• villsågärna38

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Bell - men huga!! Stackars er. Vilken otur!! Har kommit hem till en vattenläcka och iskallt hus en gång. Inte kul alls vi hade tur så vattnet hade frusits ochinte läckt men hade vi kommit hem senare hade det varit katastrof. Tur det ordnade sig för er!! Och löss, blä!! Du är cool du som fixar detta!! Man får ju rätt mkt hotellrum för pengarna som ett hus kostar med. Vi tycker all inclusive är toppenen med småbarn men såklart kul med hus med. Marbella låter ju underbart!! Kramar

• villsågärna38
    Kelsson1 skrev 2016-01-01 09:50:15 följande:

VSG: Hade jag vetat om att det är ok att ge innan läggning hade jag gjort det, antog bara att det är 8 timmars intervall som gäller som vanligt om man blir ordinerad medicin 3ggr om dagen .

Inflammationen verkar inte ha gett med sig, han pillar fortfarande med öronen vid läggning så får nog åka in till akuten o försöka få något annat än kåvepenin utskrivet

Bell: Du är tuff som tar allt som det kommer o är nöjd o glad för det . Skönt att du kunnat njuta också.

Stackars liten. Har du nån närakut i närheten? Där kan man ju boka tid innan. Kan ju vara att det håller på att läka men tar tid. Kan ta fem dar har jag hört. Alvedon var sjätte timme? Hoppas det börjat läka!

Kram

Ps. Va dåligt att de inte sa nåt om tiderna ni skulle ge medicin. Kommer ihåg att det jobbigaste med Kåvepenin var att det skulle ges mellan måltiderna. Amimox kan man ge när som
  • villsågärna38

Härligt Bell Plötsligt händer det!

Irma - åldern runt 1,5 år kan vara rätt frustrerande för de små. Man brukar ju tala om den första riktiga trotsåldern då. Frustrerande att vara liten och börja inse allt man inte kan kontrollera. Man får helt enkelt öva mkt på tålamodet som förälder ibland

Kelsson - hur är det med Nilo idag?

Kramar till er alla i tråden!

• villsågärna38
    Bell13 skrev 2016-01-03 19:56:59 följande:

Hej vänner, ikväll blev det bakslag. Han var jätteledsen en lång stund och somnade till slut efter ca 40 min gråtande jag satt i köket och grät också. Är så himla empatisk och vill liksom bara ta hand om och trösta

Klart att inte nåt ska få gå smärtfritt hoppas att natten blir som igår natt att han vaknar och somnar om om han ens vaknar. Det är så svårt för jag vet ju vad som får honom att somna på 5 sekunder, bröstet och bröstmjölk. Min lilla prins, älskar honom så det gör ont.

Hoppas er kväll fortlöper utan gråt.

Kram till er

Usch va jobbigt. Förstår precis. Hoppas det går bra i natt. Kram

Ps. Erbjud ersättning som mellis ett par ggr per dag? Eller vatten på flaska efter varje mål?
  • villsågärna38
    Irma01 skrev 2016-01-03 16:54:00 följande:

Tack, alltid skönt att läsa att det är helt normalt...

Ja, att man blir mer tålmodig är helt klart! Märkligt nog har jag inte alls svårt att hålla mig lugn för det mesta, ibland får jag rätt ont i örat dock .

Han gjorde nyss sin "jag ligger på golvet, ingenting är bra, jag är frustrerad" , men efter att ha lirkat lite sitter han nu och leker med sina Duplo...få se hur länge lugnet håller!

Med tanke på att han har varit hur enkel som helst från dag 1 så blir denna första "trotsperiod" lite av en överraskning för oss, men allt är relativt och det är inte så farligt...

Hur mår du? Känner du fortfarande av fallet eller är det bra nu? Hur mår Lovisa? Pigg igen?

Kram

En 1,5 åring som inte visar tecken på egen vilje eller frustration. Då ska man nog bli lite orolig Man får ju ha i bakhuvudet att det är trygga barn som trotsar och vågar visa sin vilja, testa gränser. Sen får man med tålamod visa vägen och finnas där. Stå för trygghet och kärlek Mitt bästa tips är sömn i tid och extra mellis. Vi kör banan eller kall prinskorv ibland Hålla blodsockret på en bra nivå och sova i tid är a och o om man vill undvika de värsta utbrotten eller iaf hålla dem så korta som möjligt

Bra här. Vi är pigga förutom min man som blivit dunderförkyld. Det enda förutom det som är lite jobbigt är att Lovisa inte vill sova hela natten i sin säng längre. Under oktober november blev det ju gradvis jobbigare för henne med orolig sömn och magknip och hon har vant sig att sova med mig nu. Är ju även mer mammig nu än innan. Sover till 01 ca och vill sen inte somna om i sin säng. Måste ta tag i detta men inte velat nu då vi är lediga. Blir nog tre tuffa nätter för ny vana och det är lättare tror jag när vi är inne i våra rutiner igen. Storasyster går på förskolan och jag kan vila på dan osv. Vi sover bra ihop nu då lovisa mår bra men känner att det ju inte är en långsiktig lösning. Men som sagt. Jämför med liten tjej som vaknar hela tiden och har ont i magen är ju detta inget problem

Låter kul med hundarna!!

Kram
  • villsågärna38
    Irma01 skrev 2016-01-04 13:43:07 följande:

Tack för dina tips! Ja, när det gäller sömnen har vi verkligen märkt hur viktigt det är... Så det blir två långa promenader om dagen nu, då han vägrar somna i sängen på eftermiddagen. Han sov en timme mellan tio och elva, så vid två halv tre är det dags för nästa promenad. Du har helt rätt angående hur man ska tänka, och att man ska se det som en normalt och sunt steg i utvecklingen.

