Äter mitt barn för mycket?
Jag tänker som Duckan. Väldigt många mål och väldigt tätt tidsmässigt och mycket mjölmat - smörgås, välling.
Jag tänker som Duckan. Väldigt många mål och väldigt tätt tidsmässigt och mycket mjölmat - smörgås, välling.
Håller med ovanstående om att barnet äter för ofta. Ge hellre en hel burk mat vid lunch och middag.
Sen reagerar jag på att en niomånaders ammas 4 ggr mellan 23-06. En niomånaders behöver inte äta så ofta. Försök fasa ut åtminstone målen vid 02 och 04. Natt/sömn ska inte förknippas med mat vid den åldern.
Tack för alla svar! Jag tycker också att hon äter ofta. Hon äter ungefär som när hon ammade var eller varann timme. Hon signalerar att det är dags för mat så ofta. Får bara i henne 1/2 burk mat vid lunch/middag. Borde jag lägga in lite burkmat som mellis kanske? Tips på mellis som inte är spannmål? (Frukt på påse blir svårt att ha råd med i längden) har försökt minska ner något mål genom att ge henne ljummet vatten i flaska vilket fungerat ibland. Tror som ovanstående att nattamningen bara är ett närhetssökande (vi samsover). Tips på hur man kan dryga ut tiden mellan målen?
Ett tips med äpple och päron, skala först frukten och fortsätt använda skalaren.för att få tunna skivor. Funkar bra att äta fast barnet inte har så många tänder. Annars går det ju koka egen fruktpure också och köra sönder med stavmixer eller matberedare. Personligen tycker jag att banan är det enklaste mellanmål att ge små bebisar. Skulle också ge tidigare lunch och skippa minst ett mellanmål på fm.
Idag åt hon 1/4 burk mat till lunch. Ratade det jag lagat. Provade med lite banan men det var blankt nej, provade med morot samma visa. Provade med ostmacka - slurp! Ska jag stå på mig bättre "detta bjuds idag" eller ska jag erbjuda henne allt - då även macka - tills hon verkar mätt?
Och har hon tidigare under morgon + förmiddag ätit smörgås, två dl välling + banan (tittar på schemat i ts) med jämna mellanrum så är det inte jättekonstigt att hon inte äter mer lunch.
Hon äter välling på inrådan från BVC. Hon äter inte tillräckligt med järnrikmat i övrigt. Sylten är gjord på dadlar och hallon. Smoothien är gjord på yoghurt, hallon, banan och mjölk. Pannkakan gjord på yoghurt, mjöl, ägg och lingonsylt. Vi äter mkt bröd i familjen då vi bakar varje morgon. Vad är risken med mkt spannmål om det tex är fullkornsalternativ? Hon åt mkt blodpudding förut men det kändes tufft att låta henne äta det till frukost. Har försökt lyssna på er och idag har hon ätit så här:
23:okt
06:30 1/2 hallon, 1/4 banan
08:00 100 ml välling
10:45 1/2 burk lasagne, 3 skedar linssoppa, 2 cm macka, 4 små bitar potatis, 1 skiva ost
13:15 amma
15:00 fruktpåse
16:30 1/4 avokado, 3 skivor tomat, 1/2 msk ost, lite gurka, 1 liten sked gräddfil
19:30 200 ml välling
20:15 4 cm pannkaka + amning
Jag har helammat till för tre veckor sedan så det kanske därför hon ropar efter mat så ofta?
Hennes tider
Vaknar 06:30
Sover 08:30-09:30
Sover 12:30-13:30-14
Sover 17:00-17:30
Sover för natten 20:00 prick
Försökte inte sluta dagmamma, ville faktiskt amma tills hon blev ett år. Har jobbat med smakportioner sedan hon var fyra månader. Hon äter inte mkt mjölkprodukter. Tänker noga på det pga av att de hämmar upptaget av järn. När de på BVC för tre veckor sedan sa att jag var tvungen att fasa in vällingen (som hon blåvägrat sedan start) så fasade hon ut amningen själv, vi erbjöd henne mat/mellis och hon var nöjd.. Visst det var ofta men jag trodde att en bit macka/frukt motsvarar en ammning? Hon har inte saknat amningen på dagen då hon får amma på natten.
Flickan och Kråkan - exakt det upplägget eftersträvar jag men min framgång är si så där
Jag hade önskar att vårt upplägg såg ut så här,
Frukost välling
banan
Lunch vanlig mat
Frukt/grönsak
Middag vanlig mat
Kvällsmål macka/yoghurt
Nattning välling
Hon dricker välling då BVC varit starkt på mig att hon måste det för att få i sig tillräckligt med järn. De sa att hon kcal-mässigt inte behöver något utöver bröstmjölk men att det är bra att börja med mat nu för att få en mjuk övergång. Men välling/gröt var de benhårda på. Notera att hon totalt vägrar gröt.
Hur mkt burkmat/ mat sett i dl äter era 9-10 månaders bebisar? Och hur rörliga är de?