• Minxy

Bf Augusti 2015

Queenxiter skrev 2015-03-30 21:11:20 följande:
    Jättebra info hittills, men jag måste ändå fråga lite mer då detta är en total jungel för en förstföderska. :)

Vad betyder dom olika förkortningarna s och l-nivå och fp dagar?

Beräknar man på något annat sätt för mig och min sambo som driver nystartat AB och inte haft någon direkt inkomst senaste året?
    S-dagar = sjukpenningnivådagar. Dom baseras på din SGI (sjukpenninggrundande inkomst) och det innebär alltså att dom är olika värd beroende på vad din SGI är beräknad till.

L-dagar = lägstanivådagar. Är alltid 180 kr/dag före skatt, oavsett vad man har för SGI.

När jag skriver fp-dagar så menar jag bara en samling/blandning av s- och l-dagar, helt enkelt dagar man tar ut föräldrapenning, oavsett nivå

När det gäller AB så är det också backoffice som fastställer den SGI:n så jag kan tyvärr inte uttala mig
  • Minxy
    stjärnasomärdin skrev 2015-03-31 06:41:56 följande:

Nu är det bara timmar kvar till RUL - nedräkningen har börjat :) !!!!

Kul! Lycka till, hoppas ni får fina bilder
  • Minxy
    Speck skrev 2015-03-31 08:05:56 följande:
    Fast, har de gjort om? När jag var föräldraledig sist så fick jag veta att man fick 390 s och 90 l men att de inte var fördelade mellan föräldrar annat än 240 dgr var, mao om jag bara tog ut s-dagar även efter "mina 195" var slut så kunde jag använda s-dagar ändå ända till jag nått 240 dagar, men då fick min man färre s-dagar och således tvingad att använda l-dagar. Alltså kunde jag, om jag ville "ta" 45 av hans s-dagar. Han skulle fortf ha 240 dgr men 90 l-dagar. Är det inte så längre?
    Mm, nya regler för alla barn födda efter 1 januari 2014. Nu är dom strikt uppdelade. Så när man avstår dagar för barn födda efter 1 jan 2014 får man precisera om man vill avstå dagar på sjukpenningnivå eller lägstanivå.
  • Minxy
    Mamma till 5 underbara barn skrev 2015-03-31 07:29:50 följande:

Här är en till med BF i augusti 29/8 mitt lilla mirakel nr 6 smile1.gif <3 phpcSK8uq69972.jpg

Fin bild!
  • Minxy

Grattis till era lyckade RUL

Själv har jag bara 9 dagar kvar till mitt uppföljnings-RUL

• Minxy
    liten giraff skrev 2015-04-01 22:33:04 följande:

Härligt med era fina rul idag tjejer! Här kommer bild från vårat chock-rul :) Det var två!! Många som inte tror oss heller pga 1 april. phpGuvilD60105.jpg

Åh, grattis till dubbel glädje!
  • Minxy
    evelinac skrev 2015-04-04 20:16:00 följande:

Tänkte hoppa in här :)

Jag är en tjej på 20 år som bor tillsammans med min pojkvän och våran hund.

Torsdagen den 26 mars 2015 förändrades våra liv totalt.. Jag hade besökt en läkare i tron om att jag hade fått en cysta på äggstocken, men det visade sig att jag var gravid. Jag kunde inte riktigt tro på det och jag frågade till och med om han verkligen hade sett rätt. Det hade han. Den 1 april var jag och min pojkvän till kvinnomottagningen för att kolla hur långt gången jag var. Vi båda trodde det var väldigt tidigt då jag inte har känt något och jag hade haft min mens i slutet av februari. Min pojkvän har inte heller märkt att något är annorlunda med mig. Men vi fick reda på att det hade gått så långt som 20 veckor! Halva graviditeten har gått och jag har inte märkt någonting! Både jag och min pojkvän blev rädda och oroliga. Men när vi fick se vår lilla hoppsan som rörde på sig där inne så blev jag helt varm i hjärtat och min pojkvän satt och log.

Vi är fortfarande rädda och oroliga för hur framtiden kommer bli, men även glada för det lilla livet som växer i magen. Nu har vi ca 20 veckor på oss att förbereda oss, men det kommer vi att klara! :D

Någon som varit med om något liknande?

Oj! Vilken chock för er, men grattis
  • Minxy

Ah, härliga hormoner!

Vår son (7 år) har alltid varit svår att lägga. Han blir hyperaktiv vid sänggåendet och börjar fundera på de mest bisarra saker och kan omöjligen slappna av i varken kropp eller knopp. Babblar, suckar, stönar, det spritter i benen och händerna kan inte vara stilla. Efter 7 år tycker man att vi borde vara vana, men för att vara ärlig så blir jag bara mer frustrerad. Just nu kan det mycket väl ha med hormonerna att göra..

Ikväll gick jag med på att båda barnen skulle få somna bredvid mig i soffan eftersom det var lördag (dom brukar få göra det på lördagar), mycket också därför att jag ville se ett engelskt kostymdrama. Dottern somnar på 3 sekunder som vanligt. Sonen snurrar runt, suckar, kollar på tv:n i smyg och till slut inser jag att jag måste stänga av tv:n. Redan här känner jag att jag blir lite irriterad, jag hade verkligen sett fram emot den här filmen.

Därefter lyckas sonen pricka in en spark rakt på min brutna stortå vilket inte gör mig på bättre humör. Fy satan vad ont det gjorde!

När han till slut, efter DN dryg timme, äntligen somnat ska jag slå på tv:n igen...och upptäcker att boxen hängt sig. Jag känner hur jag börjar koka. Maken har hela den här tiden suttit vid datorn och kollat på serier. Jag ber maken komma hit med hårddisken med filmer (jag är den första att erkänna att jag lär grinig) varpå han surnar till och frågar varför jag varit så förbannat grinig hela dagen. Och där brister det. Krokodiltårar och jag som mellan snyftningarna hackande berättar att jag haft en till helvetisk nattning med domen och att HAN (maken) minsann aldrig lägger barnen (vilket han inte gör, det har helt enkelt hamnat på mitt bord).

Han försöker trösta lite, lommar bort och hämtar hårddisken och nu ligger jag här och tycker synd om mig själv. Ont i tån har jag också

• Minxy

Ser nu att min telefon ändrat massa ord (tack autocorrect), men det kanske går att tyda ändå

Svar på tråden Bf Augusti 2015