• Sopp

BF september 2015!

Grattis till er båda! :)

Jag vet inte hur mycket eller lite jag har gått ner. Just nu ligger fokus på att orka med sömnbrist bebis och en storebror som behöver få tid att förstå och komma till ro. Vikten får bli ett senare "problem" :)

• Sopp

Amningen är mer en långsiktig investering enligt mig, första månsden är ett helvete! För mycket mjölk och för lite mjölk om vartannat! O så lägger vi in lite gaser och magknip på det.. :) jag sov en timme inatt, blir galen! Han skriker inte men blir inte nöjd heller tillslut sov jag en timme sittandes med honom på bröstet

• Sopp

Min sambo har snarare varit en "jagtrorhanärhungrig"-pappa första tiden och helst dumpat av honom på mig. Nu är han och sonen supertighta och han tar jäyttestort ansvar så det gav sig med tiden. Din sambo kanske behöver prata med någon? Att få första barnet är en så stor omställning, ta upp det på bvc, där finns kuratorer. Annars så är väl hans uppgift nu att ta hand om markservice, ta hand om dig. Har ni provat att barnet får ligga hud mot hud på hans bröst efter att du har ammat? Om barnet sover i vagnen kanske han kan ta promenader där du får sova? Pumpa/kör ersättning på flaska?

Första tiden med bebis kan vara tung för många. Mig själv inräknat. Vår nya bebis vill bara sova på mig eller på mage, han vägrar till och med liggamma - antagligen pga gaser. Jag kan räkna timmarna jag har sovit de senaste tre dygnen på en hand, håller på att bli galen. Inatt bröt jag ihop totalt, kände att jag inte gock att lita på med mitt barn så fick väcka sambon som tar hand om äldsta och så fick han gå runt med yngsta i vardagsrummet. Vet inte hur jag ska orka detta!

• Sopp
    26number1 skrev 2015-09-23 22:50:12 följande:

Ja vi kontaktade vår vårdcentral idag men de har över 6 månaders väntetid till samtalsterapeuten!! Han fick träffa en läkare och pratade en stund och fyllde i något test som visade att han hade medel till djup depression. Receptbelagd medicin mot depression och remiss till terapeut..

Det här kommer sjävklart inte bara av Lovis utan det har nig mer att göra med hans sjukskrivning men den här omställningen blev liksom utlösande faktorn. Jag har mailat svenska kyrkan för att se om de kan ta emot honom tidigare.

Vad jobbigt för er båda. Är BVC och vårdcentralen samma sak hos er? Hör med BVC också annars. Jag kan ju ingenting om sånt här, men jag vet att när jag mådde så dåligt när mitt första barn kom så vet jag hur viktigt det var för mig att komma ut ur lägenheten om det så bara var för en tur till ICA. Eller att göra något som vi gjorde innan barnet kom, typ äta lunch ute - bara för att få känna att livet fortsätter och att jag skulle kunna få en fungerande vardag igen. Stå på er så ni får hjälp, kramar till er!
  • Sopp

Stort grattis myran!

Vad härligt lördagsgodis, det låter som en dröm :) Sven sover fortfarande nästan uteslutande på oss och går knappt att lägga bort, men är i övrigt supersnäll. Vi har börjat med Minifom nu.. Vet att effekterna är tveksamma men jag hoppas verkligen att gaserna ska lugna sig så att han kan tänka sig att ligga på rygg och slutar vakna av pruttar

• Sopp

Myran, ska vi byta barn? :) så länge han är frisk i övrigt så njut - och gå och köp en trisslott !!

Sven är inne i en stökig period just nu. Behöver myyycket vaggning runt i lägenheten på kvällarna och sover liggammandes igen. Bara att ta en dag i taget!

• Sopp
    26number1 skrev 2015-10-06 14:23:14 följande:

Hur vet man om ens bebis får tillräckligt med mat? Idag har Lovis ätit i 10 minuter varje timme.. Sover lite och vaknar med illvrål och bara bröstet funkar..

Hur gammal är Lovis? Kanske är i en kinkig period, eller är i en tillväxtperiod vill öka mjölkproduktionen! Låter helt normalt i mina öron. Kan tipsa om appen Wonderweeks! Där kan man följa barnets utveckling och när det kan tänkas vara kinkigt

På bvc håller de koll på om barnet går upp som det ska! Oroa dig inte i onödan :)
  • Sopp
    26number1 skrev 2015-10-07 22:32:15 följande:

Några tips mot bråkig mage? Jag helammar och bruttan är snart tre veckor.

Jag inbillar mig att minifom fungerar lite. Sedan är bärsjalen min räddning, då jag kan få spendera timmar runtvaggandes i lägenheten. Tänk på att rapa bebis ordentligt efter mat också!
  • Sopp

Grattis till din bebis, skönt att det satte igång av sig själv i sista sekund!

Vet inte hur man underhåller en sådan liten, haha! Men prata med bebis och sjung lite sånger och så, köra nacktröning i knät. Köp ett babygym (lite liten ännu men)

• Sopp
    smurfan8402 skrev 2015-10-10 18:25:22 följande:

När brukar bebisar få kolik?
    Min lilla plutt blir 5 veckor på tisdag o är hur lugn som helst. Men jag är jätte orolig att han ska få kolik. Min dotter hade inga problem med magen. Men min sambos söner hade kolik båda två.
    Allt jag har hittat om kolik är att den slutar oftast mellan 3-4 månader. Men inget om när den brukar börja.

http://www.tryggabarn.nu/start/barns-sjukdomar/magproblem/kolik
    "Koliken kan börja redan vid ett par veckors ålder och för att nå sitt maximum vid ca 6-8 veckors ålder. Sedan minskar skrikigheten och efter 3 - 4 månaders ålder brukar den gå över."

Jag skulle inte säga att min tidigare bebis eller nuvarande bebis har kolik, men båda har haft/har stökiga magar och förra peakade kring 5-6 veckor och nu verkar min lilla kille här hemma ha någon form av peak också mellan 5-6 veckor då jag fått gå runt med honom så mkt på kvällarna. Jag tror dock inte du behöver oroa dig, det kommer ju inte som en blixt från klar himmel, utan eskalerar - Märker du absolut ingenting nu så har du nog turen på din sida =)
Svar på tråden BF september 2015!