• Anonym (Har redan tvättmedel)

    Måste jag betala 1200 kr för nåt jag inte beställt?!

    Hej!

    Idag kom det förbi en paketnisse och lämnade 3 st 5L-dunkar med flytande tvättmedel, med en tillhörande faktura på 1 200 kr. 

    Grejen är den att jag INTE har beställt nåt!
    Det jag minns är att jag före julen talade med nån dryg telefonförsäljare och tackade ja till information om deras tvättmedel. Jag fick hem informationen (reklam) om produkterna som jag då slängde eftersom jag inte längre var intresserad.

    Men nu fick jag alltså hem skiten ändå! Känner mig grundlurad! Har försökt få tag på företaget, men de har bara telefonöppet på morgonen.

    På fakturan står det även "delbetalningsavgift 3x20 kr"? Menar de delbetalning för de tre 5L-dunkarna trots att jag fått alla på en gång, eller är det här nåt jävla abonnemang också?!
    Med paketet kom även tre stycken inbetalningskort.

    Vad ska jag göra? Tar tacksamt emot alla svar för jag har noll erfarenhet av sånt här.

  • Svar på tråden Måste jag betala 1200 kr för nåt jag inte beställt?!
  • Anonym (abc)
    Anonym (Har redan tvättmedel) skrev 2015-01-21 15:07:09 följande:
    Tack, men jag har redan läst det där. Står inte vad rekommenderat brev är riktigt. Tror du inte att det räcker med att bara skicka ett mejl med bestridande av faktura?
    Jag tänkte samtidigt i mejlet sammanfatta vad som sagts i telefonsamtalet och begära ett skriftligt svar från dem där de skriver att jag inte behöver betala nåt och att de kostnadsfritt kommer hämta varan. 
    Jo, jag tycker det verkar enligt KOV sidan att det räcker med att skicka ett mail numera(skriv ut och spara) för att bestrida. Jag gissar att det numera kan räknas som att de flesta email kommer fram och läser. (tänk på att ha med evenbtuellt fakturanummer, belopp, datum mm mm)

    Rekommenderat brev innebär att man skickar ett vanligt brev, som mottagaren måste hämta ut, och att du då får ett bevis från posten tillbaka på att mottagaren tagit emot det. Men verkar som sagt räcka med email som sagt numera.

    Tycker det låter mycket bra att du skriver att du bestrider och att du önskar bekräftelse på det och att du inte ska betala några pengar, att de bekräftar att de kostnadsfritt ska hämta mm (Får du inget svar får du börja fundera på andra åtgärder)
  • Madmoiselle

    Det behöver inte bli värsta skäckhistorien. Jag råkade ut för samma sak med ett annat företag (Fyrklövern) men då handlade det om tallrikar. Det var trevliga i telefon, skrev av fakturorna direkt och betalade returfrakten, sedan var det inget mer med det.

  • ArthurDent
    Skicka mail där du bestrider fakturan precis som Anonym(abc) skriver.
    Bra info för alla att veta, oavsett om man råkar ut för bluff-företag, riktiga företag med lite grå moral eller andra som drar en rövare när de fakturerar:
     Man bestrider en faktura genom att meddela företaget att man bestrider den. Av bevis-skäl så sker detta bäst skriftligen, genom mail eller brev (helst REK återigen av bevis-skäl, fråga på posten).
    När en faktura är bestriden får företaget INTE skicka den till inkasso och inte lägga på påminnelseavgift. Det struntar många företag i. Då meddelar man inkasso-bolaget att fakturan är bestriden. Inkasso-bolagen struntar normalt INTE i detta, eftersom de kan bli av med sitt tillstånd att driva inkassoföretag om de går vidare. Företaget måste då stämma dig inför tingsrätten, vilket är jobbigt och dyrt för dem. Enligt polisen är det ovanligt att rena bluff-företag verkligen stämmer folk.

