• Anonym (Har redan tvättmedel)

Måste jag betala 1200 kr för nåt jag inte beställt?!

Hej!

Idag kom det förbi en paketnisse och lämnade 3 st 5L-dunkar med flytande tvättmedel, med en tillhörande faktura på 1 200 kr. 

Grejen är den att jag INTE har beställt nåt!
    Det jag minns är att jag före julen talade med nån dryg telefonförsäljare och tackade ja till information om deras tvättmedel. Jag fick hem informationen (reklam) om produkterna som jag då slängde eftersom jag inte längre var intresserad.

Men nu fick jag alltså hem skiten ändå! Känner mig grundlurad! Har försökt få tag på företaget, men de har bara telefonöppet på morgonen.

På fakturan står det även "delbetalningsavgift 3x20 kr"? Menar de delbetalning för de tre 5L-dunkarna trots att jag fått alla på en gång, eller är det här nåt jävla abonnemang också?!
    Med paketet kom även tre stycken inbetalningskort.

Vad ska jag göra? Tar tacksamt emot alla svar för jag har noll erfarenhet av sånt här.

• Svar på tråden Måste jag betala 1200 kr för nåt jag inte beställt?!
  • Anonym (lägg på)

Jag slänger bara på luren när försäljare ringer mig. Jag säger vänligt att aldrig mer ringa på detta nummer. Börjar ALDRIG inleda något. Det är hejdå direkt!

Jag ringer själv upp om och när jag vill köpa något jag behöver. Företag behöver inte ringa mig för att få mig att köpa någon jag INTE behöver. Idioter.

• molly50
    Anonym (lm) skrev 2015-01-22 08:55:47 följande:

Nu ser du till att betala för tvålen du har köpt! Hur skulle samhället se ut om ingen betalade för beställda varor?

Varför ska TS betala för tvättmedlet om hon inte har beställt det?

Det finns försäljare som luras.
    Jag har själv råkat ut för en försäljare som förmodligen måste ha spelat in mitt ja-svar på frågan om det var jag *mitt namn* när jag svarade.
    Efter ett tag kom det ett brev där det stod att jag hade beställt rakhyvlar,vilket jag absolut inte hade gjort då jag klart och tydligt sa nej.
    Jag ringde omedelbart numret till kundtjänsten där och bad dem att inte skicka rakhyvlarna då jag sagt att jag inte var intresserad.
    Och det funkade.
    Hade jag fått en faktura på det där så hade jag inte betalat det.
    Mattias och Hannah.
  • Anonym (fonkan)
    Anonym (hann inte) skrev 2015-01-22 09:25:04 följande:
    Jag hinner inte läsa hela tråden men ja, det kan ha stått i informationen att om du inte är intresserad av deras erbjudande så måste du höra av dig inom en viss tid. Dvs, inte som förr när man hörde av sig om man fortfarande var intresserad. Vet inte vad lagen säger om det, det var prat om detta förut vet jag.

Personligen handlar jag aldrig av såna företag om jag vet att de har det systemet för jag tycker det är att luras. De vet att många säger ja till info för att bli av med försäljaren fortast möjligt och sen bara kastar infon när den kommer. På detta vis får de många som betalar för att de inte orkar, eller inte vet att de kan bestrida det hela.

Ring och kräv att du får inspelningen (de gör ofta en inspelning) på ert samtal så att du kan kolla vad du sagt ja till och anmäl även företaget.
    Lagen säger att du inte kan ingå avtal genom passivitet. Om hon bara sagt ja till information ingår hon inget avtal genom att inte svara på den informationen, oavsett vad som står i den. 
  • Man 1973

Här är en inspelning av hur det kan låta när en bluff-företagstelefonförsäljare är i farten....

">

• Flash Gordon

Alla tiders bästa hantering av en telefonförsäljare:

">

"Du ringer hit så jag måste fråga dig: hur kände du mordoffret?"

• YokohamaNr2

Oj detta har verkligen funnits länge, vi råkade ut när jag fortfande bodde hemma hos föräldrarna på 80-talet, någon hade knackat på dörren och frågat om vi ville prova tvättmedel och lämnat ett prov, nästa dag stod det en massa massa paket tvättmedel på trappan

Tror pappa ringde och skällde lite och sen kom de och hämtade det igen!

• Förtryckt
    Flash Gordon skrev 2015-01-23 12:14:46 följande:

Alla tiders bästa hantering av en telefonförsäljare:

">

"Du ringer hit så jag måste fråga dig: hur kände du mordoffret?"

Hahaha, tack! Skitrolig ju! Snacka om skådespelare.

Jag skickade ett mejl där jag bestred fakturan efter att jag pratat med dem i telefon (då de sa att jag kunde slänga fakturan) förra fredagen :

"Hej!

Angående er faktura nr XXXXX, med leveransdatum 2015-01-21 och förfallodatum 2015-02-10, i vilken ni begär att jag ska betala 1 239,00 kr.

