• villsågärna38

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Bell13 skrev 2016-01-08 16:01:35 följande:

Hej, det har överlag gått bra. Inatt hade min sambo den jobbigaste natten med uppvak varje timme, mycket gråt. Tror det är en tand på gång. Han hade inatt tagit sig på örat ett par gånger och varit ledsen. Han fick alvedon men det blev inte så mycket bättre. Ringde vårdcentralen på morgonen och fick prata med en sjuksköterska som sa att det låter som förkylning ??? Sa att han är inte alls förkyld utan detta kom från ingenstans inatt och jag vill kolla upp det. Hon tyckte inte att vi skulle komma in eftersom det är så många med influensa i väntrummet och så länge han kissar, dricker samt äter och orkar vara uppe är det ingen fara alls.

Han är inte alls sig själv. Orkar inte vara vaken mer än 1 h och sedan vill han sova igen. När han ligger plant verkar det som han tar sig på örat mer.

Ringde 1177 och de sa att jag ska testa avsvällande och blir det inte bättre så åker vi till valfri barnakut.

Vågar inte riktigt skylla på tanden även om jag märker att han verkar vara märkbart störd av den med.

Har inte ammat sedan i lördags men bröstmjölken vägrar lämna, sprängfullt i båda

Kram

Stackars liten! Ge Ipren med om alvedon inte hjälper. De kan ges samtidigt om det behövs. Högläge är ju också bra. Har suttit och sovit emellanåt med barn på bröstet då de varit sjuka som bebisar. Med kuddar runt om i sängen. Finns ju både en akut för allvarliga tillbud och en närakut på Astrid Lindgren. Åk till den senare imorgon om du tror det är öronen. Under ett år ska de ha antibiotika. Hoppas på bättre natt i natt!!

Kram

Ps. Massera brösten i duschen för att lätta på trycket. Kan ta ett bra tag innan det lägger sig om man fort nattammande då man slutar.
  • villsågärna38
    Sira skrev 2016-01-08 11:22:27 följande:

Hej allihopa!

Hoppas ni haft sköna dagar nu under jul och nyår! Vi har umgåtts med familj, släktingar och vänner och haft det bra och jag har faktiskt lyckats väldigt bra med att hålla mig från internet. Välbehövlig paus, sitter väldigt mycket med mobilen/ipaden i vanliga fall. (Och så var det ett inlägg här strax före jul som jag kände att jag inte alls kunde relatera till och som gjorde att jag liksom totalt tappade sugen för internet överhuvudtaget? Det var den berömda droppen. Nog pratat om det?)
    Vsg: Hur har det gått med Lovisas mage? Ni skulle ju till en bra läkare, har ni fått någon ordentlig utredning än eller är det fortfarande julstängt överallt kanske?
    Bell: Vad tufft du haft det med amningsavslutet. Skönt att det verkar gå åt rätt håll iaf. 
    Irma: Känner igen det där med ettårings-temperamentet från äldsta tjejen här. Ömsom roande när de blir sådär fruktansvärt arga för ingenting (i min värld), ömsom väldigt tålamodsprövande. Hoppas din sambo hinner med allt han behöver fixa innan föräldraledigheten nu. 
    Johjen: Låter som att du haft en riktigt härlig ledighet, så som jag minns jullovet från skoltiden med bara en massa lata dagar. Hur går det med era husplaner förresten? Våren är väl högsäsong för det?
    Kelsson: Antar att du är på Kanarieöarna nu och nog inte läser förrän ni är hemma igen men - ha en härlig semester!  
    Azurea: Du var här före min tid men jag vill bara beklaga det fruktansvärda du behövt gå igenom. Att begrava sitt eget lilla barn, varje förälders mardröm och det har ni varit med om på riktigt? Så alldeles förfärligt sorgligt och hemskt.
    Ego: Vår E är mitt i Eventfasen och hon som var så lätt från början är inte alls så lätt längre. Sover helst i famnen på dagen, vaknar efter bara en kort stund om jag lägger ner henne. Inte lika nöjd som tidigare. Lägg till en förkylning på det samt jobbresa för maken? Tur att det är andra barnet - jag vet att det går över! Just nu är jag rätt sliten dock, sover väldigt dåligt och kan inte vila i kapp nånting på dagarna. Det är det allra svåraste med spädbarnstiden tycker jag - sömnbristen. Jag blir dum i huvudet, trögtänkt, känner att hjärnan inte funkar och jag kan knappt hänga med i enkla resonemang. Längtar efter att känna mig smart igen?
    Hej vännen! Låter som ni haft en skön jul jag har inte orkat med så mycket surfande heller och FB har jag lagt ner sen ett halvår. Blev bara så less på alla klämkäcka uppdateringar där. Försökerr fokusera på att leva lite mer irl ist Så bra jobbat att låtabli på ett tag!!