    Du kommer INTE att hamna hos Kronofogden för en bestriden faktura om företaget inte stämmer dig inför tingsrätten och vinner och du sedan fortfarande inte betalar. 
  • ArthurDent

    Tummen ner i inlägget ovan var oavsiktlig .

    Lycka till TS, bestrid, betala inte och var lugn. Det kommer gå bra.

  • Anonym (Tove)

    Spelade du in telefonsamtalet. Finns många enkla appar för det. Du ska inte slänga fakturan och vänta 20 dagar. Du ska skriftligen bestrida fakturan, samt begära ut ljudfilen som de säger är avtalet. Gör det nu. Mail ska duga bra, finns dessutom en knapp på mailen så att du får ett kvitto tillbaka via mail när de har öppnat ditt mail. Spara det.

  • elmadumle

    Dra ett streck över fakturan, skriv att du bestrider den då du inte vill ha varorna, skriv även datum. Sedan tar du en kopia på fakturan. Skicka originalet till företaget rekommenderat. Men skriv inte under med ditt namn, den rekommendationen fick jag av polisen när jag bestred en faktura och anmälde företaget, de kan kopiera en namnteckning och förfalska handlingar.

  • Anonym (aa)

    Jag gjorde samma sak för ett tag sedan. Tackade i min enfald ja till att GRATIS och UTAN FÖRPLIKTELSER testa en rakapparat. Blev mäkta förbannad när jag fick paketet tillsammans med en faktura och ett tackbrev till att jag valt ett abonnemang på nya rakhyvlar varje månad..

    Företaget gick inte att tag på förutom nån sketen postbox i malmö men lyckades ändå på nåt vänster klura ut telefonnumret till företaget. Ringde upp dem och förklarade att de hade att vänta en polisanmälan om de inte hämtade sin skit inom en vecka (jag har varken tid eller lust att skicka tillbaka varor eller tjänster som jag inte beställt) samt ett brev från min advokat om de vågade skicka mig en enda faktura till.

    Har inte fått någonting hemskickat till mig efter det telefonsamtalet, varken varor eller fakturor. Men dessvärre kom de aldrig och hämtade sina skitvaror. Gav dem god men slängde till slut allting helt oöppnat i soporna.

    Jävla skumpåsar!

    Så mitt råd är att du försöker kontakta företaget och kräver att de åtgärdar sitt egna misstag.

  • tobbe01
    Anonym (Har redan tvättmedel) skrev 2015-01-21 14:07:13 följande:

    Nu talade jag med Vårda i telefon som sa att de kommer plocka bort min faktura, de kommer typ "kreditera" den och sen kommer det nån gubbe och hämtar upp tvättmedlet om en vecka eftersom de har 20 dagars öppet köp.

    När de sa att de tänker plocka bort mig som kund och lägga som kreditera (hörde inte exakt) så sa hon att jag kunde slänga fakturan som jag fått och att hon kunde sätta sitt liv på att jag inte kommer få några krav från inkasso.. haha. 
    Låter för bra för att vara sant. Kan jag lita på det här?


    Det tror jag absolut att du kan.
  • Lord Hans

    Jag undviker alltid att svara ja på något åt en telefonförsäljare. Vissa spelar in samtalen och klipper dom så att de ska låta som att man vill köpa deras skitprodukter.

  • Förtryckt
    Madmoiselle skrev 2015-01-21 16:06:58 följande:

    Det behöver inte bli värsta skäckhistorien. Jag råkade ut för samma sak med ett annat företag (Fyrklövern) men då handlade det om tallrikar. Det var trevliga i telefon, skrev av fakturorna direkt och betalade returfrakten, sedan var det inget mer med det.


    Inte alls samma sak. Fyrklövern har väl funnits i femtio år och är rätt seriösa. De här nya märkliga firmorna med blufförsäljnig är det INTE.
Svar på tråden Måste jag betala 1200 kr för nåt jag inte beställt?!