• Anonym (Har redan tvättmedel)

Måste jag betala 1200 kr för nåt jag inte beställt?!

Hej!

Idag kom det förbi en paketnisse och lämnade 3 st 5L-dunkar med flytande tvättmedel, med en tillhörande faktura på 1 200 kr. 

Grejen är den att jag INTE har beställt nåt!
    Det jag minns är att jag före julen talade med nån dryg telefonförsäljare och tackade ja till information om deras tvättmedel. Jag fick hem informationen (reklam) om produkterna som jag då slängde eftersom jag inte längre var intresserad.

Men nu fick jag alltså hem skiten ändå! Känner mig grundlurad! Har försökt få tag på företaget, men de har bara telefonöppet på morgonen.

På fakturan står det även "delbetalningsavgift 3x20 kr"? Menar de delbetalning för de tre 5L-dunkarna trots att jag fått alla på en gång, eller är det här nåt jävla abonnemang också?!
    Med paketet kom även tre stycken inbetalningskort.

Vad ska jag göra? Tar tacksamt emot alla svar för jag har noll erfarenhet av sånt här.

• Svar på tråden Måste jag betala 1200 kr för nåt jag inte beställt?!
  • Förtryckt
    elmadumle skrev 2015-01-21 23:21:11 följande:

Dra ett streck över fakturan, skriv att du bestrider den då du inte vill ha varorna, skriv även datum. Sedan tar du en kopia på fakturan. Skicka originalet till företaget rekommenderat. Men skriv inte under med ditt namn, den rekommendationen fick jag av polisen när jag bestred en faktura och anmälde företaget, de kan kopiera en namnteckning och förfalska handlingar.

DETTA. & skriv att om de SKICKAR NÅGOT MER SÅ KOMMER EN POLISANMÄLAN. Det är det enda "språket" de förstår.
  • Anonym (lm)

Nu ser du till att betala för tvålen du har köpt! Hur skulle samhället se ut om ingen betalade för beställda varor?

• Förtryckt
    Anonym (lm) skrev 2015-01-22 08:55:47 följande:

Nu ser du till att betala för tvålen du har köpt! Hur skulle samhället se ut om ingen betalade för beställda varor?

Är du verkligen helt omedveten om detta nya fenomen ska om kallas blufförsäljning via telefon? Förr var det nästan bara företagare som drabbades men nu senaste tio åren har de gptt över till att skinna privatpersoner också.
  • Vokalissan

Se till att bestrida via brev/ mail inom 14 dagar. Då har du uppfyllt kravet på att höra av dej inom 14 dagar, även om det är dom som gjort fel. Väntar du 20 dagar skulle det ju kunna användas emot dej. Iaf skulle de kunna försöka.

• Anonym (hann inte)
    Anonym (Har redan tvättmedel) skrev 2015-01-21 12:45:10 följande:

Känner mig så himla dum för att jag ens pratade med telefonförsäljaren... ville bara vara snäll eftersom det var kvällen före jul och att jag vet vilket skitjobb det är. Därför sa jag att jag ville ha mer information hemskickat till mig.

Känner mig så dum trots att jag inte gjort nåt fel egentligen.

Kan det vara så att jag borde ha hört av mig efter att jag fått den hemskickade information? Att de kanske tolkade min tystnad som samtycke? (Helt stört, men kan det vara så?)
    Oavsett så är det här jättefult gjort av dem och jag är så arg!

Jag hinner inte läsa hela tråden men ja, det kan ha stått i informationen att om du inte är intresserad av deras erbjudande så måste du höra av dig inom en viss tid. Dvs, inte som förr när man hörde av sig om man fortfarande var intresserad. Vet inte vad lagen säger om det, det var prat om detta förut vet jag.

Personligen handlar jag aldrig av såna företag om jag vet att de har det systemet för jag tycker det är att luras. De vet att många säger ja till info för att bli av med försäljaren fortast möjligt och sen bara kastar infon när den kommer. På detta vis får de många som betalar för att de inte orkar, eller inte vet att de kan bestrida det hela.

Ring och kräv att du får inspelningen (de gör ofta en inspelning) på ert samtal så att du kan kolla vad du sagt ja till och anmäl även företaget.
  • Smulu

Rekommenderat brev är ett brev som kostar lite mer att skicka och som du får ett bevis på att mottagaren fått. Mottagaren hämtar det på postkontoret och visar legitimation.

• Anonym (Lättlurad)

Hatar telefonförsäljare. De använder sig av fula knep som nästan vem som helst går på, tyvärr. Människor som är gamla, förståndshandikappade, lättmanipulerade etc är hur lätta som helst att påverka till köpa en massa"skräp".

Hoppas det ordnar sig för dig ts! Solig 

• Lavish

Använd ALDRIG ordet ja i ett samtal med en telefonförsäljare. Dom spelar in det till ett avtal utan att du är beredd och formulerar det så att du inte fattar förrän det är försent. 

Antagligen stod det i "reklamen" att du måste göra X, Y och Z för att INTE få hem tvättmedlet, annars blev du kund... 

• Tutilure

När jag har haft problem med företag så har jag alltid frågat efter fullständigt namn på personen jag pratat med. Jag har också skrivit upp datum och klockslag när jag har pratat med personen.

Då vet du vem du ska hänvisa till om det skulle uppstå ytterligare problem.

Ett tips inför framtiden.

Svar på tråden Måste jag betala 1200 kr för nåt jag inte beställt?!