• villsågärna38

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Bell13 skrev 2016-01-21 17:05:05 följande:

Då var det säkert mjölkprotein hon menade. I tisdags natt vaknade han och var ledsen och liksom kastade sig fram och tillbaka. Jag tyckte att det verkade som han hade ont i magen och hans pappa sa likadant på morgonen när vi vaknade och pratade om det. Efter det har jag dragit ner på gröt så det får han bara innan han ska sova nu.

Han har inte bajsat idag men de senaste dagarna har han bajsat två ggr om dagen och när jag tänker på det så har det kanske luktat lite illa om hans bajs. Har varit lite blandat ibland lite lösare men inte diarré och ibland fast men inte hårt.

Ska hålla stenkoll nu.

Kram

Man kan ju även få ont i magen av för mycket spannmål så behöver ju inte vara allergi. Smart att dra ner på gröt. Du kan ju begränsa och inte ge mer än 2-3 ggr per dag gröt/välling. Jättebra du har koll.

Lovisa hade bara "kolik" några enstaka gånger i höstas men började sova mer och mer oroligt. Vakna ofta. Skrika till i sömnen. Men så var hon förkyld och fick tänder med så trodde att det berodde på det. Förkylningen försvann med då vi slutade med mjölk. Det kan även ge nästäppa och rossel.

Håller tummarna att det inte är nån allergi utan bara nåt tillfälligt!

Kram
  • villsågärna38
    Bell13 skrev 2016-01-21 19:42:49 följande:

Vi har ju även trott att det är tänder på g ett tag då han kliar sig i munnen konstant och vissa dagar är han jättegnällig men blir bättre med alvedon.

Han har bajsat 2 ggr ikväll med 1 timmes mellanrum och det var smetigt och kletigt och luktade riktigt illa. Behöver inte betyda nåt men håller järnkoll nu.

Blir de överkänsliga eller allergiska tar det ju ett tag att bygga upp det och sedan slår kroppen bakut.

Hans pappa sa att det kan ju inte vara mjölk då han ätit det sedan han var 7 mån, alltså turkisk yoghurt. Vi får se helt enkelt. Tänkte ringa BVC imorgon och se om vi kan få tid hos barnläkaren.

Eksemen är lite bättre tycker jag, mindre röda ikväll men smörjde med inotyol ändå innan han nattades.

Kram

Låter klart misstänkt. Alt att han ätit nåt han blivit dålig i magen av. Och så trodde vi med ang mjölk men det stämmer inte. Vissa barn reagerar redan som spädbarn medan andra får det smygande från 6-9 månaders ålder eller senare beroende på när man slutar amma och börjar ge ersättning, välling eller liknande. Det är som du skriver då att man aldrig reagerar med en gång. För Lovisa började magen strula då hon var 11-12 mån men det smög sig på och jag förstod det inte förrän hon var 13 månader. Så ha det i bakhuvudet! Kletigt, illaluktande och flera gånger per dag var hur Lovisa hade det. Mot slutet diarre. Var då hon även fick eksem. Men kan ju även vara ett magvirus. Hade jag träffat en vettig barnläkare i september hade jag nog också fattat det redan då Grämer mig fortfarande över det. Men, men... Lätt att vara efterklok! Ta det på allvar och kolla upp om det inte ger sig på en vecka är mitt bästa tips!

Kram
  • villsågärna38
    Bell13 skrev 2016-01-22 10:14:32 följande:

Barnläkaren verkar ju helt osannolik, kolik vid 1 års ålder ska man skratta eller gråta

Han äter endast dessa burkar

Hipp pasta bolognese

Hipp kalv med grönsaker

Semper biff stroganoff

Hipp mango banan vanilj m yoghurt

Hipp röda bär äpple samt yoghurt

Ottos välling från 6 mån

Fullkornsgröt m frukt från 8 månader

Nan ersättning för känsliga magar

Turkisk yoghurt med fruktklämmis

Tänker nog köra mjölkfritt några dagar för det skadar ju inte och se om det blir skillnad. Hans humör är ju sämre med och jag läste att det är vanligt vid mjölkprotein.

Han vaknade inatt flera ggr och har sovit oroligt, vaknade 01.00, 02.30 och 03.45 och är missnöjd och ledsen. Det är inte likt honom längre så nåt är fel.

Funderar på att köpa mjölkfri gröt och testa i helgen och se om det blir bättre.

Kram

Testa mjölkfritt några dar. Ska det ge effekt så bör det vara en vecka iaf. Man rek egentligen två veckors uppehåll om tarmen mår dåligt. Skippa yoghurt och köp mjölkfri ersättning, gröt och välling om du vill ge det. Hoppa över smör osv. Rekommenderar Enagos välling och gröt då Sempers har sojaprotein i sin och Lovisa ju blev allergisk mot soja sen efter ett tag. Man kan vara känslig mot soja om man är mjölkallergiker. För oss var det när vi bytte till Ottos välling i november som hon blev riktigt dålig eftersom den är gjord på färsk mjölk. Var då hon fick eksem och som jag slutade med mjölk efter en vecka ung. Jag hade hållit upp två veckor och sen börjat igen. Då märker du om det blir en markant skillnad och beror på detta.

