• frossaren

LCHF - Fungerar det verkligen?

kkgHej!

Jag måste verkligen gå ner i vikt... hela 9kg för att räknas som normalvikt (och vara smal och snygg!)

Jag vill inte räkna kalorier, eller dricka måltidsersättning - eftersom detta gör mig nedstämd, och oftast får jag gå hungrig hela tiden. (Jag är stor i maten, vilket är boven till min viktuppgång)

Jag ska även skola om mig till plattsättare och behöver RIKTIG mat så jag orkar hela dagen och får nog med energi.

Min fråga är då; Fungerar LCHF och vilken typ av träning kan jag kombinera med? (Jag vill inte köpa gymkort, eftersom min budget inte tillåter det.)

Tacksam för alla "smal-tips" jag kan få :)

• Svar på tråden LCHF - Fungerar det verkligen?
  • dirty88

Det funkar förutsatt att du räknar kalorier. Men det funkar inte bättre än någon annan diet.

• Annelie 76
    border1 skrev 2014-11-22 21:26:32 följande:

Den pseudovetenskapgliga aspekten är att LCHF är BRA och FUNKAR och att du kan leva så och äta LCHF resten av livet.

Men, som sagt, pseudovetenskap...

Pseudovetenskap är motsatsen till Vetenskap.

Vetenskapen har, i många många år gjort extremt noggrann research för att bevisa att LCHF är BRA och FUNKAR och är något man kan äta resten av livet.
    Samtliga vetenskapliga studier och experiment står enade: LCHF är INTE BRA och du kan inte äta det resten av livet. 

Vetenskapen visar att LCHF är effektivare och nyttigare än att äta mindre och springa mer. Dessutom håller det en mätt medan man går ner i vikt vilket för mig är värt massor. Konstigt att vetenskapen aldrig kollar den aspekten, gå ner i vikt kan man göra på många sätt men det är bara LCHF som låter dig göra det mätt, stark och varm...
  • babyMoi

Både jag och min man har testat LCHF och fått bra resultat, framför allt min man som älskar kött, bacon och ägg trivdes med dieten. Problemet är just det, att det är en diet som kräver att du avstår från viss mat som man är van att äta och därför längtar till när den första euforin har lagt sig.

I Sverige idag är bröd, pasta, godis och fika en del av vardagen och kombinationen med att aldrig kunna äta ordentligt när man är bortbjuden (med alla kommentarer som följer) och att det märks på vikten så fort man ätit något kolhydratsaktigt gör att de flesta inte orkar fullfölja dieten. Jag tyckte kroppen blev extremt känslig för kolhydrater, jag gick upp direkt när jag "slarvade".

Börja inte dieten om du vet med dig att kolhydrater i någon form är viktig för dig för en kompromiss är inte möjlig, men om du älskar kött och ägg kan det mycket väl funka.

• Mandel
    frossaren skrev 2014-11-22 19:16:09 följande:

Jag har hållt på med tung styrketräning tidigare.. men jag tänkte att jag skulle få min "styrketräning" av att lägga plattor (tungt arbete) och kombinera med längre promenader med hunden.

Ni som ätit LCHF vad åt ni till frukost? Personligen tycker jag ägg och bacon är lite jobbigt att äta på morgonen:(

Jag kokar ett ägg under tiden som jag gör mig i ordning på morgonen och så tar jag med det till jobbet och äter där. Runt kl8.30 äter jag det ägget.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Polis)

Jag tror att man kan svara lite olika på lchf, de med stort sötsug men "normal" aptit verkar kunna komma tillrätta med vikten och hälsan med lchf, men för de som väger för mycket för att de har för stor aptit inte alltid lyckas med lchf. Många som förespråkar lchf säger att man ska äta tills man blir mätt, men det fungerar inte om man har starka hungerskänslor, de minskar något med tiden med lchf men man måste ändå räkna kalorier för att gå ner i vikt om man tillhör de hungrigaste.

Hungern sitter både i huvudet och i magen och är till stor del ärftlig. Jag håller mig normalviktig, men kämpar mot hungern som för mig är inte sug, utan värk i magen som försvinner när jag äter. Lchf har inte fungerat för mig, jag blir inte mer mätt och jag tycker maten är tråkig och man blir lätt asocial. Jag äter istället enligt GI, inga snabba kolhydrater (inget vitt mjöl eller socker) mycket ägg, kvarg, keso, kyckling, grönsaker etc, det funkar!

