• villsågärna38

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Irma - tack för dina fina tips ang hyra hus i Frankrike ovärdeligt att få från någon med lokalkännedom. Jag återkommer ev framöver om vi behöver mer hjälp. Ska absolut kika på Bordeaux!

Ang sömn så är det klurigt då de är i brytpunkten mellan sova en el två ggr. Här varierar det från dag till dag. Försöker söva tidigt om jag tänker mig två ggr. Lovisa behöver somna innan 10 isf, helst 9.30 vilket funkar dagar hon vaknat tidigt och sen max sova 1,5 tim. Då kan hon somna igen vid 15/15.30 och sova en halv eller en tim till och sen somna igen vid 19.30. Somnar hon för sent på el blir det strul med nattningen för oss. Ska hon sova bara en gång så gäller det ju att hon somnar senare och äter lunch innan. Lunch vid 11 och sova 11.30 isf. Då sover hon 2-2,5 tim. Har de bara sovit en gång så håll blodsockret uppe Påfyllnad varannan timme på em annars blir det jobbigt. Det ät mina bästa tips

Kram

• villsågärna38
    Sira skrev 2015-11-30 15:55:22 följande:

Egouppdatering: Jag fick tag på barnmorskan. Hon hade fått mitt meddelande men helt enkelt inte haft möjlighet att ringa från jobbet, hon jobbar bara natt så det gör det ju lite svårare. Till slut ringde hon upp mig hemifrån och vi pratade en timme. Det hjälpte mig otroligt mycket. Hon kom ihåg väldigt mycket trots att hon inte hade tillgång till journalen så hon kunde ändå svara på mina frågor. Det som hjälpt mig mest är att både hon och läkaren sagt att det inte var främst på grund av E som det blev urakut snitt, det var mig de var oroliga för just då. Sen var det ju moderkakan som höll på att lossna så det hade ju ändå blivit fara för henne sen förmodligen, om de inte hade tagit beslut om urakut snitt, men jag fick ju tanken att hon kanske inte ens levde längre medan de körde mig till operationssalen och de känslorna har ju varit väldigt jobbiga att bearbeta. Barnmorskan sa att hon trodde aldrig att vi skulle mista vårt barn med tanke på hur hjärtljuden sett ut och hon visste ju dessutom hur snabbt barnet skulle komma ut. Det var ju bara jag som missuppfattade. Så nu kan jag ha en helt annan lugnare känsla när scenen spelas upp i huvudet. För det gör det ofta fortfarande men det är inte alls på samma sätt som för ett par veckor sedan. Nu är det helt klart på väg uppåt! Ska ändå bli skönt att få gå hos kbt-terapeuten och verkligen få gå till botten med allt.

Men va skönt att du fick tala med henne och härligt att läsa att du mår bättre! Kramar
  • villsågärna38
    Kelsson1 skrev 2015-11-30 20:10:09 följande:

VSG: Håller tummarna för lugnande besked på kontrollen!

Jag drömmer mardrömmar om att folk försöker ta min älskade dotter ifrån mig och måste gömma henne även utan medicinska bekymmer, så inte alls konstigt att du får det nu när det finns något att undersöka vidare.

Sira: Skönt att få lite lugnande besked och bra att du ska gå o prata om det mer.

Här är Niilo mitt inne i utvecklingssprång (eller ja i början av femte). Jag trodde att han redan kommit in i den i förra veckan i förtid då appen ville få det till att det skulle börja den här veckan. Men han var rätt grinig förra veckan redan men det var ingenting mot hur han har varit hela dagen idag! Jisses, det är tillbaka till koliktiden de första månaderna! Hoppas innerligt att han inte fortsätter såhär i flera veckor för då kommer jag inte ha hår kvar på huvudet

Usch och fy, det där är inte kul men om det är väldigt gnälligt tycker jag du ska testa med alvedon också. Jag har varit med om att det varit tand å g t ex som gjort det extra gnälligt nån dag. Han har inte förkylning på g? Det spär ju på om det kommer samtidigt som de är mitt i en jobbig fas. Hoppas på bättre dagar framöver. Bärsele annars

Kram
  • villsågärna38
    johjen skrev 2015-12-03 09:08:02 följande:

Hej vänner!

