• Anonym (Har redan tvättmedel)

Måste jag betala 1200 kr för nåt jag inte beställt?!

Hej!

Idag kom det förbi en paketnisse och lämnade 3 st 5L-dunkar med flytande tvättmedel, med en tillhörande faktura på 1 200 kr. 

Grejen är den att jag INTE har beställt nåt!
    Det jag minns är att jag före julen talade med nån dryg telefonförsäljare och tackade ja till information om deras tvättmedel. Jag fick hem informationen (reklam) om produkterna som jag då slängde eftersom jag inte längre var intresserad.

Men nu fick jag alltså hem skiten ändå! Känner mig grundlurad! Har försökt få tag på företaget, men de har bara telefonöppet på morgonen.

På fakturan står det även "delbetalningsavgift 3x20 kr"? Menar de delbetalning för de tre 5L-dunkarna trots att jag fått alla på en gång, eller är det här nåt jävla abonnemang också?!
    Med paketet kom även tre stycken inbetalningskort.

Vad ska jag göra? Tar tacksamt emot alla svar för jag har noll erfarenhet av sånt här.

• Svar på tråden Måste jag betala 1200 kr för nåt jag inte beställt?!
  • Anonym (abc)

Konsumentverket:

280270 
    Vilseledande marknadsföring av flytande tvättmedel 
    Vårda (M Zetterlund AB)  
    2014-12-05 

264407 
    Uppringd trots medlem i NIX-registret 
    M Zetterlund AB  
    2014-03-03 

252650 
    Negativ avtalsbindning efter telefonförsäljning av tvättmedel 
    M Zetterlund AB 
    2013-08-26

Länk: diabasweb.kov.se/doklist.asp

Ringer trots NIX:  missatsamtal.se/026613506/
    Anonym (abc) skrev 2015-01-21 14:00:30 följande:

Konsumentverket:

280270 
    Vilseledande marknadsföring av flytande tvättmedel 
    Vårda (M Zetterlund AB)  
    2014-12-05 

264407 
    Uppringd trots medlem i NIX-registret 
    M Zetterlund AB  
    2014-03-03 

252650 
    Negativ avtalsbindning efter telefonförsäljning av tvättmedel 
    M Zetterlund AB 
    2013-08-26

Länk: diabasweb.kov.se/doklist.asp

Ringer trots NIX:  missatsamtal.se/026613506/
    Haha, hade missat att kolla där. Tack!

Nu talade jag med Vårda i telefon som sa att de kommer plocka bort min faktura, de kommer typ "kreditera" den och sen kommer det nån gubbe och hämtar upp tvättmedlet om en vecka eftersom de har 20 dagars öppet köp.

När de sa att de tänker plocka bort mig som kund och lägga som kreditera (hörde inte exakt) så sa hon att jag kunde slänga fakturan som jag fått och att hon kunde sätta sitt liv på att jag inte kommer få några krav från inkasso.. haha. 
    Låter för bra för att vara sant. Kan jag lita på det här?

• Anonym (Via)

Det är ju inte första gången dom här tvättmedelsbluffarna är i farten,kanske inte just dessa, men detta upplägget har dom kört med i flera år nu.

Har stått i tidningarna flera gånger.

• Anonym (abc)
    Anonym (Har redan tvättmedel) skrev 2015-01-21 14:07:13 följande:

Låter för bra för att vara sant. Kan jag lita på det här?

Nej, du kan inte lita på nått ännu. Svårt att säga. Släng absolut inga papper de närmaste åren. Kreditera? Kreditera gör man väl för att ge tillbaka pengar som betalts fel. Men du har väl inte betalt något ännu.

I värsta fall försöker de väl dra på det över 14 dagar då ångerrätten går ut. (Därför bör du ev bestrida köp skriftligt?)

Vore bättre om du fick saker skriftligt. (tror mail duger).

Om de skulle säga "bara att slänga" fakturan till mig i denna situation så skulle jag snarare rama in den eller lägga den i bankfacket.....

Kontakta konsumentverket och/eller konsumentrådgivare i din kommun om de har det.,

Kanske bör du även bestrida fakturan i ett REK BREV du skickar dem för säkerhets skull. (kostar typ 70 kr). (spara kopia på brevet). Fråga KOV om det.

Du kan ju avvakta några dagar till att börja med och se om burkarna hämtas. Men du bör ju även få nån slags skriftlig bekräftelse på att dessa ej skall betalas.
  • Maria 434
    Anonym (abc) skrev 2015-01-21 14:29:37 följande:
    Nej, du kan inte lita på nått ännu. Svårt att säga. Släng absolut inga papper de närmaste åren. Kreditera? Kreditera gör man väl för att ge tillbaka pengar som betalts fel. Men du har väl inte betalt något ännu.

I värsta fall försöker de väl dra på det över 14 dagar då ångerrätten går ut. (Därför bör du ev bestrida köp skriftligt?)

Om de skulle säga "bara att slänga" fakturan till mig i denna situation så skulle jag snarare rama in den eller lägga den i bankfacket.....

Kontakta konsumentverket och/eller konsumentrådgivare i din kommun om de har det.,

Kanske bör du även bestrida fakturan i ett REK BREV du skickar dem för säkerhets skull. (kostar typ 70 kr). (spara kopia på brevet). Fråga KOV om det.

Du kan ju avvakta några dagar till att börja med och se om burkarna hämtas. Men du bör ju även få nån slags skriftlig bekräftelse på att dessa ej skall betalas.
    Näe, i detta fall menar dom nog att de ska kreditera TS fakturor i sitt system. Det är inte helt ovanligt att man gör på detta sätt.

Däremot tycker jag att ts ska få detta skriftligt från företaget då de inte verkar vara alltför pålitliga
    Anonym (abc) skrev 2015-01-21 14:29:37 följande:

Haha, nej jag tänker verkligen inte slänga nåt.

Så jag borde skicka mejlet med bestridande av faktura ändå?

Ett rek brev alltså? Vad är det?

Anonym (abc) skrev 2015-01-21 14:49:03 följande:
    Står riktigt bra här:

www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Bluffar--bedragerier/Varatjanst-du-inte-bestallt/
    Tack, men jag har redan läst det där. Står inte vad rekommenderat brev är riktigt. Tror du inte att det räcker med att bara skicka ett mejl med bestridande av faktura?
    Jag tänkte samtidigt i mejlet sammanfatta vad som sagts i telefonsamtalet och begära ett skriftligt svar från dem där de skriver att jag inte behöver betala nåt och att de kostnadsfritt kommer hämta varan. 
Svar på tråden Måste jag betala 1200 kr för nåt jag inte beställt?!