• Anonym (helt sluut)

ni med autismerfarenhet...hur tusan är det tänkt man ska orka

Jag är helt övertygad att min sju månaders har autism och tycker det blir tydligare för var dag.

Är så otroligt slutkörd av alla funderingar, faktagooglingar sökningar efter symtom osv. Det snurrar oavbrutet i mitt huvud och jag iakttar barnet varje vaken sekund. Kommer ju inte få diagnos än på ett tag. Hur fasen står man ut med väntan???? Det funkar bara inte att sätta sig ned och se tiden an.

snälla har någon nått konkret tips?? Har redan kontakt med psykologen för egen del pga detta

• Svar på tråden ni med autismerfarenhet...hur tusan är det tänkt man ska orka
  • Anonym (vanligt)
    Anonym (helt sluut) skrev 2014-12-10 22:31:50 följande:
    Jo han vill vara hemma. Det är bara jag som är hemma. Barnpsykologen avrådde mig när jag sa jag tänkte börja jobba och låta honom ta över
    Mycket märkligt! En barnpsykolog borde se värdet i att barnet får vara hemma även med sin pappa. Jag tror det bästa vore att du börjar jobba och låter honom ta över, precis som ni tänkt. Särskilt när han vill vara hemma. Utgå inte från att psykologen har rätt.
  • Anonym (helt sluut)

Dottern är nu dryga nio månader. Hon vinkar inte. Klappar inte händer och pekar inte. Förstår inga ord såsom pappa lampan osv. Vad tror ni om det vid den här åldern?

• Dasha

tittar hon på saker när du pekar på dem?hur leker hon? kan hon sitta själv? kryper hon?

• Arbetsmyran76

Min tjej började vinka för ngr mån sedan, hon är 18 mån, tycker din man ska gå på föräldraledighet nu!

• vampyria2
    Anonym (helt sluut) skrev 2014-12-29 17:55:25 följande:

Dottern är nu dryga nio månader. Hon vinkar inte. Klappar inte händer och pekar inte. Förstår inga ord såsom pappa lampan osv. Vad tror ni om det vid den här åldern?

Helt normalt och inget att oroa ig över än faktiskt.
  • Anonym (Rut)

Är det så att hennes ögonkontakt och respons blivit bättre nu och du måste hitta nåt annat att oroa dig för?

Ska du verkligen vara föräldraledig när du mår så dåligt? Borde inte du vara sjukskriven och din man föräldraledig istället?

• Anonym (helt sluut)

Hon tittar ibland när jag pekar, men oftast inte. Hon har suttit länge. Kryper. Drar sig upp mot saker. Leker vet jag väl inte. Hon undersöker och tuggar på alla leksaker och allt annat hon kommer åt.

Hon kan börja gråta när hon ser att någon går ut genom dörren. Hon blir jätteglad när hon ser vällingen eller sånna klämpåsar med frukt som hon älskar. Så hon är ju inte helt bortkopplad. Lyssnar rätt ofta till sitt namn men absolut inte alltid.

• Påven Johanna
    Anonym (helt sluut) skrev 2014-12-29 19:27:50 följande:

Hon tittar ibland när jag pekar, men oftast inte. Hon har suttit länge. Kryper. Drar sig upp mot saker. Leker vet jag väl inte. Hon undersöker och tuggar på alla leksaker och allt annat hon kommer åt.

Hon kan börja gråta när hon ser att någon går ut genom dörren. Hon blir jätteglad när hon ser vällingen eller sånna klämpåsar med frukt som hon älskar. Så hon är ju inte helt bortkopplad. Lyssnar rätt ofta till sitt namn men absolut inte alltid.

Det låter helt normalt. Alltsammans. 
  • Anonym (Mini)

Jag har en son som nu är 13 månader. Va förut väldigt orolig för autism då han inte tittade på mig eller log och en massa andra småsaker som andra barn i hans ålder gjorde. Tex vinka började han med för någon vecka sen. Peka på saker kanske för någon månad sen. Han jollrar inte mkt. Väldigt tyst. Dock är jag inte orolig längre. Min son har börjat utvecklas enormt de sista månaderna.

• Anonym (helt sluut)

Tack för uppmunrande ord!

Jag vill tillägga att senaste 2-3 veckorna har jag mått fantastiskt bra med min dotter och tänkt att hon kanske ändå är 'normal'. Men nu för någon dag sedan började tankarna snurra igen.

Svar på tråden ni med autismerfarenhet...hur tusan är det tänkt man ska orka