• Anonym (helt sluut)

ni med autismerfarenhet...hur tusan är det tänkt man ska orka

Jag är helt övertygad att min sju månaders har autism och tycker det blir tydligare för var dag.

Är så otroligt slutkörd av alla funderingar, faktagooglingar sökningar efter symtom osv. Det snurrar oavbrutet i mitt huvud och jag iakttar barnet varje vaken sekund. Kommer ju inte få diagnos än på ett tag. Hur fasen står man ut med väntan???? Det funkar bara inte att sätta sig ned och se tiden an.

snälla har någon nått konkret tips?? Har redan kontakt med psykologen för egen del pga detta

• Svar på tråden ni med autismerfarenhet...hur tusan är det tänkt man ska orka
  • Anonym (helt sluut)

Googlar mycket och då blir det ju lite vad som helst jag kommer in på. Mest här på fl samt autismforum.

Det finns stunder vissa dagar när jag upplever henne normal, men det är sällan och hennes symtom vart och ett för sig kanske inte betyder något men sammantaget blir det så tydligt att något är knas.

sista veckorna har även nattsömnen börjat strula för henne. Vilket inte var ett problem förr

• metervara

Är nattstrul tecken på autism? Kan du minnas hur det var när dina äldre var små? Vissa nätter var bättre än andra?

Kan du förstå att vissa saker du räknar upp som "symtom" bara är vanliga grejer som hör bebisar till?

• Anonym (helt sluut)

Jo alltså alla symtom jag ser kan ju vara normalt. Men alla tillsammans kan inte vara det tänker jag. Tyvärr minns jag inte alls hur de stora var sådär i detalj. Att ingen av dem kröp innan de gick och att mittenbarnet var sen i talet är ungefär vad jag minns

• SandraP81

Ett barn i min mammagrupp gjorde sådär med händerna (snurrade på dom) och höll dom rakt ut. Han gjorde jämt så och jag minns att mamman var lite orolig över att han var den enda. Bvc-sköterskan sa "helt normalt" och nu är pojken 5 år och helt normal.

Jag har en 8 månaders hemma som har strulat med sömnen sen några veckor. Och börjat vakna väldigt tidigt plötsligt! Minns att mitt äldre barn gjorde samma runt 8-9 månader.

• Anonym (helt sluut)

SandraP81: tusen tack för svar! Lugnar mig!

• metervara
    Anonym (helt sluut) skrev 2014-12-09 00:18:24 följande:

Jo alltså alla symtom jag ser kan ju vara normalt. Men alla tillsammans kan inte vara det tänker jag. Tyvärr minns jag inte alls hur de stora var sådär i detalj. Att ingen av dem kröp innan de gick och att mittenbarnet var sen i talet är ungefär vad jag minns

Jo alla tillsammans kan vara helt normalt. Det står t.om. så på autismforums hemsida.
  • metervara

Ang sömnen. Vår 11 månaders har alltid somnat halv 7 och vaknat 6 på morgonen och nu helt plötsligt somnar hon inte förrän halv 12 på natten och vaknar vid 9. Jag tänker att hon är inne i en utvecklingsperiod och då är det svårt att komma till ro. Kan det vara så för din dotter tror du?

• Påven Johanna

Det är extremt vanligt med förändrad (till det sämre) sömn vid 8-9 månaders ålder. Anledningen till det brukar stavas separationsfasen.

• nozpa
    Påven Johanna skrev 2014-12-09 20:41:46 följande:

Det är extremt vanligt med förändrad (till det sämre) sömn vid 8-9 månaders ålder. Anledningen till det brukar stavas separationsfasen.

Tänkte också skriva det.
  • Anonym (helt sluut)

Ja sömnen verkar vara nån separationsgrej.Igår kväll vaknade hon ideligen, tills hon fick ligga kloss hud mot hud på mig. Då sov hon gott resten av natten

Svar på tråden ni med autismerfarenhet...hur tusan är det tänkt man ska orka