Kram
  • villsågärna38
    Kelsson1 skrev 2016-01-22 11:09:16 följande:

Hej alla, har nu skummat igenom alla inlägg men har ingen möjlighet att kommentera allt . Vi landade efter 21 igår o blev sent innan vi var i säng sedan är Niilo sjuk så blev kanske 2 timmar sömn för mig inatt . Stackaren kunde inte sova utan vaknade lite nu o då o grät. Till slut fick han sova halvt sittande lutad mot mig o kunde då sova men blev därför inte någon sömn för mig. Vid 6 på morgonen fick maken ta över så jag kunde sova 1,5 timme o när klockan ringde (dottern skulle på förskola idag) så fattade jag inte alls varför jag ställt den.

Resan hem var inte alls rolig när Niilo är sjuk, han skrek mesta delen o ville inte sova, tror att medpassagerarna var rätt less på oss men vad ska man göra när man har ett sjukt barn.

Skulle så gärna vilja säga att resan för övrigt var superhärlig men det kan jag inte . Barnen turades om att vara sjuka så känns som jag tillbringat största delen av semestern på rummet. Båda gick på penicillin ett tag så hade larm på telefonerna för att inte missa tiderna.

Men hotellet var lika bra som vi mindes o åker gärna tillbaka dit o hoppas på mindre sjukdom.

Visst hann vi med en hel del sol o bad också så kan inte säga att jag ångrar att vi åkte dit men hade önskat att ungarna hade hållit sig friska.

Förlåt för ett klagoinlägg, skriver väl lite positivare när jag fått sova en stund

Azurea: Vill bara skicka varma kramar och med tanke på det du gått igenom var våra prövningar på resan ingenting att klaga över! 

Usch va jobbigt! Förstår precis. Vi hade så mkt sjukdomar i vintras att vi inte bokat nån resa utomlands den här vintern. Tar det till sommaren ist och förhoppningsvis nästa vinter om Lovisa inte får infektionsastma och blir öronbarn som sin storasyster. Peppar, peppar så verkar det nu växt bort för henne!

Skönt att ni iaf fick lite sol och att hotellet var bra och att du får sova i natt din stackare!! Kramar
  • villsågärna38
    Bell13 skrev 2016-01-22 10:14:32 följande:

Barnläkaren verkar ju helt osannolik, kolik vid 1 års ålder ska man skratta eller gråta

Han äter endast dessa burkar

Hipp pasta bolognese

Hipp kalv med grönsaker

Semper biff stroganoff

Hipp mango banan vanilj m yoghurt

Hipp röda bär äpple samt yoghurt

Ottos välling från 6 mån

Fullkornsgröt m frukt från 8 månader

Nan ersättning för känsliga magar

Turkisk yoghurt med fruktklämmis

Tänker nog köra mjölkfritt några dagar för det skadar ju inte och se om det blir skillnad. Hans humör är ju sämre med och jag läste att det är vanligt vid mjölkprotein.

Han vaknade inatt flera ggr och har sovit oroligt, vaknade 01.00, 02.30 och 03.45 och är missnöjd och ledsen. Det är inte likt honom längre så nåt är fel.

Funderar på att köpa mjölkfri gröt och testa i helgen och se om det blir bättre.

Kram

Ps. Kommer förresten ihåg att Sempers biff stroganoff innehåller mjölk men det har du säkert redan sett. Kram
  • villsågärna38
    Irma01 skrev 2016-01-23 08:41:24 följande:

God morgon tjejer,

Hur mår ni idag?

Bell, hur är det med Douglas, sov han bättre i natt igen? Är det fortfarande något med magen?

Villsågärna, har ni det bra i Skåne?

Johjen, allt väl?

Här var det min morgon idag och naturligtvis valde Victor att vakna halv sex, pigg som bara den och helt omöjligt att få honom att somna om bredvid mig...så vi har lekt, ätit frukost, pratat och nu sitter han i sin stol och leker med sin tut tut bok. Jag ska iväg och träna den unga hunden på förmiddagen, sedan ska hela familjen på tre års kalas. Full rulle alltså! Själv känner jag mig lite trött, men jag får ju sovmorgon i morgon .

Är inte speciellt trött efter första jobbveckan, eftersom jag är inte riktigt igång med alla program o system, då min ersättare använde ju min dator. Blir lite annat nästa vecka...Dessutom lär det bli att kasta sig i arbete då vi verkar ha en del stora grejer på gång. Jag får verkligen hitta struktur för att inte dras med i duktiga flicka syndromet känner jag.

