pass på dagen,max en timme i stöten.Men får ju massor gjort då jag ju fått sova på natten :).

Knep vet jag inte,han hade sin dygnsrytm från dag ett typ.Han verkar ha en egen klocka ( som ju dom flesta bebisar har,men dom brukar ju inte synka så bra med våra klockor ;)..)

Men försöker aktivera oss så gott det går på dagarna.På kvällen (läs vid 17) börjar han oftast bli gnällig.Han får vara det en stund och sen sätter vi på pyjamas och gör det andra vid skötbordet,alt bad.Sen tar vi med mat till sovrummet som är mörkt med nattlampa och tyst.När maten är slut sover han :).Har det varit extra gnälligt (läs gallskriker) är han alltid för trött för att äta och brukar då vakna vid 19 för sin kvällsmat.

Det enda "knepet" är att föröka vara lyhörd.Är det massa skrik efter 16.30 så är han alltid trött.Då är det ju för tidigt att lägga.Men har lagt honom 17.45-18.45 typ.Är han lugn så säger jag godnatt och går ur rummet så somnar han själv.Har han svårt att komma ner i varv sitter jag med honom en stund.

Nu har han precis vaknat och får frukost :).
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015