Det där med sömn går upp och ner, och klart att de ska få sova med en när de mår dåligt, även om det blir lite jobb att få de vanliga rutiner på plats igen. Är säker att ni löser detta utan större bekymmer!

Nu ska vi förberedda oss inför promenaden, det tar ju lite tid med alla kläder denna årstiden

Kram

Ja Gud va bökigt det är med alla kläder!! Hoppas det går bra i snön

Ja sömnen är verkligen viktig. Lovisa har börjat sova en gång per dag nu. Har inte gjort nåt särskilt utan har bara blivit så. Hon somnar runt 11 och sover 2-2,5 tim. Så vi får se till att ge henne mat innan dess och nåt varannan tim sen på em så hon orkar. Idag var hon t o m vaken till 12!! Håller på att bli stor nu Sen lägger vi henne runt 19.15/19.30 och hon sover till 07.

Duktig Victor är som leker med duplo Lovisa gillar dockor, gosedjur, vagnar och nycklar (ska stå på pall och låsa dörrar hela tiden) men duplo förstår hon sig inte på ännu.

Ha en bra dag!

Kram
  • villsågärna38
    azurea skrev 2016-01-07 14:25:43 följande:

Hej alla, hoppas ni minns mig, men jag var ganska aktiv för ett år sedan i samband med att jag fick tvillingar för tidigt, havandeskapsförgiftning, twinsen åkte in på sjh med RS mm. Jag försvann sedan ganska tvärt, då min ena tvilling tyvärr avled endast 6 veckor gammal och jag helt enkelt inte orkade med att påminnas om allt som rört båda två, utan försökte fokusera på att (över)leva med att bara ha fått behålla en. Man ska ju inte behöva begrava sitt barn när man precis fått det...

Nu känner jag mig dock lite starkare igen och orkar återuppta kontakten lite. Dels för att jag känner att jag gärna tar del av lite utbyte kring hur det är att ha en vild ettåring (som är helt magisk såklart! ) men också för att vi efter många långa funderingar bestämde oss för att göra ett syskonförsök på det enda överlevande ägget i frysen som tog sig. Så i morgon går jag in i v17+0 och hoppas innerligt att det håller hela vägen. Ska erkänna att jag grät på KUBen när det visade sig finnas något därinne som såg jättefin ut, jag hade tvivlat i flera veckor på om det var något då jag slutat känna några som helst tecken på graviditetet.

Va fruktansvärt Azurea! Beklagar verkligen sorgen. Det måste vara bland det värsta man kan gå igenom. Var det pga RS? Om du inte vill/orkar svara förstår jag. Kommer ihåg att jag krävde rs-test på Lovisa då hon var sjuk i vintras pga att dina tvillingar var så dåliga.

Stort grattis till graviditeten och håller tummarna hårt för att det ska gå bra!! Välkommen hit!

Kram
  • villsågärna38
    johjen skrev 2016-01-08 09:34:55 följande:

Hej!

Hur mår ni alla idag?

Hur går det med att sluta amma Bell?

Här har det kommit massor av fin snö så blir nog lite pulkaåkning idag. ????

Så skönt att vara hemma hela familjen, har varit ledig två veckor nu och känner att jag gått ner i varv. Dessutom har vi haft det ganska lugnt de sista dagarna och bara varit vi och det har vi och jag verkligen behövt.

Adam är så mysig, kommer ofta med sin favoritpekbok och vill sitta i famnen medan jag läser den. Han vill mysa mer nu generellt tycker jag och som jag skrev tidigare så pendlar det mycket mellan gott humör och lättare utbrott. Tålamod verkar det svårt med också men antar att det är en del av utvecklingen.

Hoppas ni alla mår bra och får en fin dag!

Kram

Hej på er!!

Härligt att läsa att ni har och haft det så mysigt.

Här började maken jobba igår efter 2,5 vecka. Jättetråkigt. Det är så viktigt att bonda hela familjen ibland. Göra saker ihop och mysa tillsammans. Är ensam med tjejerna ett par dar och så börjar äldsta dottern på måndag. De är lite förkylda så idag har vi badat, ritat och bakat än så länge. Hemmadag med pyssel ...och så kommer ett par kompisar till storasyster vid 15.

Visst är det underbart med snö vi har ju haft det i ett par veckor nu så blivit mkt pulka utom de sista två dagarna då det varit så kallt. -15 Har en åkpåse med fårskinn inuti som tur är till Lovisa. Den fick vi plocka fram härom dagen. Vanliga åkpåsen räckte inte och hon hade ändå vinteroverall på sig.

Lovisa älskar också böcker. Vi har tre som ska läsas varje kväll t ex och hon vill också sitta i knäet och mysa och kramas varvat med bus och lek. Inte direkt några utbrott sista dagarna utan mer harmoniskt igen. Är också väldigt social då vi träffar vänner. Håller koll på var jag är men leker gärna med andra barn och kvinnor. Adopterade i princip våra vänners barns farmor på nyårsafton Män däremot går bara de hon känner. Okända göre sig Inte besvär Hi, hi!! Maken hoppas att det håller i sig till tonåren Vi har kommit in i en ny era vad det gäller klättrande tyvärr. Varit lugnt på sistone då hon gjort det hon klarar av t ex soffa, fåtölj osv. Men igår satt hon mitt på köksbordet och åt pepparkakor då jag kom tillbaka efter två minuters toalettbesök!! Gulp!! Så nu måste det vaktas och sägas nej, lyftas ner osv. Blir väl så i nån vecka tills hon förstår att hon inte får göra så. Hon och hennes syster leker däremot väldigt bra överlag vilket är jättekul. Avlastar mamma och pappa mycket

Ha en skön dag!!

Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015