• Dgbg

Äter mitt barn för mycket?

Hej jag har försökt få grepp om hur mycket mat som är lagom för en niomånaders bebis. Förstår att det är olika för olika barn. Men jag är orolig att jag matar mitt barn för mycket. Tänkte spalta upp vad hon äter. Önskar inga pekpinnar och moralpredikningar - vill mitt barns bästa och jag tror att det är en jämn, lagom, varierad kost. Hur ser ett upplägg ut? Någon som tvingats begränsa bebisens intag då bebisen inte följer sin graf?

Vårt upplägg:

07:00 1/2 macka med leverpastej + 1 dl yoghurt med sylt

09:30 200 ml välling

10:30 1/4 banan

11:30 1/2 burk barnmat, 2-3 majskokar, 1/2 påse med fruktpure

14:00 1/2 macka med ost, eller pannkaka, 1/2 fruktpure

16:00 1/2 burk mat, 1/4 macka, någon grönsak

18:00 1 dl hemmagjord smoothie, 1/3 macka utan pålägg

19:00 250 ml välling

Ammar sedan 23, 2, 4, 6.

• Svar på tråden Äter mitt barn för mycket?
  • Flickan och kråkan
    Dgbg skrev 2014-10-23 21:42:45 följande:

Hennes tider

Vaknar 06:30

Sover 08:30-09:30

Sover 12:30-13:30-14

Sover 17:00-17:30

Sover för natten 20:00 prick

Vaknar 06.30
    Frukost 

Sover 08.30-09.30
    Frukt när hon vaknar

11.45/12.00 Lunch

12.30-14.00 Sover

14.30 Mellanmål - grönsaker/frukt/bröstmjölk etc

17.00-17.30 Sover
    Middag när hon vaknar (eller ja, runt den tiden, beror ju lite på när ni äter middag)

20:00 Välling/bröstmjölk + sova
  • Dgbg

Försökte inte sluta dagmamma, ville faktiskt amma tills hon blev ett år. Har jobbat med smakportioner sedan hon var fyra månader. Hon äter inte mkt mjölkprodukter. Tänker noga på det pga av att de hämmar upptaget av järn. När de på BVC för tre veckor sedan sa att jag var tvungen att fasa in vällingen (som hon blåvägrat sedan start) så fasade hon ut amningen själv, vi erbjöd henne mat/mellis och hon var nöjd.. Visst det var ofta men jag trodde att en bit macka/frukt motsvarar en ammning? Hon har inte saknat amningen på dagen då hon får amma på natten.

• Dgbg

Flickan och Kråkan - exakt det upplägget eftersträvar jag men min framgång är si så där

• Dgbg

Hon vägrar äta i stort sett allt jag lagar (sedan hon var fyra månader) så jag har lagt ner det

• Flickan och kråkan
    Dgbg skrev 2014-10-23 22:15:14 följande:

Försökte inte sluta dagmamma, ville faktiskt amma tills hon blev ett år. Har jobbat med smakportioner sedan hon var fyra månader. Hon äter inte mkt mjölkprodukter. Tänker noga på det pga av att de hämmar upptaget av järn. När de på BVC för tre veckor sedan sa att jag var tvungen att fasa in vällingen (som hon blåvägrat sedan start) så fasade hon ut amningen själv, vi erbjöd henne mat/mellis och hon var nöjd.. Visst det var ofta men jag trodde att en bit macka/frukt motsvarar en ammning? Hon har inte saknat amningen på dagen då hon får amma på natten.

Men varför i hela friden då? Inte något av mina tre barn har druckit välling? Det är ju ett helt annat näringsinnehåll i bröstmjölk....och även ersättning. Jag hade försökt få tillbaka dagamningen just som påfyllning efter vanlig mat.