• border1
    Annelie 76 skrev 2014-11-23 01:27:36 följande:
    Vetenskapen visar att LCHF är effektivare och nyttigare än att äta mindre och springa mer. Dessutom håller det en mätt medan man går ner i vikt vilket för mig är värt massor. Konstigt att vetenskapen aldrig kollar den aspekten, gå ner i vikt kan man göra på många sätt men det är bara LCHF som låter dig göra det mätt, stark och varm...
    Det innebär ju inte för den delen att LCHF är BRA.
    Vetenskapen har noggrant undersökt alla aspekter gällande LCHF.

Vad du eller jag eller alla and TROR spelar ingen som helst roll.

Oavsett om en eller alla människor tror att LCHF är bra, så är det fortfarande inte sant. 
  • Anonym (***)
    border1 skrev 2014-11-23 14:36:37 följande:

Oavsett om en eller alla människor tror att LCHF är bra, så är det fortfarande inte sant. 
    Då kan du visa denna fakta, att LCHF inte är bra.
  • Anonym (fet)
    Anonym (Polis) skrev 2014-11-23 11:20:00 följande:

Jag tror att man kan svara lite olika på lchf, de med stort sötsug men "normal" aptit verkar kunna komma tillrätta med vikten och hälsan med lchf, men för de som väger för mycket för att de har för stor aptit inte alltid lyckas med lchf. Många som förespråkar lchf säger att man ska äta tills man blir mätt, men det fungerar inte om man har starka hungerskänslor, de minskar något med tiden med lchf men man måste ändå räkna kalorier för att gå ner i vikt om man tillhör de hungrigaste.

Hungern sitter både i huvudet och i magen och är till stor del ärftlig. Jag håller mig normalviktig, men kämpar mot hungern som för mig är inte sug, utan värk i magen som försvinner när jag äter. Lchf har inte fungerat för mig, jag blir inte mer mätt och jag tycker maten är tråkig och man blir lätt asocial. Jag äter istället enligt GI, inga snabba kolhydrater (inget vitt mjöl eller socker) mycket ägg, kvarg, keso, kyckling, grönsaker etc, det funkar!

Håller med om vissa saker du skriver. Men eftersom jag just har stora hungerkänslor , inte minst sådana som mest har psykiska orsaker så fungerar andra sätt att äta än LCHF ÄNNU sämre. Men det är en lögn att det är enkelt ens med LCHF. Det beror ju på varför man t.ex. är fet.

Den som vill testa LCHF behöver läsa på ordentligt. Inte enbart kvällstidningarnas  bilagor som ofta ger rent felaktig information.

Sedan kan man ju välja LCHF-kost av så många fler skäl än övervikt.
  • Zadre
    border1 skrev 2014-11-23 14:36:37 följande:

LCHF har bevisats gång på gång att det ger bäst resultat vid viktnedgång.
    Och när du säger att LCHF inte är bra, på vilket sätt menar du då? Det är ren bra mat som man blir mätt på och som håller blodsockret stabilt. Det finns inga studier som på något sätt skulle visa att det är dåligt.
  • Ragnar

Är inte så insatt i detta men har på nära håll följt ett två vänner som övergått till LCHF det senaste året. De har båda gått ner i vikt sedan de började, vilket jag inte anser är konstigt mad tanke på hur de åt innan. De var i övervikt och hade olika hälsoproblem, drack läsk, åt kakor och godis dagligen. De åt även stora portioner, dvs. tog alltid en extra påfyllning på tallriken. De rörde inte på sig mer än nödvändligt
    I och med att de började med den nya dieten slutade de med allt onyttigt, åt mindre portioner och började röra på sig dagligen. Jag räknar kallt med att de gått ner i vikt ovasett vilken diet de valt, i kombination med de andra förändringarna.
    Men om nu LCHF är en bra metod till att håll sig till det nyttigare livet så är det ju possitivt. Men som sagt tror jag det är bäst att välja en diet som man trivs med, innehåller mat som man tycker om och inte bara ser det som ett tillfälligt projekt för att gå ner i vikt.

• Anonym (Elsa)

Du ska välja något som håller för hela livet. Det de flesta behöver är en livstidsförändring, inte någon Quick fix.

Att det är hälsosamt med ett stabilt blodsocker är inga konstigheter. Och för många är LCHF en bra väg dit.

Som träning rekommenderar jag också att springa. Har man bra skor och en sport-bh är det bara att ge sig ut! Men annars så har kosten mer påverkan på vikten än vad träningen har så det viktigaste är att man styr upp vad man stoppar i sig.

