Inlägg från: snusmumriken |Visa alla inlägg
  • snusmumriken

BF september 2015!

Johannis86 skrev 2015-01-13 10:23:09 följande:

Tack så mycket. Känns lite overkligt än så länge. Ni som har erfarenhet nått jag bör undvika nu i matväg tex? Ellernått jag bör äta mera tex? Har folsyra hemma ska jag ta de nu och en om dagen?? När berättade ni för föräldrarna?

Tacksam för lite hjälp :)

Det finns en lista på livsmedelsverket och där står ungefär samma som bm kommer säga på hälsosamtalet. Jag är inte så nojig, avviker inte så mycket från kostråden i vanliga fall.

Jag får lätt järn- och B12- brist så det äter jag ändå, får eventuellt öka järndosen, får fruktansvärt jobbig restless legs vid brist. Folsyra är bra, börja på en gång om du inte gjort det :)
  • snusmumriken
    MissJP skrev 2015-01-13 11:34:02 följande:

Allt pendlande mellan hopp och förtvivlan. Första besöket så konstaterade de ett utomkved. Andra besöket var de inte så säkra då en hinnsäck dök upp i livmodern. Idag var tredje besöket och jag fick se ett litet hjärta där inne. Är i chock just nu.. var så säker sen huggen i magen började i söndags att det var kört. Men det var en gulkropps - cysta som spruckit. Shit.. men jag lämnar ändå tråden eftersom jag är längre gången än jag räknade innan och ska därför ha i augusti om jag inte går över allt för mycket.

Ha det så bra nu allihop!

Vad härligt, vad glad jag blir! :) Lycka till i fortsättningen!
  • snusmumriken
    BabyJia skrev 2015-01-13 11:18:52 följande:

Ville bara kika in och berätta att jag lämnar nu tråden.

Har fått konstaterat att jag har fått MA och att jag är i v 8. Ett liten en utan hjärtaktivitet:-/

Känner mig ok för detta, är glad att det inte va utomkveds. Ska få ut graviditeten på medicinsk hjälp, då jag vill få bort detta fort.

Vi kommer göra ett nytt försök efter nästa mens, så förhoppningsvis kan jag återkomma snart igen.

Lycka till med er andra:)

Nej, vad tråkigt =/ Skönt att du tar det så bra, snart har du ett plus i handen igen! Kram
  • snusmumriken
    lördagsgodis skrev 2015-01-13 13:53:31 följande:

Min bebis lever och har ett pickande hjärta<3 hela 6,5 cm är den och jag är så lättad!

mm och inte cm ska det ju vara

Vad härligt <3

Reagerade på storleken, haha!
  • snusmumriken
    lizanilander skrev 2015-01-13 14:39:23 följande:

Grattis till alla nya som plussat!!! :D

Och beklagar till er som fått missfall/MA och inte kunnat fortsätta graviditeten :( Hoppas det går vägen för er nästa gång!!!

Nu har mina symtom börjat tillta lite mer, mer molvärk och mer illamående. Går ner i vikt då jag inte äter alls så bra som jag borde, men jag får iaf behålla det jag får i mig ;) Får hoppas det släpper längre fram :) Är det någon mer än jag som kommer vänta med att kontakta MVC till typ v.12?

Jag kommer vänta, finns ingen anledning tidigare för mig känner jag :) Jag tycker att barnmorskorna här är väldigt okunniga, de visste inte ens vad ägglossningstest var. Jag fick aldrig tillfredsställande svar på någon fråga, utan fick ta reda på allt själv. Så runt v. 12 blir det här med.
  • snusmumriken
    lizanilander skrev 2015-01-13 18:51:59 följande:

men vad fan, hahaha, visste de inte vad det var?? "tur" vi inte bor där du bor då, trots att jag jobbar där:P Fast det kanske beror på var man går? (finns det flera MVC-ställen kanske?) här i Vänersborg finns det bara ett vad jag har fattat de som. vad tråkigt att inte kunna få respons :/