Saknar att få var ute på dagen och njuta av långa promenader och et är naturligtvis väldigt konstigt att träffa Victor så mycket mindre. Han är dock inte alls klängig på mig och det råder en fin harmoni hemma mellan honom och hans pappa som är så glad att få vara pappaledig (mestadels harmoniskt, igår var det dock inte så kul för pappan som fick besöka läkare då Victor lyckades ge honom em rispa på hornhinnan...)

Hoppas ni alla mår bra och önskar er en härlig helg.

Kram

Hej!

Vi har det jättebra i Skåne. Åker hem imorgon så sista kvällen med gänget idag. Har även fått lite barnvakt. Var bl a och åt lunch med maken idag. Jättemysigt

Va jobbigt att Victor har börjat vakna på nätterna. Hoppas att det ger sig snart. Närhetsbehov? Mardröm? Eller har han ont nånstans? Skönt att du får sovmorgon imorgon iaf. Igår vaknade Lovisa 5.30 men somnade om efter lite välling och sov till 7.30. När man har två barn är man trött så det räcker till ändå så välling är räddningen ibland Roligt att det går bra med pappa och Victor men förstår att du saknar din lille kille.

Hoppas ni har det trevligt på kalaset idag! Ha en skön lördag!

Kram
  • villsågärna38
    Bell13 skrev 2016-01-25 07:59:59 följande:

Hej, inte bättre med magen. Bajsar oerhört mycket samt illaluktande. Det tar säkert ett par dagar innan det blir bättre om det nu är mjölk han inte tål. Tack för du frågade

Kram

Hej! Det tog tre dagar för Lovisa så ge inte upp än. Men fortsätter det en vecka utan minsta skillnad så är det nog inte mjölk. Kan ju såklart vara ett virus han fått med? Eller nåt annat födoämne som spökar. Hoppas det snart blir bättre! Hur sover han?

Kram
  • villsågärna38
    Bell13 skrev 2016-01-25 14:37:45 följande:

Hej allihop, vill berätta en kul sak och det är att jag för första gången någonsin har fått positivt på ägglossningstestet så nu får vi hoppas att det kanske kan bli något den här gången. Är väl inte övertygad om att det ska gå så snabbt om det ens går men förutsättningarna finns

Kram på er

Heja!! Håller tummarna! Kram
  • villsågärna38
    Sira skrev 2016-01-25 11:45:33 följande:

E har börjat sova rätt så ok nu. Alltså bättre än förut men det var ju riktigt kass så bra är det ju inte än... Problemet nu är att jag kan inte sova även om hon gör det så jag sover fortfarande inte varken på natten eller dagen. Vet inte varför men förmodligen för mycket som snurrar nu. Cellprovet jag tog på efterkontrollen kom tillbaka med resultatet "Lätta cellförändringar" och även om det uttryckligen stod att mitt prov inte innehöll cancerceller, eller ens den typ som normalt sett utvecklas till cancer utan de räknar med att de läker ut av sig själva, så är det svårt att inte låta tankarna gå i bakhuvudet. Så nu ska jag ta nytt cellprov med undersökning... Samtidigt som jag haft första besöket hos KBT-terapeuten. Hon verkar väldigt bra faktiskt och jag tror att detta är helt rätt behandling för mig. 

Nä va jobbigt! Stackars dig Tortyr inte sova. Håller med Kelsson ang vikten. Kör på magkänslan men en tanke jag har är om du ev har för mycket mjölk? Så E bara får i sig den tunnare förmjölken och inte blir mätt så länge dvs mängden är bra men inte fetthalten om du förstår? Blockamning kan ju vara ett tips isf. Fick jag göra i perioder. Googla! Alt så kan jag skriva mer om du vill men du kanske redan vet vad jag menar.

Kram
  • villsågärna38

Hej alla!

Hur är det med er? Allt bra här men lite ändrade planer. Har hänt en del saker på makens jobb på sistone så han kan inte vara hemma som planerat. Tar en dag i veckan ist och jag ska börja jobba tre dar per vecka och Lovisa börjar deltid på förskolan redan om 1,5 vecka!! Gulp! Men tror det blir jättebra. Det blir korta dagar tre dar per vecka och hon känner redan personalen och barnen. Är ju också väldigt social och klättrar på väggarna här hemma om vi inte träffar andra eller är på öppna förskolan. Det enda jag oroar mig lite för är det här med maten och allergin men vi har redan fått läkarintyg och personalen är informerade så tror det kommer att funka jättebra. Men lite pirrigt att snart börja jobba så tur det bara är halvtid

Haft och har lite fullt upp med planering kring jobb och förberedelser inför förskolestarten så hinner kanske inte kommentera som vanligt. Men skickar kramar till er alla!

Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015