• border1
    Anonym (***) skrev 2014-11-23 14:48:57 följande:
    Då kan du visa denna fakta, att LCHF inte är bra.
    Ja, visst, kan jag göra det. Så fort jag kommer åt originalkällan.
  • border1
    Zadre skrev 2014-11-26 13:04:40 följande:
    Och när du säger att LCHF inte är bra, på vilket sätt menar du då? Det är ren bra mat som man blir mätt på och som håller blodsockret stabilt. Det finns inga studier som på något sätt skulle visa att det är dåligt.
    Då har du inte letat tillräckligt väl. Det jag hänvisar till hittar du inte på google, eller ute på nätet öht.
  • border1

Här har ni några källor på att LCHF är skadligt:

Russell WR, Gratz SW, Duncan SH, et al. High-protein, reduced-carbohydrate weight-loss diets proote metabolite profiles likely to be detrimental to colonic health,  Am J Clin Nutr. 2011;93(5):1062-1072. 

Ornish Dean, Was Dr Atkins Right?, Journal of the American Dietetic Association 104(2004):537.

Anitschkow N. Experimental arteriosclerosis in animals. In: Cowdry EV, ed. Arteriosclerosis. New York: MacMillan; 1933:271-322.

Keys A. Seven Countries: A Multivariate Analysis of Death and Coronary Heart Disease. Cambridge, MA: Harvard University Press; 1980.

Connor WE. Dietary cholesterol and the pathogenesis of atherosclerosis. Geriatrics. 1961;16:407-415.

Armstrong ML, Warner ED, Connor WE. Regression of coronary atheromatosis in rhesus monkeys. Circ Res. 1970;27:59-67.

The American Cancer Society 1996 Advisory Committee on Diet, Nutrition, and Cancer Prevention. Guidelines on diet, nutrition, and cancer prevention: Reducing the risk of cancer with healthy food choices and physical activity. CA Cancer J Clin. 1996;46:325- 341.

Reddy ST, Wang CY, Sakhaee K, et al. Effect of low-carbohydrate high-protein diets on acid-base balance, stone-forming propensity, and calcium metab- olism. Am J Kidney Dis. 2002;40:265-274.

Hu JF, Zhao XH, Parpia B. Dietary intakes and urinary excretion of calcium and acids: A cross-sectional study of women in China. Am J Clin Nutr. 1993;58: 398-406.

Oliver MF, Yates PA. Induction of ventricular arrhythmias by elevation of arterial free fatty acids in experimental myocardial infarction. Cardiology. 1972;56:359-364.

Peyreigne C, Bouix D, Aissa Benhaddad A, et al. Hemorheologic effects of a short-term ketogenic diet. Clin Hemorheol Microcirc. 1999;21:147-153.

Knight EL, Stampfer MJ, Hankinson SE, et al. The impact of protein intake on renal function decline in women with normal renal function or mild renal in- sufficiency. Ann Intern Med. 2003;138:460-467.

Wing RR, Vazquez JA, Ryan CM. Cognitive effects of ketogenic weight-reducing diets. Int J Obes Relat Metab Disord. 1995;19:811-816.

W. Willet, "Relation of meat, fat and fiber intake to the risk of colon cancer in a prospective study among women," New England Journal of Medicine, 323 (1990): 1664-1672

Fleming RM and Boyd LB, The Effect of High-Protein Diets on Coronary Blood Flow, Angiology, 2000; 51(10):817-826.

• Anonym (Polis)
    Zadre skrev 2014-11-26 13:04:40 följande:

Alla blir inte mätta, vi med stor hunger måste räkna kalorier även med lchf.
  • Anonym (Polis)

Och som border1:s länkar antyder, långtidseffekterna av lchf är inte klarlagda. Påverkan på tarmar och inre organ är inte fullt studerade, att man går ner i vikt kortsiktigt (några år) säger inget om hur ens inre mår efter några decennier.

• Zadre
    border1 skrev 2014-11-26 19:01:06 följande:

Här har ni några källor på att LCHF är skadligt:

Exakt vad är det de källorna säger skulle vara skadligt? På vilket sätt?
    LCHF är inte skadligt. Det är bra mat.
  • Anonym (Elsa)

Alla de där länkarna känns inte 100% relevanta. Någon talar om låg kolhydratkost och high protein?
    LCHF = Low Carb High Fat sist jag kollade.

Kan vi inte bara vara överens om att det inte finns några långtidsstudier ännu?
    Och att det är väldigt lätt att vara skeptisk till något man aldrig testat själv?

Jag säger inte att alla ska äta LCHF, det är säkert inte en väg för alla att gå. Men är man en sån som säger sig ha testat "allt" så varför inte testa det också?
    Om jag var i den situationen hade jag väl testat GI, detoxat och gjort allt möjligt för att hitta en livsstil som funkade för mig.

Svar på tråden LCHF - Fungerar det verkligen?