Under dagen så äter hon ju frukost, lunch och middag....och fem mellanmål. Många mellanmål.
  • Flickan och kråkan
    Dgbg skrev 2014-10-23 22:16:24 följande:

Flickan och Kråkan - exakt det upplägget eftersträvar jag men min framgång är si så där

Vad är det det blir knas? Varför inte bara ge henne den vanliga mat hon vill ha mängdmässigt och sedan inte försöka truga med smörgåsar frukt etc. Äter hon en halv burk mat (mina barn har inte heller varit särskilt intresserade av min kokkonst i den åldern, så flitig köpare av burkmat ), så tycker hon ju att det är mat som är helt ok. När hon inte vill ha mer och inte längre är särskilt hungrig så vill hon inte ha mer. Låt det få vara bra så. Om hon verkar intresserad av att fylla på mitt lite amning efteråt så gör det, annars låt henne fatta det beslutet att hon är lagom mätt.

När du ger många mellanmål tätt på eftermiddagen exempelvis, är det för att hon tydligt visar att hon är hungrig?
  • Dgbg

Jag hade önskar att vårt upplägg såg ut så här,

Frukost välling

banan

Lunch vanlig mat

Frukt/grönsak

Middag vanlig mat

Kvällsmål macka/yoghurt

Nattning välling

Hon dricker välling då BVC varit starkt på mig att hon måste det för att få i sig tillräckligt med järn. De sa att hon kcal-mässigt inte behöver något utöver bröstmjölk men att det är bra att börja med mat nu för att få en mjuk övergång. Men välling/gröt var de benhårda på. Notera att hon totalt vägrar gröt.

• Dgbg

Hon vill altid äta just innan och efter hon ska sova. Hon visar tydligt framföralltt efter. Lunch och framåt att hon vill äta. Även om jag ger henne mer tex macka vid ett mål vill hon äta lika ofta. De få dagar jag fått till ett på pappret bra upplägg har hon varit grinig och ovanheten att ge henne mat mer sällan har känts som ett bantningsförsök. Kan inte olika barn ha olika stora magsäckar? Hon kanske behöver fylla på lite och ofta? Eller är det just på grund av det som hon iväg på sin kurva?

Hon ammas fortf typ 3-5 gr/natt så den näringen får hon också!

• Flickan och kråkan
    Dgbg skrev 2014-10-24 07:00:36 följande:

Jag hade önskar att vårt upplägg såg ut så här,

Frukost välling

banan

Lunch vanlig mat

Frukt/grönsak

Middag vanlig mat

Kvällsmål macka/yoghurt

Nattning välling

Hon dricker välling då BVC varit starkt på mig att hon måste det för att få i sig tillräckligt med järn. De sa att hon kcal-mässigt inte behöver något utöver bröstmjölk men att det är bra att börja med mat nu för att få en mjuk övergång. Men välling/gröt var de benhårda på. Notera att hon totalt vägrar gröt.

Mina har ätit gröt en period, men det finns ingen anledning att ge en massa gröt eller välling för järnbehovet. En gång räcker fint. Oavsett så skulle jag säga plocka bort antingen kvällsvällingen eller smörgåsen/yoghurten på kvällen. Två mål mat efter middag på kvällen känns lite tårta på tårta.
  • Dgbg

Hur mkt burkmat/ mat sett i dl äter era 9-10 månaders bebisar? Och hur rörliga är de?

• Flickan och kråkan
    Dgbg skrev 2014-10-24 07:11:21 följande:

Hur mkt burkmat/ mat sett i dl äter era 9-10 månaders bebisar? Och hur rörliga är de?

Min yngsta gick strax före han var 10 månader. Han åt oftast runt en halv burk då. Ammade fortfarande ganska mycket så lite frukt utöver de tre huvudmålen bara i form av vanlig mat.
  • Duckan

Dottern var inte så värst stor i maten (är inte nu heller), men hon ganska ofta en hel burk mat, men hon slutade också att amma helt där kring 8-9 mån. Kröp, reste sig och var allmänt aktiv.

• Dgbg

Det känns som att det artar sig något? Vad tycker ni?

24 okt

07:00 macka 5 cm leverpastej, 2 små skedar banan, 3 skedar yoghurt

11:30 1/2 burk lasagne, 3 msk riven morot, 4 skedar fruktkräm

14:15 amma + 4 skedar frukt på påse

16:45 1/2 (stor) riven morot, 1/2 burk kyckling couscous

19:10 250 ml välling

Svar på tråden Äter mitt barn för mycket?