• Jenkis

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Nytt år, ny tråd eller vad brukar jag skriva?!

Välkommen alla som lyckats "klämma ut" era mirakel!

Här kan vi skriva om de hysteriska första veckorna, amningstider, läckande blöjor, nattningsrutiner, hur man lämnar över till partnern så man får sova, ersättning, nappar, flaskor, orakade ben (p.g.a. tidsbrist), you name it!

Nalle{#emotions_dlg.flower}HjärtaBaby

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-31 07:14
    Här är länken till vår bildtråd.

www.familjeliv.se/forum/thread/74775477-bildtrad-vi-som-fatt-barn-efter-ivfad-20142015

• Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015
  • glader
    lelle75 skrev 2015-03-06 07:58:56 följande:
    Ha ha, jag tänkte också så. Har ju hört er andra prata om den eländiga eventfasen.

Men tror inget kan bli sämre så som vi haft det. Skönt att magont är borta, slog mig att hon inte ens har gråtit av en prutt på ca tre dagar nu. Täppan finns dock kvar lite men inte så att hon ligger och slår på sin näsa. Alice sov hyfsat bra med en matning fram till 4:00. Men tyvärr så hade jag svårt att somna om vid 1:30, kanske fullmånen.. Efter 4:00 har hon vaknat hon en gång i timmen, kanske störs hon lite av täppan ändå men inte alls i samma utsträckning som tidigare.

Igår på dagen ville hon mest äta och sova, ännu mer än vanligt, kanske eventfasen, men mig stör det inte. Så inte upplevt ngt eventproblem ännu i varje fall :)

Kram
    Hihi, nä det kan ju knappast bli värre!! Hennes förbättrade rytm och eventfasen kanske tar ut varann så du onte ens märker av den utan tvärtom blir det bara bättre! De sover ju mer då och det kan ju vara bra

Håller tummarna för at ni får riktigt mycket sömn i helgen!

Kram
  • villsågärna38
    Irma01 skrev 2015-03-06 09:36:52 följande:

Kolla på Wonder weeks, bra förklarat där.

Sammanfattningsvis så händer väldigt mycket, hjärnan utvecklas osv, vilket gör att de sover sämre, vill äta oftare och är allmänt gnälligare.

Kram

Precis! Och vill du fördjupa dig Lelle så köp Växa och upptäcka världen som Wonder weeks appen bygger på. Detta händer i alla utvecklingsfaser mer eller mindre, handlar om barnets mentala utveckling. Hur hjärnan utvecklas som Irma skriver - och hur detta påverkat barnet. Alla barn går igenom ett antal utvecklignsfaser och tar mentala språng. Boken och appen tar de upp de som skrer under de första 1,5 åren.

Va kul med liten valp Irma Mys!! Som en liten bebis till!!

Kram
  • glader

Måste bara berätta en riktigt rolig sak som hände häromdagen

Jag hade varit och tränat och som vanligt efter träningen tar jag en proteindrink direkt efter. Jag har med mig en liten burk med pulver som jag håller i min shaker. Fixade drinken, tog några klunkar och tyckte det smakade ovanligt äckligt! Visst brukar det smaka lite sisåsär men det här var annorlunda. Äsch, jag inbillar mig tänkte jag och tog några klunkar till. Då slog det mig... Jag hade fått med mig en burk med bröstmjölksersättning istället för proteinpulver!!!! Blääääää alltså vad äckligt!!!

Så nu har jag smakat det.. Mannen fick sig ett gott skratt i alla fall, alltid kul att kunna glädja andra...

• Danisen
    glader skrev 2015-03-06 10:41:25 följande:

Jag hade varit och tränat och som vanligt efter träningen tar jag en proteindrink direkt efter. Jag har med mig en liten burk med pulver som jag håller i min shaker. Fixade drinken, tog några klunkar och tyckte det smakade ovanligt äckligt! Visst brukar det smaka lite sisåsär men det här var annorlunda. Äsch, jag inbillar mig tänkte jag och tog några klunkar till. Då slog det mig... Jag hade fått med mig en burk med bröstmjölksersättning istället för proteinpulver!!!! Blääääää alltså vad äckligt!!!

Så nu har jag smakat det.. Mannen fick sig ett gott skratt i alla fall, alltid kul att kunna glädja andra...

Haha... riktigt roligt man är så snurrig ibland alltså.
  • Irma01
    glader skrev 2015-03-06 10:41:25 följande:

Hahaha!!! Pulver som pulver

Påminner mig om en historia en kompis berättade för mig. Hon var hos son syster och skulle ta en isbit till sin drink. Tyckte att isbiten såg lite skum ut, och att drinken fick en konstig bismak, men reagerade inte mer än så. Då kommer systern ner och inser att det inte var en vanlig isbit och blir helt tokig: "Det var ju bröstmjölk som jag hade äntligen lyckats pumpa ut!!!!". Stackarn som hade hur svårt som helst att få ut tillräckligt med mjölk och så kommer klantsyrran och tar den....
  • Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-03-06 10:38:34 följande:
    Precis! Och vill du fördjupa dig Lelle så köp Växa och upptäcka världen som Wonder weeks appen bygger på. Detta händer i alla utvecklingsfaser mer eller mindre, handlar om barnets mentala utveckling. Hur hjärnan utvecklas som Irma skriver - och hur detta påverkat barnet. Alla barn går igenom ett antal utvecklignsfaser och tar mentala språng. Boken och appen tar de upp de som skrer under de första 1,5 åren.

Va kul med liten valp Irma Mys!! Som en liten bebis till!!

Kram
    Ja, precis!

Ibland undrar jag om jag är lite galen ändå Flört, men den västar perioden är när Victor börjar gå och då är det skönt att valpen är lite större redan...
  • Danisen
    Irma01 skrev 2015-03-06 11:33:15 följande:

Ja, precis!

Ibland undrar jag om jag är lite galen ändå , men den västar perioden är när Victor börjar gå och då är det skönt att valpen är lite större redan...

Va roligt med valp vad blir det för ras?
  • Tessie77

Äntligen fredag! Har varit själv med båda barnen några dygn då mannen har varit bortrest, så ska bli väldigt skönt med lite avlastning från ikväll

. Hoppas på mycket sömn i helgen :).

Ha en bra dag alla mammor!

• villsågärna38
    Irma01 skrev 2015-03-06 11:33:15 följande:

Ja, precis!

Ibland undrar jag om jag är lite galen ändå , men den västar perioden är när Victor börjar gå och då är det skönt att valpen är lite större redan...

Ha, ha! Ja lite galen är du nog men inte galnare än att skaffa två barn Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015