Inte lätt att vara en yrkesarbetande mamma som pendlar till jobbet och dessutom försöker träna några ggr i veckan.. Varit helt slut den sista tiden och läst allt här men inte orkat kommentera. Idag jobbar jag hemifrån så hunnit sova lite i natt och känner mig något piggare. Dock snurrar det rätt rejält i huvudet så här efter en månad på jobbet och inser att jag verkligen kan jobba ihjäl mig om jag känner för att gå all in men det gäller ju att hitta en mer lagom nivå. Så svårt! Tyvärr är jag en person som ofta tar på mig för mycket och även om det inte direkt är mina problem så viill jag gärna hjälpa till, hjälpenödig sa någon klok person om det en gång! Jag ska verkligen ta dagen här hemma och försöka landa och fundera på hur jag ska ta mig an mitt arbete så det inte slukar mig. Egentligen är det ju inte hur man har det utan hur man tar det och jag måste försöka att inte pressa mig själv att vara så duktig och till lags hela tiden!

Annars är det bra! Adam verkar ha funnit sig i att ha pappa hemma och är nu inte ledsen när jag går på morgonen utan ler mot mig när jag vinkar genom fönstret. Dock är han klängig när jag är hemma och kommer hem får jag fortfarande sitta och låta honom krypa på mig. Adam snackar mest hela tiden även om han kanske inte säger några regelrätta ord! Mamamamamamaaa bla och dada, kvack.kvak och tip-tapp efter vi sjungt midnatt råder. Han går flera steg själv nu och inte långt borta innan han kan gå helt utan att sätta sig mellan varven!

Villsågärna - så skönt att allt var bra med storasyster! Och så söt Lovisa är!

Bell - Douglas har blivit en riktigt liten goding!

Hoppas allt bra med er andra, Irma, Kellsson, Sira mfl!

Kram!

Tack

Ja det är tufft att få ihop det då man jobbar och då har du ju inte börjat vabba ännu Mitt bästa råd är att inte ta på dig nåt du inte behöver. Var strategisk!! Lämna Fröken Duktig bakom dig Det brukar ändå bara gynna arbetsgivaren. Är det tufft att få ihop vardagen kanske du ska dra ner lite på träningen under vardagarna? Träna på helg och fredag då du är ledig ist? Bara en tanke Själv hade jag inte mäktat med i längden iaf. Men vi är ju olika såklart. Väldigt skönt med lediga fredagar iaf gissar jag? Har också haft det tidigare. Är ni lediga ihop då hela familjen?

Vi hade tre månader ledigt ihop då äldsta dottern var 1 år. Underbar tid!! Blev ju två månader i somras och sen ska vi ta långledigt till sommaren med. Sparar man föräldradagar kan man ju ta längre perioder på somrarna Även om man ju inte kan ta dagar för samma barn samtidigt.

Ha det så bra och sköt om dig!! Ser gärna bild på Adam igen snart med.

Kram
  • villsågärna38

Nu har vi magsjuka här med Lovisa började gnälla och böka runt 01 och 03.30 spydde hon. Jag är ensam hemma, maken i Köpenhamn, och äldsta dottern hade precis kommit över och lagt sig i min säng. Lovisa kräktes en gång till men jag hade hunnit lägga handdukar i sängen då och första gången hann jag springa med henne på toa. Men duscha och byta kläder, handdukar osv på natten. Intr kul!! Mkt lättare om man är två då man har två barn Vi var vakna alla tre till 05 då vi somnade alla tre pch sov till 9!! Skönt det iaf. Lovisa har inte diarre ännu iaf. Bajsade som vanligt imorse men bara druckit vatten och vätskeersättning. Somnade redan 10 i min famn vid frukostbordet. Inte likt henne så hon är matt. Ledsen över att gosefilten och gosedjuret är i tvättmaskinen också. Stackars liten!! Sanering här hemma nu. Hoppas så vi slipper bli sjuka hela gänget!! Var på Ikea igår och Mall of Scandinavia i torsdags så ja, man ska nog undvika sånna platser nu. Stod i media igår att kräksjukan kommit nu!! Vi har märkt det

Kramar till er!!