Vi träffade läk 29/12. Prover tagna så hjulen är i rullning Känns bra! Varit trötta annars i jul och sovit mkt jag och maken. Turats om med sovmornar. Förstår vad du menar med sömnbristen. Blä!!

Jobbigt med Eventfasen. Den kommer jag mycket väl ihåg. Var ju sådär kul Hoppas det ger sig snart.

Kramar

Ps. Tror jag vet vad du menar för inlägg. Bry dig inte om det. Är väl bra att det finns människor som inte har några problem alls. Då jämnar det ju ut sig med oss andra, he, he
  • villsågärna38
    Bell13 skrev 2016-01-09 06:33:17 följande:

Är det mitt inlägg ni irriterat er över så ber jag tusen gånger om ursäkt.

Nej det var det inte. Var ett inlägg från en person som inte brukar hänga här alls som jag tänkte på iaf. Kram
  • villsågärna38

Men fy va jobbigt Sira! Har ju också haft sånna nätter så lider med dig. Vi tog oss igenom Eventfasen genom samsovning. Hon hade sånt närhetsbehov då att jag nog inte fått sova alls om jag försökt söva henne i egen säng hela natten. Vissa kvällar fick jag lägga mig med henne och andra så nattade jag. Hon sov i egen säng någon timme och sen med mig. Ammade ju då så var väl amning varannan timme ungefär men rätt korta stunder ändå. Hoppas du snart får sova mer igen!

Kram

• villsågärna38
    Sira skrev 2016-01-10 11:53:37 följande:

Det är precis så jag gör, samsover. Fast jag försöker inte ens lägga henne i egen säng nu när jag har nätterna själv utan samsover från början. Förkylningen ställer till det lite extra också. Hon blir täppt framåt natten och då lägger jag henne på armen/bröstet så hon ska komma upp lite.

Igår var jag så trött att jag nästan såg dubbelt...

Usch! Stackars, stackars dig! Har ju haft det så i höst till och från. När det inte gick över började vi förstå att nåt var fel. Var då jag tillslut uteslöt mjölk trots att det var högst osannolikt enligt läkaren vi träffade tidigare i höst. Man orkar ju inte till slut. Måste få ett slut på eländet. Hoppas så att det ger sig snart! Alvedon kanske om du inte provat det? Kram
  • villsågärna38
    Bell13 skrev 2016-01-11 07:08:17 följande:

God morgon, inatt sov jag bredvid Douglas igen och det gick jättebra. Har varit lite orolig för att han ska vilja amma när han vaknar och ser mig och känner lukten osv men det gick bra. Han somnade 18.45 och vaknade 02.00 då la jag handen på honom och han somnade om. Nästa uppvak blev 04.30 och då började han söka efter bröstet så vi gick upp och åt lite gröt och lekte en stund och nu har han precis somnat i sin vagn.

Vi ska försöka så han somnar senare på kvällen drömmen vore ju 20.00 till 06.00 och jag tänker att vi förskjuter ca 10 min max per kväll och ser hur det går. Kanske blir för mycket men då backar vi bandet lite grann. Har varit oerhört tufft för hans pappa att sova betydligt sämre och jobba samtidigt men nu är det värsta över. Tufft att gå upp 04.30 också men bara att gilla läget för mig och gå och lägga mig i tid ikväll.

Hoppas att ni alla mår bra tänker lite extra på Sira och hoppas du fått sova lite bättre inatt.