Jag gick på Dalaberg i Uddevalla, verkligen jättegulliga och duktiga på det dom kan. Men jag tyckte de var dåligt uppdaterade. Det är nog enda stället, trodde att Fröja (privat) skulle finnas i Uddevalla vid det här laget, isf hade jag gått där, men Stenungsund är lite väl långt att åka till :)
  • snusmumriken
    Lovven skrev 2015-01-13 23:59:55 följande:

SNÄLLA HJÄLP! Min smärta i brösten som jag haft sen plusset är puts väck! Inatt hade jag en huggande smärta i magen som gick över snabbt och har ej haft blödning. Tror ni jag kan ha fått missfall??

Det går upp och ner, säkerligen ingen fara :) Jag har ofta jätteont, det hör till. Igår efter innebandyn hade jag kramp i hela tjejmagen. Prata med bm om du är väldigt orolig!
  • snusmumriken
    Timglas skrev 2015-01-14 16:30:48 följande:

Jaha, då är jag tillbaka från kvinnokliniken. I lördags endast hinnsäck som dom inte kunde avgöra vart den satt, hcg låg på 2300 då. Idag nytt vul, nu kan dom se att graviditeten sitter där den ska, även gulkroppen (säcken?!) såg dom, inget foster. Lämnade nytt hcg men vet ej vad de ligger på idag. Allt ser alltså bra ut men dom påstår att de är omöjligt att jag kunde få reda på graviditeten för ca 3 v sen (strax efter jul), eftersom dom får mig till 5+1 idag, och mina egna beräkningar 6+3..så, sammanfattningsvis ser de bra ut för den vecka jag påstås vara i. Men känner mig fortfarande som ett frågetecken..

Det var exakt samma för mig med minsta sonen, till mig sa läkaren att jag hade ägglossning dagen efter jag plussade och att jag hade sett fel på testen, haha! Blev felberäknad 2 veckor, men i v. 9 hade han växt till sig till den veckan jag ansåg mig vara i :)
  • snusmumriken
    Marian03 skrev 2015-01-15 12:05:46 följande:

Tack för hjälpen! :)

Ja man blir ju osäker på precis allt nu känner jag, jag har haft personlig tränare online innan och vet att det finns just för gravida med så jag funderar lite på att ta en sån med bara för att vara lite mer säker :)

Känns som en helt ny värld att ta hänsyn till här. Blir osäker på allt från hårfärgning till träning och ja, allt allt :) haha.

Jag tränade mycket när jag var gravid med ettan och det jag skulle tänka på var pulsen, att den inte skulle upp för högt, går säkert att googla på det för mer exakthet. Min PT lättade på vikterna på magmaskinen, ingen skillnad i övrigt. Efteråt läste jag att man inte ska träna magen som vanligt eftersom musklerna delar sig när magen växer. Ta hjälp av någon som är kunnig på just graviditet och träning.

Själv funderar jag på hur länge man ska våga spela innebandy, men kör nog på så länge det känns bra :)

Grattis till plusset! :)
  • snusmumriken
    jojs skrev 2015-01-16 01:24:24 följande:

Hej! Jag är i vecka 4+4  kan jag joina er?

vi har försökt få barn i 2 år och 7 månader. I våras fick jag missfall i vecka  5. Vi har påbörjat en utredning eftersom man misstänker att jag har pcos. nu blev vi gravida igen 7 månader efter missfallet. Är så lycklig och rädd på samma gång. Fyller 33 om 2 veckor och har inga barn. Längtar så efter ett barn...

Har hemsk mensliknande känsla, är trött och ena stunden känner jag mig överhettad för att lite senare frysa. Dessutom mår jag småilla mest efter jag ätit snarare än innan. Är det normalt?

Helt normalt! Stort grattis till det efterlängtade plusset :)
  • snusmumriken

Angående oro är det jättevanligt i början, alla gravidtrådar jag har varit med i har börjat såhär, men det byts ju snart ut när veckorna rullar på :)

• snusmumriken
    Cessely skrev 2015-01-16 10:21:34 följande:

Ni som väntar tredje barnet (som jag själv gör) när och hur ska ni berätta för era nära om graviditeten? Några kanske redan berättat? Jag berättade för mina två närmaste vänner samma dag som jag plussade. Min mamma ska jag berätta för nästa vecka (v.6 är jag i då). Min pappa och min sambos föräldrar kanske vecka 11och alla andra v. 14 kanske. :)

Jag tänker inte berätta alls :) Dels var det väldigt turbulent i förhållandet för ett år sen, jag flyttade en period och det var ett jävla liv från alla håll och kanter. Dels känns det svårt att försvara en graviditet när jag är arbetslös. Jag orkar inte med synpunkter helt enkelt, speciellt inte de som framförs bakom ryggen.. Vill ha min graviditet för mig själv, det lär ju synas om några månader, men då får folk fråga, haha!
  • snusmumriken
    Spegeelbild skrev 2015-01-17 06:55:48 följande:

Nu har jag ansök till gruppen, vi ska hålla graviditeten hemig ganska länge tänkte vi denna gång för släkt och vänner.

krukset är att jag ska bo på hotell med min bästa tjejkompis i slutet på januari och vad gör man om hon frågar om jag vill ha en cider eller så. Vi ska liksom fira lite. Sen känner hon på sig saker så himla bra. Nu blev jag nervös ju.

Litar du på att vännen håller tyst kan du ju helt enkelt berätta :)

En kompis till mig såg mig i en gravidgrupp förra graviditeten och berättade vidare, jävligt respektlöst tycker jag. Vi känner inte ens varandra så väl så fattar inte varför hon tog sig den friheten..

Annars vet jag inte vad man kan 'skylla på' i det läget. Köpa alkoholfri cider kanske. Om det är möjligt? Man kontrollerar ju inte direkt den andres flaska :)

Själv har jag två små så ingen ifrågasätter varför jag inte dricker :)
  • snusmumriken
    Emmelinan skrev 2015-01-17 08:24:32 följande:

Hej!

Går in i vecka 8 idag. Har vetat om att jag är gravid i några veckor men inte riktigt vågat hoppas fullt ut. Vi väntar tredje barnet och för oss har allting hittills gått jättebra. Kanske därför jag känner mig extra orolig nu? Kan man ha sån tur tre gånger?! Nåja. Jag börjar iaf redan växa ur mina kläder. .. någon här som börjar köpa mammakläder ännu? Jag har VUL om 1.5 vecka. Kanske ska jag vänta på bekräftelse innan?

Jag räknar med att kunna vänta länge med det, kunde dölja magen i v. 28 sist. Har kvar lite kläder dessutom så förhoppningsvis behöver jag inte köpa så mycket nytt, även om det förmodligen blir så ändå ;)
  • snusmumriken
    Lissing skrev 2015-01-17 10:00:21 följande:

Vad

är det för samhälle vi lever i när vi måste smyga med att inte dricka

alkohol? Kan man inte bara helt enkelt inte vilja dricka det? Kan man

inte bara få svara "jag känner inte för det", och så är det bra med det

liksom? Så sjukt att det ska bli höjda ögonbryn och frågor kring varför

någon väljer alkoholfritt. Man ska inte behöva försvara det. Det ska

inte behöva bli en big deal.

Jag tror inte att det handlar om att behöva försvara sig. Innan mitt första barn spottade jag inte i glaset, det var liksom 'konstigt' om jag gick på fest och inte drack. Självklart hade det blivit accepterat, men jag hade garanterat fått frågan om jag var gravid. Så det handlar mer om att man inte vill väcka misstankar för tidigt.
Svar på tråden BF september 2015!