Härmed tillbakavisar jag ert krav på betalning för ovanstående faktura, eftersom det inte finns något avtal mellan er och mig.

Jag har inte beställt något tvättmedel från er. Det enda jag har godkänt är den information som skickats hem till min adress efter ett samtal med en telefonförsäljare förra året. Jag har dock inte godkänt någon beställning.

Efter ett telefonsamtal tidigare idag kom vi överens om att jag inte behöver betala något och att varan hämtas av er om ca en vecka.

Jag vill veta skriftligen från er att jag inte behöver betala ovanstående faktura eller någon annan överraskning efter det, att tvättmedlet kostnadsfritt blir upphämtat/fraktat och att jag inte längre räknas som er kund.

Tack på förhand."

Jag fick svar igår:

"Hej Jenny

Förlåt för sent svar på mailen, men precis som jag sa i samtalat så kommer vi och hämtar tillbaka tvättmedelet, och vi har 20 dagar öppet köp till alla nya kunder, vilket betyder att man kan prova tvätta 20 tvättar, 20 dagar och om man hör av sig så hämtar vi tillbaka det och bjuder dig på det du använt.

Men släng din faktura inget som ska betalas hit, vi ringer en dag i förväg när vi är i ditt område nästa gång, vi har ordenarie leverans tid 1-3 veckor.

Vänligen

VÅRDA"

• Förtryckt
    Anonym (Har redan tvättmedel) skrev 2015-01-30 12:12:37 följande:

Jag skickade ett mejl där jag bestred fakturan efter att jag pratat med dem i telefon (då de sa att jag kunde slänga fakturan) förra fredagen :

"Hej!

Angående er faktura nr XXXXX, med leveransdatum 2015-01-21 och förfallodatum 2015-02-10, i vilken ni begär att jag ska betala 1 239,00 kr.

Härmed tillbakavisar jag ert krav på betalning för ovanstående faktura, eftersom det inte finns något avtal mellan er och mig.

Jag har inte beställt något tvättmedel från er. Det enda jag har godkänt är den information som skickats hem till min adress efter ett samtal med en telefonförsäljare förra året. Jag har dock inte godkänt någon beställning.

Efter ett telefonsamtal tidigare idag kom vi överens om att jag inte behöver betala något och att varan hämtas av er om ca en vecka.

Jag vill veta skriftligen från er att jag inte behöver betala ovanstående faktura eller någon annan överraskning efter det, att tvättmedlet kostnadsfritt blir upphämtat/fraktat och att jag inte längre räknas som er kund.

Tack på förhand."

Jag fick svar igår:

"Hej Jenny

Förlåt för sent svar på mailen, men precis som jag sa i samtalat så kommer vi och hämtar tillbaka tvättmedelet, och vi har 20 dagar öppet köp till alla nya kunder, vilket betyder att man kan prova tvätta 20 tvättar, 20 dagar och om man hör av sig så hämtar vi tillbaka det och bjuder dig på det du använt.

Men släng din faktura inget som ska betalas hit, vi ringer en dag i förväg när vi är i ditt område nästa gång, vi har ordenarie leverans tid 1-3 veckor.

Vänligen

VÅRDA"

Är det bara jag som tycker att det låter som att de ger dig en ny "prövoperiod"?
    Förtryckt skrev 2015-01-30 16:50:21 följande:

Är det bara jag som tycker att det låter som att de ger dig en ny "prövoperiod"?

Jag har ingen aning. Men det känns lite som om de försöker vara så otydliga som möjligt..

Borde jag kontakta konsument-blabla? Konsumentverket? Pysslsr de verkligen med enskilda fall?
  • Förtryckt
    Anonym (Har redan tvättmedel) skrev 2015-01-30 23:36:41 följande:
    Jag har ingen aning. Men det känns lite som om de försöker vara så otydliga som möjligt..

Borde jag kontakta konsument-blabla? Konsumentverket? Pysslsr de verkligen med enskilda fall?
    Nej vänta lite. Påminn dem igen om ett tag- men gör det INNAN de där 20 dagarna gått.
    Förtryckt skrev 2015-01-31 00:14:19 följande:

Nej vänta lite. Påminn dem igen om ett tag- men gör det INNAN de där 20 dagarna gått.

Okej. Jag ska ringa dem igen nästa vecka och spela in samtalet samtidigt.
  • sofkl

Hej,
    Jag har också fått hem en beställning på prov. Jag har dock pratat med dem innan och de sa att de skulle skicka med en faktura för att jag skulle kunna se vad det kostar och sådant, men att jag skulle ha 20 dagar på mig att bestämma mig för om jag vill behålla eller ej. Jag ska testa tvättmedlet idag, så vi får se om jag väljer att skicka tillbaka igen, men jag hoppas att det inte ska bli några problem om jag väljer att gör a det.

Hej!

Allt gick bra. Det kom nån och hämtade upp allt utan några problem. Har inte hört nåt mer efter det. :)

Svar på tråden Måste jag betala 1200 kr för nåt jag inte beställt?!