Kram

Va bra Skönt att det gick så bra. Kanske testa Ottos fina välling kl 4.30 istället? Han är säkert hungrig då och skulle kanske somna om igen på en gång om du värmer lite sån? Bara en tanke Jag är ju ingen vällingfantast men tycker att välling eller gröt är helt ok (det är ju samma sak) ett par ggr per dygn iaf och i nu gillar ju Lovisa inte gröt så det har blivit välling. Körde Ottos innan hon blev mjölkallergisk. Nu ger vi mjölkfri välling istället såklart. Tänker att 20 kanske är lite sent att somna för en sån liten? Har iaf varit det för våra. De har somnat runt 19 men däremot har Lovisa kunnat sova längre på morgonen med lite hjälp. Det är en sak att sova 8-9 tim utan mat. Det räknas ju som hela natten. Men långt ifrån alla som klarar att sova 11-12 tim utan mat. Bara en tanke

Förstår att din sambo är trött. Min make hälsar! Han har ju jobbat och tagit vår äldsta på nätterna i ett år nu. Genom öroninflammationer, förkylningar och mardrömmar. Hon sover ju emellanåt bra såklart men inte då hon är sjuk. Men det är ju bara nåt år till. Så får man tänka. Min syster har tre barn varav yngsta nu är fem. De gick som i dvala för nåt år sen. Bara 1,5 år mellan de två minsta. Men nu sover de ju till nio på morgonen på helgerna och kommer aldrig in på natten längre så nu saknar hon det och har skaffat en liten hund. Ha, ha

Lycka till!

Kram
  • villsågärna38
    Bell13 skrev 2016-01-11 11:19:21 följande:

Hej, det kanske är sent. I lördags somnade han lite senare än vanligt. Han brukar somna vid 19.00 när han börjar bli trött brukar min sambo bada med honom i en kvart det tycker de är himla mysigt och efter det ger vi gröt och sedan nattar vi det är hans kvällsrutin. Just igår sov han andra gången 13.30 till 14.00 och han brukar sova 14.00 till 15.00 så det blev lite kort nog därför han somnade tidigare.

Vi ger välling och gröt några ggr om dagen. Blandar grötpulver med välling istället för vatten, ibland tar jag ersättning. Ersättning i flaska dricker han men inte välling. Skulle ju vara skönt om han kunde ta välling den tiden och sova nån timme till. Ska testa med ersättning om det blir likadant imorn och träna lite mer ihärdigt med välling i flaska på dagen.

Tycker ni är tappra för ni har ju haft många förkylningar och öroninflammationer och det måste vara hemskt tufft för er och barnen

När han vaknar 04.30 blir det ju 3 sovstunder och vi hade ju precis gått ner till två stycken så det känns som ett steg tillbaka. Ska som sagt testa ersättning imorgon för det vet jag ju att han dricker, han tar inte mycket när sambon ger kanske 40 ml men det kanske är tillräckligt för att somna om.

Kram

Lovisa drack ersättning till hon var ett. Välling började vi med i höstas först. Tycker inte man ska ge för mycket spannmål och man rek ju amning eller ersättning under första året så det kan absolut funka lika bra. Hon drack inte heller stora mängder men sov 19.30-7.30 hela sommaren med en liten flaska ibland mot morgonen. Det är ju helt ok att blanda gröt med ersättning men tror inte du ska blanda med välling. Det är ju också mjöl/spannmål så risken är ju att han blir förstoppad. Säkert ingen fara att ni gjort det innan men det är ju tillräckligt med spannmål i grötpulvret redan sen innan tänker jag.

Vi turas om med sovmorgnar men visst är det underbart när barnen inte är lika sjuka. Friska barn är ingen utmaning men sjuka. Huga!! Den här vintern har än så länge varit bättre. Peppar, peppar!!

Kram
  • villsågärna38
    Sira skrev 2016-01-11 18:44:37 följande:

Skönt att det inte gör så ont längre. Håller med dig om det där med storleken. Jag har normalt ganska små bröst och har egentligen aldrig varit missnöjd med dem. De har liksom känts lagom. Fick DD-kupa under graviditeten vilket var väldigt roligt men sen när jag slutade amma kändes de plötsligt pyttesmå för då hade jag ju vant mig vid att de var stora.  

Skulle svara er andra också men hinner inte just nu... återkommer!

Hoppas du sovit bättre i natt!! Kram

Ps. Jag hunner inte heller svara alla jämt. Så ta det lite pö om pö. Vi förstår
  • villsågärna38

Irma - skönt med en vecka till!! Njut!

Hur är det idag annars med tröttheten? Hur mår lille Victor? Här har hela familjen blivit förkylda så vi är också jättetrötta. Äldsta dottern somnade 17.30 i soffan och vaknade inte då vi la henne i sängen. Lovisa nattade vi 18.30 för hon var så trött. Snart däckar nog även jag och maken

Ha en skön kväll!! Kram

Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015