• villsågärna38
    Sira skrev 2015-12-04 10:44:55 följande:

Och för att fortsätta på temat: Jag vill gärna fixa en mysig jul, baka godis och kakor, göra egna julkort, pynta osv osv. Men jag orkar inte. Jag gjorde julgodis när jag var själv med barnen. Enkelt recept, borde gått snabbt... Tog hela förmiddagen och jag var helt slut sen. Och så blir jag besviken över att det blir så tråkigt och inget pysslat. Vi ska inte ens vara hemma i jul. Om nån annan med en nyfödd och en treåring hade sagt att de inte orkade eller hann fixa så mycket med julen hade jag ju inte tyckt det var konstigt eller slött. Men jag är så hård mot mig själv. Jag inser ju att det inte är rimligt, jag får ju inte ens sova ordentligt, men ändå kan jag inte bara vara nöjd med att det förmodligen blir mycket enklare redan nästa år, för att inte tala om två eller tre år när barnen är större. Så dum jag är som inte bara kan släppa det! Suck...

Det är en övningssak. Har också varit Fröken Duktig men lyckats tagga ner. Är ju över 40 nu så har ju haft några år på mig och var så illa tvungen under de fem år vi gjorde ivf:er, fick missfall, gjorde äggdonation osv och jag samtidigt hade ett i perioder krävande jobb. Hade gått in i väggen annars och tänka sig - det gick att delegera och säga nej till vissa saker på jobbet, det gick att göra mindre här hemma utan att livet raserades. Visade sig att andra personer i min omgivning "steppade upp" istället. Både på jobbet och privat. Man tar ju lätt över som Fröken Duktig med Förra året så köpte vi fina julblommor, ställde fram vårt julpynt och spelade mysig musik och det blev jättebra och supermysigt. Maken handlade t ex all julmat och lagade ihop med sin pappa och vi delade upp arbetsuppgifterna inför julen med bak, godis osv (firade hemma) med de som skulle komma hit. Var en underbart mysig jul med bebis och 2,5 åring och glad mamma trots sömnbrist. Man får försöka fokusera på att må bra och vara nöjd istället för att vara duktig. Att man är nåt utan att prestera hela tiden. Inte lätt men gäller liksom att ställa om tänket i huvudet och sen börja göra annorlunda.

I år har vi börjat göra små pyssel och bak här men gör t ex en pepparkaksplåt här och en där. Köpt färdig deg på Gateau. Ett stort bak som tar flera timmar funkar inte men att göra en plåt och grädda tar bara 20 min t ex. Äldsta dottern är supernöjd med det!

Säger inte att jag alltid klarar detta men går alltsom oftast nuförtiden och det ger en balans i livet jag inte hade haft annars med två små barn. När det är svårt så försöker jag tänka på åren då vi kämpade. Att vi nu har två fantastiska barn, är friska och är en familj och att det är vad som är viktigt Inte att allt är perfekt och att jag är duktigaste mamman. Vill hellre vara lyckligaste mamman

Du har ju två små nu och får inte sova. Har precis gått igenom en supertuff förlossning. Du är fantastisk som klarar det!! Klappa dig själv på axeln och ge dig själv beröm för allt bra du gör. Du är en supermom!!

Kramar
  • villsågärna38
    Irma01 skrev 2015-12-04 13:10:15 följande:

Åh neejj!! Stackars dig, och dessutom när du är ensam hemma! Hoppas du slipper den iaf, för jag vet inte hur man klarar av det när man själv är dålig... Skönt att hon dricker iaf, håller tummarna att ni andra inte blir smittade.

Kram!

Tack vännen!! Går bra än så länge. Bara två bajsblöjor än så länge idag men Lovisa vill vara i famnen hela tiden så äldsta dottern får titta obegränsat på paddan idag. Och har fått äta frukt, smörgås och kalla prinskorvar till lunch. Hon är jättenöjd med det På tal om att vara duktig!! He, he!! Hon frågade om hon fick äta pepparkaksdeg till lunch men där gick gränsen!

Sitter i soffan nu med Lovisa på magen. Som när hon var bebis. Passar på att mysa. Inga krav idag och maken kommer hem ikväll.

Hur är det med dig? Skönt att Victor är piggare!

Kram
  • villsågärna38
    Irma01 skrev 2015-12-04 20:15:31 följande:

Skönt att det verkar hanterlig än så länge. Bra att storasyster får ha lite speciella regler. Victor vill också mest vara i famnen, svårt när man knappt kan stå själv...

Hoppas det bara går åt rätt håll. Här blåser det som tusen, Victor sover och jag ska stryka en massa kläder..hann ju inte med något de senaste dagarna! Jag mår mycket mycket bättre tack, känner mig nästan helt återställd. I morgon måste jag iväg och lämna hundarna, 12 mil dit och 12 mil tillbaka. Sedan är det packning! Men det är ju kul iaf.

Ska bli skönt att ligga vid poolen och se på solnedgång!

Ha en skön kväll nu.

Usch vilken pärs!! Stackars dig! Var ju magsjuk i vintras så förstår vad du menar. Det är tufft att ta hand om barn då. Maken var också hemma en dag men sen var jag igång igen. Kommer ihåg att jag fick för mig att lämna på dagis med vagn i snömodden. Inte ett av mina smartaste drag... Herregud! Ibland vill man mer än vad man orkar. Var utslagen flera timmar efter det så ta det lugnt imorgon. Kör försiktigt! Förstår att du längtar till Florida. Låter underbart med solnedgång

Kram

Ps. Lovisa gick och la sig kl 17 för natten så lugn kväll här än så länge
  • villsågärna38
    Irma01 skrev 2015-12-04 22:35:30 följande:

Herregud, det måste ha känt som att bestiga ett berg, vännen!

Ja, jag tänkte ett tag att jag behövde gå ut med hundarna men insåg snabbt att jag skulle aldrig orka, och de dör inte av en tråkig dag... Har lidit av låg blodtryck och jag kände igen samma känsla av enorm trötthet och omöjlighet att sätta ens foten framför den andre...

Nåväl, vet att det finns värre saker, men det är inget man önskar någon att gå igenom!

Ska absolut ta det försiktigt i morgon, har ju ingen brådska, glömmer vi något går det mesta att köpa i USA ju!

Hoppas bara att Helga inte försenar eller försvårar vår resa!

Kram

Ja FrökenDuktig dök upp. Idiotiskt såklart. Amningshjärna Bra du inte gick ut med hundarna. Ingen lider av en tråkig dag ibland. Inte hundar heller. Äldsta dottern ritade, lekte själv, kollade på film och hjälpte mig med diverse igår (hon dukar, hjälper till med maten, städar undan dina leksaker själv numera, det har vi övat mycket på, funkar inte att curla längre med två ). Gick ingen nöd på henne även om nackdelen var att hon vaknade 5.30 imorse. Hon sover såklart bättre då hon även kommer ut och får röra på sig. Det hon tyckte var tråkigast var stt hon inte fick pussa och krama Lovisa. Gullunge!

Ja packa inte för mycket. Du måste ju ha plats för shopping Så underbart! Jag har bara varit på östkusten och i the keys ännu. Skulle också gärna åka till Floridas västkust.

Ni kommer att få det underbart! Håller tummarna ang stormen!

Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015