• Anonym (helt sluut)

ni med autismerfarenhet...hur tusan är det tänkt man ska orka

Jag är helt övertygad att min sju månaders har autism och tycker det blir tydligare för var dag.

Är så otroligt slutkörd av alla funderingar, faktagooglingar sökningar efter symtom osv. Det snurrar oavbrutet i mitt huvud och jag iakttar barnet varje vaken sekund. Kommer ju inte få diagnos än på ett tag. Hur fasen står man ut med väntan???? Det funkar bara inte att sätta sig ned och se tiden an.

snälla har någon nått konkret tips?? Har redan kontakt med psykologen för egen del pga detta

• Svar på tråden ni med autismerfarenhet...hur tusan är det tänkt man ska orka
  • Anonym (helt sluut)

Rut: kanske har du rätt. Ögonkontakten har blivit bra mycket bättre om än mindre än hos andra barn.

Tyvärr rår jag inte över mina känslor

• Anonym (Sn)
    Anonym (helt sluut) skrev 2014-12-29 19:47:01 följande:

Rut: kanske har du rätt. Ögonkontakten har blivit bra mycket bättre om än mindre än hos andra barn.

Tyvärr rår jag inte över mina känslor

Hur minns du hur just ögonkontakten var hos dina andra barn? Andra saker minns du ju inte alls. För om du hade kommit ihåg annat så hade du inte behövt undra över varför din dotter till exempel inte vinkar ännu. 
  • Anonym (helt sluut)

Minns inte ögonkontakten med dem men eftersom jag reagerar nu så tar jag för givet att den var bättre med dem. Annars hade jag reagerat då. Sen ser jag ju också tydligt att hon håller ögonkontakt mycket mycket kortare än jämnåldriga barn.

• Anonym (vanligt)
    Anonym (helt sluut) skrev 2014-12-29 20:03:02 följande:
    Minns inte ögonkontakten med dem men eftersom jag reagerar nu så tar jag för givet att den var bättre med dem. Annars hade jag reagerat då. Sen ser jag ju också tydligt att hon håller ögonkontakt mycket mycket kortare än jämnåldriga barn.
    Nej, att du reagerar nu beror på din depression/psykos. Den hade du inte med dina andra barn, och därför letade du inte efter fel på samma sätt hos dem.
    Fortfarande är det så att ditt sätt påverkar din dotter, och hon har en större utmaning i att utveckas i och med att din och hennes kontakt är annorlunda än hur det varit med de andra barnen.
    Skönt att det känts bättre ett par veckor. Det kommer svackor när man återhämtar sig, men förhoppningsvis är du på väg åt rätt håll nu.
    Jag tycker fortfarande att pappaledighet hade varit toppen för er alla inblandade just nu.
  • Kattflickan

Enligt 1177 är det vanligt att barn börjar peka mellan 10-12 månader. Så om din dotter pekade nu skulle hon vara tidig.

Försök komma tillbaka till den bra känslan du haft den senaste tiden, sluta med att söka fel! Jag har varit i samma sits och fick hjälp vilket jag skrivit om tidigare.

• Anonym (helt sluut)

Läste för någon dag sedan att ett barn på nio månader ska förstå och utföra en uppmaning, typ 'hämta bollen' hon är ljusår från att fixa det och det var när jag insåg det som tankarna snurra igång igen

• Kerubmamman
    Anonym (helt sluut) skrev 2014-12-29 21:38:50 följande:
    Läste för någon dag sedan att ett barn på nio månader ska förstå och utföra en uppmaning, typ 'hämta bollen' hon är ljusår från att fixa det och det var när jag insåg det som tankarna snurra igång igen
    Sånt kontrollerar BVC vid 18 månader, så det är alldeles för tidigt att säga nåt om det nu. 
    http://www.rikshandboken-bhv.se/Texter/Utveckling/Utvecklingsbedomning-18-manader/
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Sous

Det stämmer ju öht inte. Jag är ytterst tveksam till att dina andra barn fixade detta vid samma ålder, min fixade det på 18-månaderskontrollen men inte mycket före. Det är din ångest och depression som pratar igen, och då hjälper det ju inte vad någon säger. Men bra att du haft en bättre period, förhoppningsvis blir det fler såna, går du fortfarande hos psykolog för samtal?
  • Sous

Dessutom ska du väl inte i din situation läsa om barns utveckling alls, det känns inte som att du klarar det just nu.

• Anonym (vanligt)
    Hämta bollen?
    Min 9-månaders satt helt still på golvet där man satte henne. Kröp inte alls. Inte en chans att hon skulle kunnat hämta någon boll. Hon hade för övrigt inte förstått den uppmaningen, och om hon mot förmodan skulle förstått den hade hon nog inte haft lust att göra som jag sade.
Svar på tråden ni med autismerfarenhet...hur tusan är det tänkt man ska orka