• Sopp

BF september 2015!

MrsHeinerborg skrev 2015-09-07 10:08:11 följande:

Vaknat av värkar till o från under natten, får se om det utvecklas under dagen.... Hade tänkt göra några ärenden men vet inte Om jag vågar ge mig ut eller om jag ska vila. Tog en promenad till förskolan och har redan hunnit köra en tvätt!
    4 dgr till Bf

Hoppas din bebis vill ut nu!

Nu under förmiddagen har en hel massa slempropp kommit. Inte blodig men ändå väldigt mycket - så nu är mitt hopp tänt igen! Kom ut nu lilla barnet! Min reaktion på detta var förövrigt att slänga mig i duschen och göra ett helt absurt försök att raka fitty - det ser nu mera ut som att jag har skabb mellan benen. Något står ju inte rätt till där uppe i huvudet
  • Sopp

Nu händer det grejer! För en timme sedan forsade bokstavligt talat vattnet ut när jag skulle läsa för sonen. Inga värkar ännu, men vi har tagit hit farmor och farfar ändå så att de kan lägga sonen. Vid 21 åker vi in på kontroll på förlossningen

• Sopp

Ärtan, eller Beef som vi nu kallar honom, kom 02:49 inatt 53 cm lång och 4160 gram tjock. Återkommer med förlossningsberättelse, men från första värk till ute gick på fyra timmar. Lite skillnad från förlossningen med storebror på 30 timmar

• Sopp

Grattis till nya bebisar! Här är min förlossningsberättelse:

18:30 på måndagkväll känns det som att jag börjar kissa ner mig när jag ligger och läser för sonen. Jag flyger upp och vattnet forsar ut på golvet. Ringer förlossningen som ber mig avvakta värkstart alternativt komma in på kontroll om några timmar. Vi ringer över farmor och farfar för att natta och så låtsas vi gå så att vi får säga hejdå

KL 22 dyker vi in på förlossningen för undersökning. Jag har nu börjat få lite svaga värkar.De undersöker mig efter CTG-kurvan och är öppen 4 cm vilket tydligen inte säger så mycket som omföderska. Vi får gå på en promenad för att se om värkarna sätter fart

KL 00:30 tycker jag att värkarna är väldigt smärtsamma och kommer ofta, vi gör en ny CTG. BM är lite halvosäker upplever jag, men skickar upp oss på förlossningsavdelningen iaf kl 01:30. Är nu öppen 4-5 cm.

Får min första barnmorska och säger att jag vill ha epidural. Värkarna är riktigt jobbiga. BM tar fram lustgas istället men försvinner utan att förklara hur den fungerar. Värkarna kommer nu så att jag ofta inte går någon paus, tycker det känns för jobbigt och ringer på BM. nu får jag en ny som svamlar något om att vi kan titta på det, försvinner igen

BM nr 3 dyker upp och sätter en infart, försvinner. KL 02:10 kommer BM nr fyra som ser att jag vill ha hjälp så hon skyndar sig att ringa på epiduralen, nu är narkosen tydligen upptagen. Hon visar hur lustgasen fungerar och står kvar med mig. Undersöker mig och är öppen 8 cm. När narkosen dyker upp kl 02:40 har krystvärkarna kommit. Får hjälp att få av mig byxorna, ligger på sidan och hänger i lustgasen och fattar inte hur det redan kan vara dags. 02:50 är han ute

Vet inte riktigt hur jag känner inför förlossningen - å ena sida var det såklart skönt att det var över snabbt. Å andra sidan upplever jag att jag blev lämnad själv och att ingen lyssnade på mig. Kommer nog välja en annan förlossningsmottagning nästa gång

• Sopp
    Matildawaltin skrev 2015-09-10 15:21:52 följande:

Sopp var födde du?? Lät inte alla speciellt roligt att inte bli lyssnad på, speciellt inte i den utsatta situation som du befann dig i.

Kramar till dig!

BB Stockholm, var där med första också och då var jag nöjd. Kändes väldigt oorganiserat den här gången men det kan ju ha varit en dålig dag bara. Fick dock intrycket av att min förlossning inte prioriterades och att de trodde att jag överdrev då förra förlossningen tog så himla lång tid. Borde kunnat få en BM som stannade i rummet längre än 1 minut och som visa hur lustgasen fungerade! Hur kan man ens hinna få fyra olika BM på 1 timme liksom??
  • Sopp

Ja jag kanske tar upp det på återbesöket imorgon! Här hemma kämpar vi på med amningen. Har fått sticka till lite ersättning ibland när jag inte orkar längre, precis som äldsta kan han ligga och suga timme efter timme utan att bli nöjd och till slut måste man få sova! Tydligen är det jobbigare med större barn också, som vill ha mer mat. Längtar till de första veckorna är förbi, jag är verkligen inget fan av den här första intensiva bebisperioden

Gud vad jag gnäller :) missförstå mig rätt, barn är det bästa som finns och värt allt, men jag förstår faktiskt inte den här "bebisbubbla"grejen

• Sopp

Grattis till nya bebisar!

Det går frammåt! Tvingade nyss på lillen bröst nr 2 för de håller på att explodera! Jag vet inte vad som hände men har plötsligt mjölk till ett bebis-kompani! Tycker det är svårt att räcka till för storebror bara, jag vill ju vara med honom mer än vad som går nu, samtidigt som jag vet att minsta behöver mig nu. Har ni några bra tips på att få äldsta att känna sig inkluderad?

• Sopp

Sover på natten? Vilken dröm! :) den här killen sover gärna på dagen men på natten vill han amma amma amma och komma upp i famnen o titta runt. Om jag inte har honom bredvid mig i sängen får jag inte en blund

• Sopp

Grattis Matilda och Annelufs! Äntligen :)

Alltså är jag den enda som har fått en bebis som vägrar sova på nätterna??? Rekordet är 1,5 timmars sammanhängande söm. Sov sammanlagt tre timmar inatt, man kan ju bli knäpp för mindre

• Sopp

Han sover mycket på dagtid men inte på natten. Jag vet att man ska sova när han gör det, men o sitta där i mörkret 3 på natten är inte kul! När kan man förvänta sig att de får någon form av dygnsrytm? Det som ger mig mest ångest nu är att när han är fyra veckor så går sambon tillbaka till jobbet och då är jag ensam med båda barnen. Då är det inte möjligt att sova på dagtid längre :(

Svar på tråden BF september 2015!