Sira skrev 2015-12-04 10:44:55 följande:
Och för att fortsätta på temat: Jag vill gärna fixa en mysig jul, baka godis och kakor, göra egna julkort, pynta osv osv. Men jag orkar inte. Jag gjorde julgodis när jag var själv med barnen. Enkelt recept, borde gått snabbt... Tog hela förmiddagen och jag var helt slut sen. Och så blir jag besviken över att det blir så tråkigt och inget pysslat. Vi ska inte ens vara hemma i jul. Om nån annan med en nyfödd och en treåring hade sagt att de inte orkade eller hann fixa så mycket med julen hade jag ju inte tyckt det var konstigt eller slött. Men jag är så hård mot mig själv. Jag inser ju att det inte är rimligt, jag får ju inte ens sova ordentligt, men ändå kan jag inte bara vara nöjd med att det förmodligen blir mycket enklare redan nästa år, för att inte tala om två eller tre år när barnen är större. Så dum jag är som inte bara kan släppa det! Suck...
Det är en övningssak. Har också varit Fröken Duktig men lyckats tagga ner. Är ju över 40 nu så har ju haft några år på mig och var så illa tvungen under de fem år vi gjorde ivf:er, fick missfall, gjorde äggdonation osv och jag samtidigt hade ett i perioder krävande jobb. Hade gått in i väggen annars och tänka sig - det gick att delegera och säga nej till vissa saker på jobbet, det gick att göra mindre här hemma utan att livet raserades. Visade sig att andra personer i min omgivning "steppade upp" istället. Både på jobbet och privat. Man tar ju lätt över som Fröken Duktig med
Förra året så köpte vi fina julblommor, ställde fram vårt julpynt och spelade mysig musik och det blev jättebra och supermysigt. Maken handlade t ex all julmat och lagade ihop med sin pappa och vi delade upp arbetsuppgifterna inför julen med bak, godis osv (firade hemma) med de som skulle komma hit. Var en underbart mysig jul med bebis och 2,5 åring och glad mamma trots sömnbrist. Man får försöka fokusera på att må bra och vara nöjd istället för att vara duktig. Att man är nåt utan att prestera hela tiden. Inte lätt men gäller liksom att ställa om tänket i huvudet och sen börja göra annorlunda.
I år har vi börjat göra små pyssel och bak här men gör t ex en pepparkaksplåt här och en där. Köpt färdig deg på Gateau. Ett stort bak som tar flera timmar funkar inte men att göra en plåt och grädda tar bara 20 min t ex. Äldsta dottern är supernöjd med det!
Säger inte att jag alltid klarar detta men går alltsom oftast nuförtiden och det ger en balans i livet jag inte hade haft annars med två små barn. När det är svårt så försöker jag tänka på åren då vi kämpade. Att vi nu har två fantastiska barn, är friska och är en familj och att det är vad som är viktigt
Inte att allt är perfekt och att jag är duktigaste mamman. Vill hellre vara lyckligaste mamman
Du har ju två små nu och får inte sova. Har precis gått igenom en supertuff förlossning. Du är fantastisk som klarar det!! Klappa dig själv på axeln och ge dig själv beröm för allt bra du gör. Du är en supermom!!
Kramar