• Dgbg

Äter mitt barn för mycket?

Hej jag har försökt få grepp om hur mycket mat som är lagom för en niomånaders bebis. Förstår att det är olika för olika barn. Men jag är orolig att jag matar mitt barn för mycket. Tänkte spalta upp vad hon äter. Önskar inga pekpinnar och moralpredikningar - vill mitt barns bästa och jag tror att det är en jämn, lagom, varierad kost. Hur ser ett upplägg ut? Någon som tvingats begränsa bebisens intag då bebisen inte följer sin graf?

Vårt upplägg:

07:00 1/2 macka med leverpastej + 1 dl yoghurt med sylt

09:30 200 ml välling

10:30 1/4 banan

11:30 1/2 burk barnmat, 2-3 majskokar, 1/2 påse med fruktpure

14:00 1/2 macka med ost, eller pannkaka, 1/2 fruktpure

16:00 1/2 burk mat, 1/4 macka, någon grönsak

18:00 1 dl hemmagjord smoothie, 1/3 macka utan pålägg

19:00 250 ml välling

Ammar sedan 23, 2, 4, 6.

• Svar på tråden Äter mitt barn för mycket?
  • Fröken35

Du ger sån mat som inte mättar något. Läs på lite och laga bättre och mer mättande mat.

• Dgbg

Jag är så otroligt tacksam för alla tips! Om jag sammanfattar det så tror ni liksom mig att hon äter för ofta. Jag tycker att ni alla resonerar så klokt! Ska minska mängden spannmålsmål - byta ut mot, ägg, avokado, keso etc. Försöka lägga till extra fett så att hon trots att hon äter små mängder mat får en högre mättnad. Fortsätta med varmt vatten. Nattningen får jag fasa ut om några veckor då vi precis (tre veckor sedan - oplanerat) fasar ut dagamningen. Ska även öka andelen grönsaker och frukt. Anledningen till att vi valt frukt på påse är att hon är dålig på att tugga och även små bitar frukt (som är hårda tex päron/äpple) sätter hon i halsen. Mottager gärna tips på fler mellanmål och förslag på tider/upplägg (som jag sedan kan modifiera något så det passar lillans inte klocka) hur många ml välling tycker ni är lämpligt per dag?

• Dgbg

Hon är långt över genomsnittskurvan. Ska man ge henne tills hon är nöjd eller ska man begränsa intaget? Jag vill att hon ska växa, utvecklas och vara lycklig. Dvs ingen fåfäng mamma som vill ha ett smalt barn. Vill bara ge henne den bästa starten. Någon som fått stöd i samma situation?

Bör
  • norrlandsflicka

Ett tips med äpple och päron, skala först frukten och fortsätt använda skalaren.för att få tunna skivor. Funkar bra att äta fast barnet inte har så många tänder. Annars går det ju koka egen fruktpure också och köra sönder med stavmixer eller matberedare. Personligen tycker jag att banan är det enklaste mellanmål att ge små bebisar. Skulle också ge tidigare lunch och skippa minst ett mellanmål på fm.

• Yonndax

Jag gjorde så att jag rårev all frukt på det finaste. Då blev det nästan som mos/purré utan stora bitar. Köp hem mycket färskt o variera. Päron, med mango och några frusna hallon, blåbär med banan och jordgubb, äpple med apelsin och melon, vindruvor med kiwi och päron osv. Tänk på att blanda en söt frukt med en syrlig så behöver du inte socker. Går även bra att frus in och ta upp och tina om man vill eller ge som typ sorbe som lite lyxigare ist för glass eller om det hade varit varmt ute. Om din har lätt för att bli hård i magen eller lös tänk på att vissa frukter är lösande och stoppande. Banan och blåbär är stoppande medans jordgubb och päron är lösande.

• Flickan och kråkan
    norrlandsflicka skrev 2014-10-22 15:17:44 följande:

Ett tips med äpple och päron, skala först frukten och fortsätt använda skalaren.för att få tunna skivor. Funkar bra att äta fast barnet inte har så många tänder. Annars går det ju koka egen fruktpure också och köra sönder med stavmixer eller matberedare. Personligen tycker jag att banan är det enklaste mellanmål att ge små bebisar. Skulle också ge tidigare lunch och skippa minst ett mellanmål på fm.

Ännu enklare är att bara skala ett helt äpple eller ett helt päron och så (om barnet har första framtänderna) låta det gnaga på den hela frukten. De har så små munnar så de filar bara av fruktmos
  • Dgbg

Idag åt hon 1/4 burk mat till lunch. Ratade det jag lagat. Provade med lite banan men det var blankt nej, provade med morot samma visa. Provade med ostmacka - slurp! Ska jag stå på mig bättre "detta bjuds idag" eller ska jag erbjuda henne allt - då även macka - tills hon verkar mätt?

• Flickan och kråkan
    Dgbg skrev 2014-10-23 11:43:01 följande:

Idag åt hon 1/4 burk mat till lunch. Ratade det jag lagat. Provade med lite banan men det var blankt nej, provade med morot samma visa. Provade med ostmacka - slurp! Ska jag stå på mig bättre "detta bjuds idag" eller ska jag erbjuda henne allt - då även macka - tills hon verkar mätt?

Personligen tycker jag inte att det är något vidare att ersätta mat med smörgås. Jag hade i ditt läge valt att erbjuda vanlig mat oftare istället. Jag vet att även jag tyckte att hon åt ofta, men jag tyckte framför allt att det blev väldigt mycket mellanmål med smörgås och välling etc.

Hon är inte så gammal och det är inte helt ovanligt att det tar lite tid innan de äter stora portioner vanlig mat. Yngsta, som sagt, var väl året innan det verkligen blev ordentliga, hela portioner vid lunch och middag. Jag har helt enkelt fyllt på med amning och så erbjudit samma mat lite senare. Om hon äter 1/4 burk nu så kan du vill erbjuda resten av burken om kanske två timmar igen? Istället för en mellanmålsmacka. Barn i den åldern brukar tala om på ett eller annat sätt då de verkligen är hungriga. Åt hon 1/4 burk så var hon hungrig men inte tillräckligt hungrig för att äta mer av mat som hon kanske inte tyckte vad supersmaskigt.
  • Flickan och kråkan

Och har hon tidigare under morgon + förmiddag ätit smörgås, två dl välling + banan (tittar på schemat i ts) med jämna mellanrum så är det inte jättekonstigt att hon inte äter mer lunch.

• Lev väl

Barnet äter nog ofta och mycket pga att näringsinnehållet i maten är väldigt dåligt. Det är mest tomma kalorier i form av snabba kolhydrater. Vilket barn som helst skulle bli hungrig om och om igen på denna kost när blodsockret går upp och ned hela tiden.

Kan passa på att tipsa om att köpa den nyligen utgivna boken "Barnmatsboken : Laga bra mat från början." Där har du enkla näringsrika recept på mättande barnmat.

07:00 1/2 macka med leverpastej + 1 dl yoghurt med sylt
    Varför tillsätter ni sylt? Byt ut till riktiga bär istället. Frysta hallon som ni tinar snabbt i micron är tex. toppen. 
    Vad är det för yoghurt? Turkisk yoghurt blandad med vispgrädde + lite äkta vaniljpulver (ej socker) mättar bra. Dem färdiga produkterna med tillsatta smakämnen och socker mättar mindre bra och har onödiga tillsatser.

09:30 200 ml välling
    Varför ger ni välling? Välling är en svensk företeelse med dåligt näringsvärde som ger svenska barn mer glutenintolerans än i andra länder. Välling både onödigt och skadligt. Läs på lite om ämnet och bilda en egen uppfattning. Ifrågasätt varför ni ger välling och läs innehållsförteckningen.

10:30 1/4 banan
    Inget att anmärka på så länge bananen är ekologisk

11:30 1/2 burk barnmat, 2-3 majskrokar, 1/2 påse med fruktpuré
    Majskrokar är näringsfattiga och snabba kalorier, frukpuré är mestadels socker. Riktig frukt är bättre, men bra näringsfull mat är bäst.

14:00 1/2 macka med ost, eller pannkaka, 1/2 fruktpure
    Ännu mer spannmål och snabba kolhydrater. Bättre att bara ge bara ostbitar med riktigt smör tillsammans med mosad avokado eller något annat mer långsiktigt mättande

16:00 1/2 burk mat, 1/4 macka, någon grönsak
    Ta bort mackan och ge mera grönsaker istället.

18:00 1 dl hemmagjord smoothie, 1/3 macka utan pålägg 
    Vad innehåller smoothien? Är det mestadels söta ingredienser så skippa den. Ta bort mackan. Byt ut mot något mer mättande. Kolla upp hur man gör tex. äggmjölk.

19:00 250 ml välling 
    Åter igen denna välling. Behövs den verkligen? Vad har den för syfte? Den mättar inte särskilt länge. Ge något som mättar hela natten istället.

Hoppas ni inte tar illa upp. Det är absolut inte min mening. Jag vill bara ge er ett annat perspektiv.

Svar på tråden Äter mitt barn för mycket?