Grattis till nya bebisar! Här är min förlossningsberättelse:
18:30 på måndagkväll känns det som att jag börjar kissa ner mig när jag ligger och läser för sonen. Jag flyger upp och vattnet forsar ut på golvet. Ringer förlossningen som ber mig avvakta värkstart alternativt komma in på kontroll om några timmar. Vi ringer över farmor och farfar för att natta och så låtsas vi gå så att vi får säga hejdå
KL 22 dyker vi in på förlossningen för undersökning. Jag har nu börjat få lite svaga värkar.De undersöker mig efter CTG-kurvan och är öppen 4 cm vilket tydligen inte säger så mycket som omföderska. Vi får gå på en promenad för att se om värkarna sätter fart
KL 00:30 tycker jag att värkarna är väldigt smärtsamma och kommer ofta, vi gör en ny CTG. BM är lite halvosäker upplever jag, men skickar upp oss på förlossningsavdelningen iaf kl 01:30. Är nu öppen 4-5 cm.
Får min första barnmorska och säger att jag vill ha epidural. Värkarna är riktigt jobbiga. BM tar fram lustgas istället men försvinner utan att förklara hur den fungerar. Värkarna kommer nu så att jag ofta inte går någon paus, tycker det känns för jobbigt och ringer på BM. nu får jag en ny som svamlar något om att vi kan titta på det, försvinner igen
BM nr 3 dyker upp och sätter en infart, försvinner. KL 02:10 kommer BM nr fyra som ser att jag vill ha hjälp så hon skyndar sig att ringa på epiduralen, nu är narkosen tydligen upptagen. Hon visar hur lustgasen fungerar och står kvar med mig. Undersöker mig och är öppen 8 cm. När narkosen dyker upp kl 02:40 har krystvärkarna kommit. Får hjälp att få av mig byxorna, ligger på sidan och hänger i lustgasen och fattar inte hur det redan kan vara dags. 02:50 är han ute
Vet inte riktigt hur jag känner inför förlossningen - å ena sida var det såklart skönt att det var över snabbt. Å andra sidan upplever jag att jag blev lämnad själv och att ingen lyssnade på mig. Kommer nog välja en annan förlossningsmottagning nästa gång