• Rädisan26

Letrozolbehandling, resultat?

Hej!

Jag fick för ett halvår sedan reda på att jag har en lättare PCO. Jag är normalviktig och började i december med LCHF i försök att öka chanserna. Jag har ätit 5kurer med pergotime där jag 4 av 5 gånger fått ägglossning, senaste gången med Pregnyl som komplement. I december gjorde jag en äggledarspolning där allt såg bra ut. Hade då på dag 12 en äggblåsa på 16mm och en på 22mm så jag har haft god effekt av pergotimen men ändå inte blivit gravid. Spermatestet visar toppenspermier.

Så till saken, är nu inne på första kuren med Letrozol istället och är nyfiken på hur det har gått för er som använt Letrozol? Är det någon som använder det nu?

• Svar på tråden Letrozolbehandling, resultat?
  • Tamses

Hej tjejer, ny här och nyss fått reda på att jag har PCO och var igår hos gyn och fick pergotime utskrivet och tog första tabletten idag! 

Känner mig dock så vilsen, som om vi knappt fick någon information alls utan det var mest, här är receptet, ta första tabletten på dag 5 och ät sen i 5 dagar därefter ska ÄL vara på ca dag 14-15 och så testar vi detta i 3 månader och har inget hänt tills Maj så ringer du då och bokar ny tid... 

Så, ni med erfarenhet, vad kan jag förvänta mig? Biverkningar? Hur viktigt är det att ta det på exakt dag 5? Ska dom tas vid ungefär samma tidpunkt om dagarna? Tillskott man kanske borde äta? Andra tips?

/Förvirrad helt enkelt!

• Dakine
    Tamses skrev 2015-03-04 12:33:41 följande:

Hej tjejer, ny här och nyss fått reda på att jag har PCO och var igår hos gyn och fick pergotime utskrivet och tog första tabletten idag! 

Känner mig dock så vilsen, som om vi knappt fick någon information alls utan det var mest, här är receptet, ta första tabletten på dag 5 och ät sen i 5 dagar därefter ska ÄL vara på ca dag 14-15 och så testar vi detta i 3 månader och har inget hänt tills Maj så ringer du då och bokar ny tid... 

Så, ni med erfarenhet, vad kan jag förvänta mig? Biverkningar? Hur viktigt är det att ta det på exakt dag 5? Ska dom tas vid ungefär samma tidpunkt om dagarna? Tillskott man kanske borde äta? Andra tips?

/Förvirrad helt enkelt!

Hej, 

Jag har ätit en enkelkur pergotime. Fick inga biverkningar alls. De behöver inte tas exakt samma tid varje dag, men är väl bra om du tar dem antingen på förmiddagen, eller på eftermiddagen. 

Konstigt att de inte kollar upp hur första kuren går? Mig kollade dem med både VUL för att se om äggblåsorna växt till sig, och sedan med blodprov för att kolla att det faktiskt blev en ägglossning. (VUL) visade bra resultat, men inte blodprovet. Så nu lutar det mot två tabletter nästa gång, alltså dubbelkur. Har dock inte fått något besked än! Och blir lite frustrerad för jag måste börja med dem imorgon isf. Då jag då är på dag 5. 

Jag äter inget tillskott förutom Apoteket Kvinna.
  • Dakine
    Ska ni köra på min andra kur pergotime enkel. 
    Ska köra samma som förra gången, dag 5-9. och blodprov på dag 21 (vilket dock infaller en lördag) så lär väl bli på dag 23. 

Men nu när jag pratat med dem blev jag osäker vilken dag jag ska räkna som dag 5. Idag eller imorgon. 

Min mens kom först igång rikligt och ordentligt natten till söndag. 
    Kom lite rött sent på kvällen på lördagen, men nästan inte ens så att jag behövde binda. Jag antog att jag skulle räkna söndagen som dag 1. 

Torsdag och fredag var det mest ljusrosa flytningar blandat med brunt. 

Hur skulle ni tänka? 
  • MissBeesly
    Dakine skrev 2015-03-04 17:05:08 följande:

Ska ni köra på min andra kur pergotime enkel. Ska köra samma som förra gången, dag 5-9. och blodprov på dag 21 (vilket dock infaller en lördag) så lär väl bli på dag 23. Men nu när jag pratat med dem blev jag osäker vilken dag jag ska räkna som dag 5. Idag eller imorgon. Min mens kom först igång rikligt och ordentligt natten till söndag. Kom lite rött sent på kvällen på lördagen, men nästan inte ens så att jag behövde binda. Jag antog att jag skulle räkna söndagen som dag 1. Torsdag och fredag var det mest ljusrosa flytningar blandat med brunt. Hur skulle ni tänka? 

Jag tänker att det nog inte har jättestor betydelse med en dag hit eller dit när det är sådär på natten. Börjar den mitt i natten är det ju egentligen lika mycket lördag som söndag. En kompromiss är ju att börja med tabl på kvällen 5 dagar från lördagen och sen ta tabletterna kvällstid i stället för på morgonen. Men som sagt, det har knappast någon praktisk betydelse. Lycka till!
  • Dakine
    MissBeesly skrev 2015-03-04 17:48:07 följande:
    Jag tänker att det nog inte har jättestor betydelse med en dag hit eller dit när det är sådär på natten. Börjar den mitt i natten är det ju egentligen lika mycket lördag som söndag. En kompromiss är ju att börja med tabl på kvällen 5 dagar från lördagen och sen ta tabletterna kvällstid i stället för på morgonen. Men som sagt, det har knappast någon praktisk betydelse. Lycka till!
    Okej. 

Men bör jag då räkna lördag som dag 1 eller söndag som dag 1 menar du? 
    Alltså bör jag börja med pergotime nu ikväll, eller imorgon bitti? 

:) 

Magkänslan säger att jag ska börja ikväll, men huvudet säger imorgon eftersom det var vad kliniken sa!
  • FirstOne
    Dakine skrev 2015-03-04 18:05:08 följande:

Ska ni köra på min andra kur pergotime enkel. 
    Ska köra samma som förra gången, dag 5-9. och blodprov på dag 21 (vilket dock infaller en lördag) så lär väl bli på dag 23. 

Men nu när jag pratat med dem blev jag osäker vilken dag jag ska räkna som dag 5. Idag eller imorgon. 

Min mens kom först igång rikligt och ordentligt natten till söndag. 
    Kom lite rött sent på kvällen på lördagen, men nästan inte ens så att jag behövde binda. Jag antog att jag skulle räkna söndagen som dag 1. 

Torsdag och fredag var det mest ljusrosa flytningar blandat med brunt. 

Hur skulle ni tänka? 

Jag läste någonstans att om mensen kommer på kvällen/natten så räknar man dagen efter som dag 1. Men jag tror inte det gör så stor skillnad.
  • efg

Måste bara få prata av mig! Det går så otroligt dåligt för mig just nu.. Åt ju som jag skrivit tidigare första kuren letrozol mellan dag 5-9. Sen dess har testerna gått upp och ner och upp och ner och inget positivt test har kommit. Är idag på dag 22 och har världens känningar i äggstockarna (haft lite känningarna i över en vecka men igår och hittills idag har de varit galet mycket) men fortfarande inget utslag på testen :( fick hem en termometer i förrgår så har tagit tempen igår 36.41 och idag 36.60, betyder säkert ingenting men ja blir så less på att de är så mycket signaler och ändå verkar de inte hända något? Känns som ja går tillbaka till pergotime nästa månad.. Då vet jag iaf att ja hade ägglossning ..:(

• skogstjejen19
    efg skrev 2015-03-05 09:27:05 följande:

Måste bara få prata av mig! Det går så otroligt dåligt för mig just nu.. Åt ju som jag skrivit tidigare första kuren letrozol mellan dag 5-9. Sen dess har testerna gått upp och ner och upp och ner och inget positivt test har kommit. Är idag på dag 22 och har världens känningar i äggstockarna (haft lite känningarna i över en vecka men igår och hittills idag har de varit galet mycket) men fortfarande inget utslag på testen :( fick hem en termometer i förrgår så har tagit tempen igår 36.41 och idag 36.60, betyder säkert ingenting men ja blir så less på att de är så mycket signaler och ändå verkar de inte hända något? Känns som ja går tillbaka till pergotime nästa månad.. Då vet jag iaf att ja hade ägglossning ..:(

Min första månad på letrozole var det så för mig blev ingen jätte tydlig ökning utan svajade upp och ner.

månad 2 fick jag en bra ökning på dag 12-13

Är på dag 25 idag, så det är svårt att få en uppfattning innan mensen kommit.

Ta dag 3-7 nästa gång så kommer äl tidigare.
Svar på tråden Letrozolbehandling, resultat?