• Dgbg

Äter mitt barn för mycket?

Hej jag har försökt få grepp om hur mycket mat som är lagom för en niomånaders bebis. Förstår att det är olika för olika barn. Men jag är orolig att jag matar mitt barn för mycket. Tänkte spalta upp vad hon äter. Önskar inga pekpinnar och moralpredikningar - vill mitt barns bästa och jag tror att det är en jämn, lagom, varierad kost. Hur ser ett upplägg ut? Någon som tvingats begränsa bebisens intag då bebisen inte följer sin graf?

Vårt upplägg:

07:00 1/2 macka med leverpastej + 1 dl yoghurt med sylt

09:30 200 ml välling

10:30 1/4 banan

11:30 1/2 burk barnmat, 2-3 majskokar, 1/2 påse med fruktpure

14:00 1/2 macka med ost, eller pannkaka, 1/2 fruktpure

16:00 1/2 burk mat, 1/4 macka, någon grönsak

18:00 1 dl hemmagjord smoothie, 1/3 macka utan pålägg

19:00 250 ml välling

Ammar sedan 23, 2, 4, 6.

• Svar på tråden Äter mitt barn för mycket?
  • 123Smurf

Jag har också en niomånaders och vi gör så här med maten:

9:00 1 och en halv portion havregrynsgröt

12:00 hemlagad mat eller 1-2 burkar barnmat

14:30 frukt

17:00 hemlagad mat eller 2 burkar barnmat

19:00 300 ml välling

Han äter mycket vid varje mål och om jag försöker sprida ut det så äter han dåligt. han visar tydligt när han är hungrig och då får han mat, är han inte nog hungrig så äter han nästan inget.

Det jag har gjort om han inte vill äta ny mat så har jag erbjudit honom det flera gånger och gett honom lite av det tillsammans med annan mat som han tycker om. Och om jag äter av maten kan han bli nyfiken och vilja smaka, man får helt enkelt fortsätta försöka.

När det gäller färsk frukt så finns det små platta rivjärn med handtag som fungerar jättebra till äpplen och päron, det blir som en puré när man river med rivjärnet. Annars kan man ta en sked och skrapa på frukten man ger.

Lycka till!

• FrökenBlå

En parentes bara, det finns klämpåsar man kan köpa som är återanvändningsbara. Man behöver inte fylla dom med fruktpure om man inte vill, går bra att fylla med nyttigare saker som broccoli, ärt eller morotspure till exempel. Vi använder såna när vi tar längre skogsturer med dottern och hundarna ibland.

Lycka till, hoppas att det går bättre för er med maten! :)

• Natulcien
    Lev väl skrev 2014-10-23 12:20:59 följande:

Barnet äter nog ofta och mycket pga att näringsinnehållet i maten är väldigt dåligt. Det är mest tomma kalorier i form av snabba kolhydrater. Vilket barn som helst skulle bli hungrig om och om igen på denna kost när blodsockret går upp och ned hela tiden.

Kan passa på att tipsa om att köpa den nyligen utgivna boken "Barnmatsboken : Laga bra mat från början." Där har du enkla näringsrika recept på mättande barnmat. 07:00 1/2 macka med leverpastej + 1 dl yoghurt med sylt
    Varför tillsätter ni sylt? Byt ut till riktiga bär istället. Frysta hallon som ni tinar snabbt i micron är tex. toppen. 
    Vad är det för yoghurt? Turkisk yoghurt blandad med vispgrädde + lite äkta vaniljpulver (ej socker) mättar bra. Dem färdiga produkterna med tillsatta smakämnen och socker mättar mindre bra och har onödiga tillsatser.

09:30 200 ml välling
    Varför ger ni välling? Välling är en svensk företeelse med dåligt näringsvärde som ger svenska barn mer glutenintolerans än i andra länder. Välling både onödigt och skadligt. Läs på lite om ämnet och bilda en egen uppfattning. Ifrågasätt varför ni ger välling och läs innehållsförteckningen.

10:30 1/4 banan
    Inget att anmärka på så länge bananen är ekologisk

11:30 1/2 burk barnmat, 2-3 majskrokar, 1/2 påse med fruktpuré
    Majskrokar är näringsfattiga och snabba kalorier, frukpuré är mestadels socker. Riktig frukt är bättre, men bra näringsfull mat är bäst. 14:00 1/2 macka med ost, eller pannkaka, 1/2 fruktpure
    Ännu mer spannmål och snabba kolhydrater. Bättre att bara ge bara ostbitar med riktigt smör tillsammans med mosad avokado eller något annat mer långsiktigt mättande

16:00 1/2 burk mat, 1/4 macka, någon grönsak
    Ta bort mackan och ge mera grönsaker istället.

18:00 1 dl hemmagjord smoothie, 1/3 macka utan pålägg 
    Vad innehåller smoothien? Är det mestadels söta ingredienser så skippa den. Ta bort mackan. Byt ut mot något mer mättande. Kolla upp hur man gör tex. äggmjölk.

19:00 250 ml välling 
    Åter igen denna välling. Behövs den verkligen? Vad har den för syfte? Den mättar inte särskilt länge. Ge något som mättar hela natten istället.

Hoppas ni inte tar illa upp. Det är absolut inte min mening. Jag vill bara ge er ett annat perspektiv.

Bra inlägg, med vettiga alternativ. Jag håller med om det mesta, och har redan skrivit liknande saker själv i tråden.

Men - att skriva att välling är skadligt är ju ganska onödigt. För det är det ju naturligtvis inte. Välling är onödigt - ja, det håller jag med om. Det finns bättre alternativ som bröstmjölk, ersättning, hemmagjord gröt etc. Men skadligt - nej.
    Och att det ger glutenintolerans? Nej, det gör det naturligtvis inte heller. Det kan göra det om man väljer att ge sitt barn fler än 3 portioner per dygn, d.v.s. överdoserar gluten. Men TS ger två portioner per dag. I och för sig äter barnet även mackor, pannkakor etc. och då finns ju risken att det blir för mycket gluten, så vaksamhet på mängden är bra.
    Men det finns ingen anledning att svartmåla och döskallemärka vällingen på det sättet. Det leder bara till oro och rädsla.
  • Dgbg

Hon äter välling på inrådan från BVC. Hon äter inte tillräckligt med järnrikmat i övrigt. Sylten är gjord på dadlar och hallon. Smoothien är gjord på yoghurt, hallon, banan och mjölk. Pannkakan gjord på yoghurt, mjöl, ägg och lingonsylt. Vi äter mkt bröd i familjen då vi bakar varje morgon. Vad är risken med mkt spannmål om det tex är fullkornsalternativ? Hon åt mkt blodpudding förut men det kändes tufft att låta henne äta det till frukost. Har försökt lyssna på er och idag har hon ätit så här:

23:okt

06:30 1/2 hallon, 1/4 banan

08:00 100 ml välling

10:45 1/2 burk lasagne, 3 skedar linssoppa, 2 cm macka, 4 små bitar potatis, 1 skiva ost

13:15 amma

15:00 fruktpåse

16:30 1/4 avokado, 3 skivor tomat, 1/2 msk ost, lite gurka, 1 liten sked gräddfil

19:30 200 ml välling

20:15 4 cm pannkaka + amning

• Flickan och kråkan
    Dgbg skrev 2014-10-23 21:11:22 följande:

Hon äter välling på inrådan från BVC. Hon äter inte tillräckligt med järnrikmat i övrigt. Sylten är gjord på dadlar och hallon. Smoothien är gjord på yoghurt, hallon, banan och mjölk. Pannkakan gjord på yoghurt, mjöl, ägg och lingonsylt. Vi äter mkt bröd i familjen då vi bakar varje morgon. Vad är risken med mkt spannmål om det tex är fullkornsalternativ? Hon åt mkt blodpudding förut men det kändes tufft att låta henne äta det till frukost. Har försökt lyssna på er och idag har hon ätit så här:

23:okt

06:30 1/2 hallon, 1/4 banan

08:00 100 ml välling

10:45 1/2 burk lasagne, 3 skedar linssoppa, 2 cm macka, 4 små bitar potatis, 1 skiva ost

13:15 amma

15:00 fruktpåse

16:30 1/4 avokado, 3 skivor tomat, 1/2 msk ost, lite gurka, 1 liten sked gräddfil

19:30 200 ml välling

20:15 4 cm pannkaka + amning

Det känns fortfarande som väldigt täta mål, lite som om hon äter som när hon helammade. Jag skulle försöka med tre större mål mat - frukost, lunch, middag - och så två enkla/lättare mellanmål med frukt, grönsaker och amning beroende på vad som passar. Och sedan amma innan sovdags. Exempelvis:

6.30 Välling
    9.30 Frukt
    12 lunch
    15 Mellanmål - lite grönsaker/frukt/smörgås/amning, ja vad det nu blir eller hur du kombinerar.
    17.30 Middag
    20 Amning vid sovdags

Sedan beror det ju på när hon sover på dagen och så givetvis hur tiderna blir mer exakt.
  • Dgbg

Precis så är mitt mål! Med skillnaden att jag vill söva henne på välling och inte amning så att jag kan få någon kväll på restaurang/bio. Jag har helammat till för tre veckor sedan så det kanske därför hon ropar efter mat så ofta? Försöker få i henne mer vid varje mål men i matväg är det Max 1 dl/1/2 burk som går ner. Fortsätter jag efter maten och serverar henne macka/pannkaka kan hon äta mer. Ska jag klumpa ihop maten och mackan så det blir som ett mål eller ska jag skippa mackan helt. Svårt att se hur jag ska få henne att äta mer vid varje mål utan macka etc. Hon spottar ut allt efter 1/2 burk mat. Vad är nackdelen med att hon äter ofta förutom att det är skadligt för tänderna? Hon är ju långt upp på graden och äter kanske till och med mer än hon behöver. Sedan vi introducerade mat har hon stegrat på kurvan ( - trots att hon går sedan 8,5 månader)

• Dgbg

Hennes tider

Vaknar 06:30

Sover 08:30-09:30

Sover 12:30-13:30-14

Sover 17:00-17:30

Sover för natten 20:00 prick

• temporär

Är det inte lite väl mycket yoghurt och komjölk varje dag till en så liten? Det brukar väl inte rekommenderas som bas i måltider under året, till stor del för att det är mycket energi men järnfattigt. Reagerade på det då du skrev att hon behöver vällingen för järnets skull. 

Ger du bara burkmat? Hemlagad mat är mycket mer näringsrik. Kanske tycker hon att det är godare också, och äter då mer. Att förskjuta en större del av näringen till riktig mat istället för mellanmål borde också vara bra för järnmängden.

Har du provat smoothie på havremjölk istället? Det innehåller mer än 10 gånger så mycket järn som vanlig mjölk och yoghurt.

• Flickan och kråkan
    Dgbg skrev 2014-10-23 21:40:24 följande:

Jag har helammat till för tre veckor sedan så det kanske därför hon ropar efter mat så ofta? 

Jag skulle säga att det är här du har svaret. Varför i hela friden så bråttom med avvänjningen? Tre veckor efter att jag har slutat helamma mina barn så har de ju ätit ett par teskedar av något annat som mest. Låt det få ta lite tid.

Håll på de tre huvudmålen och två lätta mellisar och sedan fyller du på med bröstmjölk efter huvudmålen. Det är ju så man gör när man övergår från bröstmjölk. Man byter inte ut mål, utan man ger vanlig mat och sedan fyller man på med bröstmjölk. Du kan ju pumpa bröstmjölk om som någon annan kan ge på flaska likaväl som välling. Eller så håller du kvar vällingen vid nattning (pumpa fungerar ju inte alltid för alla).
Svar på tråden Äter mitt barn för mycket?