• Sandel

Nyförlöst, fick träningskläder i julklapp av min man.

Vad hade ni tyckt om att få träningskläder av er man i julklapp om ni för 10 veckor sedan hade fött barn? Det är dessutom kläder som man inte kan ha nu, utan till sommaren. 

1. Vem tänker ens på att ge träningskläder till en hormonell nyförlöst kvinna? 2. Varför köper man sommarkläder i december? 3. Vad sägs om en fin ny tröja att ha nu när magen är borta, ett smycke, eller en massage? 

Hade varit kul med något som piggar upp, gör en glad eller åtminstone kan användas nu. Just nu skulle jag bli glad bara jag fick en kram. 

• Svar på tråden Nyförlöst, fick träningskläder i julklapp av min man.
  • FrauCasio
    Velaren skrev 2014-12-06 20:26:32 följande:

Jag fick rådet 6 veckor. Började efter 5. Gick jättebra trots lite hopp och skutt. 6  månader låter otroligt länge eller? Jag var inte särskilt vältränad innan dessutom :) 

Men givetvis bestämmer man själv om man vill träna eller inte, kvinna som man :) 

TS:  Jag tycker du ska ta upp det med honom och säga hur du känner. Kanske har han en helt annan tanke bakom julklappen? :) 

6 månader står det överallt det är bara att googla. Nu pratar jag träning och inte enkla promenader eller enkla övningar. Det finns anpassade gympareäningar för just mammor som fött och vill gympa säkert men det är inte intensiv träning.
  • cirkusmusen
    warrior33 skrev 2014-12-06 19:10:52 följande:
    Jag trodde du menade att det var fel av honom att köpa träningskläderna till henne.

Jag tycker det är lite väl av henne att nästan gå i taket för detta.
    Du vet att det ÄR ts du svarar till va? 
  • warrior33
    cirkusmusen skrev 2014-12-06 21:12:07 följande:

Du vet att det ÄR ts du svarar till va? 

Ja,det vet jag även om jag har skrivit om henne och inte till henne.
  • nozpa
    Sandel skrev 2014-12-06 16:49:07 följande:
    Nej, jag fick barn för 10 veckor sedan. Men rubriken blir tydligare så. Dock är det många andra saker som är intressantare att ge sin fru än träningskläder 10 v efter förlossning. DET är min poäng. För nej, min man hade inte tänkt att jag skulle jogga i hotpants den 5:e dec. 

Grejen är att det är en opersonlig, oromantisk present och den går inte att använda förrän till sommaren. Tre faktorer man inte ska se som guide när man köper julklapp till sin fru som inte är nyförlöst, men födde barn för 10 v sedan.  
    Ja, presenten suger. Kanske skojar han bara med dig?

• Sandel
    nozpa skrev 2014-12-06 22:18:27 följande:
    Ja, presenten suger. Kanske skojar han bara med dig?
    Kanske;)
  • Lavish

Hade jag pratat om att träna eller att jag ville ha nya träningskläder skulle jag bli jätteglad. Min sambo är usel på att komma på presenter, att han faktiskt lyssnat på något jag sagt och försökt hitta en present utifrån det hade varit ett fantastiskt framsteg, även om han inte tänkt långt nog att tänka på baksidan av en sån present.

Men hade jag inte nämnt att träna och inte tränat tidigare så hade man väl inte blivit jätteglad nej...

Dock vet jag att sambon som sagt kan komma på de konstigaste grejer att köpa och att han sällan tänker på vad som kan missuppfattas med gåvor... 

• Ess
    FrauCasio skrev 2014-12-06 21:08:10 följande:
    6 månader står det överallt det är bara att googla. Nu pratar jag träning och inte enkla promenader eller enkla övningar. Det finns anpassade gympareäningar för just mammor som fött och vill gympa säkert men det är inte intensiv träning.
    Det är väldigt individuellt och beror på hur tränad man var innan förlossningen. Jag har börjat löpträna efter två veckor alla tre gångerna. 
    Men det är väldigt viktigt att börja försiktigt och känna sig för.
    Att vänta 6 månader hade inte varit ett alternativ för mig, jag hade tävlingar som väntade innan dess.
    Kanske ska tillägga att jag tränade ända fram tills förlossningen också.
  • Themis
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-12-05 22:34:30 följande:
    Men du vet väl inte hur mycket TS gått upp i vikt under graviditeten. En del går uppemot 30kg. Det är inget man springer av sig i en handvändning eller för den delen på sex månader.
    Jag gick upp 27 kg men efter fött barn så tappar man 10 och resterande försvann på 5 månader med träning. Så det är inte alls omöjligt, bara för din info.
    Upprepning är repetitionernas moder. /Themis
  • Themis
    FrauCasio skrev 2014-12-06 21:08:10 följande:
    Jag säger att du har fel här. På vårdsidorna står det dels enkla övningar för första tiden och sedan

"Vänta ca två månader innan du återupptar eller börjar med träning som till exempel motionsgymnastik. Träning som innehåller mycket hopp kan man behöva vänta längre med."

www.1177.se/Orebrolan/Tema/Gravid/Forsta-tiden-efter-forlossningen/Efter-forlossningen/Hur-kan-jag-trana-efter-forlossningen/

Sen är det givetvis skillnad om man har haft foglossning och suttit i rullstol under graviditeten eller gått väldigt mycket sönder, men jag började träna efter tre veckor och det är inget problem efter en normal förlossning.
    Upprepning är repetitionernas moder. /Themis
  • nihka

Vilken tråkig julklapp på flera sätt. Kan upplevas lite av en pik, du får den i förväg isf att öppna på julafton och du hade inte ens behövt få den tidigt eftersom den inte kommer komma till användning på länge.

• Ellie

Men träningskläder för inomhusbruk kan du ju använda redan nu?
    Jag tror han tänkte rätt, men det blev fel för dig.

Det värsta är att ha slängde fram dem så fort beställningen kommit på posten. Slog han ens in dem i paket?
    Varför inte vänta till julafton? Gör han normalt sett så att du får dina födelsedagspresenter 3 veckor i förväg?
    DET tycker jag talar för bristande engagemang. Om det inte handlar tex om en konsert, resa eller liknande som man skulle missa annars.

Just träningskläder tycker jag inte du skall haka upp dig på, men fråga om det går att byta, och tala med honom generellt om vad du uppskattar och vad du tar illa upp av. Alla är vi olika.

• EnGladPingvin

Då träning är en stor del av mitt liv hade jag inte reagerat negativt på träningskläder utan snarare sett det som att han vet vad jag gillar. Dessutom tror jag på att man ska vara försiktig med att tolka in budskap i presenter. Han har antagligen köpt något han trodde var något du behövde och skulle gilla utan några taskiga baktankar.

Det sagt hade jag tyckt det var aptrist att få min julklapp i början av december och jag hade nog tyckt att han kunde köpa kläder som kunde användas nu eller i alla fall inom en relativt snart framtid. Lite konstigt med sommarkläder nu, men då jag är övertygad om att min man vill mig väl hade jag utgått från att det var väl menat.

Svar på tråden Nyförlöst, fick träningskläder i